Trendy w biznesie: rozwiązania mobilne, media społecznościowe i praca zdalna

Młodzi pracownicy cenią sobie otwarte, innowacyjne środowisko pracy, w którym można swobodnie korzystać z mediów społecznościowych i różnych nowoczesnych urządzeń oraz pracować zdalnie zgodnie ze swoim stylem życia. W przypadku pracy spełniającej te kryteria gotowi są zaakceptować niższe zarobki – to wniosek z opublikowanego przez Cisco raportu.

Wnioski zawarte w drugim rozdziale publikacji „2011 Cisco Connected World Technology Report” świadczą o wadze, jaką nowa generacja pracowników przywiązuje do możliwości pracy zdalnej za pomocą wybranych przez siebie urządzeń. Preferencje te odzwierciedlają zależności pomiędzy Internetem, kulturą pracy a konkurencyjnością firm. Tradycyjne metody zdobywania i utrzymywania młodych pracowników tracą na znaczeniu w miarę jak coraz większą część kadry pracowniczej stanowi pokolenie „milenijne”.

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie firmy Cisco przez agencję InsightExpress, firmę z USA zajmującą się badaniami rynkowymi. W ramach globalnego badania przeprowadzono dwie ankiety, jedną wśród studentów, a drugą wśród młodych pracowników w wieku do 30 lat. Każda ankieta przeprowadzona została wśród 100 respondentów z każdego z 14 krajów, co dało łączną liczbę 2800 respondentów. Badaniami objęto USA, Kanadę, Meksyk, Brazylię, Wielką Brytanię, Francję, Hiszpanię, Niemcy, Włochy, Rosję, Indie, Chiny, Japonię i Australię.

Firma Cisco zleciła badanie w celu zdobycia wiedzy na temat współczesnych wyzwań stojących przed firmami starającymi się zaspokajać aktualne i przyszłe potrzeby swoich pracowników w obliczu coraz większej mobilności personelu, rosnącego poziomu zagrożeń i dostępu do technologii mogących udostępniać aplikacje i informacje w bardziej nieograniczony sposób – od zwirtualizowanych centrów przetwarzania danych i środowiska typu cloud po tradycyjne sieci przewodowe i bezprzewodowe.

Wnioski z badania

  • Badanie wykazało, że co trzeci student lub młody pracownik w wieku poniżej 30 lat (33%) wybierając ofertę pracy, wyżej stawia swobodę korzystania z mediów społecznościowych i różnych urządzeń oraz mobilność pracy niż zarobki.
  • Ponad dwóch na pięciu studentów (40%) i młodych pracowników (45%) podało, że przyjęliby ofertę pracy z niższym wynagrodzeniem i większą elastycznością korzystania z urządzeń, dostępem do mediów społecznościowych i mobilnością.
  • Niemal jedna trzecia wszystkich pracowników (31%) uważa, że ich umiejętność posługiwania się mediami społecznościowymi i urządzeniami była atutem przy staraniach o pracę.
  • Połowa studentów i młodych pracowników (49%) podaje, że woleliby zgubić portfel lub portmonetkę niż smartphon albo inne urządzenie mobilne.
  • Przeszło trzech na czterech pracowników (77%) ma kilka urządzeń, na przykład laptop i smartfon, albo kilka telefonów i komputerów. Jedna trzecia wszystkich pracowników (33%) używa co najmniej trzech urządzeń do pracy.
  • Aktualnie ponad połowa pracowników (57%) może łączyć się z siecią firmową z pewnych odległych miejsc, ale tylko jeden na czterech (28%) może to robić w każdym czasie i z dowolnego miejsca. Dwóch na pięciu (43%) uważa, że możliwość łączenia się z siecią firmy w dowolnym miejscu i czasie ma krytyczne znaczenie dla ich pracy.
  • Siedmiu na 10 studentów (70%) uważa, że regularna obecność w biurze nie jest konieczna, z wyjątkiem ważnych spotkań. Jeden na czterech sądzi nawet, że możliwość pracy z domu lub pracy zdalnej zwiększyłaby ich wydajność. Podobne globalne liczby dotyczą także pracowników – 69% z nich uważa, że regularna obecność w biurze jest niepotrzebna. Dla porównania można przypomnieć, że według raportu z 2010 r. trzech na pięciu (60%) pracowników (w różnym wieku) uważało, że przywiązanie do biura jest niepotrzebne.
  • Ponad połowa studentów i pracowników chce mieć możliwość dostępu do informacji firmowych przez sieci korporacyjne za pomocą swoich komputerów domowych (63%) i osobistych urządzeń mobilnych (51%).
  • Nowa generacja pracowników spodziewa się, że w przyszłości będzie można mieć dostęp do sieci i aplikacji korporacyjnych z różnych urządzeń nienależących do firmy, takich jak ekrany nawigacji samochodowej, ekrany foteli w samolotach i telewizory.

– Publikacja „Cisco Connected World Technology Report” zawiera rzeczywiste dane na temat sposobów uzyskiwania dostępu do informacji przez studentów i młodych pracowników działów informatycznych oraz zmian, jakie to wywołuje w komunikacji w przedsiębiorstwach – wyjaśnia Dariusz Fabiszewski, dyrektor generalny firmy Cisco w Polsce. – Wynikają z niej pewne ciekawe wnioski dla firm w naszym kraju. Wnioski te są interesujące nie tylko dla działów informatycznych, lecz także dla specjalistów ds. kadr oraz dla przedsiębiorców, ponieważ nowa generacja pracowników i jej wymagania w stosunku do technologii będą miały wpływ na decyzje o wyborze miejsca pracy oraz na ukształtowanie się nowej równowagi między pracą a życiem prywatnym. Od reakcji firm na te potrzeby będą zależały ich sukcesy w doborze kadr oraz ich konkurencyjność. To już nie jest tylko trend w technologii – to trend w biznesie.