M-ATV G10 – współpraca przemysłu (DS Germaz) z Politechniką Wrocławską oraz Akademią Sztuk Pięknych we Wrocławiu

Na początku roku Autodesk zainaugurował program „Cyfrowe Prototypowanie – Projekt Kwartału”, skierowany do polskich inżynierów z różnych sektorów przemysłu. Celem jest pokazanie innowacyjnych projektów, tworzonych w Polsce z wykorzystaniem cyfrowego prototypowania za pomocą rozwiązań Autodesk. Program ma charakter długofalowy – raz na kwartał wyróżniany jest jeden projekt.

Pierwszym laureatem konkursu została wrocławska firma DS Germaz oraz Politechnika Wrocławska za projekt wielozadaniowego pojazdu opancerzonego minoodpornego. Projekt wyróżniono za nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne, innowacyjność i wysoką funkcjonalność produktu.

W prezentowanym projekcie prototyp fizyczny pojazdu został zrealizowany i poddany cyklowi badań eksperymentalnych.

Celem M-ATV G10 było zaprojektowanie i zbudowanie nowoczesnego pojazdu, w którym miano połączyć wysoki poziom ochrony przed eksplozją ładunków wybuchowych, mobilność oraz ładowność, gwarantując przez to skuteczną realizację zadań bojowych. Projekt powstał we współpracy przemysłu (DS Germaz) z Politechniką Wrocławską oraz Akademią Sztuk Pięknych we Wrocławiu.

Dom Samochodowy Germaz sp. z o.o. założono w 1992 r. we Wrocławiu. W 1997 r. firma została autoryzowanym dealerem samochodów Ford. W 2003 r. utworzyła specjalny dział samochodów ciężarowych Ford. Od 2011 r. jest też autoryzowanym dealerem Mitsubishi.

– Jesteśmy dumni z M-ATV G10. To pojazd na światowym poziomie, spełniający najwyższe normy bezpieczeństwa, który powstał w celu sprostania wszelkim zagrożeniom oraz różnym warunkom zarówno pogodowym, jak i w zakresie ukształtowania terenu – mówi Andrzej Mazur, prezes Germaz. – Przy tworzeniu M-ATV G10 wykorzystaliśmy najlepsze rozwiązania do projektowania, wysokiej klasy materiały oraz nowoczesne technologie motoryzacyjne.

Projekt konstrukcji pojazdu wraz z pełną dokumentacją techniczną został wykonany z wykorzystaniem Autodesk Inventor.

– Autodesk Inventor umożliwił nam modelowe badanie szeregu wariantów projektu oraz szybkie wprowadzanie zmian. Model wykorzystaliśmy również do wielopłaszczyznowych badań oraz przeprowadzenia licznych obliczeń i symulacji – mówi dr Tadeusz Lewandowski, Politechnika Wrocławska.

M-ATV G10 bazuje na sprawdzonym podwoziu specjalnego przeznaczenia firmy MB UNIMOG, które gwarantuje wysokie parametry techniczne w przypadku pracy w trudnych warunkach terenowych. Zadaniem zespołu projektowego było zbudowanie pancernego nadwozia i połączenie go z podwoziem bazowym MB UNIMOG. Sposób połączenia konstrukcji pancernego nadwozia z podwoziem został zaprojektowany w Autodesk Inventor i opatentowany. M-ATV G10 zawiera również specjalnie zaprojektowane przeciwwybuchowe fotele.

Dzięki cyfrowemu prototypowi zrealizowanemu w Autodesk Inventor możliwe jest szybkie wprowadzanie modyfikacji i dostosowywanie pojazdu do specyficznych potrzeb. M-ATV G10 to platforma, na bazie której może powstać cała rodzina pojazdów specjalistycznych.

Rozwiązania zastosowane w pojeździe zostały sprawdzone przez specjalistów z Politechniki Wrocławskiej podczas badań i symulacji numerycznych oraz podczas prób poligonowych.

Oprogramowanie dostarczyła firma PCC Polska, autoryzowany partner Autodesk.