Outsourcing IT w sektorze przemysłowym

DO POBRANIA:

Rynek outsourcingu IT w sektorze przemysłowym w Polsce   

Nowoczesne technologie są drogie. Żeby jednak być konkurencyjnym na rynku, trzeba z nich korzystać. W tym przypadku może pomóc podpisanie umowy o outsourcingu. Na świecie jest wiele przykładów, że firmy zewnętrzne zapewniają dostęp do najnowszych rozwiązań z branży IT. Z drugiej strony postęp techniczny to jeden z głównych bodźców stymulujących szybki rozwój outsourcingu

Dorota Kubiak, szefowa działu IT Grupy Kapitałowej Kęty, uważa podjętą siedem lat temu decyzję o oddaniu w outsourcing części zadań jej działu za jedną z najbardziej trafnych w swej karierze zawodowej. Notowana na warszawskiej giełdzie spółka, będąca czołowym polskim producentem profili aluminiowych, w 1999 r. powierzyła krakowskiemu Comarchowi dużą część kompetencji w zakresie IT. Umowa obejmowała serwisowanie sprzętu, administrację siecią komputerową, systemami operacyjnymi i pocztowym, help desk dla użytkowników. Ponieważ współpraca z Comarchem przyniosła dobre efekty, z czasem umowę outsourcingową rozszerzono o administrowanie bazami danych i zarządzanie licencjami oprogramowania.

Jakie korzyści osiąga GK Kęty? – Nie musimy do tych zadań zatrudniać własnych pracowników, szkolić ich. Możemy skorzystać z wiedzy usługodawcy. Łatwiej wyegzekwować odpowiednio wysoki poziom usług, który wynika z zapisów umowy – wylicza Dorota Kubiak.

Chętnie oddam w cudze ręce

Informatyka to obszar, który polskie przedsiębiorstwa najchętniej przekazują do zarządzania firmom zewnętrznym – wynika z badań „Outsourcing w Polsce w 2006 r.” zrealizowanych przez The Conference Board. 62% polskich firm uważa, że właśnie IT to najbardziej naturalny obszar do outsourcingu. Pod tym względem nie odbiegamy od reszty świata, co potwierdzają badania Accenture z 2005 r. – „Driving High-Performance Outsourcing: Best Practices from the Masters”.

Te wyniki nie dziwią Leszka Rożdżeńskiego, dyrektora ds. outsourcingu w grupie ComputerLand. – Rynek outsourcingu IT stał się najszybciej rosnącym segmentem usług IT w Polsce. Zgodnie z prognozami do roku 2008 nakłady na outsourcing będą rosły w naszym kraju prawie dwukrotnie szybciej niż cały rynek IT, w średniorocznym tempie 23%.

Według szacunków firmy analitycznej IDC Central Europe w 2005 r. wartość outsourcinug informatycznego w Polsce wyniosła 224 mln USD, co oznacza 27-procentowy wzrost w stosunku do roku 2004. Polskie firmy najchętniej oddają na zewnątrz obsługę sieci i komputerów – wartość tych usług w Polsce w 2005 r. IDC wyceniła na 80,5 mln USD. Wiele polskich przedsiębiorstw nie boi się jednak powierzyć partnerowi pełnej, kompleksowej obsługi swojego systemu informatycznego – wartość tego typu usług w 2005 r. w Polsce IDC szacuje na 75 mln USD. Na razie mniejszą popularnością cieszy się w Polsce przekazywanie w outsourcing usług hostingowych czy powierzanie pełniej obsługi aplikacji.

Co zleca się na zewnątrz?

Zakres usług outsourcingowych, z jakich chcą dziś korzystać polskie przedsiębiorstwa, można podzielić na kilka obszarów: centra obliczeniowe, zarządzanie sieciami oraz środowiskiem pracy użytkownika, wsparcie i utrzymanie aplikacji czy zabezpieczanie ciągłości działania systemu IT. Tymczasem na świecie nie brak przykładów, że firmy decydują się korzystać z najnowocześniejszych technik, od których często zależy powodzenie prowadzonego biznesu. Przykładem może być malezyjski operator telefonii komórkowej Maxis Communications, który w 2005 r. w ramach outsourcingu powierzył Ericssonowi zarządzanie przez 18 miesięcy swą siecią 3G. Szefowie firmy, wchodząc na nowy dla siebie obszar, chcieli się najpierw przyjrzeć, jak w praktyce wykorzystywać najnowocześniejszą technologię.

Z kolei amerykańska agencja kosmiczna NASA już sześć lat temu podpisała umowę outsourcingową z firmą eTrue, dotyczącą udostępnienia systemu biometrycznej identyfikacji. Dzięki temu jej pracownicy mogli z domowych PC uzyskiwać przez Internet dostęp do pilnie strzeżonej sieci komputerowej NASA po przejściu zabezpieczających procedur identyfikacji biometrycznej, takich jak skanowanie kciuka czy twarzy.

Można się spodziewać, że i w Polsce, gdzie outsourcing ma znacznie krótszą historię niż w USA, rynek będzie zmierzać w tym kierunku. Cieszyć może już dziś, że dla coraz większej grupy menedżerów z działów IT słowo outsourcing przestaje brzmieć obco. Stopniowo przestają się też obawiać, że po zawarciu takiej umowy ich pozycja w firmie drastycznie spadnie, bo np. będzie im podlegać skromniejszy liczbowo personel lub dostaną do dyspozycji mniejszy budżet.

Korzyść niejedno ma imię

Takich obaw nie miało kierownictwo spółki Wyborowa SA. Ten znany producent wódek i innych wyrobów spirytusowych, obecnie należący do grupy francuskiego koncernu Pernod Ricard, w marcu 2006 r. zawarł pięcioletni kontrakt outsourcingowy z firmą ComputerLand o wartości 5 mln zł. – Jesteśmy częścią drugiego producenta alkoholi markowych na świecie i musimy także w kwestii rozwiązań informatycznych podążać za ogólnoświatowymi trendami – tłumaczył motywy podpisania tego kontraktu Mariusz Rędaszka, wiceprezes i dyrektor finansowy Wyborowa SA. W ramach umowy ComputerLand m.in. udostępnia swoją infrastrukturę informatyczną, administruje siecią teleinformatyczną i dba o jej bezpieczeństwo. – Dzięki temu możemy ograniczyć wydatki na zakup i utrzymanie sprzętu informatycznego. Mamy też zapewnioną pełną skalowalność rozwiązań w zależności od naszych potrzeb w oparciu o infrastrukturę partnera – wylicza korzyści Marcin Kurkowski, szef działu IT w Wyborowa SA.

Swoje doświadczenia outsourcingowe pozytywnie ocenia też Marek Szelągowski, dyrektor biura informatyki w Budimex SA. Ta firma budowlana korzysta na zasadzie outsourcingu z data center firmy itelligence w Tarnowie Podgórnym. – Outsourcing oznacza dla nas bezpieczeństwo i możliwość skupienia się na tym, co najważniejsze dla naszej firmy w rozwoju usług IT – mówi Marek Szelągowski. – Gdybyśmy chcieli stworzyć własne centrum danych, pochłonęłoby to spore pieniądze i trwało przynajmniej pół roku, a podpisując umowę z itelligence, mogliśmy korzystać z tego dobrodziejstwa od razu.

Partner zajmuje się bieżącym utrzymaniem sieci teleinformatycznej, co jest dość kłopotliwe, bo ze względu na ciągłe rozpoczynanie nowych i kończenie starych budów musi być ona stale dostosowywana do tych zmian. – To ważne mieć partnera, który znając naszą infrastrukturę (aplikacyjną i sprzętową), zazwyczaj jest w stanie wspierać nas szybko i tanio – podkreśla Marek Szelągowski.

Korzyści, jakie osiąga firma powierzająca swój system IT outsoucerowi, może być wiele. Redukcja kosztów, skupienie się na działalności podstawowej, poprawa jakości usług IT, przeniesienie odpowiedzialności za nie na dostawcę – to te najbardziej oczywiste. Warto jednak pamiętać, że outsourcing, który narodził się w USA w latach 70. XX w. i był naturalną konsekwencją globalizacji w biznesie i wzrostu konkurencyjności, dotyczył wtedy głównie dziedzin technicznych (np. kupowania od innych firm niewykorzystanych mocy maszyn). Można więc powiedzieć, że gdyby nie rozwój techniki, outsourcingu by nie było albo nie rozwijałby się tak dynamicznie. Z drugiej strony outsourcing zapewnia o wiele efektywniejsze korzystanie ze zdobyczy techniki.

Autor jest dziennikarzem specjalizującym się w tematyce ekonomicznej i komputerowej

Jak powstał raport „Outsourcing IT w sektorze przemysłowym”

 

Kiedy w 1963 roku firma informatyczna EDS (Electronic Data Systems) zaoferowała koncernowi Frito-Lay zarządzanie sprzętem informatycznym, nikt nie przypuszczał, że rozpoczyna się nowa era zarządzania przedsiębiorstwem polegająca na wykorzystaniu zasobów zewnętrznych. Wkrótce zaczęto zlecać na zewnątrz także inne funkcje przedsiębiorstwa. W latach 80. tego typu działalność określono mianem outsourcingu, od dwóch angielskich słów: outside – zewnętrzny i resource – zasoby, środki.

 

W naszym zestawieniu znalazły się tylko firmy, które odpowiedziały na nasz apel i wypełniły ankietę. Nie ma w nim niektórych liderów rynku outsourcingu globalnego, nie zamieściliśmy też informacji o kilku firmach, które występowały w miniraporcie MSI Polska z listopada 2005 r., nie mając pewności, czy ofertę outsourcingu IT nadal kierują do sektora przemysłowego.

 

Odnotowaliśmy natomiast, że wśród liderów listy Global Outsourcing 100 (obejmującej najważniejsze przedsiębiorstwa świadczące usługi w dziedzinie outsourcingu, opublikowanej przez International Association of Outsourcing Professionals w specjalnym dodatku do magazynu „Fortune” w kwietniu br.) znalazły się m.in. firmy: Accenture, Capgemini, EDS, Hewlett-Packard, IBM, Océ Business Services (należąca do koncernu Océ NV) i Unisys.

 

Tradycyjnie o ocenę stanu obecnego i prognozy poprosiliśmy ekspertów, przedstawicieli firm, które specjalizują się w oferowaniu usług outsourcingu IT na polskim rynku.

Na razie firmy dość ostrożnie podchodzą do outsourcingu procesów biznesowych

 

W 2004 i w 2006 r. zespół warszawskiej firmy doradczej Audytel badał stopień wykorzystania outsourcingu informatycznego i telekomunikacyjnego przez duże (przeciętna firma zatrudniała ok. 1290 pracowników i miała 600 komputerów typu desktop oraz niemal 70 notebooków, 480 telefonów stacjonarnych i 214 komórkowych) firmy państwowe oraz prywatne z różnych branż gospodarki, o przychodach powyżej 50 mln zł.

 

Ogółem z jakiejś formy outsourcingu informatycznego korzystało 62% badanych firm, zaś 25% planowało skorzystanie do końca 2006 r. Podobne proporcje wykazało badanie z roku 2004, natomiast istotny, bo dwukrotny wzrost wykazał outsourcing portali i serwisów WWW, najczęściej wykorzystywana forma outsourcingu IT (ok. 44% badanych firm). Na drugim miejscu jest outsourcing infrastruktury teleinformatycznej (34% badanych).

 

Skromniejszy zasięg ma na razie outsourcing telekomunikacyjny: korzystało z niego 40% firm (wzrost z 26% w 2004 r.), a 10% miało taki zamiar w najbliższej przyszłości. W formie outsourcingu wykorzystywane jest ok. 25% usług głosowych i niemal 30% usług sieci WAN.

 

Na razie firmy dość ostrożnie podchodzą do outsourcingu procesów biznesowych. Tylko niecałe 20% badanych zapewnia sobie w ten sposób ciągłość przetwarzania, 16% korzysta z outsourcerów w obsłudze kadr i płac, zaś 14% badanych firm posługuje się outsourcerami w przypadku masowych wydruków. Charakterystyczne jest utrzymywanie się „twardego jądra nieprzekonanych” – w 2004 r. ok. 30% firm nie korzystało z outsourcingu i nie miało takiego zamiaru, w 2006 r. ten odsetek nieznacznie wzrósł – do grupy tych, którzy nadal nie mają zamiaru należało 34% ankietowanych.

 

Tomasz Kulisiewicz Audytel

 

Zarówno w 2004, jak i w 2006 r. najczęstszym motywem korzystania z outsourcingu jest oczekiwanie obniżenia kosztów operacyjnych i inwestycyjnych. W 2006 r. wyżej niż dwa lata wcześniej oceniano zwiększenie zadowolenia i komfortu pracy (co można by nazwać podnoszeniem współczynnika zadowolenia klienta wewnętrznego firmowych działów IT). Motywem jest też chęć podwyższenia elastyczności działania infrastruktury teleinformatycznej. Natomiast niezmiennie na pierwszym miejscu w obawach przed stosowaniem outsourcingu są wysokie koszty, a także obawa nadmiernego uzależnienia się od outsourcera. Z obawą tą koreluje widoczna tendencja do skracania średniego czasu trwania kontraktu outsourcingowego: w 2004 r. zawierano go średnio na 3,2 lata, natomiast w 2006 – na 2,7 lat.

Oferta outsourcingu IT dla sektora przemysłowego

(uzupełnienie informacji z tabeli) 

BCC (Business Consulting Center)

Przykłady kontraktów (2005–2006): Pfeifer & Langen – serwis aplikacyjny SAP; Grupa Scaninter (Polska, Finlandia, Niemcy) – hosting SAP, outsourcing administracji SAP; Grupa Valeo – serwis aplikacyjny SAP 

Commit Polska

Od 2000 r. firma świadczy usługi pełnego outsourcingu IT

Rodzaj działalności: oferta skierowana szczególnie do przedsiębiorstw, w których zadania związane z IT nie należą bezpośrednio do podstawowej działalności. Firma proponuje klientom nowoczesną infrastrukturę IT, jak również usługi outsourcingowe w zakresie wspomagania programowania. Specjalizuje się w technologiach Java, XML, Oracle oraz Microsoft Business Solutions. Oferuje outsourcing szkoleń, sprzętu informatycznego jak również outsourcing w zakresie bieżących projektów, obsługi/supportu, infrastruktury informatycznej, a w szczególności suport ERP-wincash® rozwoju

EDS-Poland

Od 1993 r. firma działa na polskim rynku jako EDS-Poland sp. z o.o. Outsourcingiem IT zajmuje się od początku swojego istnienia

Rodzaj działalności: od outsourcingu w zakresie zarządzania aplikacjami po outsourcing całych procesów biznesowych (BPO) i pełny outsourcing usług IT

Przykłady kontraktów (2005–2006): General Motors (przedłużenie kontraktu) – usługi w zakresie zarządzania informacją na rzecz GM, instalacje sieci lokalnych w obiektach GM Poland – kontrakt na pełny outsourcing IT obejmujący m.in. fabrykę samochodów w Gliwicach, fabrykę Powertrain w Bielsku-Białej (Fiat – GM) a także fabrykę Powertrain w Tychach. Projekt GM obejmuje też dwa centra kompetencyjne w Gliwicach; Kraft Foods (nowe logo) – pełny outsourcing IT; Delhi (przedłużenie) – pełny outsourcing IT dla wszystkich oddziałów w kraju (obejmuje także call center w Krakowie); Affinia – kontrakt outsourcingowy IT w obszarze zarządzania desktopów, sieci LAN, midrange i usług w zakresie rozwoju aplikacji 

Hewlett-Packard Polska

Firma działa na polskim rynku od 1991 r., a Dział Outsourcingu Hewlett-Packard (HP Outsourcing Services) od 1995 r. Posiada kilkudziesięciu klientów korporacyjnych na terenie całego kraju i specjalizuje się w zarządzaniu zaawansowanymi systemami informatycznymi. Polski zespół (ponad 300 osób) współpracujący przy świadczeniu usług outsourcingowych składa się ze specjalistów, którzy zdobyli wiedzę i doświadczenie podczas realizacji wielu projektów outsourcingowych usług informacyjnych zarówno w kraju, jak i za granicą

Przychody z outsourcingu IT: całościowo 23,6% – dane wg raportu IDC za 2005 r., Overview of HP’s IT Services Revenue by IDC Engagement Type, 2005” (Poland IT Services 2006–2010 Forecast and 2005 Vendor Shares, IDC Sierpień 2006)

Rodzaj działalności: Outsourcing Strategiczny; Zarządzanie Infrastrukturą: zarządzanie pamięcią masową i serwerami, siecią, zarządzanie operacyjne aplikacjami, zarządzanie centrami przetwarzania danych, rozwiązania z zakresu dostępu do Internetu, usługi utrzymana ciągłości biznesu, zarządzanie bezpieczeństwem; Zarządzanie Środowiskiem Użytkownika Końcowego: usługi zarządzania PC, pracą mobilną, pocztą elektroniczną i pracą zespołową, Service Desk, usługi zarządzania przetwarzaniem obrazu i drukowaniem; Usługi Aplikacyjne: usługi doradztwa w zakresie aplikacji, wdrażania aplikacji, integracji aplikacji, zarządzania aplikacjami i usługi pomocy technicznej (service desk, pomoc techniczna pierwszej linii, pomoc techniczna w zakresie pielęgnacji aplikacji); Zapewnienie Ciągłości Biznesu: usługi doradztwa, zapewniania odporności na awarie, odtwarzania procesów biznesowych po awarii, tworzenia kopii zapasowych i odtwarzania, usługi o znaczeniu krytycznym; Outsourcing Procesów Biznesowych: usługi finansowo-księgowe, usługi „od zamówienia do płatności”, „od zaopatrzenia do płatności”, „od zakupu do wycofania z użytku”, usługi dotyczące pracowników, usługi „od rejestracji do sporządzenia raportu”, płace

„Sztandarowy” kontrakt outsourcingowy obejmujący kilka rodzajów działalności: Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – usługi zarządzania infrastrukturą, zarządzanie technologią, telefonią sieciową/IP i bezpiecznym dostępem do Internetu, usługi dla użytkowników końcowych, zarządzanie aplikacjami, w tym obsługa aplikacji niestandardowych i pakietu Oracle e-BusinessSuite, usługi hostingu głównego centrum przetwarzania danych i zarządzanie zapasowym centrum przetwarzania danych, help desk użytkowników końcowych i help desk 2. poziomu; DHL Polska – SAP, bazy danych, dms, sieć, hosting, pay per use

Przykłady kontraktów (2005–2006): Lafarge ITEC – analiza, projektowanie i wdrożenie i utrzymanie infrastruktury w centrum usługowym (Shared Services Centre) Lafarge (hosting infrastruktury centralnej w DataCenter HP, zarządzanie incydentami, usługa help desk, administracja systemami HP-UX i Windows na poziomie systemu operacyjnego, administracja bazami danych Oracle, zarządzanie: siecią, systemem kopii zapasowych, procesem zmian)

Branża przemysłowa reprezentowana przez klientów: spożywcza: Eurocash, Procter & Gamble, Grupa Żywiec SA (3), kosmetyczna: Avon, Procter & Gamble (2), inne: Drukarnia Skarbowa, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (2) 

inteligence

Przykłady kontraktów (2005–2006): Budimex SA – kolokacja i bieżąca obsługa sprzętu, administracja systemami operacyjnymi, administracja systemami SAP, SAP Competence Center; Cantoni Motor SA – outsourcing IT, serwis sprzętowy, administracja systemem Lotus Notes, Internet, help desk; Kompania Piwowarska SA – administracja systemami mySAP, zarządzanie bazą danych, systemem operacyjnym, siecią WAN oraz serwerami, zdalna administracja serwerami zastępczymi, pomoc w dostosowaniu do regulacji ustawy SOX; Imperial Tobacco Polska SA (dawniej Reemtsma Polska SA) – administacja systemami mySAP, CRM, Back Office, Front Office, serwis sprzętowy, obsługa sieci WAN, Internet, SAP BIW, system archiwizacji, help desk, SAP Competence Center; The Lorenz Bahlsen Snack – World sp. z o.o. – administracja systemami SAP, obsługa sieci rozległej WAN, Internet; Kamis – Przyprawy SA – Maintenance SAP, Competence Center

SourceOne Advisory

Konsultanci firmy zajmują się outsourcingiem od 1995 r., zaś od 2006 r. w obecnej formie w ramach SourceOne Advisory

Rodzaj działalności: SourceOne Advisory jest niezależną firmą doradczą specjalizującą się w obszarze strategii sourcingowych oraz procurement outsourcingu IT: wspieranie klientów w opracowywaniu optymalnych strategii sourcingowych; doradzanie w realizacji procesu sourcowania; monitorowanie jakości realizacji kontraktu przez outsourcera; wspomaganie w renegocjacjach istniejących kontraktów 

Transition Technologies

Rodzaj działalności: a. outsourcing aplikacji: projektowanie, wykonanie, utrzymanie systemów informatycznych lub ich części (dowolne technologie, w tym webowe, i dowolna architektura, systemy bazodanowe); projektowanie, wykonanie, utrzymanie układów automatyki cyfrowej opartych na nowoczesnych technikach (optymalizacja nieliniowa, sterowanie predykcyjne, logika rozmyta, sieci neuronowe); wykonywanie i utrzymywanie dedykowanych systemów B2B, B2C, portali korporacyjnych i przemysłowych oraz specjalistycznych systemów zarządzania informacją biznesową; projektowanie i wykonanie, adaptacja rozwiązań numerycznych (systemy eksperckie, optymalizacja nieliniowa, logika rozmyta, sieci neuronowe); wykonywanie modeli matematycznych procesów przemysłowych, implementacja elementów środowiska symulacyjnego; wykonywanie filmów i animacji demonstracyjnych oraz prezentacji i katalogów multimedialnych dla systemów IT; wykonywanie instalatorów aplikacji; b. utrzymanie procesów IT (Incident Management, Problem Management, Service Level Management); c. outsourcing kompetencyjny („work package”, „body leasing” w wyjątkowych sytuacjach): analitycy aplikacji i systemów informatycznych (przygotowywanie analiz systemowych i specyfikacji technicznych); analitycy procesów biznesowych (przygotowywanie analiz biznesowych i specyfikacji wymagań); programiści (J2EE, .NET); specjaliści ds. intranetu i Internetu; specjaliści ds. budowania strategii informatycznych; specjaliści ds. bezpieczeństwa informatycznego; pracownicy obsługi service desk/help desk; kierownicy projektów i inicjatyw projektowych; d. utrzymanie procesów biznesowych klienta (w obszarze IT i poza nim)

„Sztandarowy” kontrakt outsourcingowy obejmujący kilka rodzajów działalności: kontrakt z PTC – rozwój i przystosowywanie oprogramowania do potrzeb klienta, wsparcie techniczne dla klientów PTC (klienci końcowi rekrutują się z branż: elektronika, motoryzacja, opakowania, przemysł lotniczy). Firma zapewnia rozwój oprogramowania oraz jego dedykowanie bez względu na obowiązujące w branży klienta modele biznesowe

Przykłady kontraktów (2005–2006): Paramteric Technology Corporation – rozwój oraz tworzenie zaawansowanego oprogramowania połączony z usługami wsparcia technicznego, customizing oprogramowania, bezpośrednie wsparcie techniczne świadczone u klientów końcowych PTC (VW, Airbus, Audi); Areva Transmission & Distribution – rozwój oraz tworzenie zaawansowanego oprogramowania dla aplikacji obsługujących stacje elektroenergetyczne, połączony z usługami wsparcia technicznego, implementacja oprogramowania w sektorze przemysłowym u klientów końcowych Areva (energia elektryczna, gaz, wytwarzanie ciepła)

Branża przemysłowa reprezentowana przez klientów: elektroniczna – Schneider Electric, Emerson PM; energetyczna – Areva T&D, Emerson PM; farmaceutyczna – Glaxo Smith Kline, Pfizer Pharmaceutical Company; metalurgiczna – Voest Alpine; motoryzacyjna – Volkswagen, Audi; spożywcza – Tetra Pak; wodno-kanalizacyjna – Detroit Water and Sawerage Department; Marine – Rolls-Royce Marine; lotnicza – Airbus; informatyczna – Parametric Technologies Corporation

ZETO SA w Poznaniu

Firma zajmuje się outsourcingiem IT od 1965 r. (najpierw jako przedsiębiorstwo państwowe, a od 1992 r. jako spółka akcyjna) – na rynku od polskim od początku istnienia

Obszary objęte outsourcingiem: w przypadku aplikacji ERP outsourcingiem objęte są wszystkie obszary działalności klienta zgodnie z funkcjami danego systemu (działy księgowo-finansowe, kadrowo- płacowe, działy sprzedaży, zakupu, gospodarki magazynowej produkcji czy CRM) – w tym przypadku zarządzanie bazami danych czy administracja infrastrukturą niezbędną do uruchomienia danej aplikacji również są po stronie outsourscera; w przypadku usług serwisu jest to zdefiniowane pomiędzy stronami 

Sytuacja na polskim rynku odzwierciedla trendy na rynkach zachodnich… z kilkuletnim opóźnieniem

 

Jakie są w Polsce trendy rozwoju rynku outsourcingu IT? Czy zgodne z zachodnimi?

 

– Polski rynek outsourcingu IT znajduje się obecnie w fazie wzrostu. To trend długookresowy ze względu na olbrzymi potencjał rozwoju oferty outsourcingowej – od outsourcingu wybranych technik IT po outsourcing całych procesów biznesowych wspieranych przez rozwiązania informatyczne.

 

Podobnie jak w przypadku wielu innych usług, sytuacja na polskim rynku odzwierciedla trendy na rynkach zachodnich – z kilkuletnim opóźnieniem.

 

Jaki typ usług outsourcingowych jest najbardziej popularny w Polsce obecnie? Jakie są prognozy?

 

– Dostępna na rynku oferta firm świadczących usługi outsourcingowe IT stanowi odpowiedź na zróżnicowane potrzeby przedsiębiorstw (dostępność i kompetencje kadry, koszty oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa itp.).

 

Mamy zatem pełną gamę usług, począwszy od outsourcingu selektywnego (wydzielenie z infrastruktury IT szczegółowych kompetencji i oddanie ich w zewnętrzne zarządzanie) po outsourcing totalny (oddanie całego IT w zewnętrzne zarządzanie) czy BPO (outsourcing całych procesów biznesowych wspieranych technologią informatyczną).

 

Szczegółowe rozwiązania służące do realizacji celów strategicznych outsourcingu to: usługi kolokacji (utrzymanie systemów stanowiących własność klienta w zewnętrznym centrum przetwarzania danych), usługi hostingowe (instalacja oprogramowania stanowiącego własność klienta na platformach udostępnionych przez centrum przetwarzania danych), modele ASP (udostępnianie klientowi systemu informatycznego bez konieczności zakupu przez niego licencji na oprogramowanie) oraz outsourcing kompetencji administrowania systemami.

 

Sądzę, że obecnie ciągle najpopularniejsze są usługi outsourcingu selektywnego, czyli współpracy w utrzymaniu części infrastruktury, która z jednej strony wymaga specjalistycznych kompetencji, a z drugiej – jest bardzo ważna dla biznesu przedsiębiorstwa. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku systemów SAP. Rzadziej firmy decydują się na outsourcing wszystkich zagadnień związanych z IT czy najprostszych kompetencji (np. lokalnego help desku).

 

W moim przekonaniu największy rozwój usług outsourcingowych nastąpi w przyszłości w zakresie Business Process Outsourcing (BPO), czyli outsourcowania całych procesów biznesowych wspieranych techniką informatyczną. BPO jest formą współpracy, która zapewnia osiąganie korzyści nie tylko dzięki minimalizowaniu ryzyka czy podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa i obsługi systemów, ale również dzięki oszczędnościom w zakresie kosztów pracy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tomasz Wawrzonek menedżer IT w Dziale Usług Outsourcingowych BCC

 

Jakie perspektywy mają firmy zajmujące się outsourcingiem IT w branży przemysłowej? Czy branża ta będzie ciągle chłonnym rynkiem?

 

Specyfika outsourcingu IT nie wymaga od firm świadczących takie usługi specjalizacji branżowej, zatem branża przemysłowa nie jest tutaj wyjątkiem. Również firmy z tego sektora coraz częściej korzystają z usług outsourcingu selektywnego, czyli współpracy w utrzymaniu części infrastruktury, a także outsourcingu totalnego polegającego na przekazaniu całości zasobów IT w ręce outsourcera. Nie widzę powodów, aby w branży przemysłowej były trendy inne niż w pozostałych branżach, dlatego tutaj outsourcing ma również dobre perspektywy.

Polska w zakresie outsourcingu IT ma nadal dużo do nadrobienia względem Europy Zachodniej

 

Jakie są w Polsce trendy rozwoju rynku outsourcingu IT? Czy są zgodne z zachodnimi?

 

– Na polskim rynku outsourcingowym coraz większą grupę odbiorców stanowią firmy średnie i małe, nieposiadające kapitału zagranicznego. W zakresie usług nadal większość umów nie dotyczy pełnego outsourcingu procesów IT, ale głównie zarządzania sprzętem i systemami. Polska w zakresie outsourcingu IT ma nadal dużo do nadrobienia względem Europy Zachodniej.

 

W krajach o znacznie wyższym poziomie wykorzystania nowych technologii do budowania przewagi konkurencyjnej outsourcing traktowany jest jako kolejny czynnik składający się na osiąganie sukcesu rynkowego, a nie tylko sposób funkcjonowania IT w danej firmy. Pomiędzy Polską a krajami Europy Zachodniej zauważalna jest dysproporcja wartościowa i procentowa usług oddawanych w outsourcing. W dodatku w Polsce nadal dość powszechne są obawy związane z przekazaniem zgromadzonych danych pod zarząd zewnętrzny, a także strach przed zmianami w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.

 

Jaki typ usług outsourcingowych jest najbardziej popularny w Polsce obecnie? Jakie są prognozy na przyszłość?

 

– W Polsce rynek usług outsourcingu IT jest wciąż w fazie rozwoju, dlatego podmiotom zewnętrznym powierzane są mniej złożone zadania. Największą popularnością cieszą się usługi zarządzania siecią, wynajmu serwerów lub hostingu serwerów i aplikacji. Wyprowadzenie na zewnątrz całego procesu biznesowego, obejmującego zarówno zasoby sprzętowe, jak i ludzkie, to wciąż rzadkość w Polsce.

 

Adam Gębski menedżer ds. sprzedaży ZETO SA w Poznaniu 

 

Głównym czynnikiem stymulującym rozwój rynku outsourcingowego jest wzrost świadomości kadry zarządzającej, dla której najważniejszy jest dostęp do najnowszych technologii, dobrze wyszkolonej kadry, a także zapewnienie nieprzerwanej pracy systemu. Dlatego firmy coraz częściej decydują się na oddanie tej części procesu biznesowego w zarządzanie zewnętrznym dostawcom, przede wszystkim dlatego, że jest to bardziej efektywne.

 

Ponadto szybko rośnie liczba firm średnich, które naszym zdaniem będą stanowiły główną grupę odbiorców usług outsourcingowych. Ich rozwój musi być wsparty nowoczesnymi technologiami informatycznymi, które firmy częściej będą wynajmowały, niż kupowały, aby zaoszczędzone środki przeznaczać na rozwój podstawowej działalności. 

Czy outsourcing zasobów informatycznych jest bezpieczny?

 

Wiele firm ma obawy, czy powierzanie swych systemów informatycznych i danych w nich zgromadzonych firmom outsourcingowym jest bezpieczne. W przypadku systemów informatycznych istnieje też kwestia cezury odpowiedzialności, czyli doprecyzowania, do którego momentu odpowiedzialność za sprawność systemu ponosi outsourcer, a kiedy spoczywa ona na użytkownikach, którzy, jak pokazuje praktyka, są sprawcami sporej części problemów nękających firmowe IT. Wątpliwości te może potęgować fakt, że umowę z outsourcerem trzeba zawrzeć na dość długi okres, bo inaczej nie ma ona ekonomicznego uzasadnienia.

 

Klient ma prawo wymagać od outsourcera zapewnienia bezpieczeństwa technicznego, psychologicznego i prawnego. Bezpieczeństwo techniczne gwarantują centra przetwarzania danych (data center) – profesjonalne serwerownie odpowiednio zabezpieczone przed dostępem osób niepowołanych oraz przed zdarzeniami losowymi, np. pożarem czy powodzią.

 

Często jednak to tzw. bezpieczeństwo psychologiczne powoduje, że szefowie niektórych przedsiębiorstw nie chcą słyszeć o outsourcingu. Często niepokoją się, że w ten sposób łatwiejszy dostęp do danych będą miały osoby niepowołane, zapominając, że pracownicy outsourcera, w przeciwieństwie do jego własnych, rzadko są w stanie wskazać strategiczne informacje. W dodatku własny pracownik niewiele ryzykuje, sprzedając informacje, zaś istnienie i pozycja firmy outsourcingowej na rynku w dużej mierze zależą od zaufania klientów. Dlatego firmy outsourcingowe niezwykle starannie dobierają pracowników i często opracowują specjalne wewnętrzne procedury regulujące takie kwestie jak dostęp do danych klienta.

 

W kwestiach prawnych z kolei jest szczególnie ważne, żeby ustalić wzajemną odpowiedzialność, a także sposób komunikacji i raportowania podczas trwania umowy. W przypadku nieprzewidzianych zdarzeń klient powinien otrzymać gwarancję odtworzenia systemu w przewidzianym umową terminie, może też dochodzić odszkodowania za poniesione straty.

Jakie są największe zalety korzystania z outsourcingu IT?

Odpowiedzi udzielone redakcji MSI przez przedstawicieli ankietowanych firm 

BCC (Business Consulting Center)

Za najważniejsze uznajemy:

  • Możliwość koncentracji firmy i ludzi na podstawowej działalności.
  • Przewidywalność i stabilność kosztów. 

BizTech Konsulting

  • Zmniejszenie nakładów ponoszonych na utrzymanie i rozwój zasobów informatycznych firmy.
  • Intensyfikacja wykorzystania technik komputerowych w działalności operacyjnej firmy.
  • Przekazanie i usprawnienie kontaktów z dostawcami oprogramowania i sprzętu komputerowego.
  • Uproszczenie struktury wewnętrznej.
  • Wykorzystanie wiedzy i doświadczenia wykwalifikowanego zespołu inżynierów i konsultantów odpowiedzialnych za realizację projektów infrastrukturalnych i biznesowych.
  • Krótki czas reakcji i usuwania awarii.
  • Zmniejszanie przestojów.
  • Dostępność obsługi.
  • Dostęp do najnowszych technik informatycznych. 

Commit Polska

  • Wyraźne obniżenie kosztów dotyczących zarówno utrzymania infrastruktury teleinformatycznej, jak i ciągłego inwestowania w jej rozwój (koszty przenoszą się z części stałej do zależnej od przychodów i kondycji finansowej firmy).
  • Redukcja kosztów związanych ze znalezieniem i utrzymaniem specjalistów z zakresu IT.
  • Gwarancja dostępu do sprawdzonych zasobów wiedzy i doświadczenia oraz nowoczesnych technologii.
  • Poprawa wydajności oraz efektywności działania przedsiębiorstwa w zakresie zadań zlecanych wykwalifikowanym specjalistom. 

EDS-Poland

Bardzo ważną zaletą jest dostęp do nowoczesnych technologii i best practices, z których klienci czerpią ogromne korzyści (trudnomierzalne, ale w pewnym okresie czasu bardzo widoczne). Dostarczanie usług outsourcingowych IT przez doświadczonego partnera zapewnia klientowi dużą elastyczność w podejmowaniu decyzji biznesowych, dzięki czemu uzyskuje przewagę konkurencyjną na rynku. 

Hewlett-Packard Polska

  • Zwiększenie znaczenia infrastruktury informatycznej dla działalności biznesowej przedsiębiorstwa.
  • Mniejsza uwaga skupiona na kwestiach utrzymania i zarządzania operacyjnego.
  • Możliwość przewidywania poziomu wydatków i przeznaczanie funduszy na projekty strategiczne zamiast na utrzymanie i zarządzanie operacyjne.
  • Zwiększenie stabilności, wydajności i niezawodności infrastruktury, zapewnienie optymalnego czasu pracy bez przestojów.
  • Koncentracja na kwestiach biznesowych firmy o znaczeniu krytycznym. Odciążenie pracowników, zapewnienie im możliwości skupienia uwagi na planowaniu i realizacji celów firmy.
  • Możliwość szybszego uzyskania zwrotu z inwestowania w infrastrukturę informatyczną (RoIT).
  • Uproszczenie procesów biznesowych i obniżenie kosztów pomocy technicznej w celu zapewnienia większego zwrotu z inwestycji.
  • Obniżenie całkowitego kosztu posiadania (TCO). Powierzenie na zewnątrz realizacji zadań wymagających wysokich kwalifikacji, takich jak: konfigurowanie, zarządzanie, pielęgnacja, pomoc techniczna i monitorowanie w celu obniżenia kosztów obsługi.
  • Odciążenie pracowników, którzy zamiast zajmować się pielęgnacją dotychczasowych aplikacji mogą skoncentrować się na strategii ich dalszego rozwoju.
  • Skrócenie czasu opracowywania nowych rozwiązań dzięki szybszej transformacji aplikacji.
  • Zwiększenie produktywności użytkowników i pracowników działu informatyki. Szybka pomoc techniczna udzielana przez specjalistów zapewnia optymalną produktywność pracowników i personelu informatycznego, pozwalając im skoncentrować się na działaniach zwiększających rynkową wartość przedsiębiorstwa z punktu widzenia akcjonariuszy (shareholder value).
  • Obniżenie kosztów obsługi, pomocy technicznej i administracji w celu zmniejszenia całkowitego kosztu posiadania.
  • Efektywniejsze zarządzanie z wykorzystaniem mniejszych zasobów. Powierzenie zarządzania i pomocy technicznej, a tym samym odciążenie własnych pracowników, którzy mogą się dzięki temu skoncentrować na podstawowej działalności firmy.
  • Koncentracja uwagi kierownictwa na problemach strategicznych zamiast na przynoszących niewielkie korzyści działaniach na poziomie transakcji.
  • Obniżenie kosztów operacyjnych, możliwość korzystania z niższych kosztów pracy, lepszych systemów informatycznych i większych możliwości działania na skalę globalną.
  • Poprawa elastyczności operacyjnej i minimalizacja nakładów kapitałowych.
  • Osiągnięcie poziomu usług zdefiniowanego przez firmę.
  • Minimalizacja zakłóceń w działaniu infrastruktury informatycznej i związanych z nią procesów biznesowych.
  • Koncentracja na działalności podstawowej i obszarach o znaczeniu krytycznym.
  • Dostosowanie kosztów zapewniania ciągłości biznesu do ryzyka i zagrożeń, na które narażona jest firma.
  • Dostosowanie inwestycji w zakresie systemów zapewniania ciągłości biznesu i dostępności do ich wpływu na działalność oraz ryzyka i zagrożeń, na jakie narażona jest firma.

itelligence

Na pierwszym miejscu wymienić należy zmniejszenie ryzyka działalności firmy, a dalej – dostęp do najlepszych specjalistów, obsługujących wciąż rozwijane systemy IT, oraz możliwość skorzystania z nowych, często bardzo drogich rozwiązań. Ocena ryzyka działalności firmy ma bezpośrednie przełożenie na jej wartość i markę. Wszystko oczywiście pod warunkiem współpracy z doświadczonym partnerem oferującym usługi outsourcingowe.

Dodatkowo outsourcing umożliwia uporządkowanie pewnych procedur i wykorzystywanych rozwiązań technicznych. Wbrew pozorom i mitom – to dopiero nad wyoutsourcowaną częścią IT klient ma prawdziwą kontrolę. Dobrze zdefiniowana umowa outsourcingowa określa poziomy gwarantowanych usług, czyli np. czasy odpowiedzi, przepustowość, czasy reakcji. Takiego poczucia bezpieczeństwa firma nie osiągnie, decydując się na własną infrastrukturę IT.

Często zapomina się o korzyściach z outsourcingu jako narzędzia zwiększania przychodów i zysków przedsiębiorstwa. Firma oferująca usługi outsourcingu może zaproponować realizację pewnych działań przedsiębiorstwa szybciej i sprawniej. Na przykład do kontaktu z dostawcami – w miejsce kontaktów telefonicznych czy e-mailowych – outsourcer zaproponuje rozwiązanie portalowe, które pomoże zwiększyć przychody. 

PrimeSoft Polska

Możliwość skoncentrowania się usługobiorcy na „core” działalności. Optymalizacja kosztów oraz ograniczenie ryzyka działalności operacyjnej w obszarach, które nie stanowią domeny działalności firmy. Outsourcing daje usługobiorcy większą elastyczność w zakresie dopasowywania stopnia korzystania z usługi w zależności od bieżącej sytuacji usługobiorcy i zmieniających się warunków rynkowych. 

SourceOne Advisory

  • Redukcja kosztów.
  • Pełna przewidywalność kosztów.
  • Wprowadzenie mechanizmów rozliczeń za usługi IT.
  • Podniesienie poziomu usług IT.

Transition Technologies

Outsourcing usług IT:

  • Zapewnia firmie zwiększenie oszczędności, wzrost zwrotu z inwestycji, a przede wszystkim gwarantuje swoim użytkownikom najwyższej jakości usługi IT.
  • Pozwala skupić się na kluczowych dla firmy zadaniach, co wpływa korzystnie na jej wydajność.
  • Wpływa na redukcję kosztów, oszczędność w zakresie szkolenia pracowników, inwestowania w technologię, obsługę administracyjno-kadrową i wielkość biura.
  • Ogranicza wysokość inwestycji niezbędnych do stworzenia i utrzymania odpowiedniego poziomu kompetencji czy infrastruktury IT.
  • Stwarza korzystniejszą strukturę kosztów osobowych przedsiębiorstwa.
  • Umożliwia przesunięcie obowiązków pracodawcy wynikających z aktualnych przepisów prawa pracy na wyspecjalizowaną firmę.
  • Zapewnia wyższy poziom usług. Wysoka specjalizacja – wykorzystanie zewnętrznych specjalistów pozwala szybciej reagować na zmiany potrzeb biznesowych czy możliwości technicznych.
  • Umożliwia standaryzację produkcji oprogramowania i jego utrzymania.
  • Wywołuje efekt synergii doświadczeń na podstawie zrealizowanych kontraktów.
  • Umożliwia samoczynne generowanie potrzeb klientów na podstawie dotychczasowych doświadczeń.
  • Gwarantuje elastyczność doboru profesjonalnej kadry oraz optymalizację kosztów rekrutacji i szkoleń w zakresie stale zmieniających się technik.

T-Systems Polska

  • Większe bezpieczeństwo w zakresie przetwarzania i danych.
  • Koncentracja zasobów na podstawowej działalności klienta.
  • Oszczędności finansowe.
  • Zwiększenie efektywności pracy.
  • Niższy stopień komplikacji procesów wewnętrznych.
  • Jasno sprecyzowana odpowiedzialność za infrastrukturę telekomunikacyjną i informatyczną.

ZETO SA w Poznaniu

  • Zdobycie kompetencji zarówno w zakresie aplikacji, jak i niezbędnej infrastruktury sprzętowej poprzez dostęp do wysokiej klasy specjalistów.
  • Maksymalizacja bezpieczeństwa – ciągłość działania aplikacji, bezpieczeństwo danych.
  • Dostęp do najnowszych technologii, wersji oprogramowania.
  • Wzrost efektywności poprzez koncentrację na swoich kluczowych kompetencjach i oddelegowanie rutynowych i czasochłonnych zadań na zewnątrz.
  • Przejrzystość kosztów – przewidywalność, planowanie.
  • Brak inwestowania w dotychczasową infrastrukturę techniczną (praca terminalowa).
  • Wynagrodzenie skorelowane z jakością usług.
  • Minimalizacja ryzyka w zakresie rozwiązań IT poprzez dzielenie go z outsourcerem.
  • Uzyskanie większej stabilności opieki nad powierzonym majątkiem i funkcjami organizacyjnymi firmy (brak uzależnienia od choroby, urlopu itp.).
  • Pozbycie się problemu starzenia się techniki.
  • Wsparcie telefoniczne.
  • Wygoda!!!

Autor: Marek Jaślan