Mobilne biuro… z duchem czasów

Firma Cisco zaprezentowała wyniki międzynarodowego badania dotyczącego miejsc wykonywania pracy. Zgodnie z nimi 60% pracowników jest przekonanych, że wydajna praca nie wymaga ich fizycznej obecności w biurze. Ta sama liczba pracowników jest skłonna wybrać gorzej płatne oferty pracy, które zapewniają więcej opcji dostępu do informacji poza biurem, zamiast obejmować bardziej lukratywne stanowiska, ale o ograniczonym zakresie elastyczności.

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie firmy Cisco przez agencję InsightExpress, firmę z USA zajmującą się badaniami rynkowymi. Powód badania? Zdobycie i uporządkowanie wiedzy na temat współczesnych wyzwań czyhających na firmy starające się zaspokajać potrzeby pracowników i własne w obliczu coraz większej mobilności personelu, rosnącego poziomu zagrożeń i dostępu do technologii mogących udostępniać aplikacje i informacje w bardziej nieograniczony sposób – od zwirtualizowanych centrów przetwarzania danych i środowisk typu „cloud” po tradycyjne sieci przewodowe i bezprzewodowe.

W ramach badania przeprowadzono dwie ankiety – jedną wśród pracowników, drugą – wśród informatyków. Ankietowano w sumie 2600 osób z 13 krajów: USA, Meksyku, Brazylii, Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Włoch, Rosji, Indii, Chin, Japonii i Australii.

Analizując wnioski z badania, można poznać oczekiwania, potrzeby i zachowania pracowników na całym świecie, wpływające na sposób zdobywania dostępu do informacji i komunikowania się w przedsiębiorstwach.

Wnioski z badania

  • Trzech na pięciu pracowników (60%) jest przekonanych, że wydajna praca nie wymaga ich fizycznej obecności w biurze. W szczególności dotyczy to Azji i Ameryki Łacińskiej – 93% pracowników stwierdziło, że do utrzymania właściwej wydajności pracy nie muszą przebywać w biurze. Przekonanie to w znacznym stopniu podzielają respondenci z Chin (81%) i Brazylii (76%).
  • Dwóch na trzech badanych pracowników (66%) oczekuje, że technologie IT powinny umożliwiać im wykorzystywanie dowolnych urządzeń (osobistych lub firmowych) do uzyskiwania dostępu do firmowych sieci, aplikacji i informacji w dowolnym miejscu i czasie. Pracownicy ci oczekują również, że wybór tego typu urządzeń będzie coraz szerszy.
  • 45% ankietowanych pracowników dysponujących dostępem do korporacyjnych sieci, aplikacji i informacji poza biurem poświęca dodatkowo 2-3 godziny na pracę każdego dnia, natomiast 25% – co najmniej 4 godziny.
  • Pracownicy podkreślają również duże znaczenie możliwości pracy w dowolnym miejscu – czynnik ten może wpływać na lojalność wobec firmy (13%), wybór stanowiska (12%) i morale (9%). Na przykład dwóch na trzech pracowników na całym świecie (66%) przyznało, że przyjęliby ofertę pracy z niższym wynagrodzeniem, za to z większą elastycznością korzystania z urządzeń, dostępem do mediów społecznościowych, rezygnując z lepiej płatnej oferty, ale pozbawionej takiej elastyczności.
  • Prawie połowa informatyków uczestniczących w badaniu (45%) stwierdziła, że w zakresie zasad i technologii nie jest przygotowana do udzielania wsparcia bardziej mobilnym i elastycznym pracownikom.
  • Najważniejsze bariery uniemożliwiające większe rozproszenie personelu to według informatyków bezpieczeństwo (57%), budżet (34%) i doświadczenie pracowników (17%). Z kolei według pracowników przeszkodą jest brak rozwiązań IT i obowiązujące zasady korporacyjne.
  • Prawie jeden na pięciu pracowników (19%) na całym świecie przyznał, że zauważył obce osoby spoglądające na ekran jego komputera w miejscach publicznych, natomiast kolejne 19% pracowników stwierdziło, że nigdy nie sprawdza otoczenia, w którym korzysta ze służbowych komputerów.
  • 17% pracowników pozostawia urządzenia bez opieki w miejscach publicznych, a 58% pozwala osobom spoza firmy korzystać z urządzeń firmowych bez żadnego nadzoru.
  • Ze wzrostem stopnia rozproszenia personelu wzrasta ryzyko utraty danych. Jeden na czterech informatyków (26%) biorących udział w badaniu stwierdził, że ¼ urządzeń wydanych pracownikom w ciągu ostatnich 12 miesięcy została zagubiona lub skradziona.

W miarę wzrostu mobilności personelu nieuchronnie zwiększa się liczba problemów związanych z zarządzaniem bezpieczeństwem i ryzykiem. Wnioski z badania sygnalizują potrzebę wdrażania skuteczniejszych zasad korporacyjnych, organizowania szkoleń dla użytkowników końcowych oraz nawiązywania bliższych relacji między pracownikami a działami IT.

– Praca przestała kojarzyć się z miejscem. Stała się stylem życia, a rola informatyka w rezultacie zyska jeszcze bardziej strategiczne znaczenie, polegające na zapewnieniu poprawy wydajności i niezmiennego poziomu pracy – uważa Dave Evans, futurolog i główny technolog grupy doradczej Internet Business Solutions Group w firmie Cisco.