O zmianach infrastruktury informatycznej wspierającej produkcję w Fiat GM Powertrain Poland i innych pomysłach na poprawienie jakości pracy, wydajności i sprawności systemów IT
Nowoczesne systemy IT w przedsiębiorstwach nie są już wydzielonymi obszarami do zarządzania czy projektowania, ale spełniają jeszcze jedno zadanie – pomagają w budowaniu konkurencyjności. Integracja systemów IT powinna być inaczej rozumiana niż w latach 80. i 90. Nale ży integrować aplikacje nie tylko w celu usprawnienia interfejsów i poprawy jakości wymiany danych, ale harmonizowania usług czerpanych z rozwiązań i dokonywanych udoskonaleń.
Załoga Fiat GM Powertrain Poland (pierwszy od lewej: Łukasz Wróbel)
To zasadnicze przewarto ściowanie buduje wokół systemów IT now ą strukturę biznesową nakierowaną na ich użyteczność. Wymagania wynikające z coraz popularniejszego outsourcingu oraz silna presja klientów wymuszają zwiększoną efektywność pracy, redukcję kosztów, ale też zwiększają ilość zaangażowanych w proces rozwoju produktu uczestników, czyli dostawców, partnerów oraz klientów.
Tak myślą w Fiacie
Wielowymiarowość systemów IT stosowanych w zakładzie w Bielsku-Białej Fiat GM Powertrain Poland i ich skomplikowana struktura determinują bogaty obszar zadań dla działu IT, który musi na bieżąco określać procesy będące bazą dla architektury zorientowanej na usługi.
Dzięki takiemu podejściu gros zagadnień technicznych podporządkowanych jest procesowi projektowania, modelowania, uzupełniania tablic danych, zarządzania programowego, przechodzenia z etapów projektowania 2D do 3D – czyli całemu cyklowi wytwarzania produktu.
– Priorytetowym zadaniem komórki IT jest zapewnienie pracownikom możliwości ciągłej, wydajnej, niezakłóconej pracy – wyjaśnia Łukasz Wróbel, IT Manager z Fiat GM Powertrain Poland. – Wiąże się to z nieustanną analizą wydajności dostępnych narzędzi oraz możliwości usprawnień i poprawy wydajności. Zależy też od tego, czy funkcjonowanie w sieci zapewnia wystarczającą wydajność, czy należy wykupić licencje jednostanowiskowe. Należy na bieżąco reagować na skargi i propozycje ulepszeń pochodzące od użytkowników, aby wykorzystać systemy do podnoszenia wydajności codziennej pracy.
Podczas przerwy produkcyjnej w 2006 roku dział IT w Fiat GM Powertrain Poland dokonał znaczących zmian w infrastrukturze informatycznej wspierającej produkcję. Wymienione zostały m.in. serwery głównego systemu produkcyjnego Product Management Systems (PMS), które uzyskały wydajność kilkakrotnie większą niż poprzednio stosowane. Dzięki nim wyeliminowano problemy związane z brakiem mocy obliczeniowej i drobnymi opóźnieniami w działaniu systemu PMS. Baza informatyczna jest obecnie przygotowana na dwukrotne zwiększenie zdolności produkcyjnej. Serwery PMS otrzymały również nową, drugą macierz dyskową, niezbędną do przechowywania olbrzymiej ilości danych, w tym danych jakościowych.
Specjaliści z Fiata twierdzą zgodnie, że takie poszerzenie systemu o dodatkową kopię bazy offl ine umożliwi wykonywanie bieżących interwencji PMS, co znacznie usprawni backup danych. Dotychczas ze względu na objętość bazy backup realizowany był zbyt długo i niemożliwe było wykonywanie interwencji w weekendy. Nowa macierz umożliwia rozbudowę o nowe dyski. – W tym zakresie wdrożeń nie tylko zrealizowaliśmy wymagania teamu produkcyjnego związane z planowanym wzrostem, ale znacznie je przekroczyliśmy, zapewniając bezpieczną przyszłość zakładu pod względem infrastruktury IT – mówi Łukasz Wróbel.
Podczas przerwy produkcyjnej sporo uwagi poświęcono także tworzeniu środowiska testowego dla systemu PMS. Inżynierowie z Fiata uzyskali możliwość bezpiecznego testowania zaplanowanych zmian, z wykorzystaniem aktualnych danych pochodzących z wykonywanych migawkowo kopii dla backupu. Unowocześniono również system TMS sterujący ruchem palet silnikowych w rejonie tzw. testów zimnych, co pozwoliło znacznie usprawnić produkcję.
Przeprowadzono również modernizację i rozbudowę sieci m.in. w hali 3D, do której przeniesiono część produkcji, robiąc miejsce pod przyszłe inwestycje w hali 23. Sieć szkieletową rozbudowano do standardów korporacyjnych, aby była w pełni redundantna, zapewniając ciągłość pracy nawet w przypadku przerwania którejś linii, np. przez nieodpowiedzialnego operatora koparki. Podczas modernizacji sieci wymieniono i rozbudowano aktywną część sieci LAN (switche), instalując jak wcześniej urządzenia firmy CISCO. Cała struktura sieciowa IT Fiat GM Powertrain jest zarządzana zdalnie i spełnia najostrzejsze normy bezpieczeństwa.
Dane projektowe i systemy inżynieryjne
Jak twierdzą specjaliści, w systemie informatycznym przedsiębiorstwa bardzo istotne są dane projektowe, z których korzystają m.in. systemy inżynieryjne. Od dłuższego czasu na rynku produkcji przemysłowej obserwuje się trend wyprowadzania danych projektowych poza macierzyste działy konstrukcyjne. Według badania, przeprowadzonego pod koniec 2005 r. przez firmę IDC „Wykorzystanie danych projektowych w polskim przemyśle” na grupie 200 przedsiębiorstw z branży produkcyjnej, ponad 70% firm współużytkuje dane typu CAD z podmiotami zewnętrznymi, a w 60% przedsiębiorstw dane są wykorzystywane przez inne działy wewnątrz firmy. Ten trend w kolejnych latach ma się wzmacniać, a czynnikami stymulującymi będą przede wszystkim konieczność współpracy z innymi działami w procesie projektowania (72,5%), integracja danych w przedsiębiorstwie (59,5%), wymagania klientów, np. wizualizacje projektu (58%). Aby systemy inżynieryjne mogły pracować we współczesnym, dynamicznym środowisku biznesowym, niezbędne jest wyciąganie wniosków z udanych ich zastosowań w przedsiębiorstwach różnego typu.
– W naszym zakładzie systemy te są wykorzystywane w wielu różnych działach, na przykład w dziale logistyki, przez pracowników zajmujących się backupem podstawowym, czyli części składowych naszego produktu, jakim jest silnik 1.3 SDE – wyjaśnia Łukasz Wróbel. – Pracownicy inżynierii produkcji wykorzystują takie systemy do planowania zmian konstrukcyjnych w linii produkcyjnej, która w ciągle rozwijającym się zakładzie stale się zmienia, dostawiane są nowe fragmenty, – linia żyje, jest ciągle udoskonalana.
Systemy dokumentacji inżynierskiej są również wykorzystywane przez pracowników działu jakości do właściwej oceny zaproponowanych zmian konstrukcyjnych wyrobu lub obniżenia kosztów, unowocześnienia wyrobu czy dostosowania do potrzeb klienta.
Inne nowinki i przyszłość
Uruchomienie w zakładzie w Bielsku-Białej serwera dla środowiska testowego z obiegiem dokumentów miało również podnieść jakość pracy. Repozytorium dokumentów przetestowano po uruchomieniu systemu obiegu dokumentów, po przeniesieniu danych z istniejącego portalu/ intranetu wykorzystującego Openshare. W dotychczasowym środowisku Openshare zgromadzono pełny zestaw dokumentacji technicznej i 80% dokumentów używanych w firmie. Dział IT zamierza wzbogacić system obiegu dokumentów m.in. w procedury wewnątrzzakładowe, a następnie sukcesywnie dodawać pozostałe dokumenty, aby uzupełnić elektroniczne archiwum do 100% dokumentów użytkowanych na co dzień.
Firma ma w planach przeniesienie archiwów dokumentów papierowych do nowego portalu, zintegrowanie z systemem Sharepoint, a przede wszystkim integrację z wyszukiwarką. – Stawiamy sobie ambitny cel – maksymalnie 30 s na wyszukanie dowolnego dokumentu – stwierdza Łukasz Wróbel.
Firma przewiduje także wdrożenie nowych komponentów IT, m.in. sieci WLAN, a do końca 2007 r. synchronizowanego z GPS serweru czasu, nowych systemów dla tzw. testów gorących silnika i testów szczelności. Planowana jest wymiana sprzętu i oprogramowania dla maszyn obróbczych linii wału korbowego, wymiana systemu dla maszyny ustawiającej narzędzie obróbki wału w sekcji presettingu, a także modyfi kacje w głównym systemie produkcyjnym PMS. – Mamy jeszcze wiele potrzeb, ale też i pomysłów na poprawienie jakości pracy, wydajności i sprawności systemów IT – tłumaczy Łukasz Wróbel.
Autor: Tomasz Kozłowski, MSI Polska