Badanie: IT u detalistów średniej wielkości

Dla 62% firm średniej wielkości, zajmujących się dystrybucją i handlem, najszybszym sposobem na podniesienie zysków jest usprawnienie zarządzania cenami i promocjami dzięki rozwiązaniom IT – wynika z badań Forrester Consulting. Respondenci, także z Polski, wskazują ponadto na zwiększenie lojalności klientów i efektywniejsze planowanie popytu i podaży jako kluczowe czynniki umożliwiające uzyskanie przewagi nad konkurencją.

W porównaniu z wcześniejszymi wynikami to jakościowa zmiana. Jeszcze kilka lat temu w rozwiązania IT skutecznie wspomagające procesy biznesowe inwestowały głównie firmy duże, o międzynarodowym zasięgu. W ciągu roku firmy te skłonne były przeznaczać nawet 5-7% budżetu, podczas gdy detaliści średniej wielkości zaledwie 1%. Ten stan jednak dzisiaj się zmienia.

W przypadku 42% respondentów głównym powodem inwestowania w IT jest nasilająca się ekspansja dużych firm, które nie tylko umiejętnie wykorzystują efekt skali, ale też potrafią zoptymalizować swoje procesy biznesowe dzięki rozwiązaniom IT. Kiedy przed wybuchem kryzysu na światowych rynkach finansowych w 2008 r. popyt na dobra konsumpcyjne utrzymywał się na relatywnie wysokim poziomie, najprostszym sposobem w walce z konkurencją było podniesienie marży, otwarcie nowych sklepów i uruchomienie handlu przez Internet.

I choć dzisiaj średni detaliści dalej przypisują najwyższy priorytet tym inicjatywom (podniesienie marży – 24%, otwarcie nowego sklepu – 23%, e-handel – 16%) to jednocześnie przyznają, że poważnym zagrożeniem dla maksymalizacji zysków są m.in. nie najlepsze perspektywy gospodarcze (40%) i konkurencja ze strony detalistów działających wyłącznie w Internecie (36%).

Z identycznymi zagrożeniami mierzą się także duże, globalne firmy, ale z walki tej często wychodzą zwycięsko dzięki efektywniejszemu planowaniu i zarządzaniu dostępnymi zasobami.

Jak wynika z badań Forrester Consulting, do generowania zysków w jak najkrótszym czasie potrzeba m.in. efektywniejszego zarządzania promocjami (tak przyznaje 62% detalistów średniej wielkości), lepszego planowania cen (61%), zwiększenia lojalności klientów (44%), lepszego prognozowania i uzupełniania zapasów (53%), lepszego planowania asortymentu (50%), ulepszonego zarządzania łańcuchem dostaw (48%) i zarządzania popytem (48%), a także poprawy procesu informacyjnego o zapasach na magazynie.

– W każdym z tych obszarów dobrze wdrożone rozwiązanie IT może przynieść firmie zarówno większy komfort pracy, jak i większe oszczędności, które wcześniej trudno było zlokalizować w wolumenie pozornie niepowiązanych ze sobą danych – mówi Manoj Nair, prezes Columbus Polska.