Polityka regulacji rynku cloud computingu

Według Business Software Alliance Polska zajmuje 11. miejsce wśród 24 krajów w nowym rankingu polityk rządowych mających wpływ na rozwój technologii cloud computingu (BSA Global Cloud Computing Scorecard). Sprzeczność przepisów obowiązujących w poszczególnych krajach stanowi zagrożenie dla rozwoju pełnego potencjału globalnego rynku cloud computingu.

BSA Global Cloud Computing Scorecard to pierwszy tego rodzaju ranking, w którym oceniana jest gotowość państw do promowania wzrostu globalnie zintegrowanego rynku cloud computingu. Ranking ocenia stan prawny w 24 krajach, które łącznie odpowiadają za 80% światowych zasobów technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz politykę tych państw w 7 zasadniczych obszarach: ochrony danych, bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni, cyberprzestępczości, własności intelektualnej, interoperacyjności technologicznej i harmonizacji prawa, wolnego handlu oraz infrastruktury IT.

Pięć najwyższych miejsc w rankingu – za najsolidniejszą politykę regulującą rynek cloud computingu – zajęły: Japonia, Australia, Niemcy, USA i Francja.

– Prawdziwe korzyści z technologii cloud computing uzyskuje się w dużej skali – mówi Robert Holleyman, prezydent BSA. – W gospodarce globalnej powinna być możliwość uzyskania technologii potrzebnej do celów prywatnych lub biznesowych z serwerów zlokalizowanych w dowolnym miejscu na świecie. Ale to wymaga prawa umożliwiającego swobodny przepływ danych przez granice. W tej chwili zbyt dużo krajów ma zbyt wiele różnych przepisów utrudniających taką wymianę usług cyfrowych, jakiej naprawdę potrzebujemy.

Wnioski z badania dotyczące Polski

  • W Polsce istnieją przepisy regulujące kwestie ochrony prywatności, podpisu elektronicznego, handlu elektronicznego i cyberprzestępczości, stanowiąc dobrą platformę do promowania zaufania do technologii cloud computing i gospodarki cyfrowej.
  • Polska ma jeden z najbardziej wszechstronnych systemów ochrony własności intelektualnej. W 2008 r. przepisy prawa zostały znowelizowane w zakresie odpowiedzialności dostawców usług internetowych, chociaż nadal istnieją pewne braki w egzekwowaniu tych przepisów, np. brak odpowiednich kwalifikacji i zasobów w zakresie ochrony własności intelektualnej.
  • Polska promuje innowacyjność i interoperacyjność. Stosuje również niedyskryminującą  politykę w zakresie zamówień rządowych.
  • Polska infrastruktura ICT i dostęp do łączy szerokopasmowych są – w porównaniu z postępami w innych dziedzinach – wciąż dość ograniczone. Polska nie ma obecnie funkcjonującej, kompleksowej strategii działania, która zapewniałaby poprawę dostępności łączy szerokopasmowych. Mimo postępu w ostatnich latach (częściowo dzięki inwestycjom z funduszy unijnych) dostęp do łączy szerokopasmowych kształtuje się poniżej średniej europejskiej – w dużych miastach stosunkowo dobry, ale na większości obszarów wiejskich znacznie ograniczony.

Ogólne wnioski

  • Istnieje zasadnicza różnica pomiędzy gospodarkami rozwiniętymi a rozwijającymi się, jeśli chodzi o gotowość eksploatacji technologii cloud computing. Japonia, USA i Unia Europejska stworzyły prawo i przepisy stanowiące solidne podstawy wsparcia rozwoju tej technologii, natomiast kraje rozwijające się, takie jak Chiny, Indie i Brazylia, mają najwięcej do zrobienia, aby zintegrować się z globalnym rynkiem cloud computingu.
  • Niektóre zamożne kraje izolują się za pomocą przepisów prawa pozostających w sprzeczności z regulacjami obowiązującymi w innych krajach. Na przykład proponowane rozwiązania dot. ochrony danych osobowych w UE mogą osłabić potencjalną skalę i wpływ gospodarczy cloud computingu. To najbardziej zaskakujące odkrycie badania.

– W ostatnich latach Polska poczyniła pewne postępy w rozwijaniu solidnego środowiska prawnego sprzyjającego rozwojowi potencjału technologii cloud computingu – mówi Bartłomiej Witucki, koordynator BSA w Polsce. – Jednakże zdrowe krajowe środowisko cloud computingu nie zawsze jest jednocześnie rynkiem dostosowanym do praw innych krajów umożliwiającym swobodny przepływ danych przez granice. Należy zatem podjąć działania, które zapewnią rozwój zdrowego globalnego systemu cloud computingu. Jest to właściwy czas na budowanie odpowiednich krajowych podstaw prawnych, aby partycypować w udziale w rozwoju zdrowego globalnego systemu cloud computingu.