Rynek konsultingu i szkoleń IT

DO POBRANIA:

Oferta usług konsultingu i szkoleń IT dla sektora przemysłowego   

Każdy człowiek, choćby nie wiem jak mądry, potrzebuje w życiu rady roztropnego przyjaciela – Platon

Rynek usług IT rośnie w Polsce coraz szybciej, według danych IDC nawet o kilkadziesiąt procent rocznie. Zgodnie z tymi tendencjami rozwija się także branża szkoleń IT. W 2005 r. wzrost jej przychodów osiągnął 17,6% i mniej więcej tyle samo w 2006 r. Analitycy oceniają, że wartość tego rynku wynosi obecnie około 200 mln zł. Według szacunków IDC w latach 2006–10 będzie ona rosła o blisko 10% rocznie. Przychody dziesiątki największych firm wyspecjalizowanych w szkoleniach IT stanowią około 60% przychodów ogółem tej branży. W Polsce ze szkoleń informatycznych korzysta 100 tys. osób rocznie.

Rynek usług konsultingowych według IDC również rośnie dość dynamicznie, choć nie tak szybko jak cały rynek IT. W roku 2005 usługi konsultingowe stanowiły mniej niż 10% całego rynku usług IT. – Pozytywnie na rozwój tego rynku wpływa coraz silniejsze przenikanie się sfery biznesowej i sfery IT, w związku z czym doradztwo IT jest coraz częściej elementem biznesowych lub strategicznych projektów konsultingowych – uważa Ewa Zborowska, analityk IDC, IT Services Group w Polsce. – Z drugiej strony rynek ten traci na wartości, kiedy usługi konsultingowe stają się elementem większych projektów integracyjnych lub wdrożeniowych i nie są przez klienta kupowane ani postrzegane jako osobna usługa.

Konsultant na wagę złota

Zestawienie firm konsultingowych obok oferujących szkolenia IT nie było przypadkowe – te dwa rodzaje działalności najczęściej są ze sobą połączone. W naszym raporcie niewiele jest firm specjalizujących się tylko w jednej dziedzinie.

 – Nowe wyzwania skłaniają do świeżego spojrzenia na rolę dostawców usług informatycznych i modele ich działania. Dezaktualizują się tradycyjne, sztywne podziały na firmy konsultingowe, integratorów i producentów oprogramowania – uważa nasz ekspert, Borys Stokalski, wiceprezes Infovide-Matrix SA. – Granica pomiędzy rozwiązaniami stanowiącymi powszechną infrastrukturę biznesu a rozwiązaniami tworzącymi wartość strategiczną nieustannie się przesuwa.

Konsulting to usługi doradcze. Konsultanci odpowiedzialni są za jakość i integralność ich porad; odpowiedzialność wynikająca ze skorzystania z porad ciąży na kliencie. Konsultant musi rozumieć naturę i cele danego przedsiębiorstwa, umieć zdobywać informacje, prowadzić analizy i syntezy, planować zmiany, radzić sobie z oporem w stosunku do zmian, motywować ludzi, pomagać wprowadzać innowacje oraz ciągle rozwijać swoją wiedzę i nabywać doświadczenie.

W dzisiejszych czasach zarządzanie informacją, sporządzanie raportów, planowanie i systemy decyzyjne to istotny aspekt usług konsultingowych. Systemy komputerowe stają się coraz bardziej zintegrowane, łącząc dane i procedury z zakresu produkcji, sprzedaży, zakupu, kontroli kosztów, zarządzania jakością i innych dziedzin. Dobra kondycja branży konsultingowej działającej na rynku informatyki zależy od zapotrzebowania na specjalistyczną ekspertyzę w dziedzinie analizy i rozwoju systemów komputerowych oraz tempa, w jakim systemy te muszą być modernizowane bądź zastępowane całkiem nowymi. 

Pierwsze zlecenie usług doradczych złożyło w 1953 r. GE, dotyczyło ono studium wykonalności wykorzystania komputerów do automatyzacji wypłat. Zlecenie realizowała firma Andersen Consulting – dawniej dział przedsiębiorstwa doradczego Arthur Andersen. Uważani są za pionierów doradztwa w zakresie nowych technologii i komputeryzacji.

Szkolenia pracowników

Aby nowe techniki rzeczywiście ułatwiały pracę, trzeba umieć z nich korzystać. Tak jak potrzebny jest doradca, żeby pomógł wybrać optymalne rozwiązanie, ocenił, gdzie jest niezbędne, oszacował koszty wdrożenia, tak potrzebny jest ktoś, kto wprowadzi w system IT krok po kroku i nauczy, jak z niego korzystać. Rozwiązania IT są zbyt drogie, by oddawać je w ręce laików, którzy metodą prób i błędów w stosunkowo długim czasie mozolnie opanują ich obsługę. Dlatego co roku odnotowuje się kilkunastoprocentowy wzrost liczby uczestników szkoleń. Największe jest zapotrzebowanie na kursy zaawansowane oraz dofinansowywane z funduszy unijnych.

Pieniądze z UE wpływają na zmianę profi- lu klientów. W poprzednich latach z kursów korzystały głównie duże przedsiębiorstwa, dziś obserwuje się rosnące zapotrzebowanie na edukację informatyczną ze strony małych i średnich przedsiębiorstw. Menedżerowie dostrzegają konieczność inwestowania w szkolenie pracowników. Wśród tematów szkoleń dominują rozwiązania najbardziej rozpowszechnione na polskim rynku, np. produkty Microsoftu, ale rośnie zainteresowanie np. zarządzaniem projektami oraz bezpieczeństwem danych.

Szkolenia towarzyszą najczęściej wdrożeniom systemów ERP i dotyczą funkcji i umiejętności, które będą niezbędne do sprawnego posługiwania się tymi systemami. Konsulting to etap wstępny wyboru każdego oprogramowania, coraz częściej przed podjęciem decyzji o wyborze przedsiębiorstwa proszą o pomoc fachowca. Duże korporacje mają własne ośrodki szkoleniowe z ofertą dotyczącą ich produktów. 

Raport MSI został oparty na danych pochodzących z ankiet wysłanych do firm oferujących usługi konsultingu lub szkoleń IT w Polsce albo specjalizujących się w obu rodzajach działalności. Zależało nam, aby zaprezentować firmy, które mają ofertę dla sektora przemysłowego.

 

Nie udało nam się przedstawić pełnej oferty, m.in. dlatego, że trudno określić granice – konsulting kontynuowany szkoleniami – edukacja ze wskazaniem sposobów działania, zawierająca elementy konsultingu.

 

Do tego dochodzi integracja systemów, również w jakimś stopniu przenikajaca się z konsultingiem i szkoleniami.

Rynek szkoleń

W dzisiejszych czasach znajomość komputera, czyli umiejętność posługiwania się przynajmniej narzędziami office każdy wynosi ze szkoły. Nie są już na tak szeroką skalę potrzebne szkolenia podstawowe, choć czasem niezbędna okazuje się znajomość bardziej skomplikowanych funkcji Worda, a już na pewno Excela. Prowadzone są również szkolenia dotyczące narzędzi open source, np. Linuksa, mniej popularnego w Polsce. Coraz popularniejszy staje się e-learning. Na stronie www.szkoleniait.pl figuruje około 150 firm edukacyjnych, zajmujących się szkoleniami IT.

Coraz bardziej popularne stają się szkolenia specjalistyczne, kończące się otrzymaniem pewnych uprawnień czy certyfikacją związaną z określonymi, często bardzo specyficznymi technikami lub produktami (np. w obszarze rozwiązań sieciowych, pamięci masowych czy aplikacji biznesowych). Usługa szkolenia jest często elementem dodanym dla klienta przy zakupie sprzętu lub aplikacji, można więc założyć, że ilość świadczonych usług jest większa, niż wskazuje na to wartość rynku.

Rynek usług informatycznych według firmy badawczo-analitycznej DiS w latach 2004–2005 rósł średnio ok. 10% rocznie, co oznaczało wzrost o ponad 23,7 proc. w dynamice dolarowej. Ten wzrost, o kilka punktów procentowych wyprzedzający cały rynek IT, spowodował, że w 2004 r. usługi zaczęły stanowić więcej niż 50 proc. rynku IT. W tym okresie największy wzrost wykazały usługi związane z Internetem (w dolarach ponad 30 proc. rocznie), outsourcing (23,1 proc.), który trzeba traktować bardziej jako nową formę niż nową treść, i stosunkowo mały rynek szkoleń. Poniżej średniej dla usług rośnie rynek integracji systemowej oraz rynek konsultacji. Blisko średniej dla rynku usług IT rośnie rynek serwisu. Zdaniem specjalistów DiS, udział usług informatycznych w rynku IT ogółem w latach 2004–2008 wzrośnie z 51,8 proc. do 54,7 proc. Jednocześnie udział oprogramowania w rynku utrzyma się na praktycznie niezmienionym poziomie ok. 19,5 proc. 


 Konsulting i szkolenia IT w Polsce – oferta dla sektora przemysłowego

(uzupełnienie informacji z tabeli) 


ALDEA IT Consulting

Usługi IT cd.: szkolenia dla kierownictwa przedsiębiorstw w zakresie wyboru systemów wspomagających zarządzanie, opracowywania strategii informatyzacji (od 2003 roku)

Przykłady kontraktów na usługi konsultingu w sektorze przemysłowym (2005–2006): Energomontaż – Południe SA – doradztwo w zakresie wyboru oprogramowania wspomagającego zarządzanie klasy ERP; Zakład Produkcji Automatyki Sieciowej SA – doradztwo w zakresie wyboru systemu informatycznego klasy ERP oraz nadzór merytoryczny i jakościowy nad wdrożeniem; STEICO SA – doradztwo w zakresie wyboru dostawcy oprogramowania ERP; INLINE Poland sp. z o.o. – doradztwo w zakresie wyboru i wdrażania systemu informatycznego do wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem; BHU SA – doradztwo w zakresie wyboru systemu wspomagającego zarządzanie i dostawcy usług towarzyszących 


BCC (Business Consulting Center sp. z o.o.)

Przychody z szeroko pojętego przemysłu stanowią szacunkowo 60% przychodów ogółem

Przykłady kontraktów na usługi konsultingu w sektorze przemysłowym (2005–2006): ABB – rozwój funkcji SAP; BASF – korporacyjne wdrożenia SAP (roll-outy), rozwój funkcji SAP; Basell Orlen Polyolefins – kompleksowe wdrożenie SAP; Celsa Huta Ostrowiec – kompleksowe wdrożenie SAP dla Zakładu Wyrobów Kutych; Grupa Knauf – rozwój funkcji SAP; Pfeifer & Langen – rozwój funkcji SAP; PKN Orlen – rozwój funkcji SAP; Zespół Elektrociepłowni Bydgoszcz SA – wdrożenie rozwiązań Business Intelligence 


BizTech Konsulting

Szkolenia specjalistyczne: uczestnicy otrzymują certyfikaty poświadczające zdobycie wiedzy z danej dziedziny, np. administrowanie, projektowanie, programowanie. Ukończenie szkolenia nie daje jednak uprawnień do legitymowania się tytułem np. inżyniera systemowego. Uprawnienia te uzyskuje się dopiero po zdaniu egzaminów, które prowadzą do uzyskania danego tytułu. Aby przystąpić do egzaminu, nie trzeba legitymować się certyfikatem ukończenia szkolenia tylko posiadaną wiedzą

Przykłady kontraktów na usługi konsultingu w sektorze przemysłowym (2005–2006): Ponar Wadowice – konsulting informatyczny w zakresie sprzętu, oprogramowania, rozwiązań; Shell Gas Polska – konsulting przy wdrażaniu VMware; Avon Operations Polska – konsulting w zakresie Microsoft SMS; Bumar – konsulting informatyczny w zakresie sprzętu i oprogramowania, audyt bezpieczeństwa


Deloitte

www.deloitte.com/poland

Usługi IT: doradztwo dla kadry zarządzającej IT: strategia IT i planowanie, zarządzanie wartością IT, transformacja IT, doradztwo w IT sourcingu, projekty oceny systemów informatycznych, budowa i wdrażanie rozwiązań do zarządzania ryzykiem; wdrażanie systemów klasy ERP; systemy informacji zarządczej i systemy informowania kierownictwa (Business Intelligence) – usługi (począwszy od rozpoznania potrzeb oraz istniejących systemów, przez opracowanie założeń, stworzenie projektu, budowę i testowanie, po nadzór autorski – konserwację i utrzymanie), hurtownia danych (relacyjne bazy danych oraz kostki wielowymiarowe), narzędzia statystyczne, narzędzia data mining, systemy eksperckie, systemy sprawozdawczości; zarządzanie projektami: pełen pakiet usług w zakresie zarządzania projektami zgodnie z PMI; od okresowych przeglądów jakości prowadzonych prac, poprzez wsparcie dla kierownika projektu, aż po przejęcie pełnej odpowiedzialności za zarządzanie projektami. Firma projektuje i wdraża pełną infrastrukturę zarządzania projektami w przedsiębiorstwie (Project Management Office) obejmującą: wzory dokumentów wspierających funkcjonowanie PMO, procedury wspierające funkcjonowanie PMO, wzorcową strukturę PMO, pełen zakres i ścieżkę szkoleń z zakresu zarządzania projektami, narzędzie informatyczne wspierające działanie PMO, zawierające wcześniej wymienione elementy PMO

Szkolenia IT: dedykowane w ramach prowadzonych projektów

Sposób przeprowadzania szkoleń: formuła za każdym razem ustalana z klientem


GDF IT Consulting

Przykłady kontraktów na usługi konsultingu w sektorze przemysłowym (2005–2006): Polskie Odczynniki Chemiczne SA – audyt istniejącego stanu narzędzi i rozwiązań IT; Zakłady Mięsne Madej & Wróbel – szkolenie z zakresu przygotowania firmy do procesu wyboru oprogramowania


Hewlett-Packard Polska

Sposób przeprowadzania szkoleń: szkolenia najczęściej realizowane są w Centrum Szkoleniowym HP (ul. Szturmowa 2A, Warszawa). Na życzenie klienta firma organizuje szkolenia w jego siedzibie, jeżeli można tam spełnić warunki określone w szkoleniu.

Tematy szkoleń IT: zarządzanie usługami informatycznymi w oparciu o bibliotekę IT Infrastructure Library (ITIL/ITSM), systemy UNIX (HP-UX, HP Tru64), HP OpenVMS, Linux, VMware, Oprogramowanie HP OpenView, pamięci masowe i sieciowe pamięci masowe (SAN), HP ProLiant Essentials i HP Systems Insight Manager (SIM)

Szkolenia specjalistyczne: HP w Polce oferuje pełny katalog szkoleń umożliwiających zdobycie certyfikatów HP Certified Professional na różnych poziomach z całego portfolio produktów sprzętowych i software’owych, Szkolenia z biblioteki ITIL umożliwiają uzyskanie ceryfi katów EXIN oraz ISEB na wszystkich poziomach.

e-learning: platforma e-learningowa eMentor to skalowalne środowisko, zapewniające dostosowanie do indywidualnych potrzeb i ustalenie tempa nauki, dostępne przez standardową przeglądarkę internetową; centrum zasobów informatycznych HP (IT Resource Centre ITRC) – to profesjonalny portal informatyczny oferujący szeroki zakres usług szkoleniowych na żądanie. Usługi te obejmują m.in. 2000 niedrogich, a w niektórych przypadkach bezpłatnych kursów przeznaczonych dla pracowników pełniących określone funkcje i opracowanych pod kątem realizacji konkretnych zadań


IDS Scheer Polska

Konsulting IT: firma specjalizuje się w zakresie wdrożeń systemu ERP firmy SAP, jest Dedykowanym Partnerem wdrożeń SAP SEM oraz rozwiązań dla branż: spożywczej (ARIS SmartPath for Food), wydawniczej (ARIS SmartPath for Media) i użyteczności publicznej (ARIS SmartPath for Aquarius), należy do grona SAP Channel Partners – firm posiadających prawo autoryzowanej sprzedaży licencji rozwiązań systemu SAP. Firma oferuje metodologiczne wsparcie przed– i powdrożeniowe z wykorzystaniem narzędzi ARIS.

Tematy szkoleń IT: SAP: szkolenia użytkowników wdrażanego przez IDS Scheer systemu SAP; ARIS: budowanie modeli procesów z wykorzystaniem aplikacji ARIS Easy Design, szkolenie uzupełniające z zakresu ARIS Toolset, splikacja ARIS Toolset w projektach modelowanie procesów, modelowanie i kontrola strategii z wykorzystaniem ARIS Balanced Scorecard (ARIS BSC), tworzenie raportów ARIS Visual Basic na potrzeby analizy procesów biznesowych, administracja systemem ARIS podczas prac projektowych, zarządzanie systemem procesów w organizacji – ARIS Portal, ARIS Simulation w analizie i optymalizacji procesów biznesowych, monitorowanie strategii w organizacji – ARIS BSC Portal, narzędzia ARIS w przedsięwzięciach wdrożeniowych mySAP – ARIS For SAP NetWeaver

Przykłady kontraktów na usługi konsultingu w sektorze przemysłowym (2005–2006): Alcelor Huta Warszawa – wdrożenie mySAP ERP; Fuchs OIL – wdrożenie mySAP ERP; Sanpol – rozszerzenie licencji mySAP; BOT GiE – ARIS Licenses; Dalkia – ARIS S – BPE Business Process Engineering; Dolnośląska Spółka Gazownicza – ARIS S – BPE Business Process Engineering; Elektrownia Rybnik – ARIS S – BPE Business Process Engineering; Impel SA – ARIS S – AT ARIS Training


Infovide-Matrix

Konsulting IT: koncepcja, wybór i wdrażanie korporacyjnych aplikacji: ERP (SAP, Oracle, Impuls); wdrażanie zasad IT Governance; harmonizacja obszarów biznes-IT, architektura, zarządzanie portfelem, zarządzanie programami zmiany, strategia IT; korporacyjne systemy wspomagania decyzji; dziedzinowe rozwiązania raportowe i analityczne (kontroling, sprzedaż, logistyka), portale informacyjne oraz korporacyjne platformy raportowania dla globalnych przedsiębiorstw; platformy integracyjne; optymalizacja procesów produkcyjnych

Sposób przeprowadzania szkoleń: oferta Akademii Infovide-Matrix obejmuje organizację szkoleń otwartych, o ustandaryzowanym zakresie merytorycznym, oraz dedykowanych – planowanych ściśle według potrzeb klientów, w oparciu o zgłoszone wytyczne, uwzględniając specyfikę kulturową, doświadczenia i umiejętności pracowników oraz wspólnie określone cele

Tematy szkoleń IT: realizacja programów szkoleniowych z zakresu: zarządzania projektami – np. Podstawy zarządzania projektami – szkolenie akredytowane przez PMI, Zarządzanie projektami dla kierowników projektów, Planowanie i budżetowanie projektów, Agile Project Management, Zarządzanie projektami (szkolenie prowadzone przez trenera certyfi kowanego w metodyce Prince2), ITIL; inżynierii oprogramowania – np. Modelowanie w języku UML, Wymagania w systemach oprogramowania, Podstawy metodyki Rational Unified Process, ISTQB Certyfikowany Tester; architektur korporacyjnych – Reguły Business Intelligence–Architektury Nowej Generacji; programowania Java – Podstawy programowania Java, Tworzenie aplikacji na platformie J2EE; szkoleń technologicznych

Szkolenia specjalistyczne: Akademia Infovide- Matrix posiada status PMI Registered Education Provider, polecany przez Project Management Institute (PMI), a także status Akredytowanej Firmy Szkoleniowej SJSI/ISTQB; Project Management Institute: program edukacyjny Zarządzanie Projektami przeznaczony dla kierowników projektów oraz członków zespołów projektów. Celem jest kształcenie kierowników projektów w zakresie zarówno metodyk tradycyjnych, jak i nowoczesnych, adaptacyjnych metod zarządzania projektami nowej generacji; ISTQB Certyfikowany Tester: certyfikat szkoleniowy ISTQB Certyfikowany Tester – Poziom Podstawowy przeznaczony dla osób biorących udział w testach i zarządzających testami, a także dla kierowników projektów i członków zespołów projektowych

e-learning: dostawa i wdrożenie platformy LMS (Learning Management System), przygotowanie zawartości merytorycznej szkolenia, opieka serwisowa (maintenance) nad platformą

Przykłady kontraktów na usługi konsultingu w sektorze przemysłowym (2005–2006): Merida Polska– świadczenie usług konsultingowych w zakresie audytu wdrożenia systemu ERP, usprawnienia procedur związanych z zarządzaniem projektem oraz zapewnienia jakości w projekcie; PKN Orlen SA – aktualizacja strategii informatycznej we współpracy z Biurem Informatyki PKN Orlen SA. Projekt obejmował: definicję programów inwestycyjnych, budowę harmonogramu realizacji programów, stworzenie założeń organizacji działu IT, dodatkowo zbudowanie mapy istniejących systemów informatycznych oraz zdefiniowanie ich docelowej architektury; Vattenfall Heat Poland SA – uruchomienie bazy danych produkcyjnych i ekonomiczno- finansowych, należących do grupy rozwiązań określanych nazwą Hurtowni Danych


itelligence

Przykłady kontraktów na usługi konsultingu w sektorze przemysłowym (2005–2006): Grupa Ożarów – usługi wdrożeniowe, wsparcie powdrożeniowe – SAP Competence Center; Lekkerland Polska SA – usługi wdrożeniowe, wsparcie powdrożeniowe – SAP Competence Center; Philips Lighting Polska – usługi wdrożeniowe; Termoizolacja SA – usługi wdrożeniowe


Komputronik

Konsulting IT: audyty informatyczne przedsiębiorstw oraz instytucji publicznych (1998); kompleksowe wdrażanie, obsługa systemów oraz doradztwo w zakresie: zarządzania małym i średnim przedsiębiorstwem w oparciu o oprogramowania Sage Symfonia (2002), zintegrowanych systemów zarządzania klasy ERP (2006), systemów mobilnych (2004), systemów internetowych (2004), systemów zarządzania jakością (2005), oprogramowania do zarządzania infrastrukturą sieciowo-sprzętową w oparciu o własne rozwiązanie (2005), CRM (2004), systemów zarządzania obiegiem dokumentów (2006), systemów e-learningowych (2005); integracja systemów zarządzania oraz baz danych (2002); prace programistyczne mające dostosować oprogramowanie „szyte na miarę” do potrzeb klienta (2002); pisanie aplikacji na życzenie klienta, w tym aplikacji internetowych oraz mobilnych (2003); utrzymanie oraz rozbudowa systemów (2002); pełne doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego, w tym zaawansowanych rozwiązań serwerowych z ich konfiguracją oraz rozwiązania „pod klucz” (1998); pełne wsparcie techniczne oferowanych rozwiązań oraz sprzętu (1998); usługi odzyskiwania danych (2001)

Szkolenia tradycyjne: dotychczas wystawionych ponad 700 certyfikatów. Szkolenia przeprowadzane z umiejętności miękkich (np. Warsztat trenera – metody skutecznego przygotowania oraz przeprowadzania szkoleń, Metody skutecznego coachingu – sztuka motywacji i nagradzania kierownika, Skuteczne metody sprzedaży, Kontakt z klientem) i z obsługi programów: Sage Symfonia, Microsoft Office, Open Office, klasy ERP

Przychody z usług IT: główną działalnością firmy jest sprzedaż sprzętu komputerowego, przychody w 2006 r. wyniosły 330 mln zł, na usługi przypadło ok. 10% wymienionej kwoty (w tym 40% stanowiły przychody z sektora przemysłowego)

e-learning: aplikacja e-Expert to internetowy serwis szkoleniowy WWW. System należący do klasy LCMS umożliwia prowadzenie zdalnej nauki online z wykorzystaniem wszelkich elementów multimedialnych dostosowanych do obsługi jak najszerszej gamy tematycznej szkoleń. W skład systemu wchodzą m.in. narzędzia do: zarządzania, tworzenia treści szkoleniowych, wymuszania zaangażowania uczestników szkolenia oraz raportowania wyników nauczania. Stale rozwijany system jest oparty na rozwiązaniu OpenSource, co gwarantuje dopasowanie do zaprojektowanych potrzeb oraz niską cenę wdrożenia. E-expert jest zgodny z międzynarodowymi standardami. Oferuje import i eksport zawartości kursów. Podstawowe funkcje: przeprowadzanie szkoleń z wszelkimi elementami multimedialnymi (AVI, fl ash, MP3 itp.), dystrybuowanie materiałów szkoleniowych, ustalanie limitów czasowych na poszczególne zadania, automatyczne raportowanie i ocenianie wyników pracy uczestników, przeprowadzanie testów online


Oracle Polska

Konsulting IT: wdrożenia aplikacji Oracle, tworzenie aplikacji na zamówienie, projektowanie i budowa hurtowni danych, doradztwo w zakresie procesów biznesowych, Expert Services (krótkoterminowe usługi w zakresie instalacji, migracji i zarządzania systemami Oracle), Managed Services (długoterminowe usługi utrzymania systemów opartych na technologii Oracle)

Sposób przeprowadzania szkoleń: szkolenia w siedzibie Oracle Polska (średnio 12 kursów w tygodniu; w każdej grupie 10–12 osób; 10 sal wykładowych) lub w siedzibie klienta (20% kursów); rocznie przeszkolonych ponad 5000 osób; kadra Oracle University w Polsce to 40 wykładowców

Tematy szkoleń IT: 170 tematów kursów standardowych; płyty z kursami Self-Study: ponad 400 tytułów; podstawowe linie tematyczne: Baza danych, narzędzia deweloperskie, aplikacje analityczne i hurtownie danych, Oracle E-Business Suite, Oracle Enterprise Manager, Siebel, Fusion Middleware, Linux

(więcej informacji: www.oracle.com/pl/university)

e-learning: Oracle Knowledge Center zawiera szkolenia przez Internet – ponad 3000 godz. szkoleń prowadzonych w różnych formach: od nauki własnej (eStudy, zarejestrowany eClass, Offline) przez planowane wykłady (inClass, eClass, eSeminar) aż po naukę grupową (Forum, Chat).

Przykłady kontraktów na usługi konsultingu w sektorze przemysłowym (2005–2006): Grupa CIECH – wdrożenie Oracle E-Business Suite w zakresie finansów i logistyki; Vattenfall Distribution Poland – system do wielowymiarowych analiz i sprawozdań monitorujących obrót i przesył energii elektrycznej; Polpharma – wdrożenie Oracle E-Business Suite (finanse, logistyka, sprzedaż, planowanie produkcji, Oracle Process Manufacturing, hurtownia danych)


Transition Technologies

Konsulting IT: zarządzanie wymaganiami (Requirements Management); analiza i modelowanie procesów biznesowych (BPMN); modelowanie wizualne (Visual Modeling – UML & SysML); optymalizacja procesów biznesowych (Improving Process); testowanie i śledzenie błędów w oprogramowaniu (Testing & Bug Tracking); zarządzanie konfiguracją (Configuration Management); zarządzanie projektami (Project Management); zarządzanie zmianą (Change Management); dedykowane szkolenia dla klientów (Customized Trainings); automatyzacja procesów (Process Automation); studium wykonalności przedsięwzięć IT; wybór systemu IT, dostawcy usług IT; organizacja wsparcia dla nowo wdrażanych systemów IT bądź procesów; integracja systemów IT i procesów

Tematy szkoleń IT: zarządzanie wymaganiami klienta w oparciu o FURPS+ za pomocą oprogramowania Enterprise Architect oraz procesów wytworzonych przez Transition Technologies; proces dokumentacji – obrazowanie automatyzacji procesu tworzenia dokumentacji dzięki add-innom. Wdrażanie najlepszych rozwiązań w celu właściwego używania dokumentów, takich jak: wizja i misja, SRS, SPMP, SDD, STD; modelowanie dziedzinowe – prezentowanie sposobu analizowania dziedziny problemu oraz tworzenia i wdrażania skutecznego rozwiązania; diagramy UML – używanie najważniejszych diagramów UML w Enteprise Architect oraz w Software Creation. Diagramy to np.: Use Cases, Class, Component, Sequence, Deployment, StateChart, Activity; modelowanie przypadków użycia – jak modelować wymagania za pomocą przypadków użycia oraz jak korzystać z przypadków; modelowanie biznesowe – wprowadzenie do modelowania biznesowego w BPMN (Business Process Modeling Notation); projektowanie przypadków testowych – jak zaprojektować, a następnie opisać testy, korzystając z Enterprise Architect; analiza i projektowanie zorientowane obiektowo – tworzenie diagramów komponentów za pomocą Enterprise Architect oraz generowanie kodu na podstawie diagramów klas. Zorientowana obiektowo analiza i projektowanie architektury rozwiązania; zarządzania projektami software’owymi w Enterprise Architect – najlepsze rozwiązania z zakresu zarządzania projektami z pomocą add-innów stworzonych na potrzeby Enterprise Architect; kontrola wersji za pomocą Enterprise Architect – sposoby automatycznego łączenia Enterprise Architect z systemem kontroli wersji; SysML – wprowadzenie do światowego języka standardowego modelowania systemowego (jak go używać zgodnie podejściem modelowym MDA)   


 

Polski rynek doradztwa jest zdominowany przez duże międzynarodowe firmy IT

 

Według badań IDC, dotyczących rynku usług IT w Polsce, rynek usług konsultingowych rośnie dość dynamicznie, choć nie tak szybko jak cały rynek IT. W roku 2005 usługi konsultingowe stanowiły mniej niż 10% całego rynku usług IT.

 

Od pewnego czasu obserwuje się dwa kierunki rozwoju rynku usług doradczych. Pozytywnie na rozwój tego rynku wpływa coraz silniejsze przenikanie się sfery biznesowej i sfery IT, w związku z czym doradztwo IT jest coraz częściej elementem biznesowych lub strategicznych projektów konsultingowych.

 

Z drugiej strony rynek ten traci na wartości, kiedy usługi konsultingowe stają się elementem większych projektów integracyjnych lub wdrożeniowych i nie są przez klienta kupowane ani postrzegane jako osobna usługa.

 

Polski rynek doradztwa jest zdominowany przez duże międzynarodowe firmy IT, takie jak IBM, HP, SAP, których jednym z obszarów działalności są usługi konsultingowe oraz firmy doradcze, których jednym z obszarów zainteresowań jest IT, np. Capgemini, Accenture czy Ernst and Young.

 

Spośród firm lokalnych jedną z najsilniejszych pozycji w obszarze czystego konsultingu zdobyło Infovide-Matrix. Istotną rolę mają też wiodący polscy integratorzy tacy jak Prokom czy Sygnity.

 

Na rynku polskim widać też, jak istotne jest zdobywanie kompetencji w określonych obszarach np. doradzania w zakresie wdrożeń systemów ERP. Tu rynek jest podzielony pomiędzy więcej firm, często lokalnych partnerów międzynarodowych dostawców, np. SAP. Dobrym przykładem jest poznańska spółka BCC, która ma jeden z największych zespołów konsultantów ds. SAP w Polsce.

 

Największy rynek dla firm konsultingowych stanowi wciąż administracja państwowa, instytucje finansowe i firmy telekomunikacyjne. Wynika to z kilku powodów:

 

1. realizowane przez nie rozwiązania IT są zazwyczaj bardzo złożone i choćby z tego powodu wymagają dodatkowej wiedzy konsultantów;

 

2. w przypadku banków czy firm telekomunikacyjnych powodzenie ich biznesu zależy często od nowoczesnych rozwiązań informatycznych, stąd chęć korzystania z pomocy doradców (to też najczęściej spotykani klienci łączący doradztwo biznesowe z doradztwem IT);

 

3. duże firmy i organizacje zrozumiały, że nie muszą wszystkiego wiedzieć i w pewnym sensie „dorosły” do decyzji o zakupie usług IT.

 

Rynek małych i średnich przedsiębiorstw, mimo że zaczyna interesować się usługami konsultingowymi, pozostaje w tyle, jeśli chodzi o wydatki na nazwijmy to czysty konsulting. Oczywiście usługi te stanowią często integralną część realizowanych projektów informatycznych, ale rzadko są kupowane jako osobna usługa. Wynika to częściowo z faktu, że usługi doradcze nie są postrzegana jako niezbędne, a często są uważane za stosunkowo kosztowne. Ponadto wciąż pokutuje w naszym kraju model Zosi-Samosi, czyli przekonanie, że sami wiemy lepiej i nie potrzebujemy, żeby ktoś nam doradzał. Należy przyznać, że czasem jest to słuszne podejście, jednak tempo rozwoju technologii IT i telekomunikacji zmusi w najbliższym czasie firmy do szukania zewnętrznych doradców. Pojawi się bowiem odwieczny problem: czy wolimy zapłacić zewnętrznej firmie doradczej, czy ponosić koszty zatrudniania osoby o odpowiednich kwalifikacjach. I często może się okazać, że na dłuższa metę zewnętrzna firma jest lepszym rozwiązaniem.

 

Ewa Zborowska

analityk IDC, IT Services Group w Polsce

  

Integratorzy wiedzy – nowy wymiar konsultingu

 

Nowe wyzwania skłaniają do świeżego spojrzenia na rolę dostawców usług informatycznych i modele ich działania. Dezaktualizują się tradycyjne, sztywne podziały na firmy konsultingowe, integratorów i producentów oprogramowania. Dziś wielu klientom nie wystarcza klasyczny doradca czy partner, który ograniczy się do technicznego wdrożenia systemu. Zarządzanie informatyką staje się częścią procesów organizacyjnych. Rozwój biznesowy dostawców musi łączyć się z odpowiednio wysokim tempem rozwoju ich kompetencji, zapewniającym dostosowanie do dynamiki zmian w biznesie klientów. Granica pomiędzy rozwiązaniami stanowiącymi powszechną infrastrukturę biznesu a rozwiązaniami tworzącymi wartość strategiczną nieustannie się przesuwa.

Borys Stokalski

wiceprezes Infovide-Matrix SA

 

W sytuacji gdy inwestycje IT stanowią składnik projektów z zakresu innowacji biznesowej (Enterprise Innovation) – klasyczny podział ról zaczyna przeszkadzać. Innowacyjne projekty, realizowane w ciasnych ramach czasowych typowych dla dzisiejszego biznesu, wymagają twórczego łączenia koncepcji biznesowych i technicznych. Również wdrażanie tych koncepcji wymaga elastycznego procesu zapewniającego ciągłą synchronizację architektury rozwiązań z rozwojem potrzeb biznesu.

 

Partner w kreowaniu wiedzy

 

Wymagania rynku kreują potrzebę istnienia tzw. integratorów wiedzy. Muszą oni być wiarygodnymi współtwórcami koncepcji innowacji biznesowych – nowych metod organizowania działalności gospodarczej, eksplorujących przestrzeń tworzoną przez rozwój techniki. Klienci spodziewają się, że firma wprowadzająca taką koncepcję będzie gotowa do przyjęcia odpowiedzialności za jej wdrożenie. Niezbędna staje się więc integracja wiedzy – biznesowej, zarządczej i technicznej – oraz zdolność do optymalnego jej wykorzystania na pożytek klienta.

 

Modelowy integrator wiedzy to firma, która w portfelu usług łączy usługi doradcze obejmujące konsulting informatyczny i doradztwo biznesowe, usługi budowy rozwiązań wykorzystujących optymalny dla danej sytuacji zestaw technik oraz usługi wdrożeniowe – nierzadko połączenie to ma miejsce w ramach jednego projektu. Integratorzy wiedzy są partnerami towarzyszącymi klientowi w całym łańcuchu innowacji – od idei po wprowadzoną zmianę, przynoszącą konkretny efekt biznesowy.

 

W drodze do modelu CSI

 

Pojęcie rynku CSI (Consulting and Solution Implementation), w który wpisuje się model „integratora wiedzy”, zdefiniowała firma badawcza Gartner. Na świecie czołówka firm sektora CSI to m.in. IBM, Accenture, Deloitte, Lockheed Martin, Capgemini, Fujitsu, NEC oraz Hitachi. Według ekspertów Gartnera przychody graczy Top 10 z rynku CSI kształtują się na poziomie 54,5 mld USD (badanie – udział w rynku 2004–2005). Zdaniem analityków światowy rynek CSI do 2010 r. będzie rósł w tempie 6,3%. W Polsce szacuje się, że ten wzrost będzie wyższy – na poziomie nawet 20% rocznie.

 

Model CSI na tle rynku

 

Firmę funkcjonującą w modelu CSI powinno wyróżniać kilka podstawowych cech. Po pierwsze projekty o charakterze doradczym powinny stanowić istotną część przychodu (w szczególności przychodu z usług). Marginalny udział w przychodach jest zwykle sygnałem traktowania usług doradczych jako elementu procesu sprzedaży rozwiązań (presales consulting). Firmy CSI mają też istotną część przychodów skupionych w budżetach inwestycyjnych klientów – to odróżnia je od firm serwisowych czy outsourcingowych, których działalność częściej jest elementem wydatków operacyjnych klienta. Wreszcie firmy CSI budują na ogół rozwiązania dla klientów na zasadzie best in class, dobierając techniki i produkty do specyfiki dobrze rozpoznanego problemu klienta. Odróżnia je to od firm wdrożeniowych, w których gros usług związanych jest z wdrażaniem konkretnych rozwiązań, co zapewnia wysoką specjalizację i efektywność, ale utrudnia prowadzenie obiektywnej działalności doradczej. Nie skupiają się na rozwoju i promocji własnych produktów – jak producenci oprogramowania, dla których usługi zbudowane są jako wsparcie promocji, sprzedaży, wdrażania i utrzymania produktu.

 

Główne filary działania integratora wiedzy

 

Integratorzy wiedzy muszą rozwijać się z rozwojem potrzeb klientów, dla których pracują oraz z rozwojem paradygmatów technicznych i rozwiązań, które wykorzystują w swojej pracy. Dlatego istotnymi cechami nowoczesnego integratora wiedzy są:

  • Innowacyjność, na którą składa się ciągła dogłębna analiza trendów biznesowych i potrzeb klientów, adaptacja innowacji technicznych oraz rozwój best practice i next practice.
  • Efektywność – transfer wiedzy i sprawdzonych rozwiązań między dynamicznie rozwijającymi się niszami zastosowań IT.
  • Kumulacja wartości – utrzymanie i rozwój wartości rozwiązań dostarczonych w projektach.
  • Skuteczność – decentralizacja podejmowania decyzji, system zarządzania oparty na infrastrukturze wiedzy, wewnętrzny benchmarking i ciągła wymiana doświadczeń.

 

Można się spodziewać, że wkrótce również w polskich zestawieniach i analizach branżowych zacznie być wyodrębniana ta kategoria fi rm usługowych. Dziś podziały takie nie zawsze są czytelne dla odbiorców zestawień, w których wśród firm konsultingowych prezentuje się typowych dużych integratorów (a klienci raczej nie powierzają im realizacji prac doradczych).

 

Autor: Elżbieta Jaworska, MSI Polska