PLM motorem innowacji

Eric Sterling z Siemens PLM Software obserwuje zmiany zachodzące w branży motoryzacyjnej oraz działania producentów mające pomóc im wyprzedzać oczekiwania klientów.

Po wstrząsach spowodowanych przez kryzys gospodarczy w 2008 r. informacja o ponownym wzroście sprzedaży w branży motoryzacyjnej brzmi szczególnie optymistycznie. Producenci z tej branży na całym świecie przeżywali ostatnio bardzo trudny okres jako jedna z grup, które ucierpiały najbardziej z powodu globalnego załamania na rynkach finansowych. Niektórym firmom udało się jednak wykorzystać sytuację i potraktować osłabienie koniunktury jako okazję do przeprowadzenia operacyjnej i finansowej restrukturyzacji w celu umocnienia pozycji na rynku. Dzisiejsza sytuacja tych przedsiębiorstw to potwierdzenie ich determinacji.

Zmieniające się modele biznesowe, udoskonalone portfolio produktów oraz wejście nowych podmiotów do sektora ożywiły branżę, ale wciąż nie sposób ignorować faktu, że producenci pojazdów i ich kooperanci muszą stawiać czoło coraz poważniejszym wyzwaniom i złożoności przedsięwzięcia, jakim jest wprowadzenie pojazdu na rynek. W miarę jak wyścig o pozycję lidera staje się coraz bardziej zacięty, rosną oczekiwania klientów, a wymagania regulacyjne są coraz bardziej rygorystyczne – czołowi producenci muszą sprostać presji związanej z globalizacją łańcuchów dostaw, szybko zmieniającym się gustom klientów oraz zacierającym się granicom między sprzętem a oprogramowaniem. Od sprawności w radzeniu sobie z tymi złożonymi problemami i optymalizacji rozwiązań zależy, czy uda im się wyróżnić na tle konkurencji. W tym zakresie wiele podmiotów zaczyna stawiać na technologie informatyczne.

Siemens PLM Software zdaje sobie sprawę, jak poważnym zadaniem jest zarządzanie procesami rozwoju produktów – począwszy od fazy projektowania aż do produkcji, zwłaszcza jeżeli obejmuje ono także współpracę z dostawcami, zlecanie produkcji podmiotom zewnętrznym, zmieniające się oczekiwania klientów i nowe przepisy różniące się istotnie w poszczególnych częściach świata. Globalny łańcuch dostaw stał się rzeczywistością, a producenci muszą zarządzać wieloma globalnymi programami skierowanymi do wielu odbiorców.

Chcąc sprostać regionalnym wymaganiom regulacyjnym i odmiennym preferencjom klientów, producenci muszą ułatwić sobie wymianę informacji, aby poprawić współpracę w obrębie firmy i z zewnętrznymi kooperantami, skrócić cykl rozwoju produktów oraz zoptymalizować procesy biznesowe. Ich zdolność do realizowania tych celów zależy od zapewnienia sprawnego funkcjonowania zainstalowanej infrastruktury informatycznej, przy czym w wielu przypadkach wymagane jest otwarte środowisko zarządzania cyklem życia produktów (PLM).

Producent luksusowych pojazdów Aston Martin ogłosił ostatnio zamiar standaryzacji procesu opracowywania globalnego samochodu sportowego poprzez wykorzystanie oprogramowania NX Siemens PLM w zintegrowanym procesie komputerowo wspomaganego projektowania, produkcji i analizy inżynierskiej (CAD/CAM/CAE) oraz oprogramowania Teamcenter do zarządzania informacjami o produktach i procesach. To ogólnofirmowe przedsięwzięcie pozwoli firmie Aston Martin wprowadzić dalsze usprawnienia, podnieść wydajność, realizować wspólne procesy i rozszerzyć globalną współpracę w zakresie projektowania i rozwoju. Jak powiedział Sanjeev Pal, analityk PLM w IDC: „Branża motoryzacyjna przechodzi ogromną transformację zarówno pod względem technologicznym, jak i operacyjnym. Rosnąca złożoność pojazdów i zmieniające się uwarunkowania gospodarcze zmuszają producentów samochodów do dokonania ponownej oceny wykorzystywanych dotychczas aplikacji PLM na tle najlepszej oferty takich rozwiązań na rynku”.

W 2012 r. także firma Daimler przejdzie na oprogramowanie NX CAD Siemensa jako standard w rozwijaniu konstrukcji pojazdów, stosowany w skali światowej i integrujący pracę ponad 20 ośrodków rozwojowych i najważniejszych kooperantów na pojedynczej platformie rozwoju produktu. Dzięki NX i Teamcenter wspomniany producent pojazdów uruchomi cyfrową współpracę – od wstępnej koncepcji projektu poprzez symulacje aż do weryfikacji koncepcji w rozwiązaniach konstrukcyjnych. Konsolidacja cyfrowej informacji o produktach w jednej ogólnoświatowej puli danych ułatwi rozwój nowych pojazdów. Ponadto wprowadzenie równoległych procesów rozwoju, projektowania, planowania produkcji i samej produkcji przyczyni się do dalszej optymalizacji całego łańcucha dostaw.

Jeżeli porównać przeciętny współczesny samochód z analogicznym modelem sprzed 10 lat, nie sposób nie zauważyć różnicy w złożoności procesu produkcji, zwłaszcza jeżeli uwzględnić coraz większe znaczenie oprogramowania i elektroniki dla innowacyjności pojazdu. W 2008 r.

Patrick Milligan – jeden z członków zarządu Forda odpowiedzialny za rozwiązania stosowane w pojazdach – tak skomentował fakt rozpoczęcia przez jego firmę stosowania opartego na Teamcenter programu In Vehicle Software (IVS) do zarządzania oprogramowaniem instalowanym w pojazdach: „Standardowo przyjmuje się, że 60% innowacji w pojeździe to teraz oprogramowanie i elektronika, ale naszym zdaniem odsetek ten jest jeszcze wyższy. Doskonałym przykładem jest funkcja Sync w samochodach marki Ford oparta na platformie Windows Embedded Automotive. Jest to opcjonalny pokładowy system łączności i rozrywki, który pozwala kierowcy obsługiwać telefon komórkowy i odtwarzacze muzyczne za pomocą poleceń głosowych, bez odrywania rąk od kierownicy”.

Zasadniczo Ford i Siemens PLM posługują się oprogramowaniem w podobnych celach – takich jak zarządzanie konfiguracją oraz opcjami i wariantami – aby za pomocą PLM sprawnie zarządzać systemami mechanicznymi. Dzięki oprogramowaniu poszczególne pliki są podobne do rzeczywistych części mechanicznych. PLM umożliwia odniesienie pliku oprogramowania do jego wykorzystania w pojeździe, modelu i platformie. IVS pozwala także na opanowanie istotnych atrybutów pliku oprogramowania, takich jak protokoły programowania, protokoły sieciowe, rozmiary pamięci, wielkość plików na dysku i tak dalej. Z uwagi na fakt, że znaczna część rozwoju oprogramowania Forda jest realizowana przez dostawców z całego świata, mogą oni korzystać z Teamcenter do automatycznego sprawdzania typowych problemów w plikach przy okazji ich wprowadzania do pamięci. Pozwala to wykryć wadliwe pliki u źródła i skorygować je przed dalszą dystrybucją. Sprawdzane są takie parametry, jak informacje nagłówka, zużycie pamięci, format pliku binarnego, numer części pliku binarnego, certyfikat, wyniki testów i plik konfiguracyjny. Ustrukturyzowane cykle życia produktu wprowadzone w Teamcenter gwarantują, że zmiany (zawartość pól adresowych) będą sprawdzane w systemie – od wczesnego wykrycia błędów aż do ostatecznego rozwiązania problemów metodami inżynierskimi.

Integracja oprogramowania, elektroniki i inżynierii na etapie projektowania, produkcji i dostawy ma krytyczne znaczenie dla powodzenia całego przedsięwzięcia i będzie zadaniem o coraz większej złożoności w miarę zwiększania się objętości oprogramowania stosowanego w pojazdach z milionów do dziesiątek milionów linii kodu, coraz większych współzależności między elektronicznymi systemami w pojazdach oraz skracania się cyklu eksploatacji urządzeń elektronicznych powszechnego użytku. Dodatkowym źródłem presji na producentów są wymagania klientów oczekujących pojazdów przyjaznych dla środowiska, produkowanych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Producenci muszą zatem optymalizować konstrukcje mechaniczne oraz rozwijać proekologiczne napędy hybrydowe i elektryczne. Wszystko to wymaga strategii łączącej procesy biznesowe z technologiami informatycznymi w celu optymalizacji działalności poprzez zarządzanie zasobami intelektualnymi firmy i wplatanie zewnętrznych i wewnętrznych innowacji w cykl życiowy produktu.

Siemens PLM jest pionierem w dziedzinie zarządzania cyklem życia produktów i będzie kontynuował rozwój rozwiązań dla branży motoryzacyjnej umożliwiających głębszą i bardziej rozbudowaną symulację produktów, sprawniejszą globalną współpracę oraz szybszy rozwój produktów. Cyfrowe środowisko ma bardzo duże znaczenie zarówno ze względu na jego rolę w hali produkcyjnej, jak i sposób jego wykorzystania we współczesnej produkcji samochodów. Pozycję branżowych liderów zachowają tylko te firmy, które umieją spojrzeć na rzeczywistość z szerszej perspektywy oraz wykorzystać technologie informatyczne do tworzenia kolejnych innowacji.

Eric Sterling jest starszym wiceprezesem ds. Lifecycle Collaboration Software w Siemens PLM Software