Przepis na sukces

W czerwcu odwiedził Polskę profesor August Wilhelm Scheer, założyciel firmy IDS Scheer – naukowiec, który umiał przełożyć teorię w produkt rewolucjonizujący rozwój oprogramowania biznesowego dla firm.

Profesora Scheera od początku interesował związek informatyki z biznesem. Problemów było mnóstwo, począwszy od tego, jak odwzorować poszczególne czynności, żeby zarząd firmy i programista jednakowo je rozumieli. – Zacząłem szkicować przepływy zadań w przedsiębiorstwie i sam byłem zdziwiony, jak bardzo są skomplikowane. Trudno sobie wyobrazić, przez ile stanowisk w firmie wędruje zwykłe zamówienie – mówi profesor Scheer.

Pionierskie prace dotyczyły formalnego języka opisu wymagań biznesowych, który pozwoliłby lepiej zaprojektować i konfigurować aplikacje. – Czasy koncentrowania się na firmowej informatyce minęły. Żeby sprostać konkurencji, firmy muszą stale przeprojektowywać swoje wewnętrzne procesy, a także współpracę z dostawcami i klientami. Wartość dodana ujawni się w ich procesach biznesowych.

Efekt tych przemyśleń stanowiła idea architektury ARIS (ARchitecture of Integrated Information Systems), która pojawiła się w latach 80. ubiegłego wieku. Innowacyjność metodologii okazała się tak duża, że założona przez profesora w 1984 r. firma IDS Scheer, bazując na produktach z rodziny ARIS, odniosła międzynarodowy sukces.

ARIS Platform for Process Excellence to autorski zestaw zintegrowanych narzędzi do opracowywania strategii oraz projektowania, wdrażania i kontroli procesów biznesowych. IDS Scheer dysponuje także własną metodyką ARIS Value Engineering (AVE), dzięki której konsultanci mogą powiązać strategie korporacyjne i rozwiązania informatyczne z procesami biznesowymi oraz zapewnić kontrolę uruchomionych procesów. Obecnie przez sieć oddziałów i partnerów firma obsługuje ponad 6 tys. klientów w ponad 70 krajach.

Profesor Scheer gra na saksofonie (jazz) i regularnie występuje z orkiestrą. Uważa, że zarządy firm mogą się wiele nauczyć od muzyków, m.in. improwizacji, kreatywności, wyważenia między zasadami a stopniem swobody oraz między pracą samodzielną a zespołową.