Wszystko pod kontrolą IT

Producent branży energetycznej wdrożył pakiet aplikacji QAD, aby usprawnić przepływ informacji, optymalizację zapasów, zarządzanie produkcją w toku

Firma Donako SA działa na rynku globalnym. Jest producentem komponentów oraz narzędzi specjalnych wykorzystywanych do produkcji generatorów prądu i silników, a także dostawcą usług inżynieryjnych w zakresie produkcji hydrogeneratorów.

Spółka została wydzielona z byłego Dolmelu w 1994 r. pod nazwą ABB Donako sp. z o.o. W wyniku przekształceń własnościowych w latach 2000–2006 zmieniła się struktura właścicielska i nazwa spółki. Obecnie głównym udziałowcem Donako SA jest fundusz inwestycyjny Innova Capital.

Sztandarowe produkty spółki to komponenty do produkcji zielonej energii – pakiety stojana do generatorów wiatrowych (około 14% produkcji światowej liczonej w MW) oraz blachy stojana i wieńca wirnika do hydrogeneratorów, np. do największej elektrowni wodnej na świecie – San Xia – Trzy Przełomy w Chinach.  

Potrzeby informatyzacji

W związku z dynamicznym rozwojem spółki zarząd Donako zdecydował się na wdrożenie systemu wspomagającego zarządzanie QAD Enterprise Applications. Celem projektu było usprawnienie przypływu informacji między poszczególnymi działami oraz wsparcie procesu podejmowania decyzji. W efekcie powstało w pełni zintegrowane rozwiązanie, które umożliwiło stworzenie unikatowego systemu automatycznego planowania produkcji oraz integrację wcześniej rozproszonych obszarów systemu IT.

Przed wdrożeniem systemu ERP firma Donako korzystała z rozproszonego systemu, który składał się z kilku odrębnych aplikacji. Po stronie sprzedażowej było to oprogramowanie do fakturowania, po stronie zarządzania pracownikami korzystano z programu HR. W księgowości i w zakresie zarządzania materiałami wykorzystywano kolejne aplikacje, a na poziomie technologicznym i planowania produkcji stosowano w znacznej mierze standardowe programy MS Office – w szczególności Word, Excel i Access. Decyzje z jednego obszaru nie przechodziły w prosty sposób do drugiego, co automatycznie wiązało się z koniecznością duplikowania pewnych operacji i wymuszało dodatkową pracę. Generowało to dodatkowe koszty i nie pozwalało usprawniać procesów decyzyjnych w spółce.

– Zależało nam, żeby nie rozbudowywać sfery administracyjnej, ale usprawnić przepływ informacji oraz skupić się na samej produkcji – wyjaśnia Mateusz Żeleźnik, kierownik projektu wdrożenia systemu ERP w Donako. – Dlatego zdecydowaliśmy się na wdrożenie zintegrowanego systemu QAD.

– System QAD powstał z myślą o firmach produkcyjnych – mówi Paweł Daszkiewicz, dyrektor ds. realizacji, QAD Polska. – Pomaga w usprawnieniu zarządzania procesami produkcyjnymi, siecią dostawców, finansami, obsługą klienta, technologią oraz kontrolą wydajności. Rozwiązanie to zapewnia Donako dostęp do informacji, w których czas ma zasadnicze znaczenie, niezbędnych do planowania działań w przyszłości i realizowania założonych celów biznesowych. Dodatkowo zapewnia niezbędną funkcję zarządzania operacjami i zasobami produkcji zarówno w firmie, jak i jej otoczeniu.

Wybór systemu

Ze względu na rozproszenie systemu IT przepływ informacji między działami firmy był utrudniony. Poszczególne komórki podejmowały decyzje na podstawie zgromadzonej przez siebie wiedzy. Duża ilość informacji i ich zmienność utrudniała wymianę danych między poszczególnymi działami, a w konsekwencji optymalizację zarządzania na poziomie spółki. Ze względu na istotny wzrost obrotów konieczne było zebranie wszystkich informacji w jednym miejscu i usprawnienie procesu decyzyjnego.

Paweł Daszkiewicz

dyrektor ds. realizacji

QAD Polska

– Roczna sprzedaż Donako przekracza 140 mln zł, z czego ponad 50% to koszty materiałów. Dlatego optymalizacja zapasów jest dla nas szczególnie istotna – wyjaśnia Mateusz Żeleźnik. – Proces produkcyjny realizujemy średnio w 3 tygodnie, dlatego bardzo ważne okazało się zarządzanie produkcją w toku, co skutecznie wspiera system QAD.

Na decyzję o wyborze systemu wpłynęły gwarantowane przez dostawcę korzyści, takie jak krótki czas wdrożenia, zakres oraz unikatowy system automatycznego planowania produkcji. Dodatkowym atutem była lokalizacja obu firm we Wrocławiu, co usprawniło komunikację.

– Przed przystąpieniem do projektu wdrożenia przeprowadziliśmy gruntowny proces ewaluacji dostawców systemu klasy ERP. Wzięliśmy pod uwagę przede wszystkim relację poniesionych kosztów w stosunku do oferowanych funkcji – mówi Mateusz Żeleźnik. 

Korzyści z wdrożenia

 

  • Szybki dostęp do kompleksowych zasobów firmy oraz wsparcie procesów decyzyjnych, a w efekcie możliwość podejmowania racjonalnych decyzji zarządczych w oparciu o całościową wiedzę spółki.
  • Wsparcie kluczowych procesów biznesowych i usprawnienie przepływu informacji, m.in. w zakresie zamówień i sprzedaży, planowania produkcji, dokumentacji produkcyjnej, analizy rentowności projektów.
  • Stworzenie unikatowego systemu automatycznego planowania produkcji.
  • Usprawnienie kontroli działań i utrzymanie przejrzystości zachodzących procesów.
  • Spójność danych znajdujących się w poszczególnych bazach danych i integracja obszarów systemu informatycznego.

Mocne strony rozwiązania

Wdrożony system informatyczny wspiera kluczowe procesy biznesowe firmy zarówno w obszarze planowania produkcji, technologii, zaopatrzenia, jak i w finansach i księgowości. Aplikacja umożliwia przyjęcie zapytania ze strony klienta i szybkie przetworzenie go w zamówienie sprzedaży.

W sferze produkcji system QAD wspiera proces od momentu stworzenia dokumentacji konstrukcyjno-technologicznej przez emisję dokumentacji warsztatowej na poszczególne wydziały aż do momentu rozliczenia wszystkich prac związanych z danym projektem.

W obszarze zaopatrzenia system jest wykorzystywany od chwili stworzenia i elektronicznego obiegu zapotrzebowań zakupowych aż do przyjęcia dostawy i stworzenia raportu wiarygodności dostawców. Na płaszczyźnie finansowo-księgowej aplikacja zapewnia śledzenie skutków księgowych wszelkich zdarzeń gospodarczych, a w kontrolingu – dostarczenie zintegrowanych informacji zarządczych w zakresie kontrolingu operacyjnego, a w szczególności możliwość badania rentowności konkretnych projektów.

Wprowadzenie modułu APS – Preactor umożliwia planowanie poszczególnych operacji związanych z wykonaniem wyrobu i podzespołów oraz dostępnością materiałów. Pracę kierownictwa usprawniło wdrożenie modułu CorVu, który umożliwia pogłębione analizy i raportowanie w dowolnym obszarze funkcjonalnym spółki, w szczególności dotyczące rentowności i stanu realizacji projektu. Aplikacja została zintegrowana z MS Project, co umożliwiło przedstawienie stanu realizacji projektu i jego prezentację klientowi. System oferuje również pełną obsługę procesów projektowania na zlecenie w środowisku ETO (Engineer to Order) i MTO (Make To Order).

– Zgodnie z metodą wdrożenia QAD wybrano rozwiązanie polegające na przeszkoleniu od 5 do 10 kluczowych użytkowników w poszczególnych obszarach systemu – opowiada Mateusz Żeleźnik. – Wybrani pracownicy przeszli szkolenie w pierwszym półroczu, zanim system został uruchomiony. W kolejnych etapach ustalili oni parametryzację bazy danych, a także przekazywali wiedzę pozostałym użytkownikom systemu, do którego kupiono 75 licencji.

Wszystko pod kontrolą

System wspiera kontrolę działań w stosunku do założonych procesów. Pracownicy firmy mają świadomość słabych punktów, które wymagają usprawnienia.

– Zintegrowany system informatyczny zapewnia korzystanie z kompleksowych zasobów spółki. Przed wdrożeniem bazowaliśmy na systemie „wyspowym”. Informacje pochodziły z kilku oddzielnych aplikacji i nie były ze sobą w żaden sposób powiązane, w wyniku czego mogło dochodzić do pewnego rodzaju przekłamań – podsumowuje Mateusz Żeleźnik.

Firma Donako ma sprecyzowaną wizję rozwoju wdrożonego systemu informatycznego, szczególnie w zakresie rejestracji czasu pracy oraz wykorzystania intranetu. Zamierza wdrożyć dodatkowy system typu workfl ow usprawniający komunikację w newralgicznych momentach, gdy podjęcie decyzji lub poprawne uzupełnienie danych w systemie zależy od kilku osób, a wprowadzenie danych do systemu ERP wymaga koordynacji działań pracowników w krótkim czasie i w ściśle określonej sekwencji.

Ale już teraz system IT zapewnia firmie Donako pełną kontrolę działania i pomaga utrzymywać pozycję na coraz bardziej konkurencyjnym rynku XXI w.

Przejście z systemu wyspowego IT na zintegrowany

 

Jakim wyzwaniom musiał sprostać system ERP w przypadku tego wdrożenia? Czy był na nie przygotowany, czy konieczne były jakieś modyfikacje, dostosowanie do potrzeb klienta?

 

Artur Sawicki konsultant biznesowy QAD

 

– System QAD został wdrożony we wszystkich obszarach działania firmy. Donako to duże przedsiębiorstwo, większość pracowników to osoby pracujące w dziale produkcji. Na wdrożenie nie mieliśmy zbyt dużo czasu – i to było pierwsze wyzwanie, któremu udało się sprostać. System został uruchomiony zgodnie z zaplanowanym terminem. Oczywiście, przez pierwszych kilka miesięcy po uruchomieniu jego praca była optymalizowana.

 

Kolejne wyzwanie to obszar najtrudniejszy zwykle dla systemów informatycznych, czyli wsparcie tworzenia nowego produktu i jego wyceny. Produkty Donako są niepowtarzalne – mamy do czynienia z typowo projektową produkcją. W większości przypadków jednak pewne informacje udaje się „wydobyć” z dotychczas realizowanych projektów. Żeby nie utracić tego olbrzymiego know-how firmy, należało dane o technologii i produktach przenieść do nowego systemu, a wcześniej przekonwertować je do uniwersalnej wersji elektronicznej, odfiltrować kluczowe dane i oczyścić.

 

Donako to bardzo nowocześnie zarządzana firma, gdzie dużo decyzji podejmowanych jest na średnich szczeblach zarządzania. Żeby podejmować dobre decyzje, menedżerowie muszą mieć dostęp do wiarygodnych i aktualnych danych, a nie mają czasu na studiowanie standardowych raportów zawierających wiele zbędnych danych. W związku z tym musiało powstać sporo raportów dostosowanych do ich potrzeb. Po pewnym czasie pracownicy Donako opanowali doskonale obsługę modułu raportującego i sami są w stanie tworzyć potrzebne raporty.

 

Jakie zalety ma wersja eB2?

 

– Dodanych zostało sporo nowatorskich rozwiązań funkcjonalnych. Jednym z najciekawszych usprawnień jest moduł Lean Manufacturing, który zapewnia zachowanie dużej elastyczności działania firmy (w wyniku stosowania metod Lean Management), nie tracąc informacji o tym, co dzieje się aktualnie na produkcji (np. stany magazynowe produkcji w toku).

 

Inne usprawnienia to dodanie modułu Business Intelligence wykorzystującego technologię OLAP (wielowymiarowa hurtownia danych). W nowszym wydaniu tej wersji eB2.1 dodano również zupełnie nowy interfejs obsługi systemu oparty na technologii .NET. To elastyczne narzędzie zapewniające użytkownikom łatwą i szybką obsługę systemu. Otwiera ono również aplikację na wymianę danych z systemami zewnętrznymi. W ramach tego interfejsu firma przygotowała mapy procesów, które pozwalają użytkownikom nawigować zgodnie z realizowanym na danym stanowisku procesem. Kliknięcie na każdej „chmurce” procesu prowadzi pracownika do konkretnych kartotek lub raportów systemu.

 

Co udało się usprawnić w fazie optymalizacji wdrożenia w Donako? W fazie optymalizacji wspólnie udało się skupić na następujących obszarach:

 

  • wzrost jakości danych (np. sposoby walidacji) przydatnych w procesie tworzenia nowego produktu,
  • algorytmy harmonogramowania produkcji,
  • obliczanie rentowności prowadzonych projektów,
  • tworzenie nowych i zmiany w istniejących raportów.

 

Obecnie wspólnie z Donako myślimy o przyszłości. Planujemy kolejne projekty, które mają sprawić, że system będzie wykorzystywany jeszcze bardziej efektywnie.

 

Czy wszystkie dodatkowe moduły pochodzą od QAD?

 

– Moduł APS (Advanced Planning and Scheduling) został stworzony przez strategicznego partnera QAD firmę Preactor. Pochodzi ona z Wielkiej Brytanii. W Polsce QAD jest kluczowym partnerem Preactora. Mamy wspólnie zrealizowanych kilkanaście wdrożeń. Łączne wdrożenie systemu QAD i APS pozwala osiągnąć firmie najwyższy poziom efektywnego wykorzystania wszelkich zasobów w firmie. Zapewnia również elastyczność w reagowaniu na nieprzewidziane zdarzenia mogące mieć wpływ na realizowany harmonogram produkcji.

 

Jak układała się współpraca na etapie wdrożenia?

 

– W projekcie zastosowana została nasza własna metoda wdrożenia Q-Advantage. Jest to sprawdzony w kilku tysiącach firm produkcyjnych na świecie sposób prowadzenia projektu. Zakłada on nadrzędny cel: zrealizować jawnie zdefiniowane cele projektu w zakładanym budżecie i czasie. Jak w każdym projekcie były lepsze i gorsze momenty naszej współpracy.

 

To, co udało się osiągnąć wspólnie z zespołem Donako, jest dla nas bardzo ważne. Klient jest również usatysfakcjonowany z tego, co udało się uzyskać.

 

Firma ta dzięki wdrożonemu systemowi ma dostęp do wszelkich potrzebnych informacji. Informacje te są:

 

  • dostarczane automatycznie – najczęściej generowane w nocy, bez udziału człowieka,
  • dostosowane do potrzeb konkretnych osób, które dostają poszczególne raporty.

 

Dane pojawiające się w raportach są przefiltrowane i odbiorca nie musi wyszukiwać wśród wielu zbędnych dla niego danych tych, które mogą być ważne. Zawsze aktualne raporty są automatycznie rozsyłane drogą mailową do poszczególnych osób.

Autor: Elżbieta Jaworska, MSI Polska