W ubiegłym roku najszybszy wzrost wydatków odnotował segment małych firm; spodziewany wzrost

ŚREDNI RYNEK ERP

Małe i średnie firmy (small to midsize businesses – SMB) w znacznym stopniu przyczyniają się do wzrostu rynku ERP. Według bostońskiej firmy analitycznej AMR Research firmy o przychodach poniżej 30 milionów USD w roku ubiegłym zwiększyły swoje wydatki na ERP o 14%.

AMR twierdzi, że w górnej części sektora firm średnich wydatki na ERP utrzymały się na stałym poziomie – dotyczy to firm o wartości sprzedaży od 30 milionów USD do 1 miliarda USD w skali roku.

AMR jednak uparcie twierdzi, że wraz z umacnianiem się sytuacji gospodarczej szerszy nurt rynku średnich firm zwiększy swoje wydatki na ERP.

SMB zatrudniające do 1000 pracowników planują ogólne zwiększenie wydatków o 6,6% w roku 2004, jak podają wyniki nowej ankiety przeprowadzonej przez firmę analityczną z Cambridge, w stanie Massachusetts – Forrester Research. Większe firmy również zwiększą swoje wydatki na IT w roku 2004, ale zaledwie o 1,7%. Forrester Research określa sektor firm średnich mianem przyszłego pola walki, na którym rozegrają się potyczki dostawców ERP.

Byron Miller, główny analityk pracujący dla firmy Forrester, mówi, że więksi dostawcy systemów podjęli kroki w celu przechwycenia większej części rynku firm średnich. Jako przykład podaje wykupienie przez PeopleSoft firmy J.D. Edwards. – Microsoft Business Solutions (MBS) również zaistniała jako znacząca siła na ryku firm średnich – twierdzi Miller. AMR postrzega MBS jako głównego gracza, szacując, że jego sprzedaż w roku 2003 wzrosła o 60%.

Rys. Małe firmy (wartość rocznej sprzedaży poniżej 30 milionów USD) ponoszą najmniej wydatków na ERP w stosunku do wielkości firmy, ale w zeszłym roku stanowiły najszybciej rozwijający się segment rynku.

– Aby skutecznie konkurować, tradycyjni dostawcy obsługujący sektor firm średnich będą musieli zwiększyć swoją znajomość rynku pionowego oraz zaoferować niższe koszty własności (dosł.: posiadania systemów) – mówi Miller. Oczekuje również zwiększonej konsolidacji dostawców zaopatrujących rynek firm średnich. – Aby przetrwać, będą musieli podjąć wielorakie zadania – mówi Miller. – Pomaga im jeden z istniejących trendów, że niektóre firmy reprezentujące sektor średni czują się mniej komfortowo, współpracując z gigantem z dziedziny oprogramowania. Wolą sprzedawców, którzy są podobni do nich samych.

Scott Rich, wiceprezes firmy zajmującej się sprzedażą ERP – Lilly Software Associates, która jest nastawiona właśnie na sektor SMB, mówi, że Lilly spodziewa się w nadchodzącym roku 10-procentowego wzrostu. – Aby wyróżnić się na tle innych firm, Lilly Software oferuje zintegrowane moduły, które pomagają firmom realizować zadania – poprzez ekonomiczną produkcję w zakładzie lub funkcjonalność systemu zarządzania stanami magazynowymi służącą do dystrybucji produktów. Dalej istnieje potrzeba systemów, ale system musi oferować przewagę konkurencyjną, a ta zazwyczaj pochodzi z warstwy wykonawczej – mówi Rich.

Brian Angle, wiceprezes CMS Manufacturing Systems, firmy oferującej ERP, mówi, że CMS dostrzega zdecydowany wzrost liczby klientów kategorii SMB. Wzrost jest na tyle znaczący, że w drugiej połowie roku firma wprowadzi na rynek pakiet ERP oparty na środowisku Microsoft .NET, o nazwie CMS m5. W międzyczasie system oparty na iSeries zostanie przemianowany na CMS i5.

Tab. Rynek systemów ERP składa się z wielu obszarów. Wielu ekspertów przewiduje nieco wyższy wzrost w sektorze firm średnich.

Źródło: Forrester Research

– Aby się wyróżnić, CMS skupia się na zintegrowanych EDI, sekwencyjnym dostarczaniu części, kodach kreskowych oraz innych funkcjach, które wspomagają logistykę i komunikację w obrębie łańcucha zaopatrzenia – mówi Angle. – Zatrudniamy nowych pracowników i szykujemy się na wielki wzrost.