Badanie Dynamic Markets – Zarządzanie wydajnością: niepełny obraz

Podejmowanie decyzji bez dostatecznych danych jest poważnym problemem dla dużych przedsiębiorstw. 82% dużych firm nie dysponuje szczegółowymi informacjami o zyskach, co ma negatywny wpływ na wyniki finansowe, morale pracowników i powodzenie przedsiębiorstwa na rynku.

Według opublikowanych przez Oracle wyników badań przeprowadzonych przez firmę Dynamic Markets członkowie kadry kierowniczej i dyrektorzy ds. IT wielu dużych firm na świecie mają problem z dostępem do szczegółowych informacji o zyskach.

W kwietniu 2011 r. firma Dynamic Markets przeprowadziła ankietę wśród 1499 menedżerów dużych przedsiębiorstw (o rocznych obrotach przekraczających 100 mln USD) z 13 krajów różnych regionów świata (Austria, kraje Beneluksu, Francja, Niemcy, Włochy, Bliski Wschód, kraje nordyckie, Rosja, RPA, Hiszpania, Turcja, Wielka Brytania i USA).

Wyniki badania zostały opublikowane w opracowaniu „Zarządzanie wydajnością: niepełny obraz”, które przedstawia istotne ograniczenia dotyczące procesów gromadzenia danych. Efektem tych problemów jest powstanie niebezpiecznego, czteromiesięcznego opóźnienia w zdobywaniu informacji.

Wnioski z badania

Brak informacji o zyskach. 82% przedsiębiorstw nie dysponuje szczegółowymi informacjami o wynikach uzyskiwanych przez poszczególne działy. 46% ankietowanych dostrzega związane z tym ryzyko podjęcia błędnych decyzji biznesowych, 40% widzi niebezpieczeństwo pogorszenia wyników finansowych, a 38% uważa, że skutkiem mogą być błędy w planowaniu, które nie pozwolą firmie odnieść sukcesu na rynku.

Za dużo arkuszy. Menedżerowie zwykle poświęcają około 36% czasu na wykonywanie obliczeń w arkuszach kalkulacyjnych. 82% osób stosujących techniki planowania scenariuszowego wykorzystuje arkusze do przetwarzania danych i do ich analizowania.

Przestarzałe dane. Informacje przetwarzane w ten sposób szybko tracą aktualność: dane wykorzystywane przy podejmowaniu decyzji pochodzą średnio sprzed czterech miesięcy. W dodatku 28% menedżerów w ogóle nie zna wieku dostępnych danych.

Planowanie na podstawie nieaktualnych informacji. Sytuacja jest równie skomplikowana w przypadku planowania scenariuszowego. Używane dane pochodzą zwykle sprzed sześciu miesięcy. Niemal jedna trzecia ankietowanych (30%) nie wie, z jakiego okresu pochodzą najważniejsze informacje. Nic zatem dziwnego, że 95% respondentów uczestniczących w planowaniu styka się z problemami.

Zidentyfikowanie problemów i usprawnienie źle funkcjonującego procesu biznesowego lub projektu może zająć nawet półtora roku. 83% firm objętych badaniem dotknęły związane z tym konsekwencje. Jedna trzecia ankietowanych (33%) twierdzi, że opracowane plany stają się nieaktualne, 55% musi ponosić dodatkowe niepotrzebne koszty, a 43% zwraca uwagę na negatywny wpływ problemów na morale pracowników.

Silosy informacyjne. Przedstawiciele kadry kierowniczej w 87% firm uskarżali się na problemy z udostępnianiem danych i komunikacją między poszczególnymi działami. 71% respondentów określiło powiązania między celami strategicznymi, planami operacyjnymi i budżetami jako „fragmentaryczne”.

– Kadra kierownicza wielu przedsiębiorstw boryka się z problemami przetwarzania ogromnych ilości danych generowanych w firmie – uważa John O’Rourke, wiceprezes ds. marketingu w dziale rozwiązań Oracle do zarządzania wydajnością przedsiębiorstwa. – Efektem jest poważny brak dostępu do informacji dotyczących rentowności poszczególnych działów. Brak systemu planowania na poziomie przedsiębiorstwa, umożliwiającego wdrożenie kompleksowego procesu obejmującego planowanie strategiczne, finansowe i operacyjne oraz zarządzanie rentownością i kosztami, skutkuje problemami z fragmentacją danych. Decyzje w dalszym ciągu podejmowane są przeważnie w „ciemno”.

– Obecnie firmy napotykają poważne problemy podczas pozyskiwania szczegółowych informacji dotyczących zysków i rentowności przedsiębiorstwa – twierdzi prof. Andy Neely, zastępca dyrektora biura AIM Research. – Zwiększa się ilość danych, rośnie również złożoność struktury organizacyjnej. Przejście do modelu realizacji wspólnych usług, rozbudowa relacji partnerskich oraz outsourcing to zjawiska, które utrudniają alokację kosztów i podział kosztów ogólnych. Wyniki naszych badań wskazują, że konsekwencją takiego stanu jest niepełny obraz wyników działania przedsiębiorstwa.