Dlaczego firma PeopleSoft kupiła JDE oraz JCIT?

SYSTEMY ERP A EKONOMICZNA PRODUKCJA

Odnowienie zaangażowania firmy PeopleSoft w przedsięwzięcia produkcyjne było głównym tematem Szczytu Kierownictwa PeopleSoft, trzydniowej konferencji, która odbywała się 17–19 maja br. w Las Vegas. Uczestnikami konferencji byli przedstawiciele kadry zarządzającej wysokiego szczebla, reprezentujący bazę klientów firmy.

Ówczesny główny dyrektor zarządzający firmy PeopleSoft, Craig Conway (od 1 października jest nim David A. Duffield) przyznał, że jego firma poszła w ślady konkurencji w zakresie funkcjonalności produkcyjnej, ale warta 1,8 miliarda USD transakcja zakupu firmy J.D. Edwards, którą zrealizowano w roku ubiegłym, zapewniła PeopleSoft fundament, na którym można zbudować wspaniały zestaw aplikacji dla przedsiębiorstw produkcyjnych.

 – Nabycie J.D. Edwards było jak ukończenie nowego cyklu inwestycyjnego – oświadczył główny dyrektor zarządzający firmy PeopleSoft, Craig Conway

– Nabycie J.D. Edwards można porównać do zakończenia nowego cyklu inwestycyjnego – powiedział Conway. – Mamy zestaw nowych produktów, takich jak rozwiązania dla przedsiębiorstw z przemysłu o znacznym poziomie aktywów oraz firm reprezentujących średni segment rynku, co dało nam możliwość wejścia na nowe rynki. Nie byliśmy w stanie dokonać takiej inwestycji samodzielnie, a przynajmniej nie w rozsądnych ramach czasowych.

Les Wyatt, poprzedni członek zarządu J.D. Edwards, obecnie piastujący stanowisko dyrektora generalnego w EnterpriseOne, będącej oferentem oprogramowania przeznaczonego dla sektora firm średnich, powiedział, że nowe rozwiązania produkcyjne PeopleSoft wspierają model firmy na bieżąco reagującej na zapotrzebowania rynkowe.

Firmy analityczne, łącznie z bostońską AMR Research, promują ten właśnie model, który wymaga połączenia działań produkcyjnych z rzeczywistymi zamówieniami klienta. (patrz: raport z konferencji AMR, strona 14).

Podczas szczytu firma PeopleSoft przedstawiła sześć nowych produktów, które, jak twierdzi, pasują do modelu produkcji reagującej na popyt [nota wydawcy: kompletną listę produktów znaleźć można w elektronicznej edycji niniejszego artykułu w lipcowym, sieciowym wydaniu MSI 0nline (wydanie amerykańskie), znajdującym się pod adresem www.msimag.com]. Do najbardziej znaczących produktów, jak mówi Wyatt, należy model ekonomicznego zaopatrzenia umożliwiający firmom dopasowanie procesów zakupów do tego, co PeopleSoft określa mianem metodologii „przepływu popytu”.

Przepływ popytu – wariant systemu produkcji Toyoty, został opracowany przez firmę JCIT, której główna siedziba mieści się w Denver. PeopleSoft wykupiła na wyłączność licencje na wykorzystanie Metodologii Przepływu Popytu (Demand Flow Methodology) od JCIT pod koniec roku 2003. Wyatt powiedział, że metodologie te przenikną do wszystkich ofert PeopleSoft przeznaczonych dla przedsiębiorstw produkcyjnych, obejmując aplikację służącą do projektowania linii produkcyjnych, która również ma zostać dopasowana do modelu Przepływu popytu. Pakiet ten, nazwany Demand Flow Manufacturing Package (Produkcja oparta na Przepływie popytu) ma zostać wprowadzony na rynek w czwartym kwartale roku 2004. Inne komponenty zestawu trafiły na rynek już w czerwcu.

– Produkcja, której motorem są rzeczywiste zapotrzebowania stała się wymogiem konkurencyjności – powiedział Wyatt, wyjaśniając powody budowania przez PeopleSoft strategii produktów przeznaczonych dla przedsiębiorstw produkcyjnych na tej właśnie koncepcji. – Polega to na reagowaniu na niestałą naturę rynkowego popytu oraz wzrastającą zależność od globalnych sieci zaopatrzenia.

Według Wyatta elementy pakietu są dostępne zarówno użytkownikom PeopleSoft Enterprise, jak i PeopleSoft EnterpriseOne. Pierwszy produkt jest przeznaczony dla dużych przedsiębiorstw, a drugi dla firm o średniej wielkości, które PeopleSoft definiuje jako podmioty o rocznych przychodach poniżej 1 miliarda USD.