Święta za pasem…

 Wydarzenia radosne przeplatają się ze smutnymi i wręcz tragicznymi. Wybuch w kopalni Halemba… Cała Polska pogrążyła się w żałobie. Nasz komputerowy świat odwołał wiele imprez, np. V Kongres Technologiczny w Warszawie skrócono do jednego dnia, odwołano galę, podczas której miały być wręczane nagrody laureatom konkursu Przedsiębiorstwo Plus Technologia 2006. Zbliżają się święta…

Podsumowaniem roku 2006 zajmiemy się w lutowym numerze MSI (pierwszym w 2007 r.), ale już teraz możemy zasygnalizować, co według redakcji MSI Polska należało do ważnych wydarzeń, oczywiście w kontekście tematów interesujących naszego czytelnika. Przede wszystkim w warstwie hardware’owej – pojawił się vPro Intela, reklamowany jako nowy standard dla biznesu, zapewniający dużą wydajność, niskie zużycie energii, wysoki poziom bezpieczeństwa i niski koszt utrzymania. Kolejne wydarzenie – Oki Printing Solution właśnie wprowadziła do sprzedaży najmniejszą na europejskim rynku kolorową drukarkę laserową LED formatu A3 – OKI C8600.

Wiosną 2007 r. z komputerów Lenovo (w tym ThinkPadów) zniknie logo IBM, ponieważ sprzedaż linii Lenovo 3000 osiąga takie wyniki, że firma odstępuje od sygnowania swoich produktów logo IBM, choć zgodnie z umową jeszcze cztery lata może używać magicznych trzech literek (te trzy literki będą zamieszczane na obudowie na wyraźne życzenie klienta).

W warstwie software’owej największym wydarzeniem było niewątpliwie pojawienie się nowego systemu operacyjnego Windows Vista oraz Microsoft Office System 2007 i Exchange Server 2007.

Rynek systemów ERP odnotował kolejne przejęcia i konsolidacje. Do Polski zawitało kilka kolejnych firm o zagranicznym rodowodzie. Polacy nie pozostają w tyle – wiele firm rozwija działalność na zewnątrz, eksportując za granicę swoje rozwiązania.

A co z tego mają nasi czytelnicy? Im więcej nowych rozwiązań, nowych platform sprzętowych i programowych, im większa konkurencja, tym… trudniej wybrać najbardziej optymalne rozwiązanie.

Tymczasem informatyzacja stała się nie tylko modnym i prestiżowym rozwiązaniem, ale także biznesową koniecznością. Począwszy od sprawnego obliczania kosztów, planowania zapasów materiałowych, projektowania, po analizy biznesowe z wizualizacją wyników i trendów. Coraz więcej miejsca w kolejnych numerach MSI poświęcamy zarządzaniu produkcją, wierząc, że to jeden z najważniejszych tematów, który powinien zainteresować naszych czytelników.

Podobnie Internet w najbliższym czasie stanie się nieodzowny. Żadna firma nie utrzyma się na rynku bez wizytówki w postaci strony WWW (dlatego w tym numerze przedstawiamy ofertę dostawców Internetu). Inna sprawa, czy dostęp do Internetu obejmie wszystkich pracowników? Czy zarządy firm zaufają, że Internet będzie kolejnym narzędziem przydatnym w pracy, a nie – odrywającym pracowników od ich obowiązków? Czy zyskają popularność systemy wizyjne, umożliwiające inwigilowanie pracowników, oraz różnego typu programy zapewniające możliwość kontrolowania ich poczynań (jakie strony najczęściej odwiedzają, ile czasu poświęcają na przeglądanie ich zawartości, czytanie maili, rozmowy na Skypie czy Gadu-Gadu)?

Eksperci rynku IT twierdzą, że za kilka lat na arenie zostaną najwięksi gracze: IBM, HP, Microsoft, Oracle, SAP, Infor i jeszcze kilku… Mali zostaną wchłonięci. My jednak wierzymy, że nasi rodzimi producenci przeciwstawią się zagranicznym gigantom, zwierając szyki…

Co jednak mają robić firmy z sektora MSP, których nie stać na wielkie systemy od wielkich dostawców? Ten rynek ciągle się rozwija. Małe przedsiębiorstwa rosną w średnie, a potem w wielkie. Jedne bankrutują, inne się przebranżawiają. Ale ciągle powstają nowe. Dotychczas takie firmy korzystały z oferty lokalnych dostawców, choć giganci i na nie spoglądają łakomym okiem. Co sektorowi MSP przyniesie nowy rok?

Komputery wkraczają w każdą dziedzinę. W niektóre wynalazki trudno uwierzyć. Notebook wykorzystywany jako podgrzewacz lub schładzacz napojów? Długopis przechowujący gigabajty danych? Zegarek do komunikacji? Kto nie wierzy, niech zerknie na naszą ofertę drobiazgów dla biznesmena, czyli kolekcję upominków pod choinkę. Niedługo wcale nie trzeba będzie wychodzić z domu. Komputer z dostępem do Internetu zastąpi grono przyjaciół, lodówka sama uzupełni zapasy, zakupy goniec dostarczy do domu, pralka wypierze, kuchenka ugotuje, pies sam wyjdzie na spacer…

Redakcja MSI jednak z nadzieją patrzy w przyszłość. I swoim czytelnikom oraz wszystkim firmom, które stara się opisywać na swoich łamach życzy wszystkiego naj, naj, najlepszego.

Na szczęście, na zdrowie, na ten Nowy Rok. Elżbieta Jaworska

redaktor naczelna