Strach przed kryzysem sprzyja polskiemu rynkowi BI

Analitycy z firmy Gartner oszacowali, że do 2014 r. światowy rynek BI (Business Intelligence) będzie wzrastał o kolejne 10% każdego roku. Tylko w 2011 r. (w porównaniu do roku 2010) globalny rynek BI zwiększył swoją wartość aż o 10 mld, sięgając kwoty 12,2 mld USD.

Także polski rynek rozwiązań BI ma się coraz lepiej i firmy chętniej sięgają po nowoczesne rozwiązania z tej grupy. Paradoksalnie, dynamice rynku sprzyja trudna sytuacja finansowa wielu przedsiębiorstw. Szukając oszczędności, coraz częściej decydują się one na inwestowanie w rozwiązania BI.

– Polscy przedsiębiorcy inwestują w BI, bo szukają rozwiązań usprawniających procesy zarządzenia w całej firmie, które są przystępne cenowo i szybko się je wdraża. Zaplanowana inwestycja na wdrożenie nowoczesnego systemu BI jest coraz częściej elementem strategii oszczędności przyjętej na rok 2013 – mówi Zbigniew Świeściak, dyrektor ds. operacyjnych 2intellect.com SA.

Najbliższe lata będą należały do rozwiązań Business Intelligence – prognozują analitycy rynku IT. W latach 2009–2012 rynek zaliczył wzrost aż o 28% – wynika z danych Instytut-IT.pl. Negatywnie na rynek nie wpłynęła ani trudna sytuacja na światowych giełdach, ani pogarszająca się kondycja wielu rodzimych firm. Wręcz przeciwnie, w 2012 r. wiele firm, szukając oszczędności oraz rozwiązań usprawniających zarządzanie, zdecydowało się zainwestować w BI. Ten trend – zdaniem przedstawicieli firm IT – powinien się utrzymać także w 2013 r.

Już dziś aż 50% firm jako powód wdrożenia rozwiązania BI podaje chęć zwiększenia wydajności operacyjnej oraz zredukowanie kosztów. Niemal 60% robi to, aby usprawnić prognozy dotyczące np. sprzedaży i wyeliminować z nich błędy – to wnioski z badań Link Leaders. Zdaniem specjalistów firmy 2intellect.com przedsiębiorcy decydując się dziś na wdrożenie rozwiązań BI, aby zabezpieczyć się w ten sposób przed ewentualnymi skutkami recesji, które mogą utrudnić ich działalność w latach 2013-2014.

– Firmy, szukając rozwiązań, które pozwolą im na prosty i szybki dostęp do raportów i analiz z różnych obszarów działalności, od produkcji przez sprzedaż po finanse i HR – coraz częściej decydują się na wdrożenie systemu BI. Takie podejście ogranicza koszty rozbudowy działu analiz, zapewniając dostęp do danych przez 24 godziny. System BI automatycznie zbiera dane, porządkuje i w czytelnej formie prezentuje menedżerowi, zwiększając przewagę konkurencyjną firm, zwłaszcza nad przedsiębiorstwami wciąż stawiającymi na tradycyjne raportowanie oparte na arkuszu finansowym zasilanym ręcznie – mówi Zbigniew Świeściak, dyrektor operacyjny 2Intellect.com.

Trend na rok 2013

Firmy nie zadowalają się już wskaźnikami zebranymi tylko z jednego obszaru działalności, np. sprzedaży lub produkcji. Od systemów BI oczekuje się dzisiaj o wiele szerszego wsparcia. Rok 2013 według analityków 2intellect.com będzie należał do systemów otwartych, które integrują i komunikują się z oprogramowaniem innych dostawców w czasie rzeczywistym. Takie systemy gromadzą dane z baz CRM, ERP, HR, MPRII i BPM w jednej, wspólnej bazie, a następnie wykorzystują je do analiz, przetwarzając w konkretną wiedzę biznesową.

– Zarządy firm chcą mieć swobodny dostęp do informacji, by na bieżąco kontrolować najważniejsze wskaźniki i reagować z wyprzedzeniem. Stąd też pojawia się coraz częściej konieczność wdrażania rozwiązań BI, umożliwiających integrację wszystkich potrzebnych danych w jednym miejscu. Tylko w ten sposób osoby zarządzające mogą mieć wgląd w procesy zachodzące w całej firmie. To z kolei pozwala na optymalizację działalności, generowanie większych zysków, a w przypadku produkcji umożliwia eliminację tzw. wąskich gardeł. Z takich rozwiązań korzystają już firmy produkcyjne niemal z każdej branży, firmy usługowe i handlowe, a także coraz częściej klientem są firmy sektora MSP – wyjaśnia przedstawiciel 2intellect.com.

Do tej pory jednak na takie rozwiązanie mogły sobie pozwolić jedynie firmy dysponujące sporymi budżetami na IT. Ale rosnąca na rynku konkurencja wśród dostawców rozwiązań BI sprawiła, że w ostatnich latach na rynku pojawiły się firmy oferujące udostępnianie systemu BI w modelu abonamentowym, np. firma 2intellect.com. Koszt jest niewielki w porównaniu z zakupem licencji, zamyka się w przedziale 1500-2500 zł za miesiąc w zależności od wybranego modułu. Co najważniejsze, firma nie ponosi kosztów wdrożenia.

– Jeszcze do niedawna na wdrożenie systemu BI mogły sobie pozwolić tylko duże firmy ze sporym budżetem na inwestycje. Dziś po rozwiązania BI coraz częściej sięgają szybko rozwijające się firmy z sektora MSP. Z nowoczesnej technologii przetwarzania danych korzystają zarówno małe firmy produkcyjne, niewielkie sieci dystrybucyjne, jak i pojedyncze hotele. Rosnącej w ostatnich 2-latach popularności rozwiązań BI sprzyja możliwość nabycia licencji w formie miesięcznej subskrypcji, której cena nie przekracza kosztów zatrudnienia analityka – mówi przedstawiciel 2Intellect.com.