VoIP wychodzi daleko poza tanie rozmowy telefoniczne, umożliwia bowiem komunikację w łańcuchu dostaw
Systemy techniki transmisji dźwięku VoIP, które wykorzystują połączenia internetowe zamiast linii telefonicznych, w przyszłości umożliwią wybór wielu różnych zastosowań i urządzeń, takich jak telefon, e-mail, komputer i osobisty asystent cyfrowy (PDA). Zdaniem Framingham z firmy IDC z Massachusetts możliwe też będzie wdrożenie technik współpracujących, takich jak konferencje w sieci.Rynek central IP wzrośnie do około 8 mld USD w 2008 r., napędzany przez zmniejszające się ceny, większą mobilność pracowników, potrzebę współpracy i rozszerzające się opcje urządzeń służących do komunikacji
– Dla większości użytkowników punktem startowym do tej techniki jest telefon IP, ale jego użyteczność wykracza daleko poza umożliwienie prowadzenia tanich rozmów telefonicznych – mówi Grant Opperman, prezes D.W. Morgan – firmy konsultingowej i usługowej, zajmującej się logistyką dostaw, z siedzibą w Pleasanton (Kalifornia). Firmy Cisco Systems, Avaya czy Nortel odniosły sukces dzięki telefonom IP. Są one elastyczniejsze, łatwiejsze w użyciu i tańsze niż telefony tradycyjne, a wbudowany w nie ekran jest czytnikiem XML. Taki telefon stanowi podstawę do korzystania z usług oferowanych w sieci internetowej.
Opperman mówi, że taka kombinacja VoIP i usług sieciowych (opartych na miniaplikacjach wykorzystujących otwarte standardy), dzięki której można wymieniać dane przez sieć, przekształca telefon wyposażony w VoIP w XXI–wieczną wersję klienta uproszczonego. Całkowita wizja klienta uproszczonego to terminal z wnętrzem komputerowym w centralnym miejscu. To stanowi istotę telefonu VoIP. Otrzymuje on informacje z serwerów, może używać aplikacji i przesyłać informacje dalej.
Cisco wchodzi w ten obszar ze swoimi rozwiązaniami Łańcucha Dostaw na Życzenie (DDSC), stanowiącymi połączenie sprzętu, oprogramowania i zabezpieczeń, które wspierają, zabezpieczają i integrują komunikację opartą na IP z innymi aplikacjami. – Sercem systemu DDSC jest zintegrowany router usługowy (ISR), który scala cechy funkcjonalne, do których były wcześniej wymagane trzy lub cztery osobne pudełka, w jednej obudowie i czyni je łatwo dostępnymi – mówi Scott Westlake, dyrektor do spraw marketingu w Cisco.
D.W. Morgan partnerował Cisco we wdrożeniu potencjału telefonii IP do łańcucha dostaw. – Jakie są zasługi Cisco w zmianie reguł gry w ISR? – pyta Opperman. – Zmieścili w jednej obudowie wszystkie urządzenia niezbędne do integracji, które można w niej skonfigurować.
Producent robotów, Adept Technology z Livermore z Kalifornii, stopniowo wdraża komunikację internetową, zaczynając nie od telefonów IP, ale od DDSC. Adept Technology zatrudnił do zarządzania logistyką i transportem firmę D.W. Morgan, która zainstalowała routery ISR produkcji Cisco we wszystkich obiektach firmy Adept i jego partnerów w łańcuchu dostaw. Obecnie zapisy transakcji wprowadzane są do systemów firmowych Adept Technology za pośrednictwem sieci Cisco DDSC, co zapewnia wszystkim uczestniczącym w łańcuchu dostaw dostęp do nich w czasie rzeczywistym.
W następnym etapie wdrażania w Adept Technology firma D.W. Morgan uaktywni bezprzewodową łączność ISR tak, aby każdy pracownik firmy Adept, posiadający urządzenie bezprzewodowe, miał zapewnioną możliwość wejścia do systemu. W przyszłości Adept będzie też wyposażony w telefony VoIP.
Opperman na pytanie: „Po co ktoś mógłby potrzebować telefonu, skoro może mieć dostęp do informacji o łańcuchu dostaw w swoim komputerze lub PDA?” odpowiedział: – Telefon stanowi aplikację komputerową, dzięki której szybko przekazuje się wiadomości e-mailem. Natomiast telefon IP dostarcza szybkiej informacji bez potrzeby włączania komputera.