DO POBRANIA:
Rynek systemów CRM w Polsce
Polski rynek systemów CRM zdominowały lokalne produkty
Systemy CRM (Customer Relationship Management – zarządzanie relacjami z klientami) to odpowiedź na zmiany na rynku zachodzące od wczesnych lat 80. na świecie, a w Polsce od II połowy lat 90., takie jak wzrost konkurencji, duża rotacja pracowników działów handlowych, coraz mniejsza lojalność klientów i coraz większe koszty zdobycia nowych. W takiej sytuacji zaczyna tworzyć się świadomość, że podstawowym dobrem i wartością każdej firmy nie są produkty, technologia czy wewnętrzne procedury, ale klienci. Firmy korygują strategie, starają się tworzyć ofertę dla różnych grup klientów, zapewnić im maksimum satysfakcji. Powstają programy lojalnościowe, które mają na celu przywiązanie klienta do określonej marki, są dodatkowym impulsem stymulującym sprzedaż.
Za twórcę pionierskiego oprogramowania CRM uważany jest Thomas Siebel. Na rynku, który „stworzyła” firma Siebel Systems Inc. (31 stycznia 2006 r. przejęta przez Oracle), działają dziesiątki firm. Mimo to nie ma jednoznacznej definicji CRM. Najczęściej przyjmuje się, że „CRM to obszar działalności zapewniający identyfikację potrzeb i możliwości oraz optymalizację kosztów i ryzyka związanych z istniejącymi i potencjalnymi klientami”. Nomenklatura zmienia się z rozwojem rynku. Obecnie obok terminu CRM używane są zamiennie określenia Enterprise Relationship Management (ERM) – zarządzanie relacjami w przedsiębiorstwie, czy Customer Interaction System (CIS) – system współpracy z klientem.
Rynek oprogramowania do obsługi klientów, działalności marketingowej i serwisowej od kilku lat uważany jest za jeden z najszybciej rozwijających się segmentów IT. Według najbardziej optymistycznych prognoz jego wartość już za kilka lat może być większa niż rynku systemów ERP.
Kondycja polskiego rynku
Na świecie rynek systemów CRM rozwija się dynamicznie. Tymczasem polski rynek jest wciąż słabo rozwinięty. Prognozy nie są jednak tak pesymistyczne. Około 2009–2010 roku polski rynek CRM powinien zacząć się klarować – uważa nasz ekspert z firmy Visma Software. – Firmy oferujące najlepsze rozwiązania klasy CRM zaczną zdobywać zauważalny udział w rynku. Produkty, które nie spełnią do końca oczekiwań klientów, będą traciły na znaczeniu i w konsekwencji znikną z palety dostępnych systemów.
– Rozwój rynku CRM w Polsce utrudnia ogólne przekonanie, że systemy te są drogie, trudne we wdrożeniu i nie przynoszą spodziewanych korzyści – uważa Konrad Siatka, Senior Vice President, który odpowiada za ofertę Software Mind w zakresie Customer Management. – Największym problemem jest niska świadomość i zrozumienie tej idei wśród menedżerów. Dużo firm nie jest jeszcze gotowych do wdrożenia kompleksowej strategii CRM – rozumianej jako strategia biznesowa ukierunkowana na zwiększanie długofalowych zysków poprzez zastosowanie indywidualnego podejścia do klientów i partnerów oraz przemyślane budowanie silnych relacji z nimi. Właściwe wdrożenie strategii CRM wymaga zmiany filozofii działania z proproduktowej/prousługowej na prokliencką, zmiany sposobu zarządzania, uporządkowania i zmiany organizacji procesów biznesowych zachodzących w firmie oraz wsparcia ze strony narzędzia informatycznego.
Dotychczas najbardziej zainteresowane systemami CRM w Polsce były banki, ubezpieczyciele, firmy handlowe i transportowe a także hurtownie. Czy systemy te znajdą zastosowanie również w sektorze produkcyjnym? W czasach, gdy producenci mają coraz więcej bezpośrednich kontaktów z klientami (np. w przypadku produkcji na zamówienie), powinny stać się popularne również w tym sektorze.
– Wdrożenie CRM jako strategii nie kończy się z zainstalowaniem odpowiedniego oprogramowania – przekonuje Konrad Siatka. – Zmieniająca się rzeczywistość, w której działa przedsiębiorstwo, będzie determinowała zmiany w jego strategii, a wdrożone rozwiązanie musi umożliwiać wprowadzanie tych zmian w krótkim czasie i po niskich kosztach. W ostatecznym rachunku w biznesie liczy się tylko klient. Taka jest logika dojrzałych rynków.
Raport MSI powstał na podstawie ankiet wysłanych do dostawców systemów CRM na polskim rynku. Nie jest to oczywiście pełna oferta, interesują nas bowiem głównie rozwiązania przeznaczone dla sektora przemysłowego, z całkowitym pominięciem systemów dla np. bankowości czy telekomunikacji.
W raporcie zabrakło kilku rozwiązań, które występowały w wydaniu z 2005 r., jeśli dostawca nie zareagował na nasz apel, a nie mieliśmy pewności, czy w dobie powszechnych akwizycji są nadal oferowane, a jeśli tak, to czy przeznaczone są dla sektora przemysłowego.
Udało nam się zebrać informacje o 23 produktach, w tym 13 polskich, 6 z Europy Zachodniej oraz 4 z USA. Wniosek z raportu jest wyraźny: polski rynek CRM zdominowały lokalne produkty. Ale według fachowców rynek CRM w Polsce jest młody. Ze względu na ożywienie gospodarcze stale się rozwija. Coraz większe zainteresowanie widać w sektorze MSP. Prawdopodobnie w najbliższym czasie te proporcje mogą się zmienić i prym zaczną wieść systemy zagraniczne, w tym CRM Microsoftu lub oprogramowanie niemieckich producentów. |
O systemach CRM
Uzupełnienie informacji z tabeli
Ac.Software
Platforma Zarządzania – Pakiet ProfitCRM
Najważniejsze funkcje: Podmioty (rejestr firm i instytucji), Kontakty Personalne (rejestr osób), Korespondencja (zarządzanie wychodzącą i przychodzącą pocztą konwencjonalną, serwer SMS – wysyłanie pojedynczych wiadomości i tworzenie kampanii SMS, mailing), Organizer (zarządzanie czasem pracy: oddelegowywanie zadań, ustalanie terminów, organizowanie wyjazdów, zarządzanie urlopami), CallCenter (autoidentyfikacja rozmówcy przez integrację telefonu stacjonarnego ze stacją roboczą), Notatki, Magazyn Plików (śledzenie wersji dokumentów, kontrola dostępu), Dokumenty Kontrolowane (identyfikacja pod kątem terminów ważności ich miejsca przechowywania), Handel (magazyn, oferty, fakturowanie, współpraca z systemami handlowymi: Symfonia Forte, W-F Mag, Subiekt GT, CDN Optima, docelowo ze wszystkimi)
Środowisko: sprzęt: min 50 MB wolnego miejsca na dysku w przypadku instalacji stacji roboczej, min 400 MB w przypadku pełnej instalacji z serwerem MS SQL 2005 EE, serwer baz danych, Microsoft Internet Explorer 6.0 lub nowszy
BPSC
Impuls 5 CRM
Przykłady wdrożeń w przemyśle w latach 2005–2006: Edica SA (2006), PPHU Elgotech Jerzy Znamirowski (2006), Energezap (2006), Mezap (2006), FH Rolnik s.j. (2006/2007), SoNa sp. z o.o. (2006), Styropmin sp. z o.o. (2006), ZM Viola Marian Meyer s.j. (2006), MitMar Export – Import s.j. Stanisława Janowska, Marian Janowski (2006), Konspol Holding sp. z o.o. (2006), PPUH Pasz–Konspol sp. z o.o. (2006), PPHU Konspol – Bis sp. z o.o. (2006), AGA LIGHT SA (2006), Królmet (2006), Gonar sp. z o.o. Zakład Pracy Chronionej (2006), Gonar – Walcownia Rur sp. z o.o. (2006), OSM Piątnica (2006), Ekoplon (2006), Fabryka Luster Krak Szkło sp. z o.o. (2006), Olsztyńskie Kopalnie Surowców Mineralnych w Olsztynie sp. z o.o. (2006), Masfalt (2006)
Branża: chemiczna i pokrewne (2%), transport (2%), usługi (2%), z udziałem 1%: producent kruszywa mineralnego, producent mas mineralno- asfaltowych, producent nawozów, produkcja, produkcja płyt, arkuszy, rur i kształtek z tworzyw sztucznych, produkcja wyrobów winiarskich, produkcja ze szkła, transport kolejowy i samochodowy, ubezpieczenia, usługi biznesowe, usługi realizacja dróg
E Direct
SuperOfficeCRM
Najważniejsze funkcje: Sprzedaż – przyjmowanie zamówień, tworzenie ofert, historia kontaktów z klientami; Zarządzanie sprzedażą – przepływ towarów, planowanie, analiza cyklu sprzedaży, raportowanie; Telemarketing, telesprzedaż – przyjmowanie zamówień, lista rozmów, automatyczna odpowiedź; Zarządzanie czasem – harmonogramy zadań dla pojedynczych użytkowników oraz grup (PIM); Obsługa i wsparcie klienta – przypisywanie, śledzenie, raportowanie zdarzeń, baza rozwiązań często występujących problemów, zarządzanie gwarancjami; Marketing – zarządzanie kampaniami reklamowymi, segmentacja rynku; Informowanie kierownictwa – tworzenie raportów; Synchronizacja danych – synchronizacja wielu baz danych, serwerów, danych z urządzeń mobilnych (np. sprzedaż w terenie); Praca w terenie – zlecenia, wysyłka towarów
IFS Industrial and Financial Systems Poland
IFS CRM
Przykłady wdrożeń w przemyśle w latach 2005–2006: Bolix (2005/ /2006) – IFS Sprzedaż i Marketing, IFS Rozwiązania Mobilne, funkcjonalności CRM rozbudowane pod kątem bieżącej obsługi inwestycji; Ceramika Paradyż (2005/2006) – IFS Sprzedaż i Marketing, IFS Rozwiązania Mobilne, funkcjonalności CRM rozbudowane o elementy szczegółowej informacji o ekspozycjach w punktach sprzedaży, ewidencja wniosków na ekspozycję, dane analityczne o: klientach, produktach, konkurencji, ankietowanie klientów; ProfiM (2006) – IFS/Web Store, IFS/Umowy Serwisowe, IFS/Obsługa Zgłoszeń, IFS/Ofertowanie, IFS/Sprzedaż i Marketing; CRM rozbudowany m.in. o portal komunikacyjny z klientem (w języku polskim i niemieckim), planowanie i raportowanie spotkań, bazę danych o produktach (również konkurencji), informacje statystyczne o kliencie pobierane z systemu ERP (np. należności przeterminowane), informacje o zamówieniach i wysyłkach; Śnieżka (2006) – IFS Sprzedaż i Marketing, IFS Rozwiązania Mobilne, funkcje rozbudowane o elementy informacji o promocjach /kampaniach oraz zaangażowaniu klientów w promocje, szczegółowe dane analityczne/statystyczne wpomagające ocenę aktywności klienta, harmonogramowanie spotkań z klientem
Logotec Enterprise
Logotec CRM9000 Web Edition
Trzy systemy działające w oparciu o jedno jądro i bazę danych: Logotec CRM9000 Web Edition – Zarządzanie relacjami z klientem, Logotec DDM9000 Web Edition – Zarządzanie obiegiem dokumentów i informacji, Logotec PDM9000 Web Edition – Zarządzanie dokumentacją techniczną i okołoprojektową
Najważniejsze funkcje: Zarządzanie Sprzedażą: planowanie i prognozowanie sprzedaży, kompleksowa obsługa procesu sprzedaży począwszy od akcji marketingowej przez prognozowanie aż po obsługę posprzedażną, określanie etapów (kamieni milowych) w procesie sprzedaży, możliwość generowania ofert, ewidencja firm i osób uczestniczących w procesie sprzedaży z uwzględnieniem ich roli, nastawienia itp., zestawienia bieżących zadań do wykonania (scenariusze sprzedaży) oraz osób za nie odpowiedzialnych (zespół realizacyjny), rejestracja ustaleń, dokumentów związanych ze sprawą, analiza procesu sprzedaży: obsługę lejka sprzedaży dla pojedynczych handlowców na bazie etapów procesu sprzedaży, analizę sprzedaży do konkretnego klienta, prognozy sprzedaży związane z konkretnym klientem, arkusz kompleksowej oceny relacji z firmą: lista ustaleń, ogólnych uwag, zadań i innych procesów związanych z klientem, zarządzanie terytorium sprzedaży
Zarządzanie Marketingiem: precyzyjna segmentacja klientów, obsługa akcji marketingowych, realizacja korespondencji seryjnej, obsługa wysyłek seryjnych zarówno w postaci elektronicznej (mail, faks), jak i tradycyjnej (list, etykiety adresowe itd.), analiza efektów akcji marketingowych, kontrola kosztów działalności marketingowej, wykorzystanie encyklopedii marketingowej w celu zwiększenia kompetencji pracowników firmy
Macrologic
Xpertis CRM
Najważniejsze funkcje (cd. z tabeli): Prowadzenie wielu kontekstowych kalendarzy firmowych, Zarządzanie pracą grupową z wykorzystaniem zasobów firmowych, Współpraca z serwerem faksów i z systemami skanującymi, Projekty sprzedażowe, wyznaczanie zadań dla handlowców, Komunikacja i praca grupowa w rozproszonych i mobilnych organizacjach, Zarządzanie i kontrola kalendarzy pracy przedstawicieli handlowych, Typu procesów sprzedażowych, Etapy i prawdopodobieństwo sprzedaży na każdym z etapów, Definiowanie szablonów ofert i korespondencji seryjnej (np. MS Word), Akcje i kampanie marketingowe, Procesy telemarketingowe i cold call, Zarządzanie reklamacjami, Wielowymiarowa klasyfikacja sprzedaży, standardowo perspektywy: Struktury organizacyjnej (regiony, oddziały, zespoły, pojedynczy handlowcy), Klientów i segmentów rynkowych, Produktów i grup produktowych, Wsparcie dla prognoznowania sprzedaży: Dedykowane raporty do zarządzania sprzedażą
Modeler – iGrafx Flow Charter (lub inny modeler): Modelowanie struktury organizacyjnej, Modelowanie procesów sprzedaży i obiegów dokumentów (np. oferty); Xpertis Workflow: Realizacja obiegów ofert, zamówień i innych dokumentów związanych z procesami sprzedaży, Realizacja przepływu pracy i procesów sprzedaży zdefiniowanych w modelarze; Integracja z ERP (Xpertis, inne aplikacje): Synchronizacja baz: kontrahentów, produktów, cenników, Podgląd stanu rozrachunków i faktur z poziomu klienta, Integracja procesów sprzedaży z procesami logistycznymi i produkcyjnymi.
Qumak-Sekom
Microsoft Dynamics CRM 3.0
Najważniejsze funkcje (cd. z tabeli): Marketing: Kampanie marketingowe; Tworzenie i zarządzanie listami dla konkretnych kampanii; Listy zapytań; Śledzenie działań; Koncentracja działań marketingowych przy użyciu inteligentnych list i narzędzi segmentacji; Prowadzenie przemyślanych kampanii marketingowych z zastosowaniem nowych, skutecznych narzędzi analitycznych; Raporty monitorujące skuteczność kampanii; Sprzedaż: integracja z Microsoft Outlook: dostęp online lub offline do informacji o klientach, produktach, ofertach, zamówieniach, broszurach; Pełna informacja o klientach, Zarządzanie kluczowymi klientami, Zarządzanie grupami klientów, Zarządzanie procesem sprzedaży, Katalog produktów, Zarządzanie zamówieniami: Oferty, Zamówienia i Faktury, Premiowanie działu sprzedaży, Zarządzanie sprzedażą terytorialną, Raportowanie, Broszury marketingowe, Obserwacja konkurencji, Funkcje automatyczne: zarządzanie procesami sprzedaży przez automatyczne tworzenie zadań, takich jak autoodpowiedzi na e-mail, generowanie ofert, powiadamianie o ważnych spotkaniach i ventach; Korespondencja i mailing
Liczba użytkowników: 5 klientów (3 z branży przemysłowej), ok. 170 użytkowników (90 z branży przemysłowej)
TETA
TETA CRM
Narzędzie stworzone w technologii .NET i Microsoft SQL Server.
Najważniejsze funkcje (cd. z tabeli): Marketing – planowanie, organizowanie oraz badanie skuteczności prowadzonych: wysyłek folderów, ofert i cenników, telemarketingu, badań marketingowych, targów, seminariów; analiza konkurencji, optymalny dobór grup docelowych poszczególnych akcji; Wsparcie sprzedaży – od pierwszych kontaktów aż do podpisania umowy czy przyjęcia zamówienia i dalszej współpracy handlowej; Wspomaganie działów serwisu – ewidencja zgłoszeń serwisowych, generowanie i monitorowanie zamówień serwisowych
Visma Software
Visma CRM
Najważniejsze funkcje (cd. z tabeli): pełna integracja z MS Office, w tym dwukierunkowe połączenie online z MS Outlook dla funkcji kalendarza, zadań oraz poczty elektronicznej, możliwość współpracy z Lotus Domino; możliwość bezpośredniego logowania się klientów do systemu przez Internet w module Helpdesk/Suport/Sernice, rejestrowania i sprawdzania statusu swoich „spraw”; funkcje replikacji danych na laptopie dla pracowników mobilnych; wbudowane narzędzia pozwalające na samodzielne dopasowanie do indywidualnych potrzeb, łącznie z tworzeniem nowych pól bezpośrednio w SQL bazie danych
Firma Visma zdobyła m.in. nagrodę redakcji MSI Polska jako „Najlepszy dostawca rozwiązań IT dla Przemysłu w kategorii CRM”
Branża (cd.): przetwórstwa minerałów (1%), rafineryjno-petrochemiczna (1%), spożywcza (5%), wodno-kanalizacyjna (2%), usługi/konsulting, handel, transport (59%)
Systemy CRM stają się coraz powszechniej dostępne
Jakie są prognozy na najbliższe lata dotyczące wdrażania systemów CRM?
– Bardzo dobre. Systemy CRM stają się coraz powszechniej dostępne. Są oparte na standardowej technologii, proste w obsłudze, łatwe w modyfikacji i możn
Jacek Chwalisz, dyrektor działu Microsoft Dynamics Microsoft sp. z o.o.
Rynek CRM w Polsce jest bardzo rozdrobniony. Jaka będzie jego przyszłość?
– Rynek CRM to rynek usług. Chciałbym, tak jak wszyscy klienci, aby liczba firm dostarczających wysokiej jakości usługi informatyczne dynamicznie wzrastała. Dzięki rozwojowi tego rynku klienci będą mogli wybrać właściwego dostawcę, który zagwarantuje im oczekiwany poziom usług.
Z drugiej strony uważam, że technologia, którą będą posługiwać się dostawcy takich usług jak CRM, będzie poddawana stopniowej, konsekwentnej standaryzacji: systemy będą proste w obsłudze, łatwe w integracji i coraz bardziej elastyczne.
Jakich funkcji oferowanych przez systemy CRM najczęściej poszukują klienci?
– Klienci nie patrzą na systemy CRM z perspektywy ich funkcji (choć oczywiście ważne są takie elementy, jak integracja z centralą telefoniczną czy innymi systemami przedsiębiorstwa). Podczas wyboru systemu CRM najważniejsze jest przekonanie, że firma, która będzie go wdrażać, jest w stanie zrozumieć specyfikę działania swojego klienta i dzięki temu skutecznie wesprze zachodzące zmiany.
Drugim kluczowym elementem jest zastosowana technologia – takie czynniki, jak nowoczesność oraz standardowa, otwarta architektura, decydują o przyszłych kosztach eksploatacji i wprowadzania zmian.
Jakie funkcje CRM mogą się przydać w sektorze przemysłowym?
– Wszystkie podstawowe funkcje systemu CRM mogą skutecznie wspomóc działalność firmy przemysłowej: m.in. ewidencja i analiza kontaktów z dostawcami i odbiorcami, ewidencja działań marketingowych, poprawa organizacji pracy serwisu. |
Rynek CRM w Polsce jest bardzo młody
Jakie są prognozy na najbliższe lata dotyczące wdrażania systemów CRM?
– Trend sprzedaży na polskim rynku jest rosnący, mamy nadzieję, że ze względu na
Paweł Zalewski Product Manager Visma CRM
Rynek CRM w Polsce jest bardzo rozdrobniony. Jaka będzie jego przyszłość?
– W niedalekiej przeszłości zapewne nic się nie zmieni. Rynek CRM w Polsce jest bardzo młody. Każda z firm tworzących
Mariusz Lidzbarski Business Consultant Visma CRM Visma Software sp. z o.o.
Myślę, że około 2009–2010 r. rynek powinien się zacząć klarować i firmy oferujące najlepsze rozwiązania klasy CRM zaczną zdobywać zauważalny w nim udział. Produkty, które nie spełnią oczekiwań klientów, będą traciły na znaczeniu i w konsekwencji znikną z rynku.
Jakich funkcji oferowanych przez systemy CRM najczęściej poszukują klienci?
– Klienci zaczynają dostrzegać braki standardowych funkcji w wielu oferowanych systemach, które producenci określają mianem CRM, a które w rzeczywistości są prostymi narzędziami do rejestracji kontrahentów i ewentualnie zdarzeń z nimi powiązanych.
Często dostajemy zapytanie o funkcje prowadzenia projektów z budżetowaniem, wsparciem działu suportu oraz reklamacji. Istotną funkcją z punktu widzenia odbiorcy jest także klient poczty wbudowany w system lub integracja z istniejącymi programami do obsługi poczty, co pomaga w zarządzaniu korespondencją z klientami. Pytania o możliwość zbudowania lub odzwierciedlania procesów sprzedaży nie są rzadkością. Prawie wszystkie firmy poszukują systemu, który będzie można zintegrować z systemem ERP na płaszczyźnie obsługi ofert, rejestracji nowych kontrahentów oraz przeglądu danych finansowych. Ma to szczególne znaczenie np. w procesie windykacji prowadzonej przez pracowników firmy.
Jakie funkcje CRM mogą się przydać w sektorze przemysłowym?
– Przewagę pod tym względem mają systemy, które z założenia były przygotowane dla przedsiębiorstw typu B2B. Ważne są także możliwości integrowania systemu z aplikacjami ERP, które większość firm już ma.
Moduł, na który należałoby zwrócić uwagę, to Projekty – mógłby być wykorzystywany jako namiastka systemu CMMS, jak również do tworzenia harmonogramu produkcji czy analizowania budżetu, kosztów i sprzedaży. Z kolei Suport/Helpdesk/Service jest w pełni wykorzystywany w sektorze przemysłowym jako moduł wsparcia i maintenance.
Natomiast moduł Wsparcia Jakości, jako narzędzie do komunikacji między pracownikami jak również do kontroli i podziału obowiązków, przyda się kadrze zarządzającej w każdej firmie tego sektora, również podczas wdrażania ISO. |
Elastyczna integracja w oparciu o standard SOA
W jakim kierunku powinny się rozwinąć systemy CRM?
Jakie nowe funkcje będą zawierały? – Przyszłością aplikacji biznesowych w ogóle, a systemów CRM w szczególności, jest elastyczna integracja w oparciu o standard SOA (architektura zorientowana na usługi). W koncepcji tej systemy informatyczne realizują konkretne zadania (tzw. usługi sieciowe) i komunikują się ze sobą za pomocą specjalnego środowiska integrującego te usługi (tzw. warstwy pośredniej) w proceduralne ciągi
Właśnie taki model jest zastosowany w tworzeniu najnowszej generacji aplikacji biznesowych Oracle, znanych pod nazwą Fusion Applications.
Andrzej Amanowicz, dyrektor Działu Wsparcia Sprzedaży Aplikacji Oracle w Polsce i Krajach Bałtyckich |
Rozwiązania CRM muszą być otwarte i elastyczne
Jakie są prognozy na najbliższe lata dotyczące wdrażania systemów CRM?
– Rynek systemów CRM w Polsce jest dość specyficzny. Z jednej strony ożywienie gospodarcze sprawia, że mamy obiektywnie sprzyjające warunki do szeroko pojętego wzrostu, co napawa optymizmem także w kontekście zapotrzebowania na profesjonalne systemy CRM. Z dużym prawdopodobieństwem można złożyć, że dość intensywnie będzie przybywać w Polsce nowych klientów systemów CRM – firm, które na fali dobrej koniunktury zaistnieją na rynku i zaczną się na nim liczyć.
Mamy też wielu posiadaczy systemów CRM, którzy zechcą prawdopodobnie udoskonalić swoje narzędzia i zyskać możliwość bardziej zaawansowanego ich wykorzystania, przede wszystkim przez integrację z obszarem telekomunikacyjnym (CTI) i innymi posiadanymi aplikacjami.
Z drugiej strony ciągle otwarta pozostaje kwestia, jak szybko polskie firmy – zarówno te, które mają jakieś narzędzia CRM, jak i te, które dopiero zamierzają wyposażyć w nie swoje firmy – dojrzeją do tego, aby nie zadowalać się namiastkami, ale zainwestować w rozwiązania nowoczesne i profesjonalne, zaawansowane technologicznie i funkcjonalnie, umożliwiające szeroko pojętą integrację, czyli perspektywiczne.
Polski rynek CRM ciągle tylko w pewnym stopniu jest zaspokojony – dla dostawców systemów CRM do duży potencjał.
Rynek CRM w Polsce jest bardzo rozdrobniony. Jaka będzie jego przyszłość?
– Podział rynku CRM w Polsce przebiega na linii: zaawansowana górna półka, czyli gracze klasy ogólnoświatowej, oraz producenci lokalni, specjalizujący się w atrakcyjnej cenowo „prostocie”. Sądzę jednak, że pojawienie się na naszym rynku firmy Microsoft z systemem CRM zasadniczo zmieni tę sytuację. Microsoft to firma, która wyznacza standardy, dlatego myślę, że to ona będzie dyktowała kierunki rozwoju również w obszarze systemów CRM w Polsce. Jest w stanie zagwarantować otwartość i elastyczność dostarczanych aplikacji, możliwość integracji z innymi systemami, narzędziami teleinformatycznymi, różnymi kanałami komunikacji, a bez tego obecnie coraz trudniej się obejść. Stały rozwój, duża częstotliwość wprowadzania przez Microsoft kolejnych,
Jakub Rumian, dyrektor Działu Systemów CRM i ITSM Qumak-Sekom SA
Jakich funkcji oferowanych przez systemy CRM najczęściej poszukują klienci?
– Dotąd klienci koncentrowali się na kwestii kompleksowej obsługi trzech zasadniczych obszarów związanych z zarządzaniem kontaktami z klientami, tj. marketingu, sprzedaży i serwisu. Od jakiegoś czasu obserwujemy wzrost zainteresowania rozwiązaniami otwartymi na integrację, przede wszystkim z oprogramowaniem CTI. To naturalna konsekwencja intensywnego rozwoju technologii teleinformatycznych z jednej strony, z drugiej – coraz bardziej zaawansowanych wymagań i możliwości komunikacyjnych klientów.
Aplikacje działające odrębnie, niewpisujące się płynnie w strukturę firmy to przeżytek. Nowoczesny system CRM musi kooperować z resztą firmowych aplikacji, z rozwiązaniami CTI. Musi po prostu zapewniać łatwą integrację.
Jakie funkcje CRM mogą się przydać w sektorze przemysłowym?
– Branżowość jest zagadnieniem bardzo istotnym w kontekście systemów CRM. Rozwiązania CRM muszą być otwarte i elastyczne na tyle, aby łatwo je było dostosować do specyficznych potrzeb określonych branż. Powraca tu kwestia integracji – ponieważ elastyczność i otwartość muszą przejawiać się również w możliwości łatwego zintegrowania systemu CRM ze ściśle wyspecjalizowanymi systemami wykorzystywanymi w danej firmie, aby nie było problemu z pełnym i płynnym wpisaniem się systemu w jej strukturę. |
W jakim kierunku powinny się rozwinąć systemy CRM?
Odpowiedzi udzielone redakcji MSI przez przedstawicieli ankietowanych firm
Clix Software
Zgodnie z oczekiwaniami rynku nasza firma stawia na integrację z najbardziej popularnymi systemami sprzedażowymi i magazynowymi.
E Direct
Mobilna praca, dostęp z dowolnego miejsca w dowolnym czasie.
EuroSoft
Na przykład w kierunku udostępniania analiz i optymalizacji geograficznych oraz przestrzennych.
Heuthes
Kierunki rozwoju CRM:
-
Zwiększanie oferty systemów CRM dostępnych online przez przeglądarki internetowe w trybie outsourcingu.
-
Ścisła integracja CRM z systemami DMS (zarządzania dokumentami elektronicznymi).
-
Integracja z programowymi centralami telefonicznymi (np. Asterisk) umożliwiającymi budowę rozwiązań typu call center.
-
Ścisła integracja z ERP.
IFS Poland
Nowe funkcje: elementy call center. Rozbudowane analizy, sprawne połączenie funkcji biura obsługi klienta z funkcjami zaplecza i magazynu. Centrum wsparcia dostarczające informacji istotnych w kontaktach handlowych. Umożliwienie klientom monitorowania bieżących spraw w Internecie.
Logotec Enterprise
Klienci coraz częściej zwracają uwagę na możliwość personalizowania ich indywidualnych wymagań. Zaletą systemu staje się jego otwartość i łatwość dokonywania kastomizacji z udziałem firmy wdrożeniowej lub samodzielnie przez przeszkolonego administratora systemu.
Macrologic
Systemy CRM powinny się rozwijać w kierunku wynikającym z postępu technicznego, a w szczególności nowych kanałów komunikacyjnych. Nowe funkcje związane będą z uwzględnieniem dostępnych metod komunikacji oraz ich optymalizacji i wykorzystania w systemach CRM.
Microsoft
Nowe funkcje w systemach CRM:
-
Proste i standardowe w obsłudze, np. pracownik działu handlowego nie może połowy czasu poświęcać na uzupełnianie danych w systemie CRM.
-
Obrazujące sposób, w jaki ludzie pracują. Interfejs użytkownika powinien być w pełni parametryzowany, aby bez programowania umożliwiać bardzo dokładne dostosowanie potrzebnych czynności do każdego stanowiska pracy.
-
Łatwe do zmiany. Klienci dynamicznie się rozwijają, wprowadzanie nowych pomysłów do działania firmy nie powinno być ograniczane.
-
Proste, szybkie i maksymalnie wszechstronne mechanizmy raportowania – kreacyjne pomysły powinny być wsparte danymi do analizy.
-
Rozwiązanie powinno być tanie w integracji, wydajne, bezpieczne i proste do administrowania
more7 Polska
-
Integracja z rozwiązaniami IT w ramach firmy.
-
Rozbudowa aplikacji o funkcje „poza-CRM”, np. doprecyzowaną obsługę działów w firmie.
-
Obsługa rozproszonych działów.
-
Rozwiązania mobilne.
proALPHA Polska
Obserwując rozwój systemów CRM, można zauważyć, że będą to: naturalnie zintegrowany moduł CRM z systemem ERP, dzięki któremu będzie można korzystać z funkcji wszytych w cały system, takich jak rozbudowane analizy, zbieranie danych, na bazie których automatycznie system będzie podpowiadał rozwiązania. Funkcje zostaną rozbudowane na bazie technologii mobilnych i ogólnie dostępnego Internetu, dostawca/klient będzie mógł modelować informacje online.
Qumak-Sekom
-
Automatyczna obsługa wszystkich kanałów komunikacji (integracja z CTI, portale internetowe, pełna obsługa poczty wychodzącej i przychodzącej etc.).
-
Rozbudowana integracja z innymi systemami działającymi u klientów.
-
Moduły branżowe.
Software Mind
Widzimy dwa kierunki rozwoju systemów CRM:
-
Mobile CRM – korzystanie w terenie z pełnej lub częściowej funkcjonalności systemu CRM za pośrednictwem urządzeń mobilnych typu laptop, PocketPC, PDA czy smartphone, dających szybki i bezpieczny dostęp do aktualnej informacji.
-
Customer Intelligence i systemy rekomendacyjne – silniejsze wykorzystanie analitycznych systemów CRM w kontekście obsługi klienta, marketingu one-2-one oraz sprzedaży. Systemy typu CI zapewniają gromadzenie, strukturalizację, analizę i wykorzystywanie danych klientów w celu poznania ich preferencji, przyzwyczajeń i zachowań. Umiejętna analiza danych zapewnia informacje, jakie są ich potrzeby i jak najlepiej się z nimi komunikować.
Technodat
Integracja z systemami ERP i call center, zarządzania dokumentami.
Teta
Wyzwaniem będzie usprawnienie zarządzania danymi osobowymi klientów, które muszą być dobrze chronione. Najbardziej dynamiczny okres rozwoju rynku CRM, a dokładniej jego umasowienia, jest nadal kwestią przyszłości.
Visma Software
Nowe funkcje i rozbudowa istniejących w systemie Visma CRM (część pojawi się w wersji 7.20 we wrześniu): pełna obsługa i zdalny dostęp przez Internet, funkcja analityczna połączona z grafiką, łączenie się online z providerem takich usług, jak windykacja, wywiadownia gospodarcza, mapy cyfrowe, wysyłanie SMS oraz rozbudowa integracji z systemem ERP.
Autor: Elżbieta Jaworska, MSI Polska