Problemy z ochroną łańcuchów tworzenia wartości w EMEA

Badania przeprowadzone na zlecenie firmy Oracle wykazały, że większość firm z Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) nie jest w stanie ochronić swoich łańcuchów tworzenia wartości przed niespodziewanymi zdarzeniami. Aby usprawnić proces odtwarzania łańcucha wartości (Value Chain Recovery), firmy z regionu EMEA powinny skupić się na rozszerzonej ocenie ryzyka i kanałach komunikacji.

Badanie zostało przeprowadzone przez biuro Dynamic Markets i polegało na wysłaniu ankiety do menedżerów wysokiego szczebla dużych organizacji w 9 krajach/regionach EMEA (Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Rosja, państwa Skandynawii, Turcja, Wielka Brytania i Zjednoczone Emiraty Arabskie). Na ankietę odpowiedziało 677 decydentów z firm zatrudniających przeciętnie ponad 250 pracowników. Badanie zakończono w marcu 2013 r.

Wyniki ankiety przedstawiono w raporcie „Zarządzanie łańcuchem tworzenia wartości w trudnej sytuacji gospodarczej”. Celem tych badań było dokonanie oceny obecnego sposobu zarządzania łańcuchami tworzenia wartości w firmach. W ramach badań poddano analizie główne aspekty zarządzania łańcuchem tworzenia wartości, w tym ryzyko, zarządzanie informacjami, innowacyjność i zrównoważony rozwój.

Zakłócenia nabrały charakteru endemicznego. 63% firm z regionu EMEA stwierdziło, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy odnotowało w swoim łańcuchu tworzenia wartości zakłócenia, będące efektem nieprzewidywalnych zdarzeń pozostających poza ich kontrolą, takich jak zakłócenia w funkcjonowaniu gospodarki (24%), niesprzyjająca pogoda (19%) i bankructwo dostawców (16%). W Polsce wskaźnik ten był niższy od średniej dla regionu EMEA i wyniósł 11%.

Ogromna stawka w grze. Firmom, które w ciągu minionych 12 miesięcy musiały stawić czoło takim zakłóceniom, powrót do normalnej działalności po wystąpieniu incydentu zabrał średnio 63 dni. Koszty poniesione przez te przedsiębiorstwa wyniosły średnio 520 tys. euro na incydent i obejmowały koszty związane z utratą sprzedaży i klientów, wycofywaniem produktów z rynku oraz pracami wynikającymi z konieczności odbudowy łańcucha tworzenia wartości.

Niedostateczna ocena ryzyka. Mimo wystąpienia zakłóceń w łańcuchu tworzenia wartości 75% przedsiębiorstw przyznało, że nie dokonało analizy oceny ryzyka dla wszystkich elementów tego łańcucha, narażając się na straty finansowe. W rzeczywistości z badań wynika, że 58% firm, które nie przeprowadziły kompleksowej oceny ryzyka, padło ofiarą zakłóceń, co dobitnie świadczy o tym, jak negatywne konsekwencje może spowodować taki brak przygotowania.

Zapewnienie zgodności z przepisami. Ogromnie ważne dla dużych firm z regionu EMEA jest też przestrzeganie przepisów. Aż 79% tych firm musi przestrzegać co najmniej jednego rodzaju przepisów i regulacji handlowych, które wywierają wpływ na ich łańcuch tworzenia wartości. Badania wykazały jednak, że znaczny odsetek firm ma trudności z przestrzeganiem tych przepisów – w ciągu minionych 12 miesięcy 30% ankietowanych firm naruszyło co najmniej jeden obowiązujący je przepis. Nieprzestrzeganie przepisów prawnych może prowadzić do sankcji finansowych lub, w skrajnych przypadkach, do sankcji karnych.

Trudności z komunikacją i współpracą. 82% decydentów wyższego szczebla stwierdziło, że działy i zespoły wchodzące w skład ich przedsiębiorstwa na ogół zaniedbują informowanie ich o różnych sprawach. Ponadto 85% tych decydentów stwierdziło, że podlegające im działy i zespoły mają trudności z przekazywaniem w terminie danych i informacji dotyczących produktów i usług. Taki brak komunikacji stwarza poważne problemy w zrozumieniu specyfiki łańcucha tworzenia wartości oraz w zarządzaniu nim.

Technologia jako bariera w efektywnej komunikacji i współpracy. Badania wykazały też, że przyczyną wielu tych problemów z komunikacją może być słabo rozwinięta infrastruktura telekomunikacyjna. 61% firm stwierdziło, że trudności z komunikacją i współpracą wewnętrzną są efektem problemów związanych z danymi i/lub problemów technicznych. 21% respondentów sądzi również, że ich firma posiada niezgodne ze sobą technologie, a więcej niż jedna czwarta (27%) uważa, że w ich przedsiębiorstwie nie ma właściwych systemów informatycznych, które zapewniłyby pokonanie tych trudności. 56% respondentów stwierdziło też, że problemy z danymi i technologią utrudniają współpracę i komunikację z podmiotami zewnętrznymi.

– Z badań wynika jednoznacznie, że wiele dużych firm z regionu EMEA ma jeszcze problemy ze swoim łańcuchem tworzenia wartości, które musi rozwiązać – powiedział Dominic Regan, dyrektor działu rozwiązań Oracle do obsługi łańcucha tworzenia wartości (Value Chain Execution) na region EMEA. – Wyniki ankiety dowodzą, że brak komunikacji i współpracy, w połączeniu z niedbałą oceną ryzyka i niewłaściwymi metodami zapewniania zgodności z przepisami, naraża przedsiębiorstwa na ryzyko znacznych zakłóceń w działalności operacyjnej i strat finansowych. Dobra wiadomość dla firm jest taka, że ten stan rzeczy można bez wątpienia naprawić. Zapewniając możliwość współpracy wszystkich aplikacji wchodzących w skład łańcucha dostaw, firmy mogą szybko i ekonomicznie udostępniać informacje w ramach całego przedsiębiorstwa, w sposób zarówno odporny na awarie, jak i możliwy do adaptacji. Łańcuch tworzenia wartości pozwala firmom dotrzymywać zobowiązań wobec klientów. Jest to wyjątkowo ważny zasób ― trzeba więc nim odpowiednio zarządzać i zapewnić mu właściwą ochronę.