15 lat Lenovo ThinkPad

Od momentu wprowadzenia na rynek w roku 1992 marka ThinkPad zyskała zaufanie najbardziej wymagających profesjonalistów na świecie ze względu na zaawansowane rozwiązania, wyjątkową trwałość i przemyślane wzornictwo. Laptop ThinkPad to dzieło dziesięciu wiodących projektantów i inżynierów z całego świata, z których każdy miał za cel stworzenie w pełni użytkowego notebooka PC i był zainspirowany połączeniem Shōkadō bentō – tradycyjnego japońskiego czarnego opakowania na lunch i kieszonkowego notesu dla pracowników IBM, opatrzonego korporacyjnym motto Think na okładce.

ThinkPad 700C (1992 r.)

Model ThinkPad 700C był pierwszym laptopem z kolorowym monitorem 10,4” typu TFT oraz nowym rozwiązaniem wskazującym – czerwoną kulką TrackPoint. Kolejne notebooki tej marki zawierały pionierskie rozwiązania, np. zintegrowany biometryczny czytnik linii papilarnych dla wzmocnienia bezpieczeństwa przechowywanych danych.

Jak dotąd zostało sprzedanych ponad 30 milionów laptopów ThinkPad w ponad 160 krajach na całym świecie. Laptop ThinkPad zdobył łącznie ponad 1000 nagród za wzornictwo i rozwiązania technologiczne.

O wypowiedź na temat fenomenu ThinkPada poprosiliśmy Davida Hilla, wiceprezesa Lenovo Corporate Identity and Design.

Nad pierwszym modelem ThinkPada pracowało 10 projektantów i inżynierów. Jakie pomysły, rozwiązania należały do pana?

– Oryginalne wzornictwo ThinkPada zostało zaprojektowane przez wybitnego niemieckiego projektanta przemysłowego, Richarda Sappera. Sądzę, że pierwszy model ThinkPad 700C był bardzo bliski jego koncepcji i wizji. Ja kieruję zespołem projektantów ThinkPad od 1995 r.

Jakie mieliście założenia 15 lat temu?

– Nie miałem pojęcia, że ThinkPad stanie się taką ikoną rynku notebooków. Niezwykle trudno przewidzieć, które projekty osiągną ten status. Staje się to jasne dopiero z upływem czasu. Nie można ustalić, że coś uzyska tytuł „produktu klasycznego” – na taki tytuł trzeba sobie zapracować.

Jak udało się doprowadzić do synergii między wyglądem a funkcjonalnością?

– Wzornictwo ThinkPada jest wypadkową synergicznego połączenia formy i funkcji. Trudno rozdzielić te dwa aspekty, powinny być wspólnie przemyślane. Na tym zadaniu spędzamy bardzo dużo czasu, udoskonalając rozwiązania i wzornictwo notebooków ThinkPad.

Czy spodziewaliście się, że Think- Pad odniesie taki triumf?

– Kiedy po raz pierwszy zobaczyłem ThinkPada, zdałem sobie sprawę, że pod względem wzornictwa był wyjątkowy. Proste, silne pomysły zawsze wywierały na mnie takie wrażenie. Uczciwie przyznam, że prawdopodobnie nikt w tamtym czasie nie podejrzewał, że projekt ten odniesie taki sukces.

Czy były jakieś próby naśladownictwa waszych pomysłów?

– Wiele pomysłów, które wprowadziliśmy jako pierwsi w modelu Think- Pad, zostało powielonych. Właściwie niemal wszystko, począwszy od czarnego koloru ThinkPada, a skończywszy na niewielkiej diodzie LED oświetlającej klawiaturę. Nawet MacBooka można teraz nabyć (za dodatkową opłatą) w kolorze czarnym.

Kto wprowadzał kolejne innowacje do modelu ThinkPada?

– Kolejne innowacje były wprowadzane przez wiele osób, trudno teraz przyporządkować je konkretnym osobom. Pracujemy w zwartym zespole, w którym granice odpowiedzialności nie są wyraźne. Tak naprawdę kieruję międzynarodowym zespołem ergonomistów, grafików oraz projektantów przemysłowych, który kształtuje wygląd oraz funkcjonalność produktów Think firmy Lenovo. Aby uwzględnić wszystkie czynniki wpływające na nowe produkty, ściśle współpracujemy również z pracownikami marketingu oraz inżynierami.

Użytkownicy cenią w ThinkPadzie zaawansowane rozwiązania, trwałość i przemyślane wzornictwo. Na co jeszcze według pana powinni zwrócić uwagę?

– Myślę, że jedną z wyjątkowych cech notebooków ThinkPad jest to, iż można ich używać o każdej porze i w dowolnych warunkach. Umożliwiają to w dużej mierze opcje łączności bezprzewodowej oraz długi czas pracy na bateriach.

Opublikował pan ponad 50 patentów w zakresie design innovation. Dostał pan wiele nagród. Z której jest pan najbardziej dumny? Które rozwiązanie uważa pan za swoje ukochane dziecko?

– Wśród moich patentów są takie, które dotyczą czystego, estetycznego wzornictwa, jak również nowych zastosowań. Ze wszystkich jestem bardzo dumny. Sadzę jednak, że powody do szczególnej dumy daje mi ten, który stworzyłem wspólnie z kilkoma innymi osobami – tłumik akustyczny wykorzystywany w systemie komputerowym.

Pracowaliśmy zarówno nad rozwiązaniem bardzo technicznego zagadnienia dotyczącego wzmocnionego poziomu dźwięków, jak również nad zaprojektowaniem nowej formy estetycznej. Ku naszemu miłemu zaskoczeniu wynalazek ten istotnie zredukował poziom hałasu oraz zapewnił dokładnie takie wrażenia estetyczne, jakie próbowaliśmy osiągnąć.