Raport MSI – IT dla produkcji: Czas technologii mobilnych

Pobierz Raport MSI Polska: IT dla produkcji 2012 – Czas technologii mobilnych w PDF >>>

Tytuł raportu zaczerpnięty został z wypowiedzi jednego z naszych ekspertów. – Rok 2012 to bezapelacyjnie czas technologii mobilnych. Użytkownicy mają coraz większy wybór rozwiązań wykorzystujących popularne urządzenia typu smartphone lub tablet. Stają się one nieodzownym narzędziem w ręku operatora, automatyka, pracownika utrzymania ruchu, menedżera lub kierownika produkcji w zakładzie przemysłowym. Umożliwiają nie tylko zdalne monitorowanie procesu, raportowanie KPI, lecz w uzasadnionych przypadkach – także sterowanie procesem – twierdzi Paweł Czepiel z firmy VIX Automation.

Raport o rozwiązaniach IT dla produkcji zdominowała także tematyka cloud computing. Czy ten model ma szansę przyjąć się w sektorze produkcji? Zdania ekspertów są podzielone, ale w jednym są zgodni – najważniejsze dane produkcyjne, stanowiące „tajemnice” przedsiębiorstwa (receptury, wypracowane przez lata najlepsze praktyki działania) muszą pozostać pod jego bezpośrednią kontrolą. Do tego dochodzi jeszcze problem przestarzałej infrastruktury.

– Istnieją dwie główne bariery w stosowaniu modelu cloud computing: techniczna, polegająca na zbyt niskiej niezawodności i przepustowości łączy internetowych w zakładach produkcyjnych (zwłaszcza tych zlokalizowanych poza dużymi miastami) oraz mentalna, wynikająca z braku zaufania do dostawców usług – czy przechowywane poza firmą ważne dane przedsiębiorstwa będą bezpieczne i niedostępne dla osób niepowołanych – uważa Tomasz Cwołek z firmy ASKOM.

Podobne zdanie ma Wojciech Pawełczyk z firmy ASTOR, który podkreśla, że „główną barierą dla użytkowników ze sfery produkcji jest i będzie obawa o bezpieczeństwo ich danych oraz zabezpieczenie dostępu do raportów”.

Świadomość korzyści z rozwiązań pracujących w modelu cloud computing nie jest w Polsce zbyt duża, mimo że od roku temat ten jest ciągle na topie. – Dużą barierą oprócz niewiedzy jest również przestarzały sprzęt oraz oprogramowanie kontrolujące produkcję, jakim dysponują polskie zakłady (lub w ogóle jego brak). Często również zdarza się, że przed zaimplementowaniem takiego rozwiązania silnie bronią się pracownicy działu IT, którzy boją się stracić zatrudnienie – wyjaśnia Urszula Bizoń-Żaba, COPA-DATA Polska.

Tak twierdzą nasi eksperci z firm oferujących rozwiązania IT dla sektora produkcji. Analitycy rynku trochę inaczej oceniają sytuację. Z najnowszego raportu IDC „Cloud Adoption in Manufacturing, 2011” wynika, że obecnie ponad 20% firm z sektora produkcji korzysta z chmury, a ponad 44% planuje przejście na ten model. – Skąd taki trend? Bierze się on z tego, że aplikacje w modelu cloud zapewniają szeroką funkcjonalność i elastyczność przy kosztach znacznie niższych niż w przypadku tradycyjnych systemów lokalnych – wyjaśnia Ryszard Krawczyński z Oracle Polska. Czy jednak cloud computing okaże sie rozwiązaniem uniwersalnym?

Czarny scenariusz

Przedsiębiorstwa boją się o swoje dane przetwarzane w chmurze. I słusznie. Jeśli bowiem nie zapanujemy nad atakami w Internecie, grozi nam katastrofa. Taką apokaliptyczną wizję roztoczył Jewgienij Kasperski, dyrektor generalny i współzałożyciel Kaspersky Lab, podczas drugiej konferencji „Digital Agenda Assembly” w Brukseli, której tematem była bezpieczna przyszłość cyfrowa przy dążeniu do dalszego wzrostu oraz innowacji.

Według niego „oprogramowanie jest obecnie wykorzystywane również jako cyberbroń, która może zniszczyć fizyczne obiekty w takim samym stopniu, co tradycyjne rodzaje broni. Zagrożone są systemy przemysłowe, transportu oraz elektryczne, fabryki i obiekty wojskowe. To przerażające: gdyby spełnił się jeden z najgorszych scenariuszy, moglibyśmy cofnąć się o setki lat – transport konny, czytanie papierowych książek, tradycyjna poczta czy oświetlenie za pomocą świec…. Najgorsze jest to, że na razie ochrona przed tego rodzaju atakami nie jest możliwa. Konieczne jest przeprojektowanie całego oprogramowania dla systemów przemysłowych, co mogłoby zająć 10-20 lat”.

Nic więc dziwnego, że przedsiębiorstwa produkcyjne z rezerwą podchodzą zarówno do technik mobilnych (wyprowadzanie danych poza firmę), jak i do modelu cloud computing (przetwarzanie danych poza firmą).Wcześniej czy później każdy jednak będzie musiał podjąć ten temat. Argumentem decydującym są zawsze koszty.

Przegląd systemów MES oferowanych na polskim rynku (w kolejności alfabetycznej wg nazw dostawców)

Dostawca: Askom

System: Simatic IT

Element Siemens TIA (integracja MES i automatyki), zapewnia pełną funkcjonalność zarządzania produkcją MES i kontrolą jakości LIMS zgodnie z normą ANSI/ISA-95 w zakresie: zarządzania zleceniami i zasobami, genealogii i śledzenia produkcji, rejestracji danych procesowych (Historian), optymalizacji produkcji na bazie wskaźników KPI (OEE), statystycznej kontroli procesu (SPC), harmonogramowania produkcji, zarządzania recepturami (BoM) oraz raportowania.

LIMS (komponent Simatic IT Unilab) – pobieranie planów badań i limitów dla charakterystyk jakościowych, zwrotne wysyłanie wyników badań i statusów jakościowych palet i partii produkcyjnych. PLM (własny komponent PLM Simatic IT Interspec) – dla branży spożywczej oraz dedykowany interfejs do Siemens Teamcenter. Wymiana danych w zakresie m.in. indeksów materiałowych, specyfikacji materiałowych (BoM), narzędzi, urządzeń, konstrukcji i technologii. SCADA/DCS – dowolny, dedykowany interfejs Siemens TIA do systemu PCS7, w skład którego wchodzi WinCC i Simatic Batch. Wymiana informacji w zakresie danych podstawowych (indeksów materiałowych, receptur i formuł) oraz danych bieżących i historycznych. Wymiana danych z innymi systemami SCADA/DCS przez OPC (również OPC-UA).

Dostawca: ASTOR

System: Wonderware MES

Wonderware MES – Operations, Performance, Quality. Zapewnia: usprawnianie zarządzania magazynami (dostęp do informacji o rzeczywistym zapotrzebowaniu materiałowym, przepływie materiałów i aktualnych stanach magazynowych), skracanie czasu oczekiwania na realizację zamówienia (szybka odpowiedź na zmiany popytu poprzez dynamiczną alokację zasobów produkcyjnych i możliwość planowania krótkoterminowego), redukcje czasu wprowadzania nowych produktów na rynek (Time-To-Market) poprzez szybkie przezbrajanie linii produkcyjnych, ułatwia: zarządzanie oraz zachowanie zgodności z normami oraz standardami, przewidywalność realizacji zleceń (monitorowanie różnic pomiędzy produkcją zaplanowaną a zrealizowaną). Umożliwia: redukcję wydatków kapitałowych, poprawę wykorzystania zasobów (identyfikacja wąskich gardeł produkcyjnych), wdrażanie najlepszych praktyk produkcyjnych (pomiary całkowitej efektywności urządzeń – Overall Equipment Effectiveness w czasie rzeczywistym).

Dostawca: BPSC

System: MES Impuls 5

Połączenie wielu funkcji w jeden kompletny produkt: plan, fizyczna realizacja i rejestracja danych na produkcji, raporty i analizy z każdego miejsca na produkcji zgodnie z normatywami ustalonymi w przedsiębiorstwie, kalkulacja, wysyłka i wyniki finansowe.

Dostawca: Epicor Software Poland

System: Epicor 9

Rozwiązanie stworzone dla rozwijających się przedsiębiorstw zajmujących się produkcją na zamówienie i w trybie mieszanym, łatwo dostosowujące się do zmian zachodzących w firmie. Dzięki globalnej platformie Epicor True SOA i rozbudowanym funkcjom zapewnia stałą wysoką wydajność, oferując kontekstowy dostęp do ważnych informacji biznesowych w czasie rzeczywistym. Trzonem oprogramowania jest adaptacyjna architektura biznesowa ukierunkowana na współpracę, która zaspokaja potrzeby firm bez względu na kraj, branżę czy wykorzystywane urządzenia zgodnie z zasadą „Business Anywhere”.

Dostawca: EQ System

System: Hydra, OPERA

Obszary zarządzania: produkcją, jakością, magazynem, utrzymaniem ruchu, personelem produkcyjnym. Współpraca z większością urządzeń z rynku automatyki przemysłowej, w tym: zbierającymi dane terminalami, przemysłowymi PC, czytnikami kodów kreskowych, kartami wejść/wyjść w celu cyfrowego przetwarzania sygnałów, adapterami sieciowymi, przemysłowymi drukarkami etykiet, terminalami przenośnymi obsługującymi Wi-Fi/GPRS, graficznymi interfejsami prezentującymi rysunki wykonawcze na stanowisku pracy.

Dostawca: Operator Systems APS

System: Operator

Funkcje dla produkcji: monitorowanie wykonania zleceń produkcyjnych z dokładnością do operacji, rejestrowanie wadliwych wyrobów (kody przyczyny), rejestrowanie czasu pracy maszyn i ludzi (praca produkcyjna, czasy przezbrojeń, przestoje planowane i nieplanowane), konsumpcja komponentów (backflush/push), kolejkowanie zleceń produkcyjnych, drzewo genealogiczne produktów, integracja z maszynami, analiza danych – mierzenie wydajności (KPIs), np. OEE.

Dostawca: Oracle Polska

System: Oracle Process Manufacturing, Oracle Discrete Manufacturing

System MES jest dodatkową opcją do systemów Oracle Manufacturing, dostarczającą konieczne funkcje realizacji produkcji na poziomie wydziałów w celu kontrolowania oraz gromadzenia informacji o przebiegu procesu produkcyjnego. Aplikacja umożliwia zdobywanie danych bezpośrednio z dozujących urządzeń wydziałów produkcyjnych, linii produkcyjnych oraz rejestratorów przepływu produkcji. Zapewnia przekazywanie rzeczywistych danych o przebiegu produkcji do zarządów firmy. Moduły rozwiązania: Instrukcje do procesu i integracja ze sprzedażą, Dozowanie i wstępne ważenie, Rekord elektroniczny, Zarządzanie odchyleniami, Integracja z urządzeniami, Etykietowanie, Transakcje mobilne.

Dostawca: Qcadoo Limited

System: qcadoo MES

System przygotowany do pracy w małych i średnich przedsiębiorstwach umożliwiający efektywne planowanie i koordynowanie produkcji. Zapewnia śledzenie procesów produkcji, optymalne planowanie zleceń, kontrolowanie wydajności i wskazywanie obszarów nierentownych lub wymagających usprawnienia. qcadoo MES to system modułowy, czyli składany z „klocków LEGO” – powstaje z elementów dobieranych przez użytkowników. Każda firma może zbudować własne qcadoo, które wpasowuje się w potrzeby i wymagania użytkowników (moduły i funkcje dostępne w wirtualnym sklepie – qcooStore). Modułowość systemu umożliwia również integrację z innymi systemami: księgowymi, magazynowymi oraz z maszynami pracującymi na hali. qcadoo MES działa w przeglądarce jako usługa (SaaS). Możliwości qcadoo MES rosną z rozwojem społeczności użytkowników, ponieważ otwarty kod źródłowy zachęca do samodzielnego projektowania modułów oraz udostępniania ich innym użytkownikom.

Dostawca: SOLDIS

System: Guardus MES

System zorientowany jest na jakość produktów i procesów, redukowanie kosztów, zapewnianie jakości, a jednocześnie spełnianie wymagań klienta na najwyższym poziomie (TS 16949, ISO/TS 13485 etc.). Modułowy system oferuje obszerną funkcjonalność ewidencjonowania i przetwarzania danych dotyczących produktu i procesu wzdłuż całego tworzonego strumienia wartości. Integracja z aplikacjami do planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP/PPS) zapewnia automatyzację przejmowania danych o zleceniach produkcyjnych.

Dostawca: TRAX

System: TRAX BarCoder

Proste w obsłudze oprogramowanie poszerzające standardową funkcjonalność systemu Infor10 ERP Business. Zapewnia rejestrację najczęstszych procesów zachodzących w działach: produkcyjnym i logistycznym przedsiębiorstwa, poprzez sczytywanie kodów kreskowych z dokumentów bezpośrednio generowanych z systemu.

Dostawca: UNIT4 TETA

System: TETA Produkcja (TETA Constellation)

W skład systemu wchodzą aplikacje: Konstrukcje i Technologie, Kalkulacje Kosztów Normatywnych, Planowanie Produkcji, Zarządzanie Warsztatem Produkcyjnym, Dokumenty Produkcyjne, Zarządzanie Zleceniami, Kontrola Jakości. Obsługa kart Kanban w zakresie planowania i rejestracji zdarzeń takich jak: uruchomienie produkcji, zakończenie, opróżnienie pojemnika, ewidencji zużywanych składników itp. Informacje przechowywane są w systemie, co umożliwia szybką identyfikację przyczyn powstałej wady. System zapewnia wsparcie produkcji wielowariantowej, konfigurowanej na indywidualne zamówienia klientów.

Dostawca: VIX Automation

System: Proficy Plant Applications

Oprogramowanie ułatwiające monitorowanie produkcji według kluczowych kryteriów, co pomaga poprawiać efektywność i jakość produkcji. Za pomocą zintegrowanych raportów sieciowych oraz usług umożliwiających komunikację ze wszystkimi modułami Proficy ułatwia podejmowanie decyzji biznesowych w czasie rzeczywistym, poszerzając możliwości tradycyjnych aplikacji MES.

Przegląd systemów SCADA, HMI oferowanych na polskim rynku (w kolejności alfabetycznej wg nazw dostawców)

Dostawca: Askom

System: Asix.Evo 7

Cechy charakterystyczne systemu: wydajny historian, szybkie i intuicyjne trendy, swobodne raportowanie, zdalne powiadamianie o alarmach (SMS, e-mail), wizualizacja w Internecie, recepturowanie, zdarzeniowa rejestracja danych w bazie SQL, np. dla śledzenia produkcji, walidacja zgodna z FDA 21CFR11 oraz GAMP5. System sprawdzony także w zastosowaniach stawiających podwyższone wymagania niezawodnościowe lub związane z walidacją, np. w farmacji, przemyśle spożywczym i motoryzacyjnym.

Dostawca: ASTOR

System: Platforma Systemowa ArchestrA

Jednolity produkt składający się z zestawu usług oraz aplikacji opartych na technologii ArchestrA, która pozwala w efektywny sposób tworzyć oraz rozwijać rozproszone aplikacje przemysłowe na wielu poziomach zarządzania informacją. Ten modułowy system obejmuje zarówno komunikację z urządzeniami produkcyjnymi, warstwy pośrednie zarządzania informacją z produkcji, jak i warstwę integracji z systemami ERP. Umożliwia stworzenie i ustanowienie standardów w całym przedsiębiorstwie w zakresie systemów klasy HMI/SCADA/MES. Standaryzacja redukuje koszty, wprowadza spójność i jakość oraz zmniejsza potencjalne pomyłki wywołane przez różne interfejsy i sposób działania aplikacji w przedsiębiorstwie.

Dostawca: COPA-DATA Polska

System: zenon

System od 25 lat umożliwia automatyzację, sterowanie i wizualizację procesów w przedsiębiorstwach działających w różnych branżach, takich jak energetyczna, spożywcza, motoryzacyjna, farmaceutyczna, chemiczna, oczyszczanie wody i ścieków. Najważniejsze funkcje to: zbieranie danych, analiza, raportowanie, archiwizowanie, alarmy i funkcje powiadamiania, maintenance. System o prostej budowie, łatwy użyciu, stabilny w trakcie pracy z pełną redundancją, zapewniający 100% bezpieczeństwa danych. Certyfikowany przez Microsoft (pracuje również w Windows CE).

Dostawca: Sabur

System: Control Maestro

Otwarta, zaawansowana platforma, która zbiera i udostępnia użytkownikom dane z procesów sterowania i produkcji, w tym także systemom IT do zarządzania przedsiębiorstwem. Control Maestro współpracuje z urządzeniami i systemami wielu producentów (ponad 160 dostępnych driverów), zapewniając komunikację z większością urządzeń automatyki przemysłowej oraz systemami nadrzędnymi. Platforma oferuje intuicyjne środowisko do tworzenia i rozwijania aplikacji, wiele funkcji upraszczających i przyspieszających projektowanie i wdrażanie systemów udostępniających dane bezpośrednio z procesów technologicznych.

Dostawca: Sabur

System: Polymath

Nowoczesny, wydajny pakiet do tworzenia aplikacji wizualizacyjnych HMI/SCADA na wszystkie panele operatorskie ESA oraz komputery IPC i PC dowolnego producenta. Oferuje szeroką gamę funkcji ułatwiających i przyspieszających projektowanie aplikacji (m.in. symulację projektów, bogatą bibliotekę obiektów, biblioteki użytkownika czy możliwość programowania w Visual Basic). Występuje także w wersji bezpłatnej – Polymath SmartClick.

Dostawca: VIX Automation

System: Proficy HMI/SCADA iFIX 5.1 PL, Proficy HMI/SCADA iFIX 5.5 EN

Narzędzie HMI/SCADA umożliwiające wizualizację procesu, zbieranie danych i nadzorowanie przebiegu produkcji. Zapewnia możliwość precyzyjnego monitorowania i kontroli wszystkich urządzeń i środków produkcji, co umożliwia szybszą reakcję na problemy, zmniejszenie zużycia materiałów, poprawę jakości, skrócenie czasu wprowadzania na rynek nowych towarów oraz większą dochodowość produkcji.

Przegląd systemów PLM oferowanych na polskim rynku (w kolejności alfabetycznej wg nazw dostawców)

Dostawca: Autodesk

System: Autodesk PLM 360

Nowoczesne rozwiązanie oparte na przetwarzaniu w chmurze, które można błyskawicznie i łatwo konfigurować w celu spełnienia konkretnych wymogów klienta w zakresie procesu zarządzania całym cyklem życia produktu. Aplikacja jest zawsze aktualna i zgodna z dowolnymi konfiguracjami stosowanymi u danego klienta, a użytkownicy mają do niej dostęp zawsze i wszędzie (z każdego urządzenia przenośnego lub przeglądarki internetowej). Autodesk PLM 360 oferuje również możliwość integracji i współdziałania z lokalnymi systemami PDM, w tym z oprogramowaniem Autodesk Vault.

Dostawca: CNS Solutions

System: SolidWorks Enterprise PDM

Oprogramowanie do zarządzania danymi produktu (PDM – Product Data Management) pomaga bardziej efektywnie zarządzać danymi produktu i współużytkować odpowiednie pliki w celu tworzenia lepszych produktów w krótszym czasie. System bezpośrednio integruje się z Eksploratorem Windows oraz wieloma systemami CAD.

Przykłady wdrożeń rozwiązania w Polsce w 2011/2012 r.: Bison-Bial – pełna obsługa działu technologicznego przygotowania produkcji, począwszy od konstrukcji przez technologię i marszruty technologiczne po eksport danych do systemu SAP.

Dostawca: Dassault Systèmes

System: Platforma 3DEXPERIENCE V6 2013

Wersja V6 2013 obejmuje: nowe konwertery plików xCAD ułatwiające współpracę w łańcuchu dostaw i ponowne wykorzystanie części bez tłumaczenia, nowo opublikowane interfejsy programowania aplikacji (API) z dziedziny robotyki, ergonomii i obróbki skrawaniem oraz dodatkowe interfejsy xPDM w celu poprawienia elastyczności, w tym kilka z SAP.

Nowe funkcje w 2011/2012 r.: rozwiązania z zakresu transportu i komunikacji (aktualizacje integracji ENOVIA ze standardowymi w branży International Material Data System i CATIA Live Weight), rozwiązania z zakresu przemysłu morskiego i przybrzeżnego (Structure Detail Design i integracja ze Structure Functional Design firmy CATIA), rozwiązania z zakresu towarów konsumpcyjnych i pakowanych towarów konsumpcyjnych (poprawa wizualizacji i wydajności w 3DVIA Store, rozwiązanie do symulacji 3D handlu detalicznego i merchandisingu, poprawki do Natural Sketch, rozwiązanie CATIA do szkicowania 3D oraz udoskonalony interfejs do projektowania i zarządzania formułami produktów odziedziczonych po niedawno nabytym Enginuity Solutions).

Dostawca: IFS Poland (IFS Industrial and Financial Systems Poland)

System: IFS Applications do Zarządzania Cyklem Życia Produktu

Umożliwia utrzymanie operacyjnej elastyczności przedsiębiorstwa i maksymalizację rentowności na każdym etapie: od zapotrzebowania, przez pomysł, projekt, produkcję, dostawę, wsparcie i serwis, po wycofanie produktu z rynku i jego końcową utylizację. Skraca czas wprowadzania produktów na rynek oraz umożliwia generowanie zysków z obsługi posprzedażnej. Wspiera zarządzanie projektami, konfigurację zarządzania danymi produktu, integrację narzędzi CAD, zarządzanie dokumentacją, strategiczną politykę zakupową i zaopatrzenie, projektowanie produkcji, produkcję mieszaną, zarządzanie zmianami technicznymi i zarządzanie zgłoszeniami, wsparcie produktowe z centrum obsługi klienta, zarządzanie serwisem w terenie, naprawy i przeglądy, zarządzanie stałą bazą i flotą, zarządzanie majątkiem, zarządzanie wydajnością i inne.

Przykłady wdrożeń rozwiązania w Polsce w 2011/2012 r.: wdrożenie IFS Applications w Grupie Powen-Wafapomp SA od 2011 r. obejmuje pełny cykl zarządzania życiem produktu, uwzględniający wdrożenia nowych wyrobów, produkcję na magazyn i pod zamówienia, jak również późniejszy serwis sprzedanych urządzeń. Wdrożenie obejmuje również obszary logistyczne, finansowe-księgowe, zarządzania inwestycjami, obieg dokumentów oraz kadry i płace.

Dostawca: Oracle Polska

System: Oracle Agile PLM

Rozwiązanie do zarządzania cyklem życia produktów z funkcjami zaawansowanej analizy ryzyka. Stanowi platformę integracji procesów PLM przedsiębiorstwa z innymi aplikacjami biznesowymi. Oferuje kompletną architekturę SOA, która umożliwia firmom integrowanie różnych komponentów z istniejącymi systemami w przedsiębiorstwie.

Dostawca: QAD Polska

System: QAD Enterprise Applications

System wspomagający zarządzanie klasy ERP dla firm produkcyjnych zawiera obecnie ponad 70 modułów. Wspiera polskie i międzynarodowe firmy z rynku dużych i średnich przedsiębiorstw działające w takich branżach, jak motoryzacja, produkty przemysłowe, elektronika, aparatura medyczna i produkcja leków, artykuły spożywcze i dobra konsumpcyjne. Wspiera produkcję każdego typu, w tym jednostkową, konfigurowaną „na zlecenie” oraz seryjną.

Przykłady wdrożeń rozwiązania w Polsce w 2011/2012 r. Nexteer Automotive Poland sp. z o.o. QAD 2010.1 EE: QAD On Demand (wszystkie dostępne moduły, m.in. Warehousing, Consignment Inventory, EAM, EDI/RM, SCP, SSM, Transportation Management, Production Scheduler, PRM, Logistics Acctounting, Configurator). Nexteer Automotive jest globalnym producentem systemów kierowniczych i układów napędowych stosowanych przez największych producentów aut na całym świecie. Firma posiada 20 fabryk, w tym 2 zakłady produkcyjne w Polsce w Gliwicach i Tychach. O unikalnym charakterze projektu przesądził sposób wdrożenia systemu w modelu On Demand (Software as a Service), który jest implementowany we wszystkich fabrykach koncernu na świecie. Polskie wdrożenia stanowiły „piloty” dla pozostałych zakładów koncernu.

Dostawca: Siemens Industry Software

System: Teamcenter

Rozwiązania wykorzystywane w każdej fazie cyklu życia produktu, począwszy od etapu planowania portfela produktów przez fazę projektowania, produkcji, serwisowania (utrzymania) aż do utylizacji. Funkcje systemu obejmują zarządzanie wymogami, portfelem, programem i projektem, procesem inżynieryjnym, zestawieniami materiałowymi, zgodnością z wymogami, treścią i dokumentami, formułami, opakowaniami i marką, relacjami z dostawcami, procesem mechatronicznym, wytwarzania, symulacji, konserwacją, naprawami i remontami. Umożliwiają także raportowanie i analizy, współpracę w grupach i wizualizację cyklu życia.

Nowe funkcje w 2011/2012 r.: m.in. moduł zarządzania treścią obsługuje dokumentację uwzględniającą różnice konfiguracyjne, wykorzystującą wspólne elementy tekstu, grafiki i metadanych, obsługa najnowszej wersji standardu S1000D wykorzystywanej w dokumentacji lotniczej i państwowej, obsługa najnowszej wersji standardu DITA (Darwin Information Typing Architecture), nowy zintegrowany moduł planowania i realizacji usług, wykorzystanie arkuszy stylów usprawniających procesy.

Przykłady wdrożeń rozwiązania w Polsce w 2011/2012 r.: Stalmech – stworzenie środowiska do zarządzania danymi projektowymi (modele 3D, dokumentacja 2D oraz inne dokumenty projektowe PDF, MS Office itp.), Carbon – zarządzanie procesem technologicznym od momentu przygotowania technologii w oparciu o model 3D z przygotowaniem programu NC z automatycznym powiązaniem z obrabiarką CNC; Fakro – projekt związany z rozszerzeniem definicji produktu w oparciu o elektroniczne zarządzanie strukturą BOM z powiązanymi modelami 3D. Celem wdrożenia jest stworzenie interaktywnej bazy inżynierskiej, zapewniającej procesowe zarządzanie projektem (w tym zmianami inżynierskimi). Konfigurowanie produktu na etapie wyceny ze wstępną wizualizacją nowej wersji produktu.

Dostawca: S&T Services Polska

System: Infor10 PLM Discrete, Infor10 PLM Process

Pakiet obejmuje funkcje: Product Data Management – zarządzanie danymi produktu (hierarchiczną strukturą konstrukcyjną produktu (BOM) łącznie z określeniem materiałów oraz ich zamienników), Enterprise Content Management – zarządzanie wszystkim dokumentami dotyczącymi produktów (m.in. rysunkami, opisami, oprogramowaniem przygotowywanym dla produktów) i zadaniami związanymi z przygotowaniem produktów, Infor PartnerNet – współpraca przez Internet z zewnętrznymi partnerami, biorącymi udział w przygotowaniu, tworzeniu bądź obsłudze produktu, Lifecycle Analyzer – analizowanie danych o produkcie, składowanych w rożnych systemach (np. dane projektowe gromadzone w bazie danych PDM, dane produkcyjne w systemie ERP, a dane łańcucha dostaw w aplikacjach SCM).

Dostawca: VIX Automation

System: Proficy Historian

Serwer bazodanowy zapewnia bezpieczeństwo danych produkcyjnych oraz natychmiastowy do nich dostęp. Wykorzystuje otwarte protokoły przemysłowe. Stanowi zintegrowaną platformę, gromadzącą informacje produkcyjne w skali całego przedsiębiorstwa.

Przykłady wdrożeń rozwiązania w Polsce w 2011/2012 r.: Głuchołaskie Zakłady Papiernicze – system umożliwia pełną wizualizację, sterowanie i rejestrację danych archiwalnych. Proficy Portal w połączeniu z Historianem zapewnia generowanie przejrzystych raportów oraz zdalny podgląd z wykorzystaniem sieci globalnej parametrów ciągów technologicznych i maszyn. Oprogramowanie umożliwiło na bazie zbieranych danych rozpoczęcie analiz wskaźników procesów związanych z ISO 9001 oraz analiz stanu odzieży maszynowej (filce odwadniające) pod względem ich sprawności czasowej, energetycznej i wydajnościowej.

Dostawca: VIX Automation

System: Proficy Workflow

Narzędzie zbudowane w oparciu o architekturę typu SOA stanowi bazę umożliwiającą dynamiczne podejmowanie decyzji, która integruje automatyczne i ręczne procesy produkcyjne w skali całego przedsiębiorstwa, zapewniając wiarygodne i powtarzalne wykonywanie operacji produkcyjnych. System klasy BPM (Zarządzanie procesami biznesowymi) umożliwia digitalizację grafów przepływu informacji w zakładzie.

Przykłady wdrożeń rozwiązania w Polsce w 2011/2012 r.: firma z branży CPG – oprogramowanie Workflow umożliwia realizację tzw. inteligentnego alarmowania. W odpowiedzi na sytuacje alarmowe uruchamiane są sekwencje działań do realizacji (eSOP), odpowiedni użytkownicy informowani są o kolejnych krokach do podjęcia, a w razie potrzeby informacje są prosto eskalowane. Oprogramowanie stanowi uzupełnienie systemu klasy MES zainstalowanego w przedsiębiorstwie, organizując obieg informacji w procesie.

Przegląd systemów APS oferowanych na polskim rynku (w kolejności alfabetycznej wg nazw dostawców)

Dostawca: BPSC

System: Impuls 5, Impuls EVO

Funkcja MRP systemu zawiera podsystem Planowanie Zdolności Produkcyjnych oferujący narzędzia umożliwiające stworzenie harmonogramu prac produkcyjnych dla zarejestrowanych w systemie zleceń. Zapewnia także analizę możliwości wykonania produkcji nieuwzględnionej w harmonogramie. Centralnym elementem systemu jest interaktywny wykres Gantta, w którym planowanie odbywa się według metody „przenieś” i „upuść”. Podstawą do stworzenia harmonogramu jest kalendarz produkcyjny. Program tworzy harmonogram prac, planując dla każdej operacji termin jej rozpoczęcia, zakończenia oraz stanowisko, na którym ma być wykonana. Zlecenia można planować do przodu od terminu rozpoczęcia lub wstecz od terminu zakończenia.

Przykłady wdrożeń rozwiązania w Polsce w 2011/2012 r.: Orion SA – Finanse-Księgowość, Kadry-Płace, Środki Trwałe, Gospodarka Materiałowa, Dystrybucja, MRP, Zintegrowany Obieg Dokumentów, Gospodarka Remontowa, CRM, BI.

Dostawca: Digitland

System: Digitland Enterprise

Zintegrowany system IT klasy MRP/MRPII/ERP do strategicznego i operacyjnego zarządzania dużym przedsiębiorstwem lub grupą podmiotów skonsolidowanych. Działaniem obejmuje wszystkie podstawowe sfery działalności przedsiębiorstw, jak księgowość, rachunkowość zarządcza, sprzedaż, obsługa magazynów, produkcja, logistyka, dystrybucja, produkcja, kadry i płace, import, eksport, obsługa układów rozproszonych i międzynarodowych. Ma wbudowane mechanizmy umożliwiające obsługę firm o specyficznych wymaganiach, jak produkcja pojazdów samochodowych, magazyny wysokiego składowania, salony samochodowe, serwisy agro, sieci serwisowe, hurtownie paliw i alkoholi, dystrybutorzy broni, dystrybutorzy IT, horeca. Pozwala tworzyć rozbudowane raporty konfigurowane przez użytkownika. System wieloplatformowy, korzysta z wielu środowisk systemowo-bazodanowych w zależności od potrzeb klienta. Pracuje w architekturze klient-serwer lub terminalowej.

Dostawca: DSR

System: Preactor APS

System do zaawansowanego harmonogramowania. Podstawowa funkcjonalność: Statyczna Kontrola Materiałowa (automatyczna alokacja materiałów podczas pobierania danych z MRP, automatyczne łączenie operacji z różnych zleceń produkcyjnych, ustawianie w kolejności i równoległe ładowanie operacji z różnych zleceń produkcyjnych, reguły zaawansowanego harmonogramowania, reguły zależne od: zamówienia, produktu, zasobu, możliwość tworzenia własnych reguł harmonogramowania za pomocą Visual Basic, opcjonalny moduł DMC (Dynamic Material Control), opcjonalny moduł SCS (Supply Chain Server), dystrybucja harmonogramowania, technologia Preactor OPB (Open Planning Board).

Reguły zaawansowanego harmonogramowania: Preferowana kolejność, Specyficzna dla produktu, Minimalizacja produkcji w toku wprzód i Minimalizacja produkcji w toku wstecz, Dynamiczne wąskie gardło; Statyczna Kontrola Materiałowa – automatyczne łączenie materiałów między zleceniami.

Przykłady wdrożeń rozwiązania w Polsce w 2011/2012 r.: Twinings Polska (oddział koncernu AB Food, produkcja herbat pod marką twinings) – projekt realizowany przez międzynarodowy zespół ze strony AB Food obejmuje harmonogramowanie produkcji w zakładzie w Swarzędzu. Pierwotnie miał być powtórzeniem projektu w zakładzie w Shanghaiu, realizowanym przez DSR w 2010 i 2011 roku. Model wymagał jednak kilku korekt i nie jest to typowy roll-out.

Dostawca: EQ System

System: Asprova APS

APS (LS + MS + opcja sprzedaż + opcja zakupy): umożliwia długo-, średnio- i krótkookresowe planowanie sprzedaży, produkcji oraz zakupów, MS i MS Light: moduł do planowania krótkoterminowego generuje bardzo szczegółowe plany dotyczące poszczególnych stanowisk pracy i wydaje instrukcje pracy, LS: moduł do planowania długoterminowego przeprowadza precyzyjne długookresowe działania planistyczne, MRP: oblicza zapotrzebowanie na materiał w ultrawysokiej prędkości, BOM: do wprowadzania i edytowania w BOM (dane podstawowe o produkcji), integrator z MES: moduł do wprowadzania wyników produkcji, zobrazowanych na wykresie Gantta, KPI: moduł obliczania i oceny kluczowych wskaźników wydajności, DS: integruje dane z różnych modułów Asprova, NLS: zapewnia pracę z Asprova na każdym PC wewnątrz sieci.

Przykłady wdrożeń rozwiązania w Polsce w 2011/2012 r.: firma specjalizująca się w przetwarzaniu kartonu i tektury powlekanej na potrzeby drukarni, firm poligraficznych i agencji reklamowych. Projekt wdrożeniowy objął m.in. system do planowania i harmonogramowania zleceń produkcyjnych Asprova APS, pracujący jednocześnie w ścisłej integracji z systemami MES, ERP i WMS.

Dostawca: IFS Poland

System: IFS/Harmonogramowanie Operacyjne

Zapewnia optymalizację harmonogramu produkcji, co umożliwia szybką reakcję na zmieniające się wymagania rynku i potrzeby klientów. Dzięki możliwości identyfikacji wąskich gardeł produkcji łatwiejsze staje się dotrzymanie wszystkich terminów i sprawowanie pełnej kontroli nad kosztami produkcji. Funkcja sprawdzania zdolności produkcyjnych na wielu poziomach i w wielu zakładach oferuje zaawansowane metody służące do szacowania czasu dostawy. Rozwiązanie obejmuje również Zaawansowany Panel Harmonogramowania zapewniający większą kontrolę nad zasobami produkcyjnymi. Narzędzie umożliwia jednoczesne planowanie wielu zamówień i prognozowanie wpływu potencjalnych opóźnień na łańcuch dostaw.

Dostawca: Oracle Polska

System: Oracle Value Chain Planning (VCP)

Pakiet Oracle VCP obejmuje wszystkie aspekty łańcucha wartości, w tym prognozowanie, planowanie produkcji, planowanie serwisów, planowanie dystrybucji hurtowej i detalicznej, wspólne planowanie itp. Składa się z modułów funkcjonalnych: Zaawansowane Planowanie Łańcucha Dostaw, Zarządzanie Łańcuchem Dystrybucji, Symulator Planistyczny, Wspólne Planowanie, Centrum Zarządzania Zaawansowanego Planowania, Planowanie Części Serwisowych, Strategiczna Optymalizacja Sieci, Harmonogramowanie Produkcji, Demantra – Zarządzanie Popytem, Demantra – Promocje Handlowe, Repozytorium Sygnałów o Popycie.

Dostawca: TRAX

System: Infor10 ERP Business (SyteLine) APS

Rozwiązanie synchronizuje możliwości zakładów pracy, zapasy, zasoby i dostawy do klientów, wykorzystując możliwości jednolitego, zaawansowanego planowania. Funkcje: lepsza przejrzystość procesu planowania – generowanie przejrzystych planów, współbieżne planowanie – planowanie w tym samym czasie zarówno zapotrzebowania na wszystkie materiały, jak i zdolności produkcyjnych niezbędnych do realizacji zamówień klienta, możliwość jednoczesnego korzystania z wielu kopii planu głównego na potrzeby tworzenia analiz „co, jeśli?”, błyskawiczne sprawdzanie możliwości realizacji zamówień klienta.

Dostawca: VIX Automation

System: Proficy Scheduler

Interaktywne, graficzne narzędzie planistyczne, umożliwiające tworzenie w czasie rzeczywistym harmonogramów produkcji w oparciu o przepustowość zasobów i środków produkcji. Zapewnia szybkie wykonywanie zadań produkcyjnych za pomocą intuicyjnego interfejsu, przedstawiającego użytkownikowi zdefiniowane ścieżki produkcyjne. Daje to możliwość optymalizacji kolejności realizowanych zleceń i niweluje wpływ zakłóceń, spowodowanych przez nieplanowaną produkcję oraz przestoje, na czas realizacji zamówień.

Przykłady wdrożeń rozwiązania w Polsce w 2011/2012 r.: branża tworzyw sztucznych – wdrożenie umożliwiło harmonogramowanie zleceń produkcyjnych zdefiniowanych w systemie ERP oraz śledzenie progresu zamówień na wykresie Gantta. Plan jest optymalizowany pod kątem dostępności tworzywa, pracowników i terminów dostaw. W przypadku wystąpienia awarii zlecenia są przenoszone na inną maszynę. Postęp zlecenia jest automatycznie rejestrowany na podstawie licznika cykli z uwzględnieniem brakowości. Struktura sieciowa umożliwia równoległą pracę wielu planistom.

Przegląd systemów EAM/CMMS oferowanych na polskim rynku (w kolejności alfabetycznej wg nazw dostawców)

Dostawca: 4TECH

System: plan9000

Wspomaga i automatyzuje prace wykonywane przez służby działające w ramach struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa. Obejmuje: ewidencję i opis techniczny urządzeń, budżety i ich wykorzystanie, planowanie czynności obsługowych, modernizacyjnych i inwestycyjnych, rejestrację czynności bieżących i awaryjnych, zarządzanie zleceniami wykonania czynności, rozliczanie wykonywanych prac, nadzór nad aparaturą kontrolną i pomiarową, diagnostykę działania urządzeń, gospodarkę urządzeniami wymiennymi, zarządzanie zasobami ludzkimi, zgłaszanie usterek, uwag i potrzeb przez użytkowników urządzeń.

Dostawca: AB-Micro Oddział Południe

System: EPLAN Electric P8, EPLAN Pro Panel, EPLAN Fluid, EPLAN PPE

EPLAN – specjalistyczny system do projektowania układów automatyki i tworzenia schematów elektrycznych, oferujący takie funkcje, jak autoconnecting, powiązania krosowe, PLC, automatycznie generowana dokumentacja projektowa (zestawienia kabli, zacisków, materiałów oraz plany podłączeń zacisków, kabli itp.). Oprogramowanie CAE zapewnia ciągły obieg dokumentacji oraz informacji pomiędzy trzema podstawowymi fazami planowania projektu: wstępnym, zasadniczym i szczegółowym.

EPLAN Electric P8 – międzynarodowy standard w projektowaniu elektrycznym i inżynierii informatycznej. Łatwy wybór orientacji graficznej (obiektowo-danowej), technologia wariantowa i nanoszenie zmian wstecz.

EPLAN Pro Panel Professional – projektowanie 3D układów elektrycznych i hydraulicznych przeznaczonych do rozmieszczania na panelach montażowych. Nowy moduł Pro Panel Professional wspiera proces wytwarzania szafy sterowniczej – od trójwymiarowego projektu rozmieszczenia komponentów aż do fazy produkcji. Umożliwia rozmieszczanie elementów na płytach montażowych, sprawdzenie położenia urządzeń, prowadzenia przewodów i szyn montażowych oraz określenie jednostek zasilających i układów zaworów w oparciu o programy EPLAN Electric P8 i EPLAN Fluid.

EPLAN Fluid – projektowanie oraz kontrola hydrauliki i pneumatyki wraz z automatyczną generacją dokumentacji okołoprojektowej. Łączy funkcjonalność systemów CAD z układem logicznym zapewniającym zautomatyzowanie pełnej dokumentacji pneumatycznej wraz z połączeniami  projektów elektrycznych i mechanicznych.

EPLAN PPE – narzędzie do planowania i realizacji projektów instalacji kontrolno-pomiarowych.

Dostawca: AIUT

System: IBM Maximo Asset Management

W ramach systemu oferowany jest szeroki zakres usług, m.in.: optymalizacja wartości i wydajności złożonych zasobów, skuteczna kontrola nad zasobami informatycznymi, optymalizacja procesów informatycznych, efektywne zarządzanie zasobami programowymi i sprzętowymi w oparciu o globalny widok wszystkich newralgicznych procesów informatycznych, wzrost wydajności przedsiębiorstwa poprzez optymalne wykorzystanie inwestycji w zakresie środowiska IT, dogłębna analiza danych, usługi skorelowane z celami biznesowymi.

Dostawca: AIUT

System: PEGAZ

Rozwiązanie dla przedsiębiorstw z branży energetyki i gazownictwa. Pomaga usprawnić komunikację, wyeliminować niezależne, niejednokrotnie niespójne źródła danych, ograniczyć obieg papierowych dokumentów. Obsługuje szeroki zakres działalności przedsiębiorstwa, od zarządzania majątkiem sieciowym, zarządzania infrastrukturą techniczną, realizacji zakresu paszportyzacji, funkcji rozwiązań GIS, obsługi procesów biznesowych, digitalizacji dokumentacji i zarządzania procesami obiegu dokumentów, zarządzania zleceniami pracy i zleceniami usług, analizy i raportowania oraz monitorowania kluczowych wskaźników, po współpracę z rozwiązaniami telemetrycznymi, systemami sterowania i SCADA oraz integrację z systemami ERP i bilingowymi.

Dostawca: AIUT

System: Maximo Express

Produkt zawiera najlepsze praktyki i rozwiązania opracowane przez specjalistów AIUT na podstawie wielu wdrożeń systemów z rodziny Maximo w Polsce i w Europie, w różnych branżach przemysłu. Opracowane zostały procedury, metody działania, raporty, wskaźniki i zestawienia, które upraszczają i przyspieszają proces wdrożenia podstawowych funkcji, skracając okres konfiguracji i parametryzacji systemu. Maximo Express to specjalnie skonfigurowany system IBM Maximo Asset Management, oparty na wydajnej bazie danych DB2 oraz serwerze IBM System X.

Dostawca: ASTOR

System: Profesal Maintenance

Efektywny system wspomagający pracę działów utrzymania ruchu, który zapewnia kompleksową obsługę parku maszynowego, zarządzanie zespołem pracowników oraz integrację z innymi systemami przemysłowymi. Jedną z zalet systemu jest jego wysoki stopień konfigurowalności, dzięki czemu może zostać elastycznie dostosowany do specyficznych potrzeb przedsiębiorstwa. Dzięki integracji z systemami typu SCADA, MES, Historian lub ERP przepływ informacji między produkcją i utrzymaniem ruchu zostaje zautomatyzowany i przyspieszony.

Dostawca: Centrum Przemysłowo-Usługowe ZETO

System: CMMS AGILITY

System dla wewnętrznych i zewnętrznych służb utrzymania ruchu. Zarządza eksploatacją i serwisem urządzeń zakładów przemysłowych, elektrowni, budynków, hoteli, lotnisk, szpitali. Zarządza pracą, ludźmi, środkami technicznymi, pojazdami. Jest elementem wdrażania efektywnego zarządzania zasobami ludzkimi i rzeczowymi (Time Based Management, Just In Time, Total Quality Management), gromadzenia wiedzy, zwiększania wydajności, jakości, niezawodności pracy.

Obsługuje urządzenia mobilne, takie jak smartphony, tablety, palmtopy z popularnymi na rynku systemami operacyjnymi. AGILITY v. 4.1 jest dostępny poprzez przeglądarki internetowe (Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome, Safari oraz Opera). Panel kontrolny systemu wzbogacony został o nowe, dynamicznie generowane wykresy oraz dodatkowe narzędzia, umożliwiające analizę kluczowych wskaźników wydajności maszyn, urządzeń oraz personelu.

Dostawca: Eurotronic

System: ZMTv3.0

Umożliwia gromadzenie oraz analizę danych o eksploatowanych urządzeniach i obiektach, zarówno w aspekcie technicznym, jak i finansowym. Zapewnia sprawną realizację działań z zakresu zarządzania gospodarką magazynową oraz efektywne zarządzanie służbami technicznymi. Dzięki zgromadzonym informacjom o zdarzeniach eksploatacyjnych (zamierzonych i niezmierzonych) oraz ponoszonych kosztach umożliwia przeprowadzenie optymalizacji procesów związanych z zarządzaniem majątkiem trwałym.

Dostawca: FBD

System: SUR-FBD

Rozwiązanie polskie, rozwijane o pomysły klientów z firm produkcyjnych. System jest skalowalny i w bardzo szerokim zakresie można go modyfikować pod kątem potrzeb danego klienta. Bardzo dobry stosunek zakresu funkcjonalnego do ceny i dobra obsługa powdrożeniowa.

Dostawca: IFS Poland

System: IFS Applications do Zarządzania Majątkiem Przedsiębiorstwa

Całkowicie zintegrowane i otwarte rozwiązanie pozwalające zmaksymalizować efektywność wykorzystywania majątku. Zapewnia płynność działania przedsiębiorstwa oraz większą produktywność i rentowność. Umożliwia redukcję kosztów zarządzania majątkiem w całym cyklu jego życia. Oferuje szeroki zakres funkcji do wydajnej obsługi wszystkich procesów: od projektu po prace inżynieryjne, zaopatrzenie i zarządzanie serwisem oraz utrzymaniem ruchu. Rozwiązania mobilne umożliwiają rejestrowanie zamówień, tworzenie raportów awarii, realizację działań prewencyjnych oraz raportowanie czasu, części zamiennych i pomiarów urządzeń – bez względu na lokalizację.

Dostawca: Komtech

System: KMS Maintenance – System Zarządzania Eksploatacją i Utrzymaniem Ruchu

Wspomaga zarządzanie eksploatacją obiektów, maszyn i urządzeń w przedsiębiorstwie. Zapewnia zautomatyzowanie prac związanych m.in. z zarządzaniem elementami infrastruktury technicznej, obsługą procesu awarii, prowadzeniem przeglądów i konserwacji czy obliczaniem i raportowaniem statystyk, takich jak współczynniki MTTR, OEE czy MTBF.

Zakres funkcjonalny: Ewidencje (obiektów, pracowników, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych), Zlecenia Remontowe (awaryjne, harmonogramowane oraz planowane), Gospodarka Magazynowa, Zapotrzebowania/Zamówienia, Aparatura Kontrolno-Pomiarowa, Raporty (czasu pracy, wydajności, awaryjności czy efektywności pracy maszyn i urządzeń), KMS ZA (obsługa zleceń awaryjnych), KMS Narzędziownia (zarządzanie narzędziami i wyposażeniem), KMS Odzież Ochronna i Środki Higieny, KMS RCPM (monitorowanie czasu pracy maszyn i zbieranie danych produkcyjnych).

Dostawca: Oracle Polska

System: Oracle Enterprise Assets Management

Udostępnia aplikację samoobsługową. Umożliwia rozwój najlepszych procedur postępowania w zakresie konserwacji oraz zwiększanie wydajności firmy, zarządzanie pełnym cyklem eksploatacji aktywów z zapewnieniem dokładnej widoczności aktywów i zasobów sprzętowych, zgodność z przepisami i możliwość zarządzania według strategii przedsiębiorstwa.

Dostawca: UNIT4 TETA

System: TETA Utrzymanie ruchu

Służy do przechowywania informacji o parku maszynowym, rejestracji zgłoszeń awarii, planowania prac serwisowych i ewidencji wszelkich czynności obsługowych. Wspomaga obsługę obszarów związanych z ewidencją maszyn i urządzeń, planowaniem przeglądów i remontów, rejestracją napraw, a także analizą kosztów utrzymania ruchu i ich budżetowaniem. Obejmuje: dane maszyny lub urządzenia objętego utrzymaniem ruchu, dokumenty serwisowe (rejestracja zgłoszeń i prac serwisowych), karty pracy służące do bardzo dokładnego rejestrowania każdej wykonywanej przez serwisanta czynności.

Wspomaga zarejestrowanie zużytych materiałów i użytych podzespołów zastępczych oraz ich zwrotu. Umożliwia ewidencję odczytów stanu liczników dla poszczególnych maszyn oraz planowanie czynności serwisowych po osiągnięciu określonego stanu licznika. Korzysta z pakietowej funkcjonalności w zakresie: indeksów, dokumentów obrotowych, zleceń produkcyjnych, dokumentów produkcyjnych.

Dostawca: VIX Automation

System: Proficy Maintenance Gateway

Narzędzie umożliwiające połączenie automatycznie zebranych danych w systemie MES (Plant Applications) z systemami do zarządzania utrzymaniem i przeglądami maszyn (CMMS). Czynności związane z konserwacją i przeglądami mogą być uzależnione od rzeczywistych danych pochodzących wprost z linii produkcyjnej. Takie podejście zapewnia działania w oparciu o symptomy zbliżających się awarii, co prowadzi do znacznych oszczędności kosztów utrzymania parku maszynowego.

Najbliższa przyszłość należy do systemów MES

Tomasz Cwołek, kierownik Działu MES, ASKOM

Jak można ocenić aktualne wykorzystanie systemów IT dla produkcji w Polsce?

– Większość zakładów produkcyjnych ma już od dawna wdrożone systemy ERP, które często są dostępne także bezpośrednio z komputerów zainstalowanych przy liniach produkcyjnych. Również nowoczesne systemy automatyki (SCADA/DCS) są powszechnie dostępne w polskich zakładach produkcyjnych. Niestety, pracują one niezależnie, a obecne systemy ERP bardzo rzadko są automatycznie zasilane danymi produkcyjnymi.

Dlatego najbliższa przyszłość należy do systemów MES, głównie w zakresie integracji systemów ERP z systemami automatyki maszyn, linii produkcyjnych i procesów.

Czy model cloud computing ma szansę przyjąć się w sektorze produkcji?

– Podstawowymi wymaganiami stawianymi systemom IT na produkcji są stała i bieżąca dostępność (w czasie rzeczywistym) oraz możliwość integracji z urządzeniami i maszynami produkcyjnymi i pakującymi oraz innymi systemami automatyki. Integracja taka wymaga szybkich i niezawodnych interfejsów, co może zapewnić jedynie dedykowany sprzęt komputerowy zainstalowany w zakładzie produkcyjnym.

Dodatkowo w modelu cloud computing istnieje nie do końca rozwiązana bardzo drażliwa kwestia zabezpieczenia prawa własności i bezpieczeństwa dostępu do przechowywanych danych. W przypadku tak istotnych danych produkcyjnych jak receptury, które stanowią podstawowe know-how każdego producenta, wprost karkołomnym zadaniem wydaje się przekonanie decydentów w zakładach produkcyjnych do przechowywania ważnych danych produkcyjnych poza firmą „gdzieś na świecie, na serwerach zlokalizowanych nie wiadomo gdzie”.

Co jest największą barierą w stosowaniu modelu cloud computing w Polsce?

– Istnieją dwie główne bariery w stosowaniu modelu cloud computing: techniczna, polegająca na zbyt niskiej niezawodności i przepustowości łączy internetowych w zakładach produkcyjnych (zwłaszcza tych zlokalizowanych poza dużymi miastami) oraz mentalna, wynikająca z braku zaufania do dostawców usług – czy przechowywane poza firmą ważne dane przedsiębiorstwa będą bezpieczne i niedostępne dla osób niepowołanych.

Wirtualizacja systemów to pierwszy krok do obniżania kosztów

Wojciech Pawełczyk, Dział Wsparcia Sprzedaży, ASTOR sp. z o.o.

Jak można ocenić aktualne wykorzystanie systemów IT dla produkcji w Polsce?

– Systemy IT są niezbędną podstawą funkcjonowania nowoczesnych rozwiązań na wszystkich poziomach produkcji. Każdy aspekt produkcji, od przyjmowania zamówień przez konstruowanie zleceń produkcyjnych, nadzór samego procesu produkcyjnego po kontrolę jakości i realizację zamówienia, jeśli jest częścią wspólnego i spójnego systemu zbierania danych i ich analizowania, może być optymalnie wykorzystany.

Sytuacja na rynku pokazuje, że firmy inwestujące w rozwiązania spinające wiele elementów wpływających na produkcję stają się bardziej elastyczne, łatwiej dostosowują profil swej produkcji do potrzeb rynku, a poprzez możliwość realnej optymalizacji kosztów stają się tańszymi dostawcami lepszych jakościowo wyrobów.

Czy model cloud computing ma szansę przyjąć się w sektorze produkcji?

– Technologia „chmury” będzie naturalnym rozszerzeniem koncepcji wirtualizacji systemów, która coraz mocniej wkracza także na poziom produkcji. Zainteresowanie cloud computing z pewnością będzie stymulowane obniżaniem kosztów posiadania systemów i zasobów zarówno sprzętowych, jak i ludzkich.

Co jest największą barierą w stosowaniu modelu cloud computing w Polsce?

– Główną barierą dla użytkowników ze sfery produkcji jest i będzie obawa o bezpieczeństwo ich danych oraz zabezpieczenie dostępu do raportów. Rozwój tej technologii wraz z realnym obniżeniem kosztów korzystania z niej będzie jednak mocnym argumentem wspierającym rozwój tego rynku.

Jakie są potrzeby branży produkcyjnej z punktu widzenia dostawcy rozwiązań IT?

– Najczęściej główną potrzebą jest dostęp do aktualnej informacji o rzeczywistej sytuacji na produkcji. Czy to o rezerwach produkcyjnych, czy o rzeczywistych kosztach – w każdym przypadku mówimy o klarownym dostępie do aktualnych danych, których ogromną ilość trudno opracować w krótkim czasie. Systemy bazujące na standardach komunikacyjnych będą w stanie temu sprostać.

Jakie nowe funkcje w omawianych systemach wymusi rynek?

– Rynek najczęściej wymusza zmiany poprzez ekonomikę. Dlatego wirtualizacja systemów będzie czy raczej jest pierwszym krokiem do obniżania kosztów sprzętowych i software’owych firm produkcyjnych. Wzrost zaufania do systemów wirtualnych spowoduje większe zainteresowanie systemami z „chmury”. Jednocześnie ważnym aspektem jest i pozostanie łatwość wymiany danych oraz szybkość wdrażania nowych aplikacji oraz wprowadzania zmian w istniejących systemach. Ma to bezpośrednie przełożenie na ekonomiczny aspekt produkcji.

Przetwarzanie w chmurze będzie istotnym tematem na najbliższych kilka lat

Andrzej Poćwierz, menedżer ds. rozwiązań Autodesk dla przemysłu

Patrząc na systemy IT w zakresie projektowania, można stwierdzić, że polski przemysł osiągnął dojrzałość pod kątem wykorzystania rozwiązań 3D. Trzy wymiary są już praktycznie standardem. Kolejne obszary rozwoju to szersze wykorzystanie symulacji i analiz oraz większa popularność rozwiązań do zarządzania dokumentacją. W każdym z tych obszarów ogromne znaczenie ma możliwość przetwarzania w chmurze. Moc obliczeniowa dostępna w ten sposób zapewnia przeprowadzanie skomplikowanych obliczeń, sprawdzanie różnych wariantów produktu poprzez symulacje cyfrowe, bez potrzeby posiadania urządzeń o dużych mocach obliczeniowych. Otwiera to drogę nawet stosunkowo niedużym firmom do zaistnienia w nowych obszarach.

Przetwarzanie w chmurze będzie istotnym tematem na najbliższych kilka lat. Czynniki, które tutaj mają znaczenie, to dostępność wysokiej jakości łączy internetowych oraz edukacja rynku.

Ważnym zagadnieniem będzie również PLM – system integrujący szereg typowo biznesowych procesów, jak sprzedaż, marketing, zarządzanie portfelem produktów, zgodnością z normami, zarządzanie jakością w przemyśle.

Ostatnio ogłoszona propozycja Autodesk zmienia podejście do tego zagadnienia. Dzięki wykorzystaniu możliwości chmury zarówno wdrożenie, jak i konfiguracja tego typu rozwiązań umożliwia klientom natychmiastowe rozpoczęcie działań, szybkie i łatwe dostosowanie rozwiązania do potrzeb biznesowych i uzyskanie korzyści praktycznie od pierwszego dnia.

To rewolucja w porównaniu do tradycyjnych systemów wymagających skomplikowanych i długotrwałych wdrożeń. To również ogromna zmiana w kosztach zaimplementowania tego typu rozwiązania, a co za tym idzie – udostępnienie możliwości korzystania z systemów PLM większej liczbie przedsiębiorstw.

Nowe funkcje wprowadzamy na wyraźne życzenie naszych klientów z różnych branż oraz różnych krajów

Urszula Bizoń-Żaba, zastępca dyrektora generalnego/Marketing Manager, COPA-DATA Polska sp. z o.o.

Co jest największą barierą w stosowaniu modelu cloud computing w Polsce?

– Nasze obserwacje i rozmowy z klientami wskazują, że jeszcze wielu z nich nie wie, co to jest cloud computing, a nawet jeśli znają definicję tego pojęcia lub spotkali się z jego zastosowaniem w innym zakładzie produkcyjnym, np. za granicą, to nie do końca są w stanie wyobrazić sobie, gdzie i jak można by go zastosować u siebie. Dużą barierą oprócz niewiedzy jest również przestarzały sprzęt oraz oprogramowanie kontrolujące produkcję, jakim dysponują polskie zakłady (lub w ogóle jego brak). Często również zdarza się, że przed zaimplementowaniem takiego rozwiązania silnie bronią się pracownicy działu IT, którzy boją się stracić zatrudnienie, ponieważ gdy zakład zacznie korzystać z cloud computing, ich rola oraz zakres obowiązków zostanie ograniczony.

Oprócz wymienionych czynników jest jeszcze jeden – otóż w Polsce nadal trudno znaleźć firmę oferującą tę usługę i zapewniającą obsługę i support w polskim języku.

Jakie są potrzeby branży produkcyjnej z punktu widzenia dostawcy rozwiązań IT?

– Od 25 lat namawiamy naszych klientów do zarządzania produkcją w sposób, który sami sobie zaplanują i który najlepiej zoptymalizuje ich proces produkcyjny, dlatego priorytetem dla naszych inżynierów jest zebranie informacji, czego potrzebują i oczekują nasi klienci od systemu HMI/SCADA.

Uzyskana wiedza umożliwia wprowadzenie do oferowanego przez nas systemu zenon kolejnych nowych funkcji i możliwości. W marcu bieżącego roku miała miejsce premiera najnowszej wersji zenon 7, która składa się z czterech niezależnych modułów programowych: zenon Supervisor, zenon Operator, zenon Logic i zenon Analyzer, oferujących ponad 230 funkcji zaspokajających w 100% oczekiwania i potrzeby klientów.

Najważniejsze z nich to: raportowanie produkcji (z dostępem do bieżących i historycznych danych produkcyjnych i połączonego raportowania w trybie online i offline), nowy, kompatybilny z ISA S88 moduł Batch Control (zapewniający optymalne sterowanie w branżach korzystających z procesów wsadowych), możliwość pracy w technologii Multitouch, rozbudowane bezpieczeństwo sieci (zakodowana komunikacja sieciowa) oraz wiele innych, które zostały wprowadzone na wyraźne życzenie naszych klientów z różnych branż oraz różnych krajów.

Kierunek: automatyzacja procesów

inż. Arkadiusz Bąbiak, wdrożeniowiec CMMS AGILITY, C.P.U. ZETO sp. z o.o. w Jeleniej Górze

Jak można ocenić aktualne wykorzystanie systemów IT dla produkcji w Polsce?

To błędne przekonanie powoduje, że zarządzający przedsiębiorstwem, działem z nieufnością podchodzą do tego typu rozwiązań i odwlekają termin wdrożenia, co jak na ironię powoduje, że cenne dane, które mogłyby być już wykorzystywane do analizy i usprawnienia działań, są tracone.

Rzeczywistość przedstawia się jednak inaczej. Nowoczesny System CMMS jest tak przygotowany, aby pracownik jak najmniej czasu spędzał przy komputerze, a jednocześnie miał możliwość odnotowania wszystkich oczekiwanych informacji. Statystyki prowadzone przez nas wykazują, że średni czas potrzebny na wypełnienie informacji o zakończeniu zlecenia pracy w systemie to ok. 30 s, a wydanie towaru z magazynu przy wykorzystaniu systemu skraca czas standardowy o ok. 50%, nie wspominając o znacznej redukcji kosztów związanych z logistyką tych działów.

Proces uświadamiania ciągle postępuje i stopniowo odczuwalne jest coraz większe zainteresowanie tego typu rozwiązaniami na polskim rynku, szczególnie w przedsiębiorstwach z kapitałem zagranicznym oraz w polskich przedsiębiorstwach, których właściciele widzą realne, materialne korzyści w prowadzeniu nadzoru nad swoimi aktywami, wspieranego racjonalną gospodarką magazynową realizowaną przez CMMS.

Czy model cloud computing ma szansę przyjąć się w sektorze produkcji? Co jest największą barierą w stosowaniu tego modelu w Polsce?

– Jako firma informatyczna oferujemy rozwiązania na użytkowanie dostarczonego przez nas CMMS w formule SaaS (Software as a Service).

Z opinii potencjalnych użytkowników nie wynika jednoznacznie, czy chcą oni korzystać z tego typu udogodnień, pomimo oczywistych oszczędności przy wyborze tego modelu wdrożenia. Na takie podejście ma wpływ kilka czynników, które jednocześnie są obawami wymienionych, i tak m.in. obawa przed utratą połączenia internetowego, a co za tym idzie brak możliwości dokonywania wpisów oraz wymóg czy chęć zachowania poufności wprowadzanych informacji, czyli kolejna obawa przed wyciekiem informacji, bo to zdarzenie mogłoby narazić firmę na straty.

Jakie są potrzeby branży produkcyjnej z punktu widzenia dostawcy rozwiązań IT?

– Jak każda jednostka organizacyjna, także i dedykowane do zapewnienia sprawności obiektów użytkowych działy borykają się z typowymi dla firmy pracującej na zleceniach problemami, takimi jak CZAS, na który składają się następujące czynniki w różnym wymiarze:

– konieczność metodycznego zorganizowania działań,

– skorelowanie działań pomiędzy Produkcją a Działem Utrzymania Ruchu,

– zapewnienie odpowiednich, dostosowanych do potrzeb zasobów magazynowych,

– zaplanowanie prac we właściwym momencie,

– wymiana i uporządkowany obieg informacji,

– dostosowanie informacji do potrzeb użytkownika.

Prawidłowo wdrożony system EAM/CMMS wpisuje się w wymienione potrzeby tych działów, eliminując z ich harmonogramu elementy, które można przeoczyć, sprawując osobistą kontrolę nad całością organizacji. Dodatkowo umożliwia wybór przedmiotu raportowania i za pomocą polecenia „Generuj Raport” uzyskanie odpowiedzi na nurtujące pytania.

Jakie nowe funkcje w omawianych systemach wymusi rynek?

– Człowiek z natury dąży do ulepszeń, wygody, a w przypadku systemu, który ma go wspomagać – ergonomii i przejrzystości. W związku z tym poszukuje rozwiązań lub modernizuje aktualne, aby osiągnąć dany poziom komfortu. Warunki te przyczyniają się do postępu i rozwoju również w zakresie oprogramowania.

Z drugiej strony mówi się, że jak coś jest do wszystkiego, to i do niczego, ale w przypadku oprogramowania EAM/CMMS dla firm produkcyjnych oczywista staje się konieczność powiązania w systemie działów produkcji z działami technicznymi, przy jednoczesnej automatyzacji procesów pobierania danych z urządzeń/obiektów, z komplementarnymi wiadomościami od pracowników na zadany temat. Na przykład informacja o przestojach międzyprodukcyjnych związanych np. z przezbrojeniem linii jest cenna dla Działu UR, gdyż umożliwia wykorzystanie tego okresu choćby na dokonanie smarowania czy wymianę uszczelki.

Elastyczność rozwiązań to hasło, na które najczęściej wskazują nasi klienci z branży produkcyjnej

Tomasz Gliwka, kierownik ds. rozwiązań biznesowych, Epicor

Jak można ocenić aktualne wykorzystanie systemów IT dla produkcji w Polsce?

– Z naszej obserwacji rynku firm produkcyjnych wynika, że klienci z roku na rok coraz chętniej inwestują w kompleksowe rozwiązania IT niż w oddzielne aplikacje. Stąd moduły produkcyjne, choć kluczowe, częściej wdrażane są jako integralny element większego oprogramowania typu ERP. Próbując jednak wskazać wiodący system do obsługi produkcji, powiedziałbym, że jeszcze do niedawna niekwestionowanym liderem było rozwiązanie SCADA. Obecnie na prowadzenie wychodzi system MES, który cieszy się popularnością nie tylko wśród dużych przedsiębiorstw, ale także tych średnich, które poszukują rozwiązania w kontekście dalszej ekspansji biznesowej.

Czy model cloud computing ma szansę przyjąć się w sektorze produkcji?

– Technologia cloud należy do rozwiązań elastycznych, co sprawia, że jej wdrożenie nie jest przypisane wyłącznie jednej branży lub ściśle sprecyzowanemu profilowi działalności. Sektor produkcji to z kolei kryterium bardzo szerokie, do którego zaliczyć możemy przedsiębiorstwa o bardzo różnych potrzebach i specyfice procesów wytwórczych. Dlatego uważam, że „chmura” – jako model użytkowania rozwiązań IT – sprawdzi się jako szansa na usprawnienie poszczególnych obszarów biznesowych. Nie wszystkie procesy firmy będą chciały przenosić do chmury i z pewnością na tym etapie nie będzie to działanie masowe.

Niemniej jednak możemy wyróżnić takie przestrzenie biznesowe, gdzie jest to zasadne i może przynieść podmiotom odczuwalne korzyści biznesowe. W technologii cloud computing warto wdrażać aplikacje do obsługi dwóch obszarów: tych, które w pewnym sensie funkcjonują niezależnie od kluczowych działań, jak choćby windykacja należności, oraz takich, których tempo realizacji wiąże się ze zdalną modyfikacją, np. zarządzanie relacjami klienckimi (CRM).

Co jest największą barierą w stosowaniu modelu cloud computing w Polsce?

– Najczęściej wymienianą barierą, która wypływa nie tylko z naszego doświadczenia, ale i analiz rynkowych, jest obawa o utratę danych. Przedsiębiorcy boją się, że decydując się na rozwiązanie „chmurowe”, stracą kontrolę nad własnym biznesem. Inny powód to brak zaufania do nowości technologicznych i siła przyzwyczajenia. Pracując przez lata w oparciu o konkretny schemat działania, nie chcą burzyć wypracowanych struktur.

Barier, które ograniczają rozwój rynku technologii Cloud, jest wiele, ale z takim problemem spotykają się wszystkie nowe rozwiązania, które w pewnym stopniu rewolucjonizują dotychczasowy sposób funkcjonowania biznesu. Pomimo skutecznego obecnie hamowania tempa wdrożeń cloud, doświadczenie pokazuje, że popularyzacja debiutów rynku IT wymaga czasu, a przykład gospodarek zagranicznych wskazuje na ogromny potencjał cloud computingu.

Jakie są potrzeby branży produkcyjnej z punktu widzenia dostawcy rozwiązań IT?

– Elastyczność rozwiązań to hasło, na które najczęściej wskazują nasi klienci z branży produkcyjnej. Choć każdy z nich definiuje je nieco inaczej, to tak naprawdę wszystko sprowadza się do odpowiedniej budowy systemu, która nie ogranicza rozwoju firmy, ale daje nowe możliwości do poszerzania horyzontów biznesowych. W tym zagadnieniu zawiera się zarówno obsługa produkcji niestandardowej, integracja niezależnych aplikacji, jak i adekwatność do zmian na poziomie struktur, wejście na nowe rynki i związana z tym choćby wielojęzyczność systemu.

Jakie nowe funkcje w omawianych systemach wymusi rynek?

– Z naszej perspektywy w najbliższym czasie będzie można mówić o poszerzeniu tzw. standardu funkcjonalności. Jeszcze do niedawna spora część firm zadowalała się „gotowymi” rozwiązaniami, dziś znaczenia nabierają aplikacje szyte na miarę. Zakładam, że – zwłaszcza w przypadku tak sprofilowanej działalności, jaką jest produkcja – wymagania klientów wymuszą zmiany w ofercie dostawców systemów prekonfigurowanych.

Jak będą się zmieniać systemy CMMS w najbliższej przyszłości?

Jakub Chylewski, analityk/wdrożeniowiec, FBD

To ciekawe pytanie, ponieważ pozwala zabawić się we wróżkę. Rozłóżmy zatem karty, wysypmy fusy i zajrzyjmy w gwiazdy. Jak będą się zmieniać systemy CMMS?

– Trzeba zadać sobie popularne ostatnio pytanie: czy CMMS przejdzie w „chmurę”? Tu gwiazdy wskazują (na bezchmurnym niebie), że NA PEWNO TAK – natomiast pytanie: Kiedy – pozostaje bez odpowiedzi. Nasza firma wyprzedziła trend na rynku i już kilka lat temu wprowadziliśmy do oferty taką możliwość – nie spotkało to się jednak z zainteresowaniem klientów. Myślę, że systemy CMMS pójdą drogą innych systemów IT dla przedsiębiorstw, pozostając odrobinę w tyle. Jeśli czas potwierdzi użyteczność, bezpieczeństwo, redukcję kosztów innych systemów IT w „chmurze”, to i CMMS tam przejdzie. Potencjalnym problemem może być integracja CMMS z ERP czy systemami automatyki w firmie.

– Czasu mamy coraz mniej, a informacji do przetworzenia coraz więcej – jest to fakt opisujący nasze czasy. Jak mogą zareagować producenci systemów CMMS? Systemy muszą stać się bardziej inteligentne, podające skompilowaną i wstępnie przetworzoną informację do odbiorcy na każdym poziomie. Szeregowy pracownik UR, wchodząc do pracy, musi szybko zobaczyć, co ma do zrobienia bez zagłębiania się w skomplikowane formularze/listy/drzewa itd. Dlaczego kierownik UR nie miałby na ekranie smartphone’a oglądać informacji o stanie maszyn w firmie? Jeśli wiele działań system może wykonać za pracownika, to niech to zrobi komputer i oszczędzi cenny czas. Karty mówią więc, że systemy będą: mądrzejsze, bardziej zautomatyzowane i ergonomiczne.

– Zadaliśmy pytanie: Czy systemy CMMS będą bardziej zintegrowane z automatyką maszyn? Z jednej strony pokusa jest duża – skoro maszyna może przesłać informacje o awarii, przestoju, czasie pracy, zużyciu medium itp. to czemu tego nie wykorzystać i nie oszczędzić czasu pracowników ? Fusy od kawy ułożyły się w symbol $ – czyli chodzi o koszty. W większości firm maszyny są bardzo różnorodne, w różnym wieku, od różnych producentów – bardzo trudno zrobić uniwersalny interfejs, który da się w krótkim czasie i po rozsądnych kosztach uruchomić w firmie, w celu zasilenia systemu CMMS w dane. Jeśli więc projekt takiej integracji wykonanej tylko przy okazji wdrożenia CMMS-a miałby kosztować wielokrotność ceny licencji systemu, to u osób decyzyjnych w firmie zapala się w głowach czerwona lampka. Inaczej jest, jeśli w firmie funkcjonuje system typu SCADA – wtedy pozostaje tak naprawdę pobrać z takiego systemu dane i odpowiednio wstawić je do CMMS. Podsumowując: uniwersalne/zintegrowane rozwiązania – na razie nie. Pojedyncze indywidualne integracje – dlaczego nie.

Jakie są potrzeby branży produkcyjnej z punktu widzenia dostawcy rozwiązań IT?

Marcin Taranek, prezes zarządu IFS CEE

Przedsiębiorstwa produkcyjne oczekują, że funkcjonalność systemów wspomagających zarządzanie zapewni im elastyczność umożliwiającą szybką reakcję na zmieniające się wymagania rynku i potrzeby klientów.

Bardzo użyteczne stają się zaawansowane rozwiązania IT w obszarze planowania produkcji, zapewniające optymalizację harmonogramu produkcji. Rozwiązania takie jak IFS/Harmonogramowanie Operacyjne umożliwiają identyfikację i kontrolę wąskich gardeł produkcji, co znacznie ułatwia dotrzymywanie terminów związanych z realizacją zamówień klientów oraz ogranicza koszty produkcji. Bardzo istotna jest możliwość planowania wielu scenariuszy działań i porównania ich kluczowych wskaźników. Funkcje harmonogramowania produkcji są sukcesywnie rozwijane, dostarczając planistom narzędzia ułatwiające precyzyjne budowanie planów produkcji.

Rośnie popyt na rozwiązania do zarządzania cyklem życia produktu. Firma IFS oferuje w tym obszarze kompletny system PLM, umożliwiający utrzymanie operacyjnej elastyczności przedsiębiorstwa i maksymalizację rentowności na każdym etapie życia produktu, począwszy od zapotrzebowania klienta przez projekt, produkcję, dostawę i serwis. Rozwiązanie IFS Applications do zarządzania cyklem życia produktu nie tylko zapewnia skrócenie czasu wprowadzania produktów na rynek, ale także umożliwia generowanie zysków z obsługi posprzedażnej.

Ze względu na coraz ostrzejsze przepisy środowiskowe nabierają znaczenia narzędzia IT umożliwiające ocenę wpływu działalności przedsiębiorstwa na środowisko naturalne. Firma IFS, wprowadzając rozwiązanie IFS Eco-Footprint Management, umożliwia użytkownikom zarządzanie cyklem życia wyrobów z uwzględnieniem aspektów środowiskowych. Rozwiązanie to, stanowiące integralną część systemu IFS Applications, zapewnia kalkulację emisji związanej z powstaniem, użytkowaniem i utylizacją wyrobu zgodnie z metodą LCA (Lifecycle Assessment) oraz normami z serii ISO-14000. Dostępne analizy wspomagają projektowanie wyrobów przyjaznych dla środowiska (eco-design), a ponadto zgromadzone dane umożliwiają przygotowanie deklaracji środowiskowych wyrobów.

Czy model cloud computing ma szansę przyjąć się w sektorze produkcji?

Ryszard Krawczyński, główny konsultant ds. sprzedaży aplikacji do zarządzania produkcją w Oracle Polska

Z najnowszego raportu IDC „Cloud Adoption in Manufacturing, 2011” wynika, że obecnie ponad 20% firm z sektora produkcji korzysta z chmury, a ponad 44% planuje przejście na ten model. Skąd taki trend? Bierze się on z tego, że aplikacje w modelu cloud zapewniają szeroką funkcjonalność i elastyczność przy kosztach znacznie niższych niż w przypadku tradycyjnych systemów lokalnych. Rozwiązania cloud oferują również wysoki poziom obsługi, szybsze uaktualnienia po niskich lub żadnych kosztach, niższe koszty operacyjne, zagwarantowanie bezpieczeństwa krytycznych danych klienta oraz łatwość w użyciu. Ponadto czas wdrożenia takiego systemu jest przynajmniej dwukrotnie krótszy od czasu tradycyjnego wdrożenia lokalnego. Nowoczesne rozwiązania chmurowe umożliwiają korzystanie z nowych, bezpiecznych protokołów komunikacyjnych oraz możliwość szyfrowania informacji.

Dlatego już w tej chwili rozpowszechnione są rozwiązania do projektowania CAD/CAM w modelu cloud, pomimo poufnego charakteru informacji o produktach i znanej wśród przedsiębiorców niechęci do wysyłania informacji o projekcie na zewnątrz firmy.

Nicolas Carr w swojej książce „The Big Switch” twierdzi, że firmy korzystające z oprogramowania lokalnego są porównywalne do przedsiębiorstw z końca XVIII wieku, kiedy każde z nich wytwarzało własną energię do prowadzenia swojej działalności. We wczesnych latach XIX wieku prawie wszystkie firmy przerzuciły się z produkcji własnej energii na zakup energii z publicznej sieci energetycznej, otrzymując wyższą niezawodność przy znacznie niższych kosztach. Ponadto firmy zaczęły skupiać się na swoich kluczowych procesach biznesowych, a nie na wytwarzaniu mocy do produkcji. Podobnie dzisiejsze firmy utrzymują zespoły IT do obsługi i rozwoju systemów zarządzania produkcją, niezbędnych do prowadzenia działalności. Z czasem jednak przestawią się one na model chmury i jest to naturalna tendencja rozwojowa.

Model cloud może się doskonale przyjąć w produkcji ze względu na możliwość dostarczania w czasie rzeczywistym informacji o kosztach, jakości i przebiegu procesów produkcyjnych. W odmianie chmury prywatnej zapewni firmom globalnym szybkie uruchamianie produkcji w nowo utworzonych oddziałach, w dowolnym regionie świata przez powielanie rozwiązania z oddziałów już działających. Model cloud może także przyjąć się w sektorze SMB, gdzie często firmy nie stać na utrzymywanie zespołu programistów zarządzających skomplikowanymi technologicznie systemami.

Cloud computing to rozwiązanie dla firm, które stawiają na elastyczność

Artur Sawicki, dyrektor ds. sprzedaży QAD Polska

Czy model cloud computing ma szansę przyjąć się w sektorze produkcji?

– Duże zainteresowanie sektora produkcyjnego dostępem do oprogramowania klasy ERP w modelu cloud potwierdza wiele międzynarodowych przykładów. Zrealizowaliśmy wiele projektów dzierżawy w modelu QAD on Demand aplikacji QAD Enterprise Applications, zwiększając w zeszłym roku przychody z tego tytułu o niemal 100%. Wystarczy wskazać takie firmy, jak Nexteer, dostawca podzespołów dla motoryzacji, Welsh Paper, producent opakowań dla przemysłu, czy Sauermann, wytwórca pomp przemysłowych, które dołączyły do grona firm korzystających z oprogramowania w modelu usługowym (SaaS) – QAD On Demand.

QAD jako jeden z pierwszych dostawców na rynku zaoferował kompleksowy pakiet ERP dla firm produkcyjnych na zasadach cloud computing. Odpowiada on funkcjonalności systemu instalowanego lokalnie (model „on-premise”). Oprogramowanie, systemy i infrastruktura są zarządzane i administrowane przez QAD w bezpiecznym i stabilnym centrum danych, co eliminuje ryzyko finansowe i informatyczne związane z implementacją i obsługą aplikacji ERP. QAD gwarantuje przy tym dostępność aplikacji na poziomie 99,5%.

Powodów sukcesu QAD On Demand jest kilka. Klient ma zawsze dostęp do najnowszych wersji systemu, co daje niezaprzeczalną przewagę konkurencyjną wynikającą z możliwości korzystania z innowacyjnych i wydajnych rozwiązań. Cloud zapewnia także elastyczny i klarowny sposób finansowania. Przedsiębiorstwa mają swobodę w określeniu, ile chcą przeznaczyć środków na ten cel oraz ilu użytkowników ma mieć dostęp do aplikacji. Z pewnością jest to rozwiązanie dla firm, które stawiają na elastyczność, szybko się rozwijają, a z drugiej strony chcą skoncentrować się na działalności podstawowej. Otwierając nowe zakłady w kraju i za granicą, nie muszą ponosić dużych inwestycji w zakresie środków trwałych. Dzięki rozwiązaniu firmy są w stanie znacząco obniżyć całkowite koszty posiadania systemu mierzone wskaźnikiem Total Cost of Ownership (TCO).

Zainteresowanie modelem cloud wykazują także firmy produkcyjne dysponujące ograniczonymi zasobami IT. QAD On Demand wpisuje się w ten trend, ponieważ minimalizuje nakłady pracy i obsługę techniczną związaną z instalacją, oferując jednocześnie globalne wsparcie w trybie 24/7. Wynajem oprogramowania w popularnej „chmurze” jest szczególnie atrakcyjny dla firm, które dysponują starym sprzętem i oprogramowaniem oraz zmagają się z częstymi zmianami kadrowymi w zespole IT. To również korzystne rozwiązanie w sytuacji braku odpowiednich kompetencji w dziale informatycznym.

Co jest największą barierą w stosowaniu modelu cloud computing w Polsce?

– Wśród polskich firm wciąż pokutuje obawa o bezpieczeństwo przechowywania danych. Jest to mit, z którym walczą dostawcy oprogramowania zapewniający ochronę danych na zdecydowanie wyższym poziomie niż przeciętny. Chęć posiadania wszystkiego „u siebie” sprawia, że wiele przedsiębiorstw napotyka na dużą barierę inwestycyjną związaną z zakupem infrastruktury, jej utrzymaniem i ochroną. Model cloud eliminuje ryzyko finansowe związane z początkową inwestycją, udostępniając oprogramowanie właściwie od zaraz i to w najnowszej wersji.

Menedżerowie boją się także większych kosztów w dłuższej perspektywie, co również wydaje się mitem, ponieważ w modelu usługowym oszczędności związane są nie tylko z brakiem konieczności zakupu licencji, ale również sprzętu, administracji, pomieszczeń, energii i innych. W polskich warunkach wciąż występuje jeszcze inny problem, z pozoru błahy, a związany z niską dostępnością szybkiego Internetu, zwłaszcza poza dużymi ośrodkami miejskimi.

W Polsce dynamicznie wzrasta zapotrzebowanie na systemy PLM

Mariusz Zabielski, prezes Siemens Industry Software

Jak można ocenić aktualne wykorzystanie systemów IT dla produkcji w Polsce?

– Firmy produkcyjne, zwłaszcza te, które mają własne działy rozwoju, widzą obecnie konieczność bardziej efektywnego zarządzania informacją o produkcie. Większość ma już systemy ERP i staje się dla nich jasne, że systemy te nie rozwiązują problemów związanych z rozwojem produktu i jego konfiguracją (szczególnie w przypadku firm o produkcji projektowej, kontraktowej). W Polsce dynamicznie wzrasta zapotrzebowanie na systemy PLM.

Czy model cloud computing ma szansę przyjąć się w sektorze produkcji?

– Wiele przedsiębiorstw rozważa oparcie podstawowych funkcji IT na przetwarzaniu w chmurze, ale dane i procesy zarządzane w systemach PLM są uważane za zbyt wrażliwe, aby umieszczać je w publicznie dostępnej chmurze przy dzisiejszym poziomie technik zabezpieczających i chroniących własność przemysłową.

Jeśli jednak zostaną zapewnione bezpieczne połączenia z głównymi strukturami PLM w obrębie przedsiębiorstwa, niektóre specyficzne elementy rozwiązania do zarządzania cyklem życia produktu można zoptymalizować poprzez umieszczenie ich w chmurze. Na przykład już dziś klienci Siemensa mogą uzyskiwać dostęp do rozszerzonych funkcji współpracy zespołowej i weryfikacji produktów z poziomu chmury.

Ponadto wiele nowych technik wykorzystywanych w środowiskach chmurowych, takich jak wirtualizacja serwerów czy automatyzacja zarządzania kontami użytkowników, można także wykorzystać w prywatnych chmurach PLM, zarówno w obrębie centrum danych przedsiębiorstwa, jak i w centrach danych prowadzonych przez podmioty zewnętrzne.

Co jest największą barierą w stosowaniu modelu cloud computing w Polsce?

– Największą barierą w stosowaniu modelu cloud computing zarówno w Polsce, jak i za granicą jest bezpieczeństwo danych i ochrona własności intelektualnej przedsiębiorstwa. Dlatego Siemens stara się pomagać klientom w efektywnym wykorzystywaniu nowoczesnych technologii – na razie w obrębie poszczególnych przedsiębiorstw.

Jakie są potrzeby branży produkcyjnej z punktu widzenia dostawcy rozwiązań IT?

– Większość firm zdaje sobie sprawę z ułomności posiadanych rozwiązań w zakresie zarządzania wiedzą przedsiębiorstwa (czasami jest to system plików na serwerze, czasami prosty PDM i zawsze Excel jako źródło wiedzy).

Obecnie osoby odpowiedzialne za wdrożenie systemu PLM mają już dość dużą wiedzę na temat tego, czego powinny oczekiwać od takich systemów. Z reguły potrzebują tylko uzupełnienia i uszczegółowienia informacji, aby powstała spójna, dostosowana do ich firmy koncepcja systemu PLM. Ważnym elementem tych rozwiązań jest redukcja liczby działających systemów (programów) i powiązanie ich w jeden spójny system (w tym głównie powiązanie PLM z ERP).

Jakie nowe funkcje w omawianych systemach wymusi rynek?

– Widać wyraźnie tendencję, aby w ramach jednego spójnego systemu były dostępne informacje o produkcie, jego rozwoju i produkcji, łącznie z kontrolą procesu produkcyjnego (MES, SCADA). Rynek wymaga, aby możliwe było bardzo szybkie wprowadzanie zmian w produkcie i odzwierciedlenie tych zmian w procesie produkcyjnym (z uwzględnieniem logistyki i optymalnym wykorzystaniem posiadanych zasobów).

Model cloud computing ma ciągle szanse w sektorze produkcji

Zbigniew Lisowski, CPIM, menedżer Domeny Biznesowej Produkcja w UNIT4 TETA S.A.

Jak można ocenić aktualne wykorzystanie systemów IT dla produkcji w Polsce?

– Czasami można spotkać się z opinią, jakoby rynek systemów ERP dla dużych i średnich przedsiębiorstw był już nasycony. Zwykle podpiera się przy tym analizą procentowego udziału firm posiadających rozwiązania tej klasy. W rzeczywistości jednak rzadko mamy do czynienia z pełnym wdrożeniem systemów produkcyjnych. Zamiast tego popularne jest stosowanie różnorodnych, pospiesznie stworzonych arkuszy kalkulacyjnych, a nawet luźnych kartek i zeszytów. Standardowo informatyzowana jest gospodarka materiałowa (w tym dokumenty wydania materiałów i przyjęcia wyrobów z produkcji), co czasami nazywa się wdrożeniem produkcji. Nieco ambitniejsze firmy budują porządne BOM-y, automatycznie generują listy potrzeb materiałowych i z nich tworzą dokumenty obrotowe oraz stosują ilościowy bilans potrzeb materiałowych (bez uwzględnienia aspektu czasowego).

Natomiast pełne wdrożenie systemów produkcyjnych, obejmujące wielopoziomowe planowanie (SOP, MPS, MRP i APS), rejestrację wykonanych procesów (traceability) i rozbudowane analizy (typu what-if lub CTP) zdarza się rzadko. Dlatego ciągle w polskich przedsiębiorstwach obszar produkcyjny pozostaje do zagospodarowania. Dzieje się tak pomimo unowocześnionego parku maszynowego i coraz większej automatyzacji.

Czy model cloud computing ma szansę przyjąć się w sektorze produkcji?

– Duże przedsiębiorstwa produkcyjne posiadające kapitał umożliwiający wielomilionowe inwestycje w zakresie maszyn i urządzeń trudno przekonać do rezygnacji z zakupu oprogramowania i oparcia strategicznej części swojego biznesu na rozwiązaniach polegających na wykorzystywaniu usług IT dostarczonych przez zewnętrzne firmy. Jednak ciągle model cloud computing ma szanse w sektorze produkcji. Należy pamiętać, że – poza rozbudowanym systemem ERP – w firmach takich zwykle funkcjonuje co najmniej kilka innych współpracujących aplikacji, związanych np. z zarządzaniem dokumentacją ISO lub prognozowaniem sprzedaży, które łatwo mogą znaleźć się „w chmurze”. Poza tym model cloud computing dobrze sprawdza się w zakresie infrastruktury informatycznej i w tym kontekście może obejmować także system ERP.

Dla mniejszych przedsiębiorstw (także małych firm produkcyjnych) cloud computing wydaje się odpowiedzią na ich rzeczywiste potrzeby. Umożliwia uniknięcie ryzyka inwestycyjnego przy jednoczesnym wykorzystaniu atrakcyjnych funkcjonalnie i technologicznie rozwiązań informatycznych.

Co jest największą barierą w stosowaniu modelu cloud computing w Polsce?

– Świadomość korzyści z rozwiązań pracujących w modelu cloud computing w Polsce nie jest duża, ale niewątpliwie będzie rosła. Na razie przekonanie o potrzebie „posiadania” systemu dominuje, stopniowo będzie się jednak zmieniać w kierunku potrzeby zaspokojenia określonych wymagań funkcjonalnych.

Jakie nowe funkcje w omawianych systemach wymusi rynek?

– Klienci systemów ERP poza oprogramowaniem do procesów produkcyjnych coraz częściej potrzebują dobrze zintegrowanych aplikacji do serwisu, utrzymania ruchu, dokumentacji kontroli jakości, zarządzania laboratorium i obsługi narzędziowni. Wprawdzie istnieją zewnętrzne programy dedykowane do tych celów, ale ze względu na konieczność integracji danych i potrzebę zachowania jednorodnego środowiska informatycznego wykorzystuje się aplikacje wbudowane w pakiety ERP. Funkcjonalność taka jest zawarta w pakiecie TETA Constellation, w którym dodatkowo dostępne są mechanizmy MES, EAS, kolejkowanie, minimalizacja kosztów przezbrojeń i optymalizacja rozkroju, a nawet aplikacja do obsługi kart kanban.

Rok 2012 to bezapelacyjnie czas technologii mobilnych

Paweł Czepiel, kierownik działu handlowego, VIX Automation

Jak można ocenić aktualne wykorzystanie systemów IT dla produkcji w Polsce?

– Rynek systemów IT w Polsce coraz chętniej inwestuje w duże, rozbudowane systemy, które zapewniają wysoką dostępność, niezawodność i bezpieczeństwo danych. Czołowi użytkownicy w naszym kraju wybierają profesjonalne, przemysłowe bazy danych – jako serce systemów zarządzania produkcją (MES), archiwizacji i raportowania. Motorem napędzającym inwestycje w tym sektorze jest fakt, że nawet najmniejsze licencje oprogramowania przemysłowego typu SCADA produkcji GE Intelligent Platforms są integrowane z najnowocześniejszymi rozwiązaniami w dziedzinie archiwizacji danych w cenie produktu. Jeśli do tego dodamy bezpłatne drivery komunikacyjne do dziesiątek urządzeń i protokołów dostępnych na polskim rynku, otrzymamy możliwość tworzenia rozwiązań niedostępnych do tej pory.

Wspomniane funkcje oprogramowania Proficy iFIX oraz Proficy Historian stanowią fundament nowoczesnego systemu IT dla produkcji. Rozwijanie takiej struktury w stronę precyzyjnych raportów, monitorowania produkcji, wyznaczania współczynników OEE, śledzenia jakości (SPC) jest naturalną konsekwencją dobrze podjętych wyborów już na początku drogi. Przemyślane fundamenty systemu IT zapewniają znacznie szybszy zwrot z poniesionych inwestycji. Warto nadmienić, że coraz więcej firm i użytkowników końcowych patrzy na inwestycje strategicznie – czy aplikacja będzie rozwijana przez producenta, czy uwzględnia lokalizację na język polski? Czy jest tzw. mapa drogowa dla kolejnych wersji? Czy jest dostępne wsparcie i pomoc techniczna w języku polskim itd. Co więcej – można zaobserwować ciągły wzrost świadomości decydentów wybierających systemy IT dla produkcji. Dla VIX Automation, jako dystrybutora rozwiązań Proficy, współpraca z takimi partnerami jest doskonałą możliwością, by jeszcze precyzyjniej dobrać rozwiązania ściśle dostosowane pod potrzeby danej branży, danej firmy produkcyjnej.

Jakie nowe funkcje w omawianych systemach wymusi rynek?

– Rok 2012 to bezapelacyjnie czas technologii mobilnych. Użytkownicy mają coraz większy wybór rozwiązań wykorzystujących popularne urządzenia typu smartphone lub tablet. Stają się one nieodzownym narzędziem w ręku operatora, automatyka, pracownika utrzymania ruchu, menedżera lub kierownika produkcji w zakładzie przemysłowym. Umożliwiają nie tylko zdalne monitorowanie procesu, raportowanie KPI, lecz w uzasadnionych przypadkach – także sterowanie procesem.

GE Intelligent Platforms dostarcza wielu narzędzi do pracy zdalnej, rozwija swoje produkty właśnie w tym kierunku. To nie tylko dostęp do oprogramowania SCADA, czyli np. iFIX-a z tabletu czy nowoczesnego telefonu. To także mobilne wersje aplikacji klasy workflow, gdzie w dowolnym miejscu można mieć wgląd w procesy, uczestniczyć w obiegu kluczowych informacji na produkcji lub wykonywać zadania związane z utrzymaniem ruchu, przeglądem i serwisem maszyn.

Trendy: Czy model cloud computing przyjmie się w sektorze produkcji?

Odpowiedzi udzielone redakcji MSI Polska przez przedstawicieli ankietowanych firm

AB-Micro Oddział Południe

Model cloud computing jest rozwiązaniem innowacyjnym, obejmującym powoli wszystkie sektory, w tym również sektor produkcji. „Model chmurowy” umożliwia większą elastyczność firmy poprzez zapewnienie większej dostępności do środowisk pracy, np. w dziale IT. Aktualna dokumentacja, jej przejrzystość, czytelność oraz łatwy dostęp pracowników danej organizacji to tylko niektóre cechy usprawniające i automatyzujące procesy produkcji. Model ten sprawdza się znakomicie w zakresie planowania i harmonogramowania oraz zarządzania łańcuchem dostaw.

AIUT

Cloud computing z powodzeniem sprawdza się już w bardzo wielu branżach, szczególnie w połączeniu z usługami w modelu SaaS (Software as a Service) stanowiącym podstawowy model outsourcingu w obszarze IT, jego rozpowszechnienie się w sektorze produkcji jest więc tylko kwestią czasu. Podstawowym motorem zainteresowania rozwiązaniami cloud wśród przedsiębiorstw produkcyjnych są jego niewątpliwe zalety biznesowe wspierające podejście chudego zarządzania (Lean) poprzez wydzielenie poza organizację obszarów spoza podstawowej działalności.

Askom

Model cloud computing wydaje się bardzo obiecujący w przypadku systemów mocno rozproszonych geograficznie. Problemem pozostaje natomiast zapewnienie bezpieczeństwa danych – czy inwestorzy będą skłonni podłączać systemy do sieci publicznej.

Od systemów IT na produkcji wymaga się integracji z maszynami i automatyką, co z kolei wymaga szybkich interfejsów i nie jest wykonalne w modelu cloud. W chmurze nie do końca została też rozwiązana drażliwa kwestia prawa własności i bezpieczeństwa danych. W związku z tym nie spodziewam się w najbliższych latach wdrożeń systemów produkcyjnych w chmurze.

Autodesk

Przetwarzanie w chmurze otwiera kolejne obszary, uniezależniając od mocy własnych komputerów. Moc obliczeniowa dostępna w ten sposób zapewnia przeprowadzanie skomplikowanych obliczeń, sprawdzanie różnych wariantów produktu poprzez symulacje cyfrowe nawet stosunkowo niedużym firmom. Jestem pewien, że przetwarzanie w chmurze w przemyśle będzie istotnym tematem na najbliższych kilka lat. Czynniki, które tutaj mają znaczenie, to dostępność wysokiej jakości łączy internetowych oraz edukacja rynku.

Centrum Przemysłowo-Usługowe ZETO

Chmura to oszczędność energii, kosztów, konsolidacja zasobów, bezpieczeństwo informacji, dostępność w każdym miejscu i czasie. Udostępnia nowe funkcje systemów i technologii. Zapewnia większą wydajność pracy, skalowalność biznesu wg potrzeb, ograniczenie ryzyka, większe bezpieczeństwo przetwarzania danych, łatwość zarządzania infrastrukturą.

CNS Solutions

Według nas cloud computing jest dobrym modelem przetwarzania informacji, ale tylko w przypadkach MSP i produktów konsumenckich. Sektor produkcyjny obwarowany jest różnymi procedurami (zaczynając od ISO), które wymuszają odpowiednie przechowywanie informacji i dokumentów, w dodatku myśl techniczna w tej branży przemysłu jest rzeczą bardzo istotną. Przetwarzanie danych po stronie zewnętrznego dostawcy stoi więc pod dużym znakiem zapytania.

COPA-DATA Polska

Od kilku lat obserwujemy, że polskie przedsiębiorstwa coraz chętniej sięgają po nowoczesne środki i rozwiązania. Cloud computing zwalnia przedsiębiorcę z zakupu sprzętu i oprogramowania, umożliwiając wykupienie usługi korzystania tylko z interesującej go funkcji. Rozwiązanie to ma mnóstwo zalet: po pierwsze użytkownicy mają dostęp do usługi z dowolnego komputera, po drugie są całkowicie odciążeni z kosztów administrowania systemem (awarie, wirusy), leży to bowiem w zakresie dostawcy „chmury”. Kwoty i czas, jakie zakład produkcyjny może zaoszczędzić po wprowadzeniu takiego rozwiązania, są tak znaczące że jesteśmy pewni, iż rozwiązanie to wkrótce przyjmie się w Polsce.

Dassault Systèmes

Z opartymi na chmurze rozwiązaniami 6. wersji użytkownicy mogą otrzymać to, czego chcą, kiedy chcą. Oferowane w formie elastycznej subskrypcji, bez wstępnych inwestycji w zakresie dodatkowej infrastruktury i bez długoterminowych obciążeń z uwagi na objętość czy administrację, rozwiązania internetowe 6. wersji zostały zaprojektowane w celu dostosowania się do potrzeb firmy oraz projektów na każdą skalę.

DSR

Model cloud computing już się przyjął w sektorze produkcji. W zakresie informatycznego wsparcia dla sektora produkcji zachodzą takie same zmiany jak w przypadku innych sektorów gospodarki. Podobnie jak w innych branżach mamy do czynienia z dużymi różnicami w wykorzystaniu technologii IT w poszczególnych podsektorach. Branże nie są jednym wyróżnikiem. Coraz bardziej widoczne jest, że stopień wykorzystania IT zależy od stopnia zorganizowania przedsiębiorstwa. Po prostu od jakości zarządzania. Oczywiście mówimy o skutecznym wykorzystaniu IT. Poświęciliśmy kilka lat na badanie zastosowań IT w produkcji i przygotowujemy na ten temat raport. Cloud computing jest na tyle nośnym hasłem, że poświęcimy mu osobny rozdział raportu.

EQ System

Zaletą cloud computingu są niższe koszty uruchomienia oprogramowania. Dyskusyjne są koszty późniejszego utrzymania, ale z pewnością wadą cloud jest przekazanie niejako w outsourcing obszaru uznawanego dotychczas za kluczowy – przetwarzania wrażliwych danych gospodarczych. Cloud computing ma szansę zdobyć część rynku systemów ERP, natomiast nie przyjmie się w zakresie MES, APS i innych bezpośrednio związanych ze sterowaniem produkcją.

Eurotronic

Z ekonomicznego punktu widzenia cloud computing może być interesującą alternatywą dla małych przedsiębiorstw. Ale w przypadku większych spółek, w których obowiązują odpowiednie przepisy regulujące obchodzenie się z wrażliwymi danymi, gdzie jest jasno sprecyzowana polityka bezpieczeństwa, taka technologia jest wciąż nie do przyjęcia, gdyż niesie za duże ryzyko utraty kontroli.

FBD

Kilka lat temu nasza firma wyprzedziła trendy i wprowadziła możliwość użytkowania SUR-FBD w chmurze. Niestety, zainteresowanie klientów było w tym czasie nikłe. Obecnie dużo pisze się o tym modelu w pismach branżowych, ale nie zauważamy, aby przenosiło się to na zainteresowanie klientów. Myślę jednak, że przyszłość należy do chmury. Pytanie, kiedy ta przyszłość nadejdzie?

Operator Systems APS

Trendy: integracja, raportowanie czasu pracy maszyn i ludzi, wizualizacja stanu zakładu, informacja o zagrożeniach i raporty przesyłane w czasie rzeczywistym na urządzenia mobilne typu komórka, tablet.

Qcadoo Limited

Nie widzimy powodów, dlaczego produkcja miałaby nie czerpać korzyści z tego modelu. Mocnymi argumentami przemawiającymi za są:

– cena – niski koszt oprogramowania, a ponadto cloud computing pozwala wyeliminować koszty np. serwerów czy serwisu IT,

– dostęp z każdego miejsca – uniezależnienie od konkretnego komputera, brak uciążliwych instalacji, reinstalacji, ponownych wgrań w przypadku wymiany sprzętu i wiele innych,

– praca synchroniczna – każda osoba w firmie ma dostęp do aktualnych danych,

– niezawodność – do sprawnego działania zwykle potrzebna jedynie przeglądarka,

– łatwiejszy support – szybka, zdalna i mniej kosztowna pomoc,

– brak uciążliwych upgrade’ów dla klienta – niezauważalne dla klienta podgrania aktualnej wersji.

Oczywiście modelu cloud computing nie można stosować bezmyślnie. Na przykład niemożliwe jest proste rozwiązanie systemu cloud w sterowaniu produkcją – konieczna do tego jest przemyślana infrastruktura. Nasza firma od lat forsuje ten model. Z naszych obserwacji wynika, że cloud computing nie jest problemem dla firm produkcyjnych, ale jedynie dla firm IT, które je obsługują. Dane są dużo bardziej bezpieczne, niż przechowywane na stacjonarnych komputerach w przedsiębiorstwie, praca przebiega sprawniej, bo wszyscy działają na tych samych danych niezależnie od stanowiska komputerowego, a firma oszczędza sporo środków, eliminując koszty utrzymania serwerów w firmie.

Siemens Industry Software

Siemens PLM Software jest pionierem w zakresie badania i wdrażania chmurowych i mobilnych technologii w swoich rozwiązaniach. Staramy się pomagać klientom w efektywnym wykorzystywaniu ich potencjału, na razie w obrębie przedsiębiorstw. Warunkiem przyjęcia się modelu cloud computing w sektorze produkcji jest osiągnięcie przez ten model odpowiedniej gotowości – chodzi tu głównie o kwestie technik zabezpieczających i chroniących własność przemysłową.

SOLDIS

Model cloud computing, uważany przez wielu specjalistów branży IT za rewolucyjny, może w rzeczywistości całkowicie zmienić sposób, w jaki firmy korzystają z oprogramowania i mocy obliczeniowej. Ale z perspektywy systemów zarządzania produkcją wykorzystanie chmury oznacza także integrację z najniższym poziomem (sterowników maszyn, przyrządów, terminali), dlatego cloud computing w tym obszarze będzie się rozwijał powoli.

UNIT4 TETA

Systemy dla produkcji w ostatnich latach stały się standardem w większości firm. Aby osiągnąć następny poziom efektywności, firmy powinny zacząć używać rozwiązań, które usprawnią ich komunikację z partnerami, kontrahentami i dostawcami. Takimi narzędziami są właśnie usługi cloud computing. Rozwijamy nasze systemy z myślą o ich stałych modyfikacjach, w odpowiedzi na zmieniającą się sytuację rynkową.

Raport MSI Polska został oparty na danych pochodzących z ankiet wysłanych do producentów rozwiązań IT dla sektora produkcji obecnych na polskim rynku. Prezentujemy w nim ofertę 30 dostawców, oferujących w Polsce 64 systemy pogrupowane w 4 kategoriach, których dotyczy raport. Oczywiście, nie jest to pełny obraz rynku. Żeby go uzyskać, należałoby uwzględnić wszystkie rozwiązania obecne w Polsce – raport pokazuje jedynie rynkową ofertę, a nie stopień jej wykorzystania.

Jak można ocenić aktualne wykorzystanie systemów IT dla produkcji w Polsce?

– Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba zagłębić się w postrzeganie systemów informatycznych w Działach Technicznych/Utrzymania Ruchu oraz wszystkich innych, gdzie potrzebny jest nadzór nad obiektami wymagającymi obsługi technicznej w związku z ich eksploatacją, przez co działy te pracują w dużym pośpiechu – tym większym, im większa jest krytyczność pracującego obiektu/urządzenia. Panuje w związku z tym przekonanie, że system kontroli typu EAM/CMMS, który ma ułatwiać i organizować pracę w wybranych działach, spowoduje dodatkowe prace związane z wypełnianiem formularzy opisujących np. Zlecenie Pracy i będzie generował dodatkowe zbędne obciążenie dla pracowników, zabierając im czas.

Autor: Elżbieta Jaworska