Raport 2013 Edelman Trust Barometer: Sektor IT najbardziej wiarygodny

Jak wynika z najnowszych badań Edelman Trust Barometer, aż 68% Polaków ufa firmom z sektora nowych technologii. To najlepszy wynik ze wszystkich przebadanych branż w naszym kraju. Ranking zamykają usługi finansowe, którym ufa 38% respondentów.

Tegoroczne wyniki odzwierciedlają globalne trendy. Na świecie respondenci obdarzyli największym zaufaniem również spółki technologiczne (77%) i to drugi rok z rzędu. W 2012 r. poziom zaufania na zagranicznych rynkach wyniósł 79%, a w Polsce – 73%. Podobnie było w pozostałych krajach definiowanych jako Emerging Markets, gdzie jeszcze do niedawna innowacyjne rozwiązania traktowano bardziej jako luksusowe dobro, które wypada mieć, niż jako praktyczne narzędzie, podnoszące wydajność i jakość pracy.

– Dzisiejsza percepcja jest diametralnie inna. Próg inwestycyjny, który trzeba przekroczyć, by stać się beneficjentem innowacyjnego rozwiązania, jest niższy niż 5-10 lat temu – mówi Rafał Niczypor, dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej w Edelman Polska. – Jednocześnie zwiększyła się świadomość użytkowników biznesowych. Wcześniej konkurowanie wyłącznie niższymi kosztami pracy mogło wystarczyć, by odnieść sukces. Dziś jednak firmy chcą szukać przewagi w innych obszarach. Do tego potrzebne jest m.in. efektywniejsze zarządzanie danymi, większa mobilność oraz umiejętność prognozowania wydarzeń, dzięki czemu firmy mogą reagować na zmienne okoliczności szybciej i skuteczniej niż dotąd. Potwierdzeniem korzyści z nowych technologii są bardzo wysokie oceny w badaniach Edelman Trust Barometer z lat 2012 i 2013.

Dla porównania, zaufanie do branży alkoholowej deklaruje w Polsce 64%, a na świecie 62%, do branży motoryzacyjnej odpowiednio 62% i 69%, FMCG – 54% i 65%, a do firm farmaceutycznych – 48% i 58%. Ranking zamykają banki (47% i 50%) oraz instytucje świadczące inne usługi finansowe (38% i 50%).

W badaniach Edelman Trust Barometer respondenci zapytani o czynniki, które pozwalają wygenerować większe zaufanie do branż, najczęściej wskazywali na jakość oferowanych produktów i usług (67% w Polsce i 63% na świecie), a także na wsłuchiwanie się w potrzeby klientów (odpowiednio 64% i 62%), przejrzyste i otwarte praktyki biznesowe (62% i 57%) oraz podejmowanie odpowiedzialnych działań w celu rozwiązania problemu lub kryzysu w firmie (54% i 58%).

Respondenci niewielkie znaczenie przypisali za to pozycjonowaniu się w globalnych rankingach (np. najlepszy pracodawca lub najbardziej podziwiana firma) oraz współpracy z organizacjami pozarządowymi czy instytucjami rządowymi na rzecz rozwiązywania społecznych problemów. W obu przypadkach zarówno w Polsce, jak i na świecie mniej niż 40% osób przyznało, że jest to ważne.

Badania Edelman Trust Barometer dostarczają także inne wskazówki dla spółek technologicznych. Rynek jest bardziej skłonny uwierzyć w innowacyjność nowego rozwiązania, jeżeli mówi o tym prezes lub pracownik firmy (31% wskazań), a nie jego użytkownik (27%) czy naukowiec (25%). Zasada ta dotyczy także prezentowania wyników finansowych i przekonywania do praktyk biznesowych.

Inaczej jest, gdy firma chciałaby w wiarygodny sposób zapewnić, że służy swoim klientom i nie interesuje jej wyłącznie własny zysk. Wówczas najlepszym ambasadorem powinien być klient. Zaufa mu 44% badanych. Dla porównania, prezesowi firmy uwierzy w tym przypadku zaledwie 19%.