Badanie Motoroli i IDC: przyszłość RFID

Dział Motorola Solutions firmy Motorola, Inc. ogłosił wyniki badań nad zastosowaniem technik komunikacyjnych w regionie EMEA. Badanie na zlecenie Motoroli przeprowadziła firma IDC (Future Use of Communication Technologies in EMEA, sierpień 2010 r.). Sondażem objęto 267 przedsiębiorstw z krajów regionu EMEA: Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Norwegii, Rosji, Arabii Saudyjskiej, Republiki Południowej Afryki, Hiszpanii, Szwecji i Wielkiej Brytanii.

Z raportu wynika, że technologia RFID cieszy się dużą popularnością, ale wciąż ma duży potencjał rozwoju w niedostatecznie rozwiniętych sektorach oraz na rynkach wschodzących. Niemal jedna czwarta (22%) przedsiębiorstw objętych sondażem używa obecnie RFID, a prawie dwukrotnie więcej (42%) zamierza wdrożyć rozwiązania oparte na RFID w ciągu następnych pięciu lat.

Wnioski

  • Badanie wykazuje, że choć technologia RFID stale zyskuje na popularności, wciąż pozostaje miejsce na innowacyjność w jej wdrożeniach, ponieważ tylko 5% firm uważa się za innowatorów w zastosowaniach RFID.
  • Technologia RFID jest używana najczęściej w sektorze edukacji (36%), firmach transportowych i logistycznych (33%) oraz przedsiębiorstwach użyteczności publicznej (26%).
  • Istnieje kilka sektorów, m.in. handel detaliczny i służba zdrowia, w których RFID ma wiele ważnych zastosowań, takich jak inteligentne śledzenie zapasów lub monitorowanie pacjentów, lekarstw i krwi w celu minimalizowania błędów, lecz nie jest jeszcze szeroko wdrożone.
  • Choć odpowiednie branże na rynkach rozwiniętych dostrzegają zalety RFID, wciąż pozostaje miejsce na wzrost na rynkach wschodzących. Technologia RFID jest najpopularniejsza w Niemczech (36%), Hiszpanii (36%) i krajach nordyckich (35%), podczas gdy Rosja (13%) i Arabia Saudyjska (8%) wciąż znajdują się w fazie wczesnych nabywców.
  • Duże firmy wiodą prym w zastosowaniach RFID, podczas gdy 63% mniejszych przedsiębiorstw twierdzi, że w ogóle nie są zainteresowane wdrożeniem RFID.

 – Raport sugeruje, że technologia RFID już teraz ma wiele zastosowań, ale wciąż ogromny potencjał wzrostu w różnych sektorach i na rynkach wschodzących. Co więcej, rozwiązania RFID wydają się polaryzować opinie – 29% respondentów z regionu EMEA interesuje się nimi w niewielkim stopniu, 13% bardzo, a 42% wcale. Branża musi zrobić więcej, aby zademonstrować zastosowania biznesowe i korzyści RFID w różnych sektorach – powiedział Marco Landi, wiceprezes ds. dystrybucji w regionie EMEA, Motorola Solutions.