Fascynujący czas dla sektora utility w Polsce

– Chcemy rozwijać usługi szybciej niż konkurenci – Bastian Fischer, Vice President Utilities Business Unit, Oracle Corporation


Bastian Fischer pełni funkcję dyrektora generalnego Działu Rozwiązań Globalnych Oracle Utilities, odpowiedzialnego za sektor instytucji użyteczności publicznej w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Przesyła raporty bezpośrednio do prezesa w San Francisco, który jest odpowiedzialny za sektor utility na całym świecie


Jakie zadania będą spełniać jednostki centrum kompetencyjnego? Jaki będzie zasięg działania centrum zlokalizowanego w Polsce?

– Oddziały Utilities Global Business Units zajmują się w danym regionie sprzedażą rozwiązań dla sektora użyteczności publicznej. Centra pełnią podwójną rolę. Z jednej strony odpowiadają za rozwój regionalny bezpośrednio przed szefem działu w San Francisco, z drugiej – mają za zadanie dbać o odpowiednie rozlokowanie serwisu doradczego czy konsultacyjnego.

Jedno centrum jest w Manili (w Regionie Azji), a w Europie pierwsza i jedyna jednostka tego typu powstała w Warszawie.

Centrum w Polsce charakteryzuje się mocnymi kompetencjami. Działamy w systemie partnerskim, czyli chcemy wystartować z takiego poziomu, jaki zajmujemy w innych sektorach w Polsce. Kolejny krok to rozszerzenie kompetencji centrum, szybszy rozwój oraz zwiększenie zakresu i zasięgu usług konsultingowych.

Naszym głównym zamierzeniem jest koncentracja na rynku polskim, rozwijanie naszych możliwości związanych z lokalną kulturą, zwyczajami. Pragniemy jak najszybciej wkroczyć na ten rynek, co jest ważne, ponieważ w gospodarce wszystko zmienia się bardzo szybko. Chcemy po prostu rozwijać nasze usługi szybciej niż konkurenci.

Kogo Oracle postrzega jako konkurentów w Polsce?

– Zajmuję się procesami źródłowymi, czyli zagadnieniami generowania, transmisji, dystrybucji i serwisu dla klientów. Odpowiedź na to pytanie nie leży więc w moich kompetencjach, ale odpowiem.

Są dwie grupy konkurentów: domy software’owe sprzedające oprogramowanie bilingowe, w tym lokalne firmy informatyczne, druga – wewnętrzne wydziały IT dużych przedsiębiorstw użyteczności publicznej, które oferują niektóre działające dotychczas systemy w branży.

Jakich wyników spodziewa się Oracle, otwierając centrum w Polsce? Jaką przyjął strategię działania w naszym kraju?

– Nasza historia w Polsce jest całkiem długa. Jesteśmy na tym rynku od ponad trzech lat, od kiedy realizowaliśmy pierwsze wdrożenie. Teraz udało nam się podpisać ważny kontrakt z firmą Vattenfall Sales Poland, w której obowiązuje standard korporacyjny IT inny niż w pozostałych lokalizacjach tego koncernu. Jesteśmy dumni, że udało nam się wdrożyć tu nasze rozwiązania.

Kolejne kroki biznesowe polegają na obserwacji zmieniającego się rynku energetyki w Polsce. W kraju działa silna grupa przedstawicieli handlowych, mamy dobry kontakt z 6–7 grupami utility (dostawy elektryczności i gazu).

Kontynuujemy to, co osiągnęliśmy w innych krajach do tej pory. Poznaliśmy procesy uwolnienia rynku m.in. w Irlandii, Kanadzie i Australii. Chcemy wykorzystać te doświadczenia także w Polsce. Centrum kompetencyjne zostało powołane, abyśmy mogli dostarczać nowym klientom usługi najlepszej jakości oraz nowe rozwiązania, które proponuje nasza firma.

Jakie największe korzyści z istnienia centrum rekomenduje się potencjalnym klientom?

– Nowe centrum kompetencyjne będzie zajmować się w dużej mierze doradztwem. Chcemy dzielić się doświadczeniami, być przewodnikiem dla firm użyteczności publicznej. Pomagać w transformacji polskiego rynku.

Mamy bogate doświadczenie z innych regionów świata. Możemy zaoferować pomoc nie tylko w zakresie IT, ale i w optymalizacji działania biznesu. Mamy zamiar skupiać się na przekształcaniu biznesu, dostarczając wskazówki, jak działać, aby osiągnąć sukces.

Czy w zakresie rozwiązań SPL Oracle będzie korzystał z pomocy nowych partnerów, czy z dotychczasowych?

– Współpracujemy z wieloma korporacjami międzynarodowymi, ale w Polsce chcemy skupić się na lokalnych partnerach biznesowych, którzy najlepiej znają rynek i jego potrzeby, również w zakresie integracji systemów. Na tym polega nasza główna strategia.

Mamy wielu partnerów, ale wykorzystujemy każdą okazję do rozmowy, poszukując firm o wysokich kompetencjach. Podczas różnych konferencji szkicujemy naszą strategię, prezentujemy kolejne możliwości w Polsce, kolejne kroki w zakresie współpracy czy szkoleń.

Przeszkoliliśmy na terenie Polski ok. 20 partnerów, przybliżając ich specjalistom tematykę rozwiązań IT oferowanych przez naszą firmę.

Branża energetyczna uważana jest za najlepiej zinformatyzowaną w Polsce. Czy deregulacja rynku może wygenerować nowe potrzeby, nowych klientów?

– Transformacja rynku energetycznego w Polsce jest dla Oracle szansą zdobycia nowych kontraktów. Wszelkie instytucje użyteczności publicznej opierają się na IT. Ich działalność musi być rejestrowana bardzo szczegółowo w czasie rzeczywistym. Zwiększa się więc ilość danych, które niosą mnóstwo informacji niezbędnych w działalności biznesowej.

Deregulacja rynku energii stwarza nową rzeczywistość. Dużą uwagę zwracamy na automatyzację procesów związanych z deregulacją. To ważne, by postanowienia deregulacyjne istniały nie tylko na papierze, ale także w życiu biznesu.

W rzeczywistości, jaka pojawia się po deregulacji, powstają firmy nowego rodzaju, a role istniejących graczy zmieniają się. Obecne rozwiązania IT stają się niewystarczające. Jak w wielu innych krajach, także w Polsce firmy przechodzą ze starszych, mniej rozwiniętych systemów IT na nowe. Podejmują duże inwestycje, żeby rozwijać nowe rozwiązania IT w swoich przedsiębiorstwach.

Pierwszy kontrakt Oracle zawarł w Polsce z Vattenffal, czyli z przedstawicielem branży energetycznej. Czy są prowadzone rozmowy z przedsiębiorstwami użyteczności publicznej, np. dostawcami gazu, z branży wodno-kanalizacyjnej?

– Tak, prowadzimy rozmowy ze wszystkimi grupami tych przedsiębiorstw na polskim rynku. Jesteśmy w stanie zainwestować duże pieniądze we współpracę.

Decyzja, kto zostanie naszym klientem, nie została jeszcze podjęta. Musimy zdobyć pewność, że będzie to odpowiedni partner w długim okresie – tylko taka współpraca nas interesuje. Jesteśmy na nią przygotowani. Umowy zostaną podpisane w tym roku kalendarzowym. Wtedy podamy je do wiadomości publicznej.

W Polsce zaczynają być popularne rozwiązania budowane w architekturze SOA. Czy Oracle włącza się w ten trend?

– Oracle stara się oferować zintegrowane rozwiązania IT, ale oczywiście możliwa jest ich współpraca z oprogramowaniem innych firm na zasadzie architektury SOA.

Oferujemy usługi internetowe (Web services) w zakresie bilingów, odczytów, prognozowania biznesowego czy ustalania cen. Chcemy szeroko korzystać z platformy SOA. Jesteśmy otwarci. Nasze rozwiązania opierają się na oprogramowaniu warstwy pośredniej Oracle Fusion Middleware, dzięki czemu pomagają dostarczać ważne informacje do zintegrowanych platform SOA.

Jak pan ocenia potrzeby Polski w zakresie utility i możliwości na tle innych krajów Europy? Czy mamy szansę dogonić Zachód?

– Priorytetem jest zwiększenie efektywności infrastruktury polskiego rynku energetycznego. Chodzi o możliwości wytwarzania, przejście ze starych systemów na nowe, zautomatyzowane, które będą w stanie zapobiegać niepotrzebnym stratom czy zatrzymaniom.

Myślę, że wasz kraj jest w stanie przeskoczyć jedną generację rozwiązań technicznych i wprowadzić automatyzację, podobnie jak dzieje się z telefonami. Nikt nie opracowuje nowych telefonów stacjonarnych w sytuacji, gdy telefony komórkowe stały się powszechne.

Jakie są trendy dotyczące oferty dla sektora utility w Europie?

– Europa jest bardzo zróżnicowana pod względem systemów używanych przez instytucje publiczne. Na Zachodzie istnieją już bardzo nowoczesne rozwiązania dotyczące oszczędności energii elektrycznej. Klienci mają większy wybór dostawców energii. Mogą określić, kiedy chcą ją otrzymywać, w jaki sposób, w jakiej cenie.

W państwach Europy Zachodniej, jak Francja czy Wielka Brytania, pomagamy we wprowadzaniu innowacji. Pomagamy w zapanowaniu nad ogromną ilością danych pojawiających się w czasie rzeczywistym lub w określonym interwale czasowym. Możemy obsługiwać cały cykl, od wytworzenia energii aż do przekazania jej do konsumenta. Pomagamy przedsiębiorstwom w prognozowaniu odpowiedniego zużycia, w transformowaniu danych w konkretne informacje, na podstawie których można realizować określone działania, które z kolei pomagają w osiąganiu wytyczonych celów.

Dla mnie bardzo interesujące jest obserwowanie zmian zachodzących w Polsce, kiedy przemysł energetyczny przechodzi transformację. We Francji, Wielkiej Brytanii, USA, Australii odbyło się to przed 15 laty.

Trendy? Pojawia się następna generacja systemów IT, które muszą analizować mnóstwo danych w czasie rzeczywistym, rozwiązania zbierające automatycznie dane z różnych mierników, ważne stają się kwestie przechowywania danych czy integracji aplikacji.

To bardzo interesujący czas dla sektora utility. Fascynujący czas…

  

Centrum Kompetencyjne dla Polski i Europy

 

Oracle uruchomił nową jednostkę Utilities Global Business Unit, która będzie odpowiadała za sprzedaż oprogramowania dla przedsiębiorstw użyteczności publicznej.

 

Oferta dla sektora utilities zawiera produkty oparte na systemach firmy SPL World Group przejętej przez Oracle w 2006 r., m.in. zaawansowane systemy bilingowe z funkcjami CRM i contact center, oprogramowanie wspierające dystrybucję, przesył energii, paliw czy wody. Oracle oferuje także systemy Lodestar – czołowego producenta oprogramowania do zarządzania danymi pomiarowymi.

 

Systemy SPL World Group działają u dystrybutorów energii i innych mediów m.in. w USA, RPA, Irlandii, Rosji i krajach azjatyckich. Największym klientem jest Veolia Energy (Dalkia), która dostarcza energię 120 milionom odbiorców w Europie.

 

W Polsce Oracle zawarł niedawno pierwszy kontrakt z Vattenfall Sales Poland na dostawę systemu bilingowego Oracle Customer Care & Billing for Utilities. System będzie rozliczał nowych klientów indywidualnych spółki oraz małe przedsiębiorstwa pozyskane na uwolnionym rynku energii.

 

W uruchamianym w Warszawie centrum kompetencyjnym do obsługi sektora utilities zostanie zatrudnionych około 20 konsultantów. Zasięg działania obejmie nie tylko rynek lokalny, ale i inne kraje regionu, w tym Czechy, Węgry i Słowację.

Autor: Elżbieta Jaworska, MSI Polska