Wysoka jakość we właściwym czasie

Branża samochodowa w Polsce przeżywa nieprawdopodobny rozkwit. Dzieje się tak m.in. dzięki zastosowaniu systemów IT

W 2007 r. w Polsce wyprodukowano ok. 870 tys. aut osobowych i dostawczych. – Jesteśmy coraz ważniejszym producentem ciężarówek i autobusów, no i wiodącym wytwórcą części i podzespołów w regionie – mówi Jakub Faryś, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. W 2007 r. wartość eksportu samochodów i części wyprodukowanych w Polsce przekroczyła 16,6 mld euro. Eksperci przewidują, że w 2008 r. produkcja samochodów osobowych może przekroczyć 1 mln przy zatrudnieniu ponad 130 tys. osób.

Branża motoryzacyjna wyśrubowała wszystkie wskaźniki ekonomiczno-produkcyjne niemal do granic możliwości. To właśnie tu sprawdza się i wprowadza na masową skalę wszelkiego rodzaju usprawnienia organizacyjne i technologiczne. Just in Time, Kanban czy Lean Manufacturing to koncepcje wprowadzane jak najszerzej właśnie w branżach związanych z produkcją samochodów i komponentów. Ale te metody będą efektywne tylko przy aktywnym wsparciu IT, z odpowiednim zbieraniem, przetwarzaniem danych oraz wnioskowaniem.

Koncepcje te zapewniają oferowanie produktu w dużej mierze spersonalizowanego już na etapie produkcji, w jak najkrótszym terminie, gwarantując przy tym możliwie najwyższą jakość. Coraz większa liczba producentów decyduje się na wydłużanie gwarancji do 3 czy nawet 5 lat (np. Kia Cee’d). Kluczem do sukcesu jest dokładne wielopłaszczyznowe planowanie, zabezpieczenie zasobów na czas, precyzja wykonania, automatyzacja procesów, utrzymanie płynności i nadzoru wszystkich etapów produkcji, jak podkreśla Krzysztof Rosiński, Project Manager Solis.

Osiągnąć to można dzięki maksymalnej automatyzacji procesów produkcji, która zarządzana będzie przez odpowiednie systemy realizujące podstawowe zadanie, czyli produkcję w trybie on demand. W działach związanych z zarządzaniem zastosowanie odpowiedniego oprogramowania, zwłaszcza z automatyczną akwizycją danych, zapewnia także duże oszczędności.

Oferta

W ofercie oprogramowania dla branży motoryzacyjnej są systemy wspomagające każdy etap przygotowania i produkcji (począwszy od projektu, np. aplikacje Autodesk), dystrybucję gotowych produktów, a także zarządzanie przedsiębiorstwem (systemy ERP) dystrybucyjnym czy handlowym (systemy dla dilerów samochodów i hurtowni części). Aplikacje te są przeznaczone dla przedsiębiorstw różnej wielkości – od niewielkich fi rm produkujących pojedyncze elementy i podzespoły aż po wielkich producentów samochodów. Czasem to korporacja wymaga zastosowania takiego a nie innego systemu, zwłaszcza ERP, w innych przypadkach systemy dobierane są do potrzeb firmy.

Coraz większego znaczenia nabiera możliwość współpracy różnych systemów, aby działające w firmie aplikacje mogły wymieniać dane w sposób zautomatyzowany. Tak muszą działać zarówno systemy ERP pobierające dane z produkcji, jak i specjalistyczne systemy, które generują dane do innych aplikacji.

Ważną sprawą w oferowanych systemach jest zgodność z normami branżowymi – zarówno dotyczącymi wymagań jakościowych, jak i stosowanych oznaczeń produkowanych elementów. – Dlatego producenci z branży motoryzacyjnej wybierają dostawców, którzy są zaangażowani we wspieranie środkami informatycznymi działań branży motoryzacyjnej w obszarach dopasowania do restrykcyjnych wymogów branży i jej standaryzacji – w szczególności standardu MMOG/LE, planowania oraz zarządzania na każdym etapie procesu wytwórczego i logistycznego – mówi Adam Piętera, menedżer rozwiązań motoryzacyjnych QAD Polska. Ciągła, trwała relacja między użytkownikiem a dostawcą systemu ma tu znaczenie kluczowe.

Aby móc konkurować na trudnym rynku motoryzacyjnym, firmy muszą sięgać do jak najnowocześniejszych i jak najlepszych rozwiązań oferowanych przez firmy informatyczne. Warto więc zwrócić uwagę nie tylko na funkcje oprogramowania, ale także na listy referencyjne. Świadczą one o popularności i pośrednio jakości oferowanego oprogramowania. A chodzi przecież o wybór najlepszego.


Zestawienie wybranych systemów dla branż samochodowej i motoryzacyjnej w Polsce

(w nawiasie podany dostawca systemu)

AliasStudio 2009 (Autodesk)

Zestaw narzędzi dla wzornictwa przemysłowego pomagający firmom szybciej tworzyć lepsze rozwiązania. Zapewnia projektantom opracowywanie i rejestrowanie pomysłów w postaci cyfrowej, poczynając od pierwszych szkiców aż do modeli koncepcyjnych 3D. Umożliwia zaspokojenie unikalnych wymagań stawianych oprogramowaniu dla wzornictwa przemysłowego i stylizacji w przemyśle motoryzacyjnym.

AutoCAD Electrical 2009 (Autodesk)

Program AutoCAD dla projektantów układów sterowania. Stworzony do szybkiego i precyzyjnego projektowania układów sterowania elektrycznego oraz schematów elektrycznych. Nową wersję wyposażono w narzędzia umożliwiające szybsze i dokładniejsze projektowanie, w tym generator układów (Circuit Builder) pozwalający użytkownikowi dynamicznie generować układy w oparciu o stawiane wymagania funkcjonalne.

AutoCAD Mechanical 2009 (Autodesk)

Oprogramowanie AutoCAD dla inżynierów mechaników umożliwiające przyspieszenie procesu projektowania. Wersja 2009 zawiera nowe narzędzia, takie jak obsługa międzynarodowej normy kreślarskiej GOST i błyskawiczny dostęp do często wstawianych części znormalizowanych przez zastosowanie listy ulubionych.

Autodesk Productstream 2009 (Autodesk)

Zapewnia bezpieczne mechanizmy przechowywania, zarządzania i współdzielenia danych między wydziałami konstrukcyjnymi, technologicznymi a handlowymi. Najnowszą wersję wyposażono w wydajne nowe narzędzia w pełni zintegrowane z oprogramowaniem Inventor.

Wdrożenia w Polsce: TRW, Transsystem, AMS, Wawrzaszek

Autodesk Showcase 2009 (Autodesk)

Umożliwia dokładne i bardzo realistyczne wizualizacje na bazie danych 3D z systemów CAD, co pozwala na przeanalizowanie wielu wariantów i podejmowanie trafnych decyzji w oparciu o prototypy cyfrowe. Najnowsza wersja zawiera ulepszone funkcje cieni odbić otoczenia oraz rozbudowaną bibliotekę realistycznych materiałów.

C++Test (Parasoft)

Analiza kodu źródłowego w C/C++ oraz testy jednostkowe. Wspomaganie rozwoju oprogramowania m.in. dla systemów wbudowanych.

Najważniejszą cechą C++Test dla branży motoryzacyjnej jest wsparcie standardu MISRA (Motor Industry Software Reliability Association), znanego standardu tworzenia kodu w motoryzacji. C++Test zawiera również zestawy innych standardów, potrafi wykrywać błędy, symulując wykonanie programu (fl ow analysis). Zapewnia tworzenie testów jednostkowych w bardzo wczesnej fazie projektu, gdy platforma docelowa nie jest jeszcze gotowa, i wykonywanie ich na platformie deweloperskiej (host). W późniejszej fazie testy te mogą być uruchamiane na platformie docelowej (płyty oparte na mikroprocesorach z rodzin ARM, PPC, MIPS, z systemem operacyjnym lub bez) w celu weryfi kacji, czy działanie urządzenia jest zgodne z projektem. C++Test wspomaga pracę grupową programistów dzięki modułowi przeglądów kodu, dystrybucji zadań i raportowania. Integruje się zarówno z WindRiver Workbench, jak i ARM RVDS.

Digitland Enterprise (Digitland)

System zawiera wiele modułów dla przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej umożliwiających m.in. sprzedaż samochodów, rozliczanie usług serwisowych (gwarancyjnych i pogwarancyjnych) oraz rozliczanie procesu produkcji pojazdów samochodowych.

Umożliwia integrację procesów biznesowych przedsiębiorstw jedno- i wielomarkowych w zakresie obsługi autoryzowanych salonów i komisów samochodowych, serwisów samochodowych (serwis gwarancyjny producenta, płatny pogwarancyjny, zewnętrzne usługi serwisowe), sieci serwisowych dla szybkich napraw pojazdów samochodowych, stacji kontroli pojazdów, blacharni i lakierni, myjni samochodowych oraz produkcji.NG>

Został wyposażony w mechanizmy umożliwiające prowadzenie wypożyczalni przyczep oraz przechowalni opon. Ma zastosowanie w hurtowej i detalicznej sprzedaży części zamiennych do pojazdów samochodowych ze specyfiką doboru zamienników, a także w sprzedaży ciągników oraz maszyn rolniczych. Moduły aplikacji umożliwiają prowadzenie zaawansowanej polityki rabatowej, promocji oraz programów lojalnościowych. Zapewnia kompleksową obsługę klientów detalicznych, klientów flotowych czy korporacji taksówkarskich.

Wdrożenia w Polsce: Salony GM Opel-Szpot – Poznań i Swarzędz, autoryzowane salony GM, serwis Suder & Suder i Suder Plus – Kraków, Towarzystwo Inwestycyjne – Gdańsk, Fabryka Autobusów Solbus – Solec Kujawski, Chemirol – Mogilno, Carman Polska – Katowice

Epicor Vantage (Epicor Software Poland)

Rozwiązanie zbudowane w 100% w architekturze zorientowanej na usługi (Service Oriented Architecture – SOA), przeznaczone dla średnich i dużych fi rm o złożonych procesach produkcyjnych oraz dla firm o projektowym charakterze działania. Dobrze sprawdza się w firmach, w których wymagane jest dostosowanie produktu do konkretnych potrzeb klienta – przez konfi gurację lub zmiany w konstrukcji wyrobu. Dzięki wykorzystaniu możliwości, jakie daje architektura SOA w Vantage można odwzorować procesy biznesowe zachodzące w firmie produkcyjnej oraz dostosować go do zmieniających się warunków prowadzenia działalności gospodarczej bez dokonywania kosztownych zmian programu.

Wdrożenia w Polsce: Scania, Vectrix, ZIPP, Zakład Elektrotechniki Motoryzacyjnej w Ełku, Rieter Automotive Poland

FALCON4 (CAIRO-soft)

System handlowo-magazynowy dla hurtowni, sklepów i warsztatów branży motoryzacyjnej. Dzięki pracy w systemie Linux istnieje możliwość zdalnego dostępu do informacji. Centralna baza danych i dowolna ilość filii, mobilnych sprzedawców, terminali do zamówień rozdawanych klientom dają możliwość rozbudowy firmy i prowadzenia efektywnej sprzedaży części samochodowych. Połączenie z systemem dostawcy bezpośrednio z poziomu programu handlowego umożliwia dokonanie rezerwacji, sprawdzenie dostępności towaru czy zaimportowanie dokumentu zakupu.

Elastyczność systemu to możliwość dopasowania przeglądu danych do własnych potrzeb, swobodne przełączanie między kilkoma zdefiniowanymi schematami przeglądu. Wprowadzono opcję pracy na większym ekranie (nawet 160 kolumn/49 wierszy), dzięki czemu widocznych może być dużo więcej informacji.

Wdrożenia w Polsce: Inter Parts Olsztyn, Auto-Land Olsztyn, Cempol Wałbrzych, Export-Import J. Gietka Warszawa, Rodon Leszno, Auto-Euro Lublin, Dabo Lublin, Auto-Zatoka Wrocław

Impuls 5 (BPSC)

Zapewnia realizację procesów produkcyjnych zgodnie z najnowocześniejszymi metodami optymalizacji i wykorzystaniem elementów filozofii Just in Time, Lean Manufacturing, SCM. Zawiera mechanizmy ułatwiające opisanie struktury złożeniowej czy marszrut technologicznych. Efektywnie wspiera procesy produkcyjne w obszarach technologicznego przygotowania produkcji, bilansowania potrzeb materiałowych, rozwiązywania problemu wąskich gardeł, zarządzania zleceniami i rozliczania wynagrodzeń pracowników produkcyjnych.

Najnowsza wersja zapewnia zarządzanie procesem produkcyjnym za pomocą interfejsu graficznego – interaktywnego wykresu Gantta. Umożliwia kontrolę jakości na każdym kluczowym etapie produkcji oraz pełną identyfikację wyrobu z dokładnością do jednej sztuki. Zapewnia rozliczenie kosztów produkcji, sporządzanie kalkulacji planowanego kosztu wytworzenia, zdefiniowanie narzutów dla stanowiska, gniazda, wydziału czy określenie stawki roboczogodziny. Umożliwia również prowadzenie dostosowanej do potrzeb branży obsługi serwisowej.

Wdrożenia w Polsce: Pro-Cars, FPT Prima, Autoland, Die-Tech, części TIR Chlebek, Teknia Kalisz

Inventor 2009 (Autodesk)

Tworzenie trójwymiarowych projektów mechanicznych z zapewnieniem ich weryfikacji, dopasowania i sprawdzenia funkcjonalności przed wyprodukowaniem. Projekty te są podstawą prototypowania cyfrowego. W rodzinie produktów Inventor 2009 wprowadzono wiele usprawnień, w tym ulepszone projektowanie konstrukcji blaszanych, dodatkowe narzędzia w module do symulacji, rdzenna zgodność z komputerami 64-bitowymi.

iScala (Epicor Software Poland)

Kompletny, zintegrowany system wspierający zarządzanie w średnich firmach produkcyjnych, handlowych i usługowych. Zarządzanie finansami, produkcja, zarządzanie serwisem, logistyka, zarządzanie łańcuchem dostaw (SCM), analizy i raporty, zarządzanie umowami, zarządzanie projektami, zarządzanie relacjami z klientem (CRM), kadry i płace – to nazwy poszczególnych modułów iScala.

ISOF (Heuthes)

Internetowy System Obsługi Firmy zapewnia prowadzenie firmy przez standardową przeglądarkę internetową, z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. Składa się z wielu modułów obejmujących standardowe obszary funkcjonowania każdej firmy: Zamówienia, Sprzedaż, Magazyny, Rachunkowość. Zawiera CRM (Operacyjny, Analityczny, Marketingowy, Serwisowy, Zadaniowy, Prognozowanie sprzedaży), DMS, Logistykę, Sklep Internetowy i Komunikację.

Nowością jest wprowadzenie internetowego Portalu serwisowego zintegrowanego z CRM Serwisowym. Narzędzie umożliwia zgłaszanie usług o charakterze serwisowym, podgląd stanu ich realizacji oraz akceptowanie wykonanych prac.

it.automotive (Itelligence)

Pakiet dostarcza firmie motoryzacyjnej w pełni zintegrowane rozwiązanie SAP do planowania, kontroli i monitorowania wszystkich procesów logistycznych. Wspiera cały łańcuch logistyczny – od harmonogramowania przedprodukcyjnego i potwierdzonych zamówień produkcyjnych wysłanych przez EDI do planowania produkcji i kontroli jakości.

Oferuje wsparcie m.in. w obszarach: zarządzania produkcją (Kanban, JiT itd.), logistyki kontenerowej/opakowań z kodem kreskowym i integracją czytnikową, zarządzania jakością pełnego cyklu życia produktu i wszystkich procesów logistycznych, sprawnego przetwarzania prognoz i harmonogramów dostaw Just in Time, tworzenia i zarządzania danymi produktowymi w całym cyklu życia produktu, tworzenia i zarządzania narzędziami, szybkich reakcji na skrócone czasy tworzenia i rozwoju produktu oraz czasy dostaw, jak również skrócone cykle życia produktu.

Lawson M3 Automotive (Lawson)

Zintegrowany systemem zarządzania dla dużych przedsiębiorstw, zaprojektowany z myślą o zmniejszeniu złożoności procesów branży motoryzacyjnej. Zapewnia obsługę zarządzania w całym łańcuchu dostaw i pomaga stworzyć najbardziej ekonomiczne procesy logistyczne przy minimum nakładów. Rozwiązanie jest dostosowane do indywidualnych potrzeb klienta bez względu na to, czy jest producentem pierwotnym, dostawcą pierwszej warstwy czy dostawcą jednej z kolejnych warstw łańcucha dostaw.

Umożliwia sprawdzenie stanu magazynowego towarów (w wielu zakładach), dokonanie wstępnej rezerwacji mocy przerobowych, zlecenie ponownego przetworzenia półproduktów lub produktów końcowych, a także sprawdzenie stanu zapasów materiałowych i zamówień lub skontrolowanie i zarezerwowanie zasobów transportowych.

Wdrożenia w Polsce: Autoliv

proALPHA (Soldis)

Kompleksowe rozwiązanie umożliwia realizację zamówień przez system EDI oraz zapewnia bezpośredni dostęp do danych systemu magazynowego dostawcy i sprawdzenie dostępności szukanego produktu za pomocą technologii ITP (Internet Transaction Processing). W celu zachowania zaplanowanych terminów możliwa jest automatyczna kontrola zamówień lub generowaniem monitów do dostawców. Gospodarka materiałowa jest zsynchronizowana, a przepływy ilościowe i wartościowe odzwierciedlają zmiany zapasów oraz zużycie materiałów w identyczny sposób w księgowości finansowej, jak i w rachunku kosztów.

System wspomaga zarządzanie tzw. magazynem chaotycznym, kompletowanie produktów, prowadzenie depozytu i zarządzanie partiami (pełna identyfikacja w śledzeniu zwrotnym). Informuje o stanie zapasów magazynowych, zleceń i zamówień, natomiast prognoza wielkości zapasów dostarcza natychmiastową informację o możliwościach realizacji dostaw w przyszłości. Moduł proALPHA Produkcja z funkcją zaawansowanego planowania produkcji APS (Advanced Planning and Scheduling) pozwala na przyporządkowanie dowolnie wielu zasobów do jednego działania.

Możliwe jest wykorzystanie automatyzacji procesów gospodarczych od zakupów i sprzedaży przez przygotowanie produkcji aż do produkcji i montażu. proALPHA WorkflowAutomation bazuje na łańcuchu czynności sterowanym zdarzeniami.

Wdrożenia w Polsce: SEGU, Mefro, Nier

PSImes (PSI Produkty i Systemy Informatyczne)

System do zarządzania i kontroli produkcji składa się z wielu autonomicznych modułów, które razem tworzą w pełni funkcjonalny system klasy MES, takich jak zarządzanie projektami, harmonogramowanie produkcji, rejestracja danych z produkcji. Rozwiązanie przeznaczone jest dla produkcji dyskretnej, wspiera proces szczegółowego planowania, kontroli i aktualizacji planu produkcji.

QAD Enterprise Applications (QAD)

Kompleksowy pakiet zintegrowanych modułów, które wspierają rozwój firm motoryzacyjnych i są zwalidowane z surowymi standardami i technikami organizacyjnymi: MMOG/LE, Lean Manufacturing, Kanban Management/Flow Scheduling, EDI ECommerce, Labeling/Bar Coding (etykiety towarowe), Supply Visualization, Production Scheduler, Just in Time/Sequence, a także Logistics Accounting, Container Management, Shipping Performance, Supplier Performance, Service/Support Management, Project Realization Management, Advanced Inventory Management, Business Intelligence, Supply Visualization.

Wdrożenia w Polsce: Visteon Poland, Intier Automotive Seating, Zakłady Metalowe Postęp, Polytec Interior, Remy Automotive, Melex, Wielton, ZPP Auto

Rekord.ERP (Rekord Systemy Informatyczne)

Zintegrowany system informatyczny klasy ERP/ERPII, wspomagający podstawowe obszary działalności przedsiębiorstwa, począwszy od procesów zaopatrzenia i przygotowania produkcji po sterowanie i rejestrację przebiegu wytwarzania aż do zbytu wyrobów gotowych. System zawiera bogaty zestaw narzędzi finansowych oraz wspomagających zarządzanie zasobami ludzkimi oraz zestaw internetowych systemów analitycznych, jak Lider, CRM, Alert.

Oferuje: EDI, możliwość integracji z parkiem maszynowym (m.in. celem ewidencji parametrów wytwórczych każdej partii oraz utrzymania rygoru technologicznego), mechanizmy zapewnienia pełnej identyfikowalności surowca oraz elementów składowych wyrobu (traceability), śledzenie wykorzystania funduszu czasu pracy (maszyna – pracownik – narzędzie), monitoring terminowości realizacji zamówień (wysyłki) w czasie rzeczywistym, Rekord.ERP jako kontener danych dla systemów zapewnienia jakości ISO/TS, wsparcie dla analiz typu FMEA czy SPC, system oznaczeń zgodny z ODETTE, kontrolę i wersjonowanie programów sterujących maszynami CNC z ich bezpośrednią dystrybucją od modułu Przygotowania Produkcji do urządzenia, internetowy system zarządzania przepływem dostaw – Dostawca.

safo. Biz (Asseco Business Solutions)

Zawiera takie moduły, jak: kartoteka towarowa przystosowana do obsługi dużych ilości towarów, indeks towaru, który może być zmieniany, rozbudowany moduł obsługi zamienników, możliwość szybkiego filtrowania kontekstowego wg dowolnej liczby atrybutów.

Towary mogą być wyróżnione przez statusy. Każdy towar może mieć dowolną liczbę dodatkowych numerów (katalogowych, oryginałów, producentów lub poszczególnych dostawców), związanych plików zewnętrznych (zdjęcia, homologacje, zezwolenia itp. w plikach JPEG, Word, Excel i dowolnych innych formatów), obsługę kaucji, możliwość automatycznego tworzenia kompletów i dodatkowych związków między towarami, możliwość zmiany grupowej wszystkich cech towarów dla dowolnego zakresu towarów, rozbudowany moduł umożliwiający prowadzenie polityki cenowej dla pojedynczego kontrahenta lub grupy kontrahentów, na poziomie grup towarowych, producentów, marki pojedynczych towarów z możliwością ustalenia na każdym poziomie rabatu lub marży od ceny bazowej lub zamrażania cen na wybranych pozycjach asortymentowych, obsługę adresatów w magazynie w systemie papierowych lub/i technologii terminali radiowych, możliwość ewidencji czasu pracy i wydajności magazynierów z dokładną ewidencją pomyłek, możliwość trzymania rezerwacji dla klientów w określonym czasie, a także back orders odbiorców z możliwością przyjmowania zaliczek, możliwość rejestracji sprzedaży utraconej i zapytań klientów o towary niebędące w ofercie, prowadzenie serwisu samochodowego, rozliczanie mechaników, planowanie podnośników, pełną historię napraw samochodu.

Wdrożenia w Polsce: Inter Cars, BHMD, JC Auto, Autos, AD Polska

System znakowania na linii produkcyjnej (BCS Polska)

Rozwiązanie umożliwia znakowanie wyrobów gotowych/opakowań zbiorczych na linii produkcyjnej. Urządzenia drukujące firmy Zebra Technologies serii Z, ZM oraz XiIII komunikują się z systemem zarządzającym za pomocą sieci radiowej, kablowej bądź bezpośrednio z maszyn produkcyjnych. Etykieta tworzona jest zgodnie z przesłanymi danymi po otrzymaniu sygnału wydruku. Rozwiązanie to wspomaga także wysyłkę produktów poprzez oznaczenie opakowań zbiorczych etykietami logistycznymi Odette, które są powszechnie stosowane w branży motoryzacyjnej.

TETA Constellation (TETA)

Pakiet ERP zbudowany w technologii .NET, przystosowany do współpracy z przenośnymi terminalami, urządzeniami do rejestracji czasu pracy oraz przyrządami sterującymi i pomiarowymi (np. wagami). Zapewnia dynamiczną synchronizację planowania sterowanego popytem oraz realizację procesów logistycznych i sieci na podstawie informacji dostępnych w czasie rzeczywistym.

Wdrożenia w Polsce: Gates Polska, GKN Driveline Polska, TRI (Poland), WABCO Polska, Keiper Polska, SE Bordnetze Polska (d. Volkswagen Elektro-Systemy), Quin Polska, IS Polska, DaimlerChrysler Automotive Polska, Volvo Polska, Ronal Polska, Stomil Sanok


Krzysztof Rutkowski

Digitland

 

Obowiązujące od kilku lat przepisy GVO/BER na podstawie rozporządzenia Unii Europejskiej umożliwiły powstawanie w Polsce wielomarkowych salonów samochodowych, mających w ofercie marki różnych konkurujących koncernów. Udogodnienie dla klientów polegające na możliwości zakupu samochodów różnych marek oraz ich serwisu pod jednym dachem nie jest przychylnie odbierane przez koncerny samochodowe. Producenci samochodów, chcąc kontrolować swoje sieci dilerskie, tworzą oprogramowanie typu DMS przeznaczone dla własnych marek samochodów.

Jednym z modeli prowadzenia wielomarkowego biznesu jest sprzedaż poszczególnych marek samochodów pod szyldami różnych firm zgrupowanych wokół jednego właściciela. Wówczas każda z nich stosuje narzucone przez koncern systemy IT. Takie rozwiązanie ma wiele niedogodności, najbardziej dotkliwą z nich jest brak bieżącego monitorowania prowadzonego biznesu. Firma Digitland podziela zdanie dilerów, którzy rozwiązanie powstałych w ten sposób problemów widzą w koncepcji prowadzenia zintegrowanego biznesu i starają się skupić wszystkie rodzaje działalności pod jedną firmą. Wymaga to zastosowania elastycznego rozwiązania informatycznego, którego podstawą jest system klasy ERP. Na nim opiera się podstawowa działalność firmy w zakresie finansów i sprzedaży oraz często rozbudowane pozostałe obszary działania salonu, jak stacje kontroli pojazdów, wypożyczalnie przyczep, przechowalnie opon, myjnie samochodowe, stacje benzynowe, hotele czy restauracje. Rola systemów DMS sprowadza się w takim przypadku do nośnika informacji dla ERP.

Największą trudnością przy tego typu koncepcji prowadzenia biznesu jest integracja danych pochodzących z różnych aplikacji. Systemy DMS mają różne wymagania w zakresie platformy sprzętowo-systemowej, procedur bezpieczeństwa, np. jedne rozwiązania narzucają pracę na systemach operacyjnych firmy Microsoft, inne Linux i to w ściśle określonej wersji lub dystrybucji. Zastosowano w nich różne systemy bazodanowe MS SQL, Oracle, PostgresSQL oraz różny sposób integracji z pocztą elektroniczną lub aplikacjami biurowymi. Ponadto mają odmienne założenia merytoryczne, np. różne zasady wyceny towarów w magazynie (ceny średnioważne, rzeczywiste ceny zakupu według metody LIFO lub FIFO, a niektóre systemy w ogóle nie kontrolują stanów magazynowych i dostępności produktów). Mają różne możliwości łączności z systemami FK. Jedne mają wbudowany uproszczony system FK, inne integrują się z wybranymi lokalnymi aplikacjami.

Firmy pragnące się rozwijać samodzielnie podejmują decyzję, na jakim poziomie będzie następowała integracja wielu rodzajów działalności pod jednym szyldem oraz jak szczegółowy będzie ogląd danych pochodzących z różnych działalności.


 

Aleksander Faleńczyk

BPSC

 

 

System ERP wykorzystywany w przedsiębiorstwie branży motoryzacyjnej musi sprostać kilku zasadniczym wyzwaniom, które można sprowadzić do koordynacji działań produkcyjnych, zakupów, kooperacji z podwykonawcami oraz wyboru najwłaściwszych dostawców. Celem wdrożenia zaawansowanych rozwiązań informatycznych jest m.in. wsparcie procesu utrzymania jakości przez systematyczne i rygorystyczne śledzenie i analizowanie produkcji.

Kontrola zużycia materiałów, optymalnego wykorzystania czasu czy zarządzania parkiem maszynowym powinny zapewnić wymierne obniżenie kosztów produkcji. Planowanie procesu produkcyjnego może wymagać nie tylko synchronizacji pracy kilku wydziałów, ale również zarządzania dostawami i kooperacją. Dlatego kluczowe może być odpowiednie wsparcie przez system IT procesu planowania oraz zdobywania informacji do analiz umożliwiających optymalizację produkcji.


 

Andrzej Poćwierz

menedżer rozwiązań dla przemysłu

Autodesk

 

Przemysł motoryzacyjny należy do sektora bardzo szybko się rozwijającego. Obejmuje nie tylko koncerny samochodowe, ale również producentów podzespołów czy systemów transportu. Firmy z tej branży to wymagający odbiorcy rozwiązań projektowych, głównie z powodu silnej konkurencji na tym rynku. Projektowanie 3D staje się standardem i początkiem rewolucji w projektowaniu dla przemysłu.

Obecnie programy CAD muszą zaspokajać potrzeby nie tylko w zakresie projektowania, ale również testowania i analizowania produktów, zanim zostaną wprowadzone do produkcji. Odpowiedzią na oczekiwania rynku motoryzacyjnego jest cyfrowe prototypowanie.

Współczesne samochody muszą spełniać ostre kryteria – bezpieczeństwo, małe zużycie paliwa, niska emisja spalin. Aby uzyskać optymalne, korzystne rozwiązanie, niezbędne jest przeanalizowanie wielu przypadków, przeprowadzenie licznych badań i testów, przy maksymalnym obniżeniu kosztów i w jak najwcześniejszej fazie powstawania produktu oraz zapewnienie doskonałej współpracy między zespołami oraz zewnętrznymi kooperantami.


Marcin Biłka

kierownik sprzedaży w sektorze przemysłowym, BCS Polska

 

Każdy samochód składa się z około 5–8 tys. części, które pochodzą od kilkudziesięciu podwykonawców. Liczby te pozwalają nam wyobrazić sobie jak skomplikowany jest łańcuch logistyczny w branży motoryzacyjnej. Należy również pamiętać, że praktycznie wszystkie podzespoły muszą być dostarczone do producenta samochodów Just in Time. Aby móc szybko i bezbłędnie zidentyfikować dostarczane komponenty, urządzenia znakujące drukują etykiety co kilka sekund. Zawarte w kodzie kreskowym informacje, do kogo mają trafi ć dane podzespoły, kiedy powstały i kto je wyprodukował, są podstawą sprawnego procesu traceability, który przy produkcji samochodów jest kluczowy ze względu na bezpieczeństwo użytkowników. Specyfika branży motoryzacyjnej wymaga dużej koordynacji oraz stosowania coraz nowocześniejszych rozwiązań ze względu na presję konkurencyjną oraz coraz wyższe wymagania klientów.


 

Marcin Sokołowski

Senior Marketing Manager, CEE,

Epicor Software Poland

 

Branża motoryzacyjna jest bardzo konkurencyjna, co wymusza innowacyjność w całym łańcuchu dostaw. Znane koncepcje, które powstały dla tej branży, takie jak odchudzona produkcja (Lean Manaufacturing – Toyota), Just in Time (JiT), Just in Sequence, Quality Management, EDI – to metodyki, które wspierają najlepsze systemy informatyczne. Ogromna presja na jakość, skrócenie czasu realizacji, efektywność, obniżanie kosztów powoduje, że tylko najlepsi producenci, dostawcy i kooperanci mogą temu sprostać. Koncepcja systemów opartych na architekturze zorientowanej na usługi (SOA) sprawdza się tu doskonale. Przykładem może być Solbus, drugi największy producent autobusów, który zdecydował się na wdrożenie systemu Vantage, rozwiązania zbudowanego w 100% w SOA.


 

Piotr Milewski

dyrektor konsultingu w itelligence

 

 

Branża motoryzacyjna jest liderem pod względem nowoczesnych koncepcji zarządzania. To właśnie tutaj mają swoją genezę Just in Time, Kanban czy Lean Manufacturing. Od wielu lat motoryzacja przewodzi także w rankingach na najlepiej zinformatyzowany sektor. Stopień zinformatyzowania branży łatwo zaobserwować w koncernach, które wchodzą do Polski i – praktycznie już na starcie, od poziomu greenfield – mają wyznaczony plan informatyzacji. Ale także u firm drugiej linii – dostawców dla tych wielkich. Takie firmy także lokalizują w Polsce swoje fabryki. I one też od razu wchodzą ze scentralizowanym, zaawansowanym systemem ERP. Branża motoryzacyjna potrzebuje więc międzynarodowych partnerów w informatyce także w sektorze MSP, którzy nie tylko dostarczą rozwiązanie analogiczne do stosowanego w innych oddziałach firmy na świecie, ale również będą aktywnie uczestniczyły w transferze wiedzy na temat informatycznego wsparcia procesów branżowych.


Janusz Mleczko

główny konsultant ds. zarządzania produkcją

REKORD Systemy Informatyczne

 

Główne wyzwania w przemyśle samochodowym związane są ze wzmożoną globalizacją działalności gospodarczej. W przyszłości głównym źródłem popytu na samochody będą kraje o szybko rozwijających się gospodarkach. Przemysł samochodowy w coraz większym stopniu oparty jest na zaawansowanych technologiach oraz kulturze technicznej pracowników. Dostawcy dla przemysłu samochodowego stoją często przed wymaganiami z najwyższej półki i przenoszą je na dostawców systemów informatycznych. Problemy dotyczą przede wszystkim zagadnień odpowiedniego wspomagania logistyki oraz spełniania branżowych norm ISO/TS. Dla takich firm kluczowe zagadnienia dotyczą zintegrowanego planowania produkcji w ramach łańcucha dostaw, zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa dostaw oraz wspomagania szeroko rozwiniętej kooperacji często z wykorzystaniem aplikacji internetowych.


 

Marek Kucharski

prezes zarządu Parasoft

 

 

Znaczenie oprogramowania w przemyśle motoryzacyjnym rośnie z roku na rok. Jakkolwiek samochód to nie samolot, konsekwencje błędów w oprogramowaniu mogą również mieć bardzo poważne skutki. Nie trzeba dużej wyobraźni, aby uświadomić sobie, czym grozi awaria systemu kierowania samochodem (drive by wire – to całkiem niedaleka przyszłość) na krętej, górskiej drodze. Zdarza się, że główny system w samochodzie restartuje się na autostradzie, pozostawiając przez pewien czas kierowcę bez wspomagania, hamulców oraz wspomagania kierownicy. Nawet gdy pominiemy te najbardziej dramatyczne przykłady, bardzo konkurencyjny rynek motoryzacyjny srogo ukarze producenta, którego pokładowe systemy informatyczne nie działają prawidłowo. A są one coraz bardziej złożone, a czas przeznaczany na tworzenie ich kolejnych wersji coraz krótszy. Dlatego tak ważne jest adaptowanie coraz bardziej wyspecjalizowanych narzędzi i metod wspomagających wysoko wydajne tworzenie niezawodnego oprogramowania.


Piotr Krzyżak

dyrektor działu aplikacji biznesowych safo.sil Asseco Business Solutions

 

Wymagania rynku motoryzacyjnego wobec systemów informatycznych są bardzo duże i specyficzne głównie ze względu na olbrzymi asortyment i mnogość branżowych atrybutów, które go opisują. Systemy informatyczne wykorzystywane przez takich klientów muszą sprostać także wysokim wymaganiom logistycznym i wydajnościowym. Dzięki udanemu wdrożeniu klient może liczyć na zdecydowane przyspieszenie realizacji zamówień, automatyzację procesów zaopatrzeniowych, sprzedażowych, magazynowych i transportu. Do korzyści wynikających ze stosowania nowoczesnego rozwiązania informatycznego zaliczyć trzeba również skuteczne zarządzanie pracą personelu, ewidencję jego skuteczności, a także znaczne zmniejszenie liczby ludzkich błędów.


 

Krzysztof Rosiński

Project Manager Soldis

 

 

Procesy występujące w branży automotive najczęściej są wymuszane przez wielkich odbiorców. Specyficzne formy rozliczania, transakcje trójstronne, magazyny konsygnacyjne, dostawy Just in Time – wszystko to sterowane za pomocą komunikatów EDI, stwarza konieczność wysokiej sprawności systemu zarządzania przedsiębiorstwem.

Klienci z branży automotive charakteryzują się wysoką świadomością i kulturą informatyczną. Jako pierwsi docenili systemy wspomagające zarządzanie, ze szczególnym naciskiem na wybór dostawców, logistykę i obrót magazynowy. Potrzebna jest im pełna integracja procesów gospodarczych, od zakupów przez gospodarkę materiałową, planowanie produkcji po zarządzanie dokumentacją techniczną.

Dokładne wielopłaszczyznowe planowanie, zapewnienie zasobów na czas, precyzja wykonania, automatyzacja procesów, utrzymanie płynności i nadzoru wszystkich etapów produkcji są kluczem do sukcesu.

Ze względu na złożoność procesów gospodarczych w tej branży ważne jest ich przyspieszenie i uproszczenie. Taka rzeczywistość wymusza automatyzację procesów, lecz wymaga zachowania określonej elastyczności.


Piotr Picyk

dyrektor sprzedaży PSI Produkty i Systemy Informatyczne

 

W wielu przedsiębiorstwach posiadających systemy klasy ERP ciągle nie został rozwiązany problem zarządzania i kontroli produkcji. Nadal do szczegółowego planowania zlecenia planista korzysta z arkusza kalkulacyjnego, a w przypadku modyfikacji zamówienia przez klienta czy nieplanowego przestoju linii produkcyjnej harmonogram produkcji jest aktualizowany ręcznie, co zajmuje sporo czasu. Rozwiązaniem, które uzupełnia system ERP w tym obszarze – zamykając lukę między ERP a procesem technicznym – jest system klasy MES (Manufacturing Execution System). Wykorzystując dane podstawowe o zleceniach oraz dane o dostępnych zasobach, MES zapewnia automatyczne stworzenie szczegółowego harmonogramu produkcji, a w przypadku konieczności jego zmiany operator jednym kliknięciem może stworzyć nowy plan dostosowany do zmienionych zamówień czy dostępnych zasobów. Jeśli dodatkowo wykorzystana zostanie funkcja raportowania z produkcji, planista w czasie rzeczywistym otrzymuje informację o statusie wykonanych zleceń czy przestojach urządzeń. Takie wsparcie produkcji przez MES minimalizuje straty wynikłe z przestojów czy przezbrojeń, a jednocześnie poprawia się obsługa klienta i ogranicza liczba wadliwych produktów.


 

Tomasz Horak

kierownik projektów SAP, BCC

 

 

W branży automotive na efekt końcowy (samochód) składają się setki tysięcy podzespołów. Przeważnie pochodzą one od licznych dostawców, kooperantów.

Fabryka produkująca samochody nie jest w stanie przechowywać wszystkich elementów składających się na auto w swoich magazynach, ponieważ liczba modeli, wersji wyposażenia itd. każdej marki jest ogromna. Aby zapewnić ciągłość produkcji, magazyny oraz stany magazynowe musiałyby być duże. Dlatego branża automotive wypracowała rozwiązanie polegające na maksymalnym zsynchronizowaniu dostaw podzespołów od kooperantów bezpośrednio do fabryki finalnej (Assembly Line) tuż przed momentem, kiedy dana część ma być zamontowana. Są to tzw. dostawy JiT (Just in Time).

Rozwiązanie takie stanowi duże wyzwanie dla dostawców, gdyż muszą oni planować z dużą dokładnością dostawy konkretnych materiałów w z góry ustalonej ilości i kolejności dla danego klienta (producenta samochodów). Pomaga w tym system ERP, który zbiera dane o zamówieniach klientów i umożliwia takie planowanie produkcji, uwzględniając czas potrzebny na zakup surowców, wytworzenie produktu, pakowanie itd., aby gotowy wyrób powstał w określonym czasie. Kolejnym wyzwaniem jest planowanie transportu (z dokładnością do godzin).

Aby system ERP mógł sprawnie przetwarzać informacje, powinien je otrzymywać bez opóźnień, dlatego niezbędne jest rozwiązanie EDI. Informacja o zapotrzebowaniu na produkt trafi a do kooperanta drogą elektroniczną, automatycznie potwierdzana jest data dostawy.

Wiele elementów branży automotive ma małe gabaryty. Dlatego popularne jest używanie wielorazowych, ustandaryzowanych opakowań zbiorczych (np. KLT). Obrót magazynowy zarówno wewnątrz firmy, jak na zewnątrz (dostawy do klientów) odbywa się za pomocą europalet oraz pojemników standaryzowanych. Ewidencja pojemników jest kolejnym ważnym zadaniem systemu ERP. Kontroli podlega zarówno pojemnik, jak i jego zawartość w zależności od użytej instrukcji pakowania.


 

Adam Piętera

menedżer rozwiązań motoryzacyjnych

QAD Polska

 

Rynek motoryzacyjny jest jednym z najbardziej wymagających, a zarazem innowacyjnych obszarów przemysłu w zakresie zastosowań informatyki. Niespotykany w innych sektorach poziom konkurencji sprawia, że przedsiębiorstwa poszukują rozwiązań, które pozwolą z jednej strony na optymalizację i integrację procesów wytwórczych w ramach łańcucha dostaw, a z drugiej na ograniczenie kosztów produkcji. Oczekują one wsparcia takich funkcji, jak EDI, Vendor Managed Inventory oraz koncepcji działania Lean Manufacturing, Just in Time, WEB Supply Visualization czy Quality Management.

Dlatego producenci branży motoryzacyjnej wybierają dostawców, którzy są zaangażowani we wspieranie środkami IT działań branży motoryzacyjnej w obszarach dostosowania do restrykcyjnych wymogów branży i jej standaryzacji – w szczególności standardu MMOG/LE, planowania oraz zarządzania na każdym etapie procesu wytwórczego i logistycznego. Ciągła, trwała relacja między użytkownikiem a dostawcą systemu ma tu znaczenie kluczowe. Wymóg kompatybilności i spełnienia warunków narzucanych przez montownie aut jest priorytetowym celem rozwijanego pakietu QAD Enterprise Applications. Oprogramowanie dla branży motoryzacyjnej musi być elastyczne i dostosowane do reguł biznesowych oraz wymogów logistycznych obecnego rynku.

Autor: Beata Dutkowska