Polska europejskim centrum usług IT

Polska może stać się centrum zaawansowanych usług IT dzięki wysoko wykwalifikowanym specjalistom i menedżerom – wynika z najnowszego badania IT@PL Antal International, które zostało zaprezentowane 16 maja br. podczas konferencji w siedzibie PAIiIZ.

Badanie „IT@PL – rynek pracy IT w Polsce” objęło pracodawców i pracowników sektora IT. Dotyczyło zarówno edukacji, kwalifikacji, motywacji polskich specjalistów IT, jak i szans oraz zagrożeń rozwoju tego sektora z perspektywy pracodawców i inwestorów. Patronat nad badaniem objęła British Polish Chamber of Commerce.

Z badania wynika, że dzięki kwalifikacjom kadry specjalistycznej i menedżerskiej firmy zagraniczne z sektora IT postrzegają Polskę jako atrakcyjne miejsce do rozwoju. Jednym z największych atutów jest dostępność kandydatów wyspecjalizowanych w konkretnych technologiach.

Według respondentów Polskę wyróżniają także relatywnie niższe koszty pracy, duże umiejętności i zaangażowanie pracowników w projekty, hobby wpisane w pracę (dla wielu pracowników IT jest pasją), a także położenie geograficzne Polski, ułatwiające komunikację z ośrodkami w innych krajach, podobna strefa czasowa i bliskość kulturowa.

Polska coraz częściej przyciąga inwestycje wymagające wyspecjalizowanych kadr. – Wśród projektów obsługiwanych obecnie przez Agencję na trzecim miejscu są projekty z sektora badawczo-rozwojowego. Musimy wyrzucić spod powieki obraz Polski, gdzie inwestycje zagraniczne to proste projekty przy taśmie produkcyjnej – mówił podczas konferencji prezes PAIiIZ, Sławomir Majman.

– Rok w rok polscy studenci i absolwenci wygrywają międzynarodowe konkursy programistyczne. To pokazuje, że Polska ma nie tylko liczną, ale również świetnie wykształconą kadrę – dodał Aleksander Libera z Departamentu Inwestycji Zagranicznych PAIiIZ.

Polscy menedżerowie IT mają dużą wiedzę techniczną. To osoby, które przeszły ścieżkę od inżyniera do menedżera, mają więc doświadczenie w branży, ich wiedza techniczna zapewnia wydawanie jasnych instrukcji inżynierom i przekładanie potrzeb biznesu na rozwiązania IT.

– Wyłonienie osoby, która będzie dobrym menedżerem IT nie jest jednak proste – szczególnie że aż dla 58% specjalistów preferowaną formą jest awans ekspercki, czyli poziomy, a nie menedżerski – zauważył Łukasz Kośnik, partner w Antal International i dyrektor Antal IT Services. – Z poziomu eksperta pracownicy mają łatwiejszy dostęp do nowości. Na stanowisku menedżera oddalają się od technologii i skupiają m.in. na zarządzaniu.

Źródło: PAIiIZ/Antal

www.paiz.gov.pl