1000 serwerów HP miesięcznie

To nie rekord nie do pobicia. To nasz punkt wyjścia… Dla konkurencji jesteśmy jak duża tarcza z napisem „bij mistrza”… O sposobie widzenia współczesnej polskiej informatyki i o planach na najbliższą przyszłość – Paweł Czajkowski, nowy prezes HP Polska

Paweł Czajkowski został mianowany prezesem HP Polska w kwietniu 2006 r. Wcześniej, od 2004 r., zajmował stanowisko dyrektora ds. sprzedaży w dziale tzw. Enterprise. Jako dyrektor ds. handlowych, odpowiadał za przyspieszenie rozwoju działalności firmy w całym sektorze dużych przedsiębiorstw, w tym za obsługę rynków specjalistycznych i klientów korporacyjnych oraz za realizację porozumień strategicznych.

 

Paweł Czajkowski

prezes zarządu

Hewlett-Packard

Polska sp. z o.o.

Kariera Pawła Czajkowskiego w polskiej branży informatycznej trwa od ponad 15 lat. Pracę w HP rozpoczął w 1991 r., awansując kolejno na różne stanowiska handlowe i kierownicze wyższego szczebla.

W grudniu 1998 r. opuścił HP, aby zostać dyrektorem ds. sprzedaży, a następnie dyrektorem ds. operacyjnych w jednej z największych polskich firm informatycznych – Ster-Projekt SA. Do HP wrócił w 2004r.

Paweł Czajkowski ma tytuł magistra informatyki Politechniki Warszawskiej. Jest żonaty, jego największe hobby to narciarstwo i żeglarstwo.

Jakie segmenty polskiego rynku postrzega pan jako najbardziej obiecujące dla wzmocnienia pozycji HP?

HP od ośmiu lat zajmuje wiodącą pozycję na polskim rynku IT. To wymaga od nas wytężonej pracy, by tę pozycję nie tylko utrzymać, ale również wzmocnić. Jesteśmy zobligowani do zagospodarowywania nowych segmentów rynku i wprowadzania nowych rozwiązań. Mam na myśli przede wszystkim sektor publiczny, dostosowywanie standardów do poziomu Unii Europejskiej i możliwość wykorzystania Funduszy Phare. Dalej wymieniłbym sektor finansowy, rynek telekomunikacyjny oraz rynek przemysłowy.

Myślimy o dalszym rozwoju usług outsourcingowych, w których już jesteśmy liderem. Widzę również potrzebę wzmocnienia roli i pozycji konsultingu IT, wprowadzenia nowych usług w zakresie rozwiązań wysokiej dostępności środowisk IT czy też kategorii Business Continuity.

Kogo w Polsce HP uważa za najważniejszych partnerów, a kogo za najgroźniejszą konkurencję?

– Rynek IT jest na tyle duży, że każdy gracz może znaleźć na nim swoje miejsce. Pojęcia partner i konkurencja bywają tu nader płynne, czasem stajemy po przeciwnej stronie barykady z firmami, z którymi uprzednio współpracowaliśmy. HP jest dużą korporacją, która poprzez zakupy kolejnych firm zwiększa swój potencjał. Jesteśmy podobni do tarczy, w którą celuje konkurencja. A ponieważ tarcza jest duża, tym łatwiej w nią trafić. To także pewien specyficzny element roli lidera.

Z jakich innowacji wprowadzonych w ostatnim okresie do oferty HP jesteście najbardziej dumni?

– Wśród rozwiązań technologicznych chciałbym wspomnieć o strategicznych produktach w dziale TSG – serwerach kategorii Blade i Integrity. W ciągu ostatniego roku udało się nam tak wypromować tę technologię, że jest ona w większości przypadków rozpatrywana jako alternatywne rozwiązanie dla ośrodków IT (w odniesieniu do serwerów tradycyjnych). W 2005 r. nastąpił kilkakrotny wzrost sprzedaży serwerów Blade w stosunku do roku 2004 i ta tendencja się utrzymuje. W 2006 r. wprowadziliśmy kolejną, nową generację serwerów Blade.

Coraz bardziej dynamicznie rozwija się sprzedaż najnowszej generacji serwerów HP Integrity, opartej na procesorach Intel Itanium. Platforma, która docelowo zastąpi trzy linie produktowe, już teraz cieszy się uznaniem i zaufaniem naszych klientów. Wynika to z faktu, że HP Integrity rzeczywiście skutecznie i efektywnie rozwiązuje problemy biznesowe naszych odbiorców.

Podjęliśmy decyzję o wkroczeniu na rynek wydruków profesjonalnych

i w związku z tym przejęliśmy firmy Indigo i Scitex Vision oraz rozpoczęliśmy współpracę z Seiko i Infotech. Ten rynek jest obecnie we wczesnej fazie rozwoju. Nie wszyscy o tym pamiętają, ale to HP stworzył rynek drukujących urządzeń wielofunkcyjnych. Ich zalety są dzisiaj doceniane przez wszystkich – zarówno klientów, jak i konkurencję. Jesteśmy innowacyjni, a najlepiej świadczy o tym niezliczona ilość patentów, które posiadamy. Nasze udziały w tym rynku wynoszą ok. 60%. Bardzo obiecująco przedstawiają się wyniki w segmencie monochromatycznych drukarek laserowych oraz kolorowych drukarek laserowych.

Bardzo silnie koncentrujemy się na rozwoju rynku oprogramowania. Dlatego HP zakupił również firmę Peregrine System. Oprogramowanie do zarządzania zasobami i usługami informatycznymi tej firmy zostało zintegrowane z rozwiązaniami HP OpenView. Rozwiązania Peregrine obejmują m.in. śledzenie zasobów, kontrolę wydatków, sterowanie usługami, identyfikację infrastruktury przedsiębiorstwa, zarządzanie ciągłością biznesu przedsiębiorstwa.

Komputery kieszonkowe I-paq to produkt, który cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku konsumenckim oraz MSP. Jako lider tego rynku, wyznaczamy kierunki rozwoju techniki i wspólnie z partnerami wdrażamy systemy typu FSA (mobilne wsparcie sprzedaży).

Co można uznać za flagowe przedsięwzięcie HP w 2005 r.? – Przede wszystkim zwracam uwagę na nasz spektakularny sukces w 2005 roku, sprzedaliśmy ponad 12 tys. serwerów w ciągu 12 miesięcy!

Realizujemy trzy duże, ważne kontrakty z ARiMR, koncernem Lafarge i z Lukas Bank.

Pierwszy z nich dotyczy administracji państwowej. Podpisaliśmy z ARiMR trzyletnią umowę outsourcingową w zakresie wsparcia i dostosowywania systemu IACS do zmieniających się wymogów UE. Pozwala to Polsce realizować swoje zobowiązania wobec Unii w dziedzinie rolnictwa.

W ramach kontraktu outsourcingowego z Grupą Lafarge HP wspiera firmę Lafarge ITEC (wydzieloną z Grupy Lafarge) w obsłudze i budowie centrum typu „Shared Services”. Centrum to obsługuje całą Grupę zlokalizowaną w 12 państwach Europy Środkowej i Wschodniej.

Kontrakt z Lukas Bankiem, zrealizowany z sukcesem, polegał na wymianie zintegrowanego systemu w trybie natychmiastowym – Big Bang. To było wielkie wyzwanie – bank liczy 100 oddziałów, 800 pracowników ma dostęp do systemów IT.

Jakie produkty szczególnie zasługują na wypromowanie w Polsce wśród odbiorców indywidualnych i tych większych – przemysłowych? Co chcecie osiągnąć w najbliższej przyszłości?

– Dział IPG HP od dawna koncentruje się na cyfrowym przetwarzaniu obrazu. Dla odbiorców końcowych mamy szeroką gamę rozwiązań – od aparatów cyfrowych przez urządzenia do druku po materiały eksploatacyjne – zawsze takie, które gwarantują znakomitą jakość.

Pavilion to nasza nowa linia notebooków, którą wprowadzamy w 2006 r. Przeznaczona jest na rynek konsumencki – dla użytkowników indywidualnych i klientów korporacyjnych. Nasz dział TSG koncentruje się na rozwoju i wdrożeniach Integrity oraz Blade.

Jestem przekonany, że sukces HP na rynku będzie efektem pracy wielu ludzi. Będę dążył do tego, aby firma była postrzegana jako dobry pracodawca i dobry partner w interesach. To pasja i profesjonalizm ludzi tworzą podstawę potęgi HP.

Autor: Adam Majczak, MSI Polska