Branża pod lupą: Czysto i dokładnie

Spełnienie norm czystości i ścisłe przestrzeganie norm jakościowych to być albo nie być dla przedsiębiorstwa zajmującego się produkcją spożywczą. Aby utrzymać się na bardzo konkurencyjnym rynku, musi zoptymalizować wszelkie procesy, jakie w nim zachodzą. Pomóc w tym może stosowanie systemów IT, szczególnie takich, które wspomagają kadrę w rozwiązywaniu najważniejszych zagadnień pojawiających się w procesie produkcji – MES (Manufacturing Execution System), EMI (Enterprise Manufacturing Intelligence) i SPC (Statistical Process Control). Dzięki temu poprawia się efektywność produkcji, a tym samym konkurencyjność firmy. >

Jak podaje najnowszy raport Aberdeen Group w najlepszych przedsiębiorstwach w USA wskaźnik OEE (Overall Equipment Effectiveness – wskaźnik efektywności wyposażenia) wynosi 91%, najgorzej wypada sektor spożywczy z przeciętnym wskaźnikiem OEE na poziomie 76%. W Polsce wielkość ta prawdopodobnie osiąga jeszcze niższą wartość. Jak widać, jest tu pole do zwiększania efektywności.

Według raportu Aberdeen Group większość przedsiębiorstw wskazuje poprawę wydajności produkcji w procesach przemysłowych jako sposób zredukowania kosztów operacyjnych. Jednocześnie 77% firm wskazuje potrzebę redukowania kosztów operacyjnych jako najwyższą konieczność i priorytet w działaniach. W związku z tym niezbędne stają się inwestycje w systemy do zarządzania produkcją i wydajnością.

Jak wynika z raportu, w celu poprawy OEE przemysł spożywczy powinien skupić się m.in. na zdobywaniu danych w czasie rzeczywistym, automatycznym przekazywaniu informacji do systemów biznesowych, a także zapewniać wizualizację i analizę danych w czasie rzeczywistym.

Dla sprawnego zarządzania produkcją niezbędne jest, aby w przedsiębiorstwie funkcjonował spójny system informatyczny, a nie kilka luźno powiązanych programów. System taki powinien być zasilany możliwie dużą ilością danych zbieranych automatycznie. Informacje takie posłużą do nadzoru produkcji (w tym dostaw surowców, dystrybucji produktów, utrzymania ruchu itp.). Mając zagregowane dane, można bardzo precyzyjnie planować produkcję, remonty, dostawy, a także analizować i raportować stan każdego procesu w przedsiębiorstwie.

W tak skonstruowanym systemie ważne będą z pozoru drobne elementy, takie jak czytniki kodów kreskowych, znaczniki RFID, systemy transmisji i obróbki danych oraz systemy nadzorujące ich pracę (np. ERP, BI, WMS, CMMS, EMI i inne).

W branży spożywczej bardzo istotna jest możliwość dokładnej identyfikacji każdej partii towaru – zarówno na wejściu, jak i wyjściu procesu produkcji. Dlatego tak ważne są wszelkie aplikacje i podsystemy umożliwiające śledzenie produktów w łańcuchu dostaw. Dzięki temu można w razie awarii zidentyfikować i wycofać produkt wadliwy, niespełniający norm. A w przypadku wyrobów spożywczych jedno „potknięcie” może skutkować nawet bankructwem firmy.

OEE to wskaźnik określający straty z tytułu niezaplanowanych zdarzeń na maszynach, takich jak nieplanowane przestoje, niezgodna z wymaganiami jakość oraz wydłużone czasy cyklu pracy maszyny. Wskazuje poziom strat w zadanym czasie eksploatacji maszyny.

 

Żródło: Astor

Z najnowszych badań przeprowadzonych przez AMR Research przy współpracy firmy Lawson Software wynika, że większość uczestniczących w ankiecie producentów artykułów spożywczych musiało w 2007 r. wycofać z rynku co najmniej jeden produkt. Ponad połowa strat związanych z tymi wycofaniami przekraczała 10 mln USD, 40% respondentów odnotowało w 2007 r. straty na poziomie co najmniej 20 mln USD. A tymczasem systemy śledzenia pozwoliłyby wielu tym wycofaniom zapobiec.

Firmy, które najlepiej radzą sobie z prewencyjnym zarządzaniem jakością produktów, charakteryzuje pięć cech: śledzenie na skalę wielu przedsiębiorstw, śledzenie na poziomie artykułu, automatyzacja produkcji, przeglądy danych nt. jakości dla zespołów z różnych obszarów działalności i wykwalifikowane zespoły do obsługi łańcucha dostaw.

W ramach badań „Śledzenie w łańcuchu dostaw artykułów spożywczych” firma AMR Research przeprowadziła w maju 2008 roku 251 ankiet internetowych. W ankiecie wzięli udział producenci z branży artykułów spożywczych z USA, a także Francji, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Do udziału w ankiecie zakwalifikowano firmy o rozwiniętej strukturze łańcucha dostaw, z rocznymi przychodami przekraczającymi 100 mln USD (tylko respondenci z USA) lub walutowy odpowiednik co najmniej 50 mln USD (tylko respondenci z Europy).

Źródło: www.lawson.com


Zestawienie wybranych systemów dla branży spożywczej w Polsce

(w nawiasie podany dostawca systemu)

ARIS SmartPath for Food Industry (IDS Scheer)

System SAP Business All-in-One, jako kompleksowe rozwiązanie obejmujące program komputerowy, modele procesowe właściwe dla danej branży oraz usługi konsultingowe, spełnia obecne wymagania i wspiera potencjał wzrostu w przyszłości. System ARIS SmartPath for Food Industry został przygotowany specjalnie na potrzeby branży spożywczej.

AX People (DST)

System w pełni zintegrowany z rozwiązaniem Microsoft Dynamics AX (ERP Axapta), może również pracować w sposób niezależny, wykorzystując jedynie rdzeń tego systemu. Można go dostosować do wymagań praktycznie każdego przedsiębiorstwa, bez względu na stopień komplikacji regulaminu wynagradzania czy liczbę pracowników, jaką będzie obsługiwał.

Podstawową jego cechą jest pełna skalowalność, co oznacza dostosowanie do specyficznych wymagań użytkownika oraz nieograniczone możliwości rekonfigurowania w miarę zmian (organizacyjnych lub regulaminów wynagradzania) w przedsiębiorstwie.

Wdrożenia w Polsce: Südzucker Polska

Axel (Axel Firma Handlowo-Usługowa Jacek Karmański)

Oprogramowanie zaprojektowane do stosowania w piekarniach i cukierniach. Zapewnia kompleksową obsługę księgowo-materiałową oraz zredukowanie czasu wykonywania codziennych czynności zawodowych i kosztów przedsiębiorstwa. System o intuicyjnej obsłudze, dostosowany także do komputerów o mniejszych mocach przerobowych.

Baan HR (DST)

Multimedialny system do prowadzenia spraw pracowniczych w średnich i dużych przedsiębiorstwach. Umożliwia inteligentne łączenie i automatyczne przetwarzanie zarejestrowanych informacji, wspiera procesy podejmowania decyzji we wszystkich aspektach zarządzania kadrami, wspomaga „miękkie” obszary zarządzania zasobami ludzkimi. Obecnie oferowany jest moduł kadrowo-płacowy dla następcy systemu Baan – Infor LN ERP, który charakteryzuje się m.in większą funkcjonalnością, ułatwioną obsługą oraz nową szatą graficzną.

Produkty można dostosować do wymagań każdego przedsiębiorstwa, bez względu na stopień komplikacji regulaminu wynagradzania czy liczbę obsługiwanych pracowników. Podstawowa cecha aplikacji to pełna skalowalność, czyli dostosowywanie do specyficznych wymagań użytkownika, oraz nieograniczone możliwości rekonfigurowania aplikacji w miarę zmian w przedsiębiorstwie.

Wdrożenia w Polsce: Agros Nova, Hoop, Indykpol

bcsTiger (BCS Polska)

System informatyczny przeznaczony do nadzorowania (optymalizacji) procesów magazynowych. Zapewnia poprawną obsługę towarów szybko rotujących (m.in. produkty spożywcze) i kompletne śledzenie ich przepływu (zgodność z systemem GS1). W celu usprawnienia obsługi współpracuje z systemami automatycznej identyfikacji (kody kreskowe/RFID). Szczególnie przydatne w branży spożywczej moduły (w tym roku zaimplementowane w najnowszej wersji 2.0) to: kontrola jakości, wizualizacja pochodzenia partii towarów i obsługi produkcji, obsługa opakowań zwrotnych oraz interfejs do obsługi zewnętrznych urządzeń typu Print & Apply (aplikatorów etykiet).

Wdrożenia w Polsce: Binder International Warszawa, Esca Food Solutions, Fario

ECOD (Comarch)

Platforma B2B do usprawnienia współpracy i komunikacji pomiędzy partnerami procesu handlowego, głównie sieciami handlowymi a dostawcami. Jest to rozwiązanie EDI (Electronic Document Interchange) oparte na standardach komunikacyjnych ECR.

Główne problemy, jakie rozwiązuje się, eliminując papierowe dokumenty to: redukcja liczby błędów wynikających z ręcznego procesowania dokumentów, oszczędność czasu i poprawa komunikacji pomiędzy partnerami handlowymi, redukcja kosztów i błędów w łańcuchu dostaw, sprzedaży, logistyki i finansów. Serwis WWW umożliwia korzystanie z ECOD za pośrednictwem strony internetowej.

Pakiet Centrum przeznaczony jest dla najbardziej wymagających klientów. Systemy tej klasy tworzone są na indywidualne potrzeby klienta, w pełni integrują się z dowolnymi wewnętrznymi aplikacjami w firmie. Ich funkcje mogą być dowolnie kształtowane w kierunku systemów monitorujących, konwertujących i przesyłających informacje nie tylko do firm zewnętrznych, ale także w obrębie własnej struktury magazynów w dowolnym formacie, niezależnym od standardu EDI.

FlexNet (Apriso)

Platforma usprawnia zarządzanie produkcją i logistyką w czasie rzeczywistym, standaryzując i harmonogramując kolejne zadania oraz optymalizując wykorzystanie wszystkich dostępnych zasobów produkcyjnych. W czasie rzeczywistym FlexNet prowadzi również genealogię produkcji oraz pełną kontrolę przebiegu procesów pod względem jakości i wydajności. Każde zdefiniowane odejście od ustalonych parametrów jest od razu sygnalizowane kierownikowi produkcji ze wskazaniem miejsca i przyczyny. FlexNet wspiera strategiczne inicjatywy, takie jak Lean Manufacturing lub Six Sigma, umożliwiając jednocześnie zarządzanie produkcją zmienną i krótkoseryjną.

Food Distribution VerticalSoft (Columbus IT)

System dla firm dystrybuujących żywność (w tym produkty rolnicze, mięso i nabiał) zapewnia szybkie przetworzenie zamówień, odpowiednią kontrolę towaru oraz rzetelne kalkulacje marketingowe oraz cenowe. Obejmuje takie funkcje, jak trasy ciężarówek, zlecenia dla kierowców, coraz bardziej złożone plany marketingowe, obciążenia z tytułu niewłaściwego dostarczenia przesyłek, narosłe sumy, prowizje, lokalizację partii, wymogi związane z wycofaniem produktu, ceny kontraktowe, przewodniki rachunków stałych czy kontrola towaru.

Food Manufacturing VerticalSoft (Columbus IT)

System dla przetwórców żywności (żywność gotowa, mięso, nabiał, płody rolne) automatyzuje operacje finansowe, sprzedażowe, stosunki z klientami, zamówienia, produkcję i magazynowanie, wspomaga kontrolę towaru, zarządzanie magazynem, harmonogramowanie, kontrolę jakości, prowadzi rozszerzoną lokalizację partii. Upraszcza takie operacje, jak formułowanie receptur, kontrola marki, planowanie inwentarza oraz produkcji czy kontrola wersji.

IFS Applications (IFS)

Rozwiązanie dla branży spożywczej wyposażono w moduł zarządzania jakością, który umożliwia kontrolę i szybką reakcję w czasie rzeczywistym na wykryte anomalie, zapewnia bezpieczeństwo produkcji, a także zgodność z regulacjami prawnymi nałożonymi na branżę. Umożliwia również wspieranie procesów planowania, oceny popytu i korygowania prognoz. Moduł IFS Planowanie Popytu korzysta z dowolnych danych pochodzących z aplikacji, daje również duże możliwości współpracy z partnerami. Zapewnia wysyłanie prognoz bezpośrednio e-mailem do dużych kooperantów np. hurtowni, którzy na tej podstawie mogą sami je modyfikować i mieć wpływ na prognozowanie, planowanie i uzupełnianie zapasów.

Rozwiązanie dla branży spożywczej obejmuje m.in. moduły: planowanie popytu, planowanie produkcji, produkcja wsadowa (obsługa receptur), zarządzanie jakością (ISO, HACCP, statystyczna kontrola procesów), zarządzanie sprzedażą i relacjami z klientami (CRM), analiza kosztów produkcji i zarządcza, utrzymanie ruchu i remonty.

Wdrożenia w Polsce: Nestle Waters Polska, I.D.C. Polonia

Impuls 5 (BPSC)

Zintegrowany pakiet klasy ERP/MRP II zawiera m.in. aplikacje wspomagające zarządzanie: kapitałem, personelem, dystrybucją, transportem, produkcją, relacjami z klientami oraz obiegiem dokumentów. Zapewnia dostęp do poszczególnych funkcji z poziomu jednej aplikacji, rozbudowany mechanizm ochrony i poufności danych. Jest otwarty na specjalistyczne rozwiązania branżowe, przystosowany do funkcjonowania w strukturach wielofirmowych i wieloddziałowych. Oferuje pełną zgodność z przepisami polskiego prawa i ustawodawstwem unijnym, a także integrację z rozwiązaniami internetowymi.

Rozwiązanie kompleksowe, w pełni skalowalne – możliwość rozbudowy z rozwojem działalności i wymagań użytkownika. Zawiera specjalistyczne moduły: System Wagowy, Magazyn Wysokiego Składowania, Odzież Robocza i Wyposażenie Pracownika, Kontrola Jakości i Intrastat – System Obsługi Deklaracji Statystycznych w ramach unii celnej UE, a także moduł do obsługi produkcji procesowej, przetwórczej, recepturowej. Pełna integracja z Systemem Wagowym BPSC współpracującym z wszystkimi uznanymi na rynku terminalami wagowymi i wagami.

Wdrożenia w Polsce: Koral, WSS Społem Kielce, Sokpol, Rolnik, Osmofrost, Pepees, Polski Cukier, OSM Piątnica, Nomax, Promar, Animex-Morliny, Duda Bis, ZM Mysław, Łmeat Łuków, Tarczyński SA, ZD Koziegłowy, ZM Farmutil HS

InForum Business Intelligence (Centrum Komputerowe ZETO w Łodzi)

Zaawansowane rozwiązanie biznesowe oparte na wielowymiarowych mechanizmach analitycznych. Przetwarzając gigantyczne ilości danych, dostarcza pożądane raporty, prognozy i przewidywane trendy m.in. w postaci nowoczesnych form wizualnych. Dzięki implementacji InForum możliwe jest opracowywanie scenariuszy budżetowych oraz definiowanie planów awaryjnych, kontrola rachunku kosztów działań (ABC), praca na kokpitach menedżerskich, zarządzanie ryzykiem oraz tworzenie strategicznej karty wyników (BSC) firmy oraz działów w rozbiciu na perspektywy i poziomy. Rozwiązanie może być wykorzystywane do zarządzania efektywnością operacyjną, sprzedażą i marketingiem, łańcuchem logistycznym, kapitałem ludzkim i cyklem życia produktu.

iScala 2.3 i iScala 2.3 SR 1 (Epicor Software Poland)

iScala 2.3 SR1 zawiera ponad 200 nowych funkcji, w tym zupełnie nowe moduły, jak iScala Advanced Manufacturing, który oferuje funkcje do zarządzania zmianami w zakresie potrzeb materiałowych i opcje pozwalające kontrolować stan zapasów dostępnych dla produkcji. Umożliwia także obsługę sieci magazynów. Dzięki obsłudze bilansowej zmiany stanu i wyznaczeniu jednego lub wielu wyspecjalizowanych serwerów do obliczeń planu potrzeb materiałowych (MRP) można przeprowadzać je niemal w czasie rzeczywistym, gdy tylko zmienia się dane w systemie iScala. Moduł zawiera funkcje uszczegółowiania, dzięki czemu pracownicy mogą wykonywać niezbędne czynności bez przeglądania licznych menu oraz wielu ekranów.

Jedną z najbardziej istotnych funkcji dla branży spożywczej jest usługa traceability, która umożliwia śledzenie i monitorowanie partii surowców, od ich zakupu przez procesy magazynowania i użycia w produkcji wyrobu gotowego aż po sprzedaż. Dzięki usłudze system monitoruje datę produkcji i datę terminu przydatności do spożycia. Jeśli termin ważności partii zbliża się ku końcowi, system automatycznie uniemożliwia jej wydanie. Jest to szczególnie istotne w przypadku produktów charakteryzujących się krótkim terminem przydatności do spożycia. Dzięki usłudze traceability partie magazynowe są pod stałą kontrolą od przyjęcia do wydania, a firma jest w stanie w sytuacjach krytycznych, np. podczas kontroli jakości czy kontroli sanepidu, natychmiast podać istotne informacje: jaką ilość produktu ma na stanie, komu produkt został wydany i kiedy.

Rozwiązanie zawiera m.in. zaawansowane wsparcie logistyki, zarządzanie magazynem wysokiego składowania, obsługę kwarantanny na wybrane pozycje, zarządzanie zapotrzebowaniem, planowanie produkcji dostosowane do specyfiki firmy, połączenie terminalowe wszystkich oddziałów firmy. Ponadto umożliwia pracę na jednej centralnej instalacji, udostępnienie klientom wiedzy przez Internet i otwarcie na rozwiązania mobilne.

Wdrożenia w Polsce: Młyny Produkcyjno-Handlowe Tadeusz Michalczyk, Orkla Foods (zakłady Kotlin, Superfish, Elbro), Cukrownia Glinojeck, Zeelandia

Lawson M3 Food & Beverage (Lawson)

Rozwiązanie stworzone z myślą o sprostaniu szczególnym potrzebom klientów z branży spożywczej. Można je rozbudowywać i zmieniać w związku z rozwojem przedsiębiorstwa. Upraszcza złożone procesy, przewiduje oczekiwania klientów i zapewnia firmie korzyści zarówno w bliskiej, jak i dalszej perspektywie. Umożliwia: poprawę współdziałania w zakresie prognozowania i planowania popytu, skuteczne planowanie promocji i monitorowanie ich wyników, przetwarzanie informacji o dużej liczbie produktów zamawianych przez klientów, produkcję procesową na skład (make-to-stock), aktywne planowanie potrzeb materiałowych i mocy produkcyjnych, wydajne planowanie zaopatrzenia, zarządzanie magazynami z obsługą okresów przydatności, dystrybucję powtarzalną i niepowtarzalną według tras, zarządzanie paletami i kontenerami zwrotnymi, restrykcyjne przestrzeganie przepisów dotyczących jakości, śledzenie działań zachodzących na całej długości łańcucha dostaw.

Wdrożenia w Polsce: Brasco, PPF Akwawit, Wilbo, Zakłady Tłuszczowe Kruszwica, KSW Polmos Wrocław, Zakłady Przemysłu Tłuszczowego w Warszawie, Trouw Nutrition Polska

Microsoft Dynamics AX (Centrum Komputerowe ZETO w Łodzi)

Zintegrowane rozwiązanie klasy ERP II do obsługi przedsiębiorstwa z szerokim obszarem produkcyjnym, obejmujące: zarządzanie finansami, analizy biznesowe, produkcję na 3 poziomach (włączając marszruty), optymalizację wykorzystania zasobów i planowania, logistykę (w tym zaawansowaną obsługę magazynu wysokiego składu), handel, umowy handlowe, zarządzanie kontaktami z klientem (CRM), projekty. Obejmuje cały ruch towaru od wejścia surowca na produkcję przez wszystkie etapy magazynowania, przeładunku i transportu aż po sprzedaż wyrobów gotowych w centrach handlowych. Daje również możliwość łączenia pracowników i kontrahentów z dowolnego miejsca na świecie. Moduły są silnie zintegrowane z rodziną produktów Office, a jednocześnie stanowią elastyczne narzędzia pozwalające pracować wydajniej, podejmować trafniejsze decyzje i skutecznie realizować cele biznesowe.

Dostawca proponuje również dodatkowe funkcje przeznaczone m.in. dla branży spożywczej, w tym integrację systemu z czytnikami kodów kreskowych (wsparcie procesów logistycznych, produkcyjnych i dystrybucyjnych). W 2007 r. dodano moduł zarządzania opakowaniami zwrotnymi, obsługę serwisu.

Wdrożenia w Polsce: Związek Kupców i Producentów Lewiatan ‘94 Holding, RSM Rolmlecz, Kilargo

Oracle JD Edwards EnterpriseOne (Oracle Polska)

System ma wbudowanych wiele funkcji specyficznych dla branży spożywczej, zapewnia dostęp w czasie rzeczywistym do dokładnych informacji biznesowych i obsługuje wszystkie procesy biznesowe. Rozwiązanie jest elastyczne, dzięki czemu spełnia potrzeby biznesowe nie tylko dzisiejsze, ale i te, które pojawią się w przyszłości. Elastyczność jest zapewniona przez modularność, możliwość integracji z działającymi aplikacjami, a także wprowadzanie szybkich zmian w procesach biznesowych, aby sprostać zmiennym potrzebom. Rozwiązanie jest dostępne dla firm średniej wielkości, wdrożenie przebiega szybko, ponieważ aplikacje są wstępnie sparametryzowane dla branży spożywczej i łatwe w konfiguracji.

Najnowszą inicjatywą jest przygotowanie przez Hogart Business Systems (partnera Oracle’a) na bazie JDE prekonfigurowanego systemu ERP o nazwie Rapid, przeznaczonego dla sektora spożywczego. Hogart Business Systems podpisał pierwszy kontrakt na dostawę oraz wdrożenie rozwiązania Rapid dla firmy Kulinaria.

Wdrożenia w Polsce: Agros Nova, Alima Gerber, Bakoma, Drosed, Wyborowa

PC Guard Graffiti (Centrum Komputerowe ZETO w Łodzi)

Zintegrowany system klasy ERP do wspomagania zarządzania zarówno w firmach produkcyjnych, jak i handlowych. Obok tradycyjnych rozwiązań (Finanse i Księgowość, Sprzedaż, Gospodarka Magazynowa, Logistyka, Produkcja, Kadry i Płace) oferuje dodatkowe funkcje, znacznie rozszerzające podstawowe możliwości. Szczególnie dużo energii poświęcono wspomaganiu produkcji i logistyki, czego wyrazem są narzędzia efektywnie wspierające wiele rodzajów planowania i zarządzania zasobami.

ProfiPIEK (Magres)

Oprogramowanie przeznaczone dla piekarni i cukierni umożliwia kompleksową obsługę szeroko rozumianej sprzedaży, produkcji, gospodarki magazynowej i księgowości. Oferuje wygodne rozwiązania w zakresie dowodów dostaw, obsługi zwrotów i faktur zbiorczych oraz obsługę kierowców i tras, rozliczenie technologiczne produkcji (surowców), receptury, kalkulację kosztów wyrobów, plany produkcyjne. Jako funkcje uzupełniające posłużą kompleksowe rozliczenia z kontrahentami z wykorzystaniem mechanizmów kasa/bank i bogatym wsparciem dla windykacji, zaawansowana obsługa gospodarki magazynowej, wielowariantowe analizy, a także moduły księgowe: rejestry VAT, Książka Przychodów i Rozchodów oraz Księgi Handlowe.

Oprogramowanie umożliwia bezpieczny i niezawodny dostęp do danych przez Internet, dzięki czemu sprawdza się w firmach wieloddziałowych dostrzegających korzyści wynikające z pracy na wspólnej, centralnej bazie danych.

System ProfiPIEK łączy ponad 18 lat doświadczeń firmy Magres w projektowaniu i dostarczaniu kompleksowych rozwiązań informatycznych dla piekarni i cukierni oraz wykorzystanie najnowocześniejszych technik informatycznych Microsoft Corporation.

Wdrożenia w Polsce: Zakład Produkcji Artykułów Spożywczych Mister, Kobus, Sobieski Piekarnie Wilamowski-Zakrzewski

QAD Enterprise Applications

Zestaw rozwiązań biznesowych dla branży spożywczej umożliwiających integrację informacji płynących z wielu źródeł: od klientów, dostawców i partnerów. Zapewnia m.in. usprawnienie procesu zamówień, prognozowanie i planowanie produkcji, poprawę obsługi klientów, a także śledzenie przepływu produktów w całym łańcuchu logistycznym. Umożliwia zarządzanie zapasami przez dostawcę, samoobsługę, synchronizację danych o produkcie oraz elektroniczną wymianę danych. Funkcja śledzenia partii/serii zapewnia błyskawiczną rejestrację braków lub problemów w zakresie jakości na każdym etapie produkcji. Dodatkowe funkcje: obsługa kodów kreskowych, zarządzanie popytem, organizacja polityki handlowej i promocyjnej oraz zaawansowane zarządzanie magazynem.

Wdrożenia w Polsce: Farm Frites Poland, FoodCare (Gellwe), Hoop, HFP (Sonco), Nutricia, Zakład Mięsny Dobrowolscy

Rapid – rozwiązanie prekonfigurowane Oracle JD Edwards Enterprise One dla branży spożywczej (Hogart)

Kompleksowe rozwiązanie do obsługi procesów biznesowych przygotowane na bazie oprogramowania Oracle JD Edwards. Zawiera zdefiniowane środowisko pracy, usługę oraz pełną dokumentację. Stworzony przez specjalistów firmy Hogart na podstawie licznych doświadczeń wdrożeniowych w branży spożywczej, zawiera wszystko, co najlepsze ze standardowego pakietu Oracle JD Edwards oraz zestaw rozszerzeń gwarantujący maksymalne dostosowanie do specyfiki branżowej w Polsce. Model przeznaczony jest dla średnich i małych przedsiębiorstw, które spodziewają się dynamicznego rozwoju i potrzebują nowoczesnego, elastycznego oprogramowania.

Wdrożenia w Polsce: Agros Nova, Bakoma, Drosed, Wyborowa

Reflex3000 (ReflexSystems Poland)

System informatyczny klasy ERP dla branży spożywczej, zintegrowany także (co jest bardzo przydatne w branży spożywczej) z urządzeniami rejestrująco- -kontrolnymi (wagi, terminale, etykieciarki, skanery). Terminal rejestracyjny Flex3000CT korzysta z funkcji dynamicznego interfejsu użytkownika, która pracę z urządzeniem upraszcza do minimum, dzięki czemu etap wdrożenia systemu na produkcji jest błyskawiczny. Automatyczna kontrola HACCP czy CLM (Central Label Management – Centralny System Zarządzania Etykietami) eliminuje nieścisłości i pomyłki na etykietach.

Reflex3000 to kompletne, zintegrowane rozwiązanie systemowe łączące rozwiązania podyktowane praktyką branży z nowoczesnymi trendami na rynku IT, takimi jak EDI, e-commerce czy Elektroniczny Obieg Dokumentów.

Wdrożenia w Polsce: Storteboom, Baccara, Polskamp, Łukosz

Safo (Asseco Business Solutions)

Oparte na technologii Oracle’a rozwiązania klasy ERP, które doskonalą procesy zarządzania średnim i dużym przedsiębiorstwem. Wspomagają procesy biznesowe oraz obiegu informacji, pokrywając większość obszarów działalności firmy, m.in.: produkcję, logistykę, sprzedaż mobilną i detaliczną w sieciach handlowych, finanse i księgowość, BI, zasoby ludzkie, aplikacje internetowe.

Ważniejsze funkcje Safo: kompleksowe wspomaganie zarządzania przedsiębiorstwem, zarządzanie procesami związanymi z zaopatrzeniem i produkcją ze szczególnym uwzględnieniem mleczarstwa, zarządzanie centrami logistycznymi, magazynami wysokiego składowania, magazynami surowców i wyrobów gotowych, analiza danych i wspomaganie w podejmowaniu decyzji, zarządzanie sieciami handlowymi, w skład których może wchodzić wiele geograficznie odległych, działających niezależnie sklepów czy punktów sprzedaży, wspomaganie prac działu personalnego w zakresie twardego HR oraz elementów miękkich, tworzenie aplikacji internetowych.

Wdrożenia w Polsce: Grupa Ambra, Lithuanian Snack, Lubelskie Zakłady Przemysłu Spirytusowego Polmos, Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Krasnymstawie, Spółdzielnia Mleczarska w Rykach, Firma Handlowo-Usługowa Masmal z Warlubia, Polskie Zdroje, Rokpol, DM Snack, Edbol, Zaspol

SAP dla Przemysłu Dóbr Konsumpcyjnych (SAP)

Rozwiązanie dla m.in. firm produkujących żywność i napoje. Zapewnia pełną integrację łańcucha dostaw, umożliwiając szybką i skuteczną reakcję na zmiany popytu, wymagań i zachowań klientów. Wspiera wszystkie kluczowe obszary działalności firm produkujących żywność, począwszy od współpracy z dostawcami i partnerami po zacieśnienie relacji z klientami i budowanie ich lojalności. Dzięki temu pomaga optymalizować koszty, zwiększać przychody i podejmować odpowiednie decyzje biznesowe.

Wdrożenia w Polsce: Elite, Ferrero, Hortex, Kamis-Przyprawy, Kompania Piwowarska, Kopernik, Maspex, Master Foods Polska, Mokate, Nestle Polska, Pepsi Cola General Botters, Philip Morris Polska, Rieber Foods Polska, Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol, Tchibo Warszawa, Wasa Barilla, Grupa Żywiec

SAP ERP (BCC)

Kompleksowe rozwiązanie ERP zawierające wyspecjalizowane funkcje wspierające specyficzne dla branży procesy, takie jak zarządzanie partiami i terminami ważności, zarządzanie opakowaniami zwrotnymi, kontrola jakości, obsługa wydań na reprezentację i reklamę, obsługa akcyzy, rozwiązania elektronicznej komunikacji (EDI) z partnerami (np. sieciami handlowymi). Naturalnym uzupełnieniem i rozszerzeniem jest system SAP CRM wspomagający takie funkcje, jak zarządzanie kampaniami marketingowymi czy serwisem.

Wdrożenia w Polsce: Hochland, Maspex, Grupa Żywiec, Hortex Holding, Ferrero, Kopernik, Pfeifer & Langen, Kompania Piwowarska, Kopernik, Mokate, Nordzucker, Nestle, Strauss Cafe, Tchibo

Softlab SQL (Asseco Business Solutions)

System IT wspomagający zarządzanie działaniem średniego i dużego przedsiębiorstwa umożliwia tworzenie indywidualnych rozwiązań dostosowanych do specyfiki i potrzeb firmy, zapewniając łatwy dostęp do zasobów informacyjnych, wsparcie obsługi i optymalizację procesów biznesowych. System ma budowę modułową, jego możliwości techniczne pozwalają na wdrożenie go w różnych architekturach sieciowych oraz na połączenie ze specjalizowanym oprogramowaniem i urządzeniami.

Obejmuje takie obszary działania firmy, jak: logistyka i sprzedaż, produkcja, transport i spedycja, finanse i księgowość, środki trwałe, kadry i płace, serwis i remonty, CRM, projekty, BI. Ważniejsze funkcje: wspomaganie logistyki wewnętrznej i zewnętrznej, zarządzanie technologiami i recepturami, planowanie, harmonogramowanie i rozliczanie produkcji, zarządzanie spedycją i planowanie oraz optymalizacja transportu, zarządzanie finansami i księgowością z budżetowaniem i kontrolingiem, wsparcie serwisów oraz zarządzanie gospodarką remontową, wsparcie działań marketingowych, zarządzanie dokumentacją wewnętrzną i zewnętrzną oraz obiegiem dokumentów, zarządzanie i rozliczanie projektów, funkcje billingowe, elastyczne zarządzanie kadrami z możliwością dostępu do wybranych danych przez Internet.

Wdrożenia w Polsce: Astra, Bakalland, Krüger Polska, Drop, Fawor Spółdzielnia Piekarsko-Ciastkarska, Kramel, Lobo, Marcpol, Delikatesy Wesoła

Wonderware (Astor)

Przemysłowe rozwiązania informatyczne obejmują zakresem systemy do zarządzania produkcją i wydajnością klasy MES oraz aplikacje raportowe i analityczne. Jak wynika z raportu Aberdeen Group w celu poprawy efektywności produkcji przemysł spożywczy powinien skupić się m.in. na pozyskiwaniu danych w czasie rzeczywistym oraz automatycznym przekazywaniu informacji do systemów biznesowych oraz zapewniać wizualizację i analizę danych w czasie rzeczywistym.

Wdrożenia w Polsce: British-American Tobacco Polska, Philip Morris Polska, Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol, Oddział Mrągowo, Scandinavian Tobacco, Spółdzielnia Mleczarska Ostrołęka, Bakoma, Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska Piątnica

Xpertis (Macrologic)

Zapewnia wsparcie w przemyśle spożywczym w zakresie planowania i obsługi linii produkcyjnych. Umożliwia śledzenie partii towaru oraz wielowymiarowe analizy masy towarowej w produkcji, planowanie realizacji zleceń w ujęciu zmianowym, nadzór i kontrolę jakości produktów, terminów ważności i planowanie dostaw. Obsługuje i nadzoruje receptury, atesty laboratoryjne oraz elementy systemu HACCP, może współpracować modułem HACCP. Umożliwia współpracę ze sklepami firmowymi w zakresie obsługi kas i wag oraz czytników kodów kresowych.


 

 

Dariusz Kudzia,

prezes Apriso Polska

 

Wdrożenie systemu IT nie jest celem samym w sobie, lecz narzędziem, które ma za zadanie wspomagać strategię biznesową producentów i dystrybutorów artykułów spożywczych oraz zapewnić najwyższe standardy bezpieczeństwa wyznaczone m.in. przez unijną dyrektywę nr 178/2002. Świadectwa jakości, np. ISO czy HAACP, nie dają bowiem dostatecznej, stuprocentowej gwarancji. Owszem, firma musi przejść audyt, by otrzymać odpowiedni certyfikat. Tego typu kontrole są potem regularnie powtarzane. Ale wciąż otwarte pozostaje pytanie, czy wszystkie procedury są skrupulatnie przestrzegane między audytami? Przy najlepszych chęciach ludzką rzeczą jest się mylić, choćby na skutek przepracowania lub chwilowej dekoncentracji. Grube tomy dokumentów, które opisują i wyjaśniają, jakie czynności należy wykonywać krok po kroku, nie wyeliminują tego typu sytuacji. System klasy MES z wbudowanymi aplikacjami typu Business Process Management i Containment Manager – owszem.

System bowiem nie tylko śledzi, ale też wskazuje kolejną, nawet najprostszą czynność, którą musi wykonać pracownik. Jeśli np. nie wprowadzi on do swego komputera informacji o rozpoczęciu pracy lub nie ustawi właściwych parametrów maszyny produkującej, system może automatycznie zablokować wykonanie kolejnej czynności lub wygeneruje ostrzeżenie do przełożonego o braku koniecznych danych. Kontrola ta, która obejmuje zarówno pracowników, jak i wykorzystywane w produkcji maszyny i narzędzia, prowadzona jest w czasie rzeczywistym i rozpoczyna się na etapie przyjmowania surowców od dostawców, a trwa do momentu pakowania i etykietowania gotowych produktów.

Coraz częściej firmy chcą również, by system na bieżąco zapamiętywał wykonywane operacje. W przypadku pojawienia się choćby podejrzenia co do jakości produktu jego producent może bowiem błyskawicznie zidentyfikować wszystkie produkty z wadliwym komponentem, zanim trafią na rynek. Z systemem MES – przy dziennej produkcji na poziomie kilku lub kilkunastu tysięcy artykułów – trwa to maksymalnie kilka godzin.

Mirosław Owienko,

główny konsultant ds. sprzedaży rozwiązań

dla branży spożywczej w Oracle Polska

 

Aby system zintegrowany klasy ERP mógł być zastosowany do wspomagania zarządzania firmy z branży spożywczej, powinien zaspokajać specyficzne potrzeby typowego przedsiębiorstwa tego sektora. Pierwszą z tych potrzeb jest szybkie wprowadzanie nowych produktów na rynek. Informatyka pomaga osiągnąć ten cel w ten sposób, że w systemach tworzy się pojedyncze źródło informacji o produktach, co poprawia współpracę i komunikację z klientami, dostawcami i sklepami, a przy okazji redukuje nieefektywności procesów biznesowych.

Następna potrzeba to zapewnienie bezpieczeństwa produkcji, z czym związana jest konieczność lepszej kontroli terminów przydatności artykułów do spożycia i dokładniejsze śledzenie partii. Do tego przeznaczone są informatyczne narzędzia do zarządzania jakością i do raportowania, zintegrowane z pojedynczym źródłem informacji o produktach i klientach. Kolejną specyficzną potrzebą branży jest konieczność posiadania elastycznych łańcuchów dostaw sterowanych popytem.

Te wymagania spełniają nowoczesne systemy klasy SCM – zintegrowane rozwiązanie zapewnia bezpieczną wymianę informacji z klientami i dostawcami już na etapie planowania sprzedaży, a także optymalizację zapasów, środków produkcji oraz zarządzania transportem.

 

Grzegorz Komander

dyrektor Działu Wdrożeń,

Hogart Business Systems

 

 

W dużych przedsiębiorstwach branży spożywczej oprogramowanie wspomagające pracę pionu administracji ma szczególne znaczenie. Ponieważ największą część zespołów pracowniczych w tego typu firmach stanowią szeregowi pracownicy, którym nie stawia się najwyższych wymogów kompetencyjnych, coraz częściej obserwuje się, że jak w soczewce skupiają się tu takie prozaiczne i dość powszechne problemy, jak: duża płynność kadr, zmienne, zależne od sezonu zapotrzebowanie na pracowników, potrzeba budowania wielozmianowych modeli pracy itp. Jeżeli dodamy do tego wymagania kadry kierowniczej, pragnącej w pełni i profesjonalnie zarządzać zespołami pracowniczymi, nie sposób posługiwać się narzędziami, które jeszcze kilka lat temu całkowicie wystarczały.

Posiadanie nowoczesnego systemu wspomagającego zarządzanie personelem daje ogromną przewagę firmie, ponieważ wiele zagadnień, takich jak automatyzacja procesu wyszukiwania i naboru czy wartościowanie stanowisk i pracowników, zostało ujętych w wielokrotnie sprawdzone, teoretycznie opracowane modele. Niewielkie grono specjalistów – pracowników działów kadrowych, potrafiw pełni zaspokoić potrzeby kadry kierowniczej.

 

Dariusz Jerczyński,

konsultant wiodący w Pionie Aplikacji Biznesowych

Centrum Komputerowego ZETO w Łodzi

 

Specyfika branży spożywczej wymusza na dostawcach systemów ERP konieczność integracji oferowanych rozwiązań z urządzeniami zewnętrznymi niezbędnymi w firmach, jak wagi, urządzenia przepływowe, czytniki kodów kreskowych itp. Normy stosowane w tej branży powodują też konieczność zachowania informacji o partii surowców użytych do produkcji wyrobów (a w branży mięsnej nawet numerów pojedynczych sztuk bydła), co bez narzędzia informatycznego jest bardzo trudne i czasochłonne. Wymagania klientów oscylują również wokół narzędzi do prognozowania popytu, a idąc dalej, do planowania produkcji na podstawie tegoż popytu. Prognozy te są najczęściej opracowywane na podstawie posiadanych danych historycznych. W dodatku praktycznie każda firma spożywcza sprzedaje swoje produkty w sieciach handlowych, co powoduje, że mechanizmy elektronicznej wymiany danych (EDI) są dla niej niezbędnym narzędziem.

 

Jacek Liber,

dyrektor Działu Badawczo-Rozwojowego BCS Polska

 

Branża spożywcza ma specyficzne wymagania w stosunku do systemów informatycznych, takich jak WMS. Jednym z podstawowych wymagań jest możliwość nadzorowania i śledzenia partii produkcyjnych oraz przepływu nośników logistycznych zgodnie ze światowymi standardami (GS1). Dzięki temu można wiernie odzwierciedlić drogę, jaką przebywa produkt w całym łańcuchu dostaw. Aby śledzenie było skuteczne, konieczna jest także ingerencja systemu w obszar produkcyjny i nadzorowanie, co i z czego zostało wyprodukowane. Ma to duże znaczenie, zwłaszcza w przypadku towarów spożywczych podlegających wielokrotnej obróbce, gdzie z surowca tworzony jest półprodukt, a dopiero w następnym etapie produkt gotowy. Wszystkie te procesy muszą być powiązane i skutecznie nadzorowane.

Wsparcie procesów magazynowych realizowane w systemach WMS w połączeniu z systemami automatycznej identyfikacji zapewnia skuteczną kontrolę przepływu (FIFO, FEFO) i poprawną realizację procesów, co w przypadku towarów spożywczych o krótkim czasie przydatności często jest najważniejszym wymaganiem i pozwala znacznie ograniczyć straty.

Andrzej Chabrzyk,

architekt rozwiązań biznesowych

SAP Polska

Wymagania branży produkcji żywności koncentrują się głównie wokół optymalizacji łańcucha produkcji i minimalizacji kosztów, a także spełnienia rygorystycznych norm higieny i jakości. Ze względu na specyfikę produkowanych dóbr firmy te muszą utrzymywać niskie stany magazynowe, czyli produkować szybko na konkretne zamówienie albo w oparciu o bardzo precyzyjne prognozy sprzedażowe. Sprzedaż w branży produkcji żywności charakteryzuje się także niskimi marżami, co na producentach wymusza nieustanne monitorowanie i optymalizację kosztów, a często również zautomatyzowanie wielu procesów produkcyjnych.

 

Monika Kicińska,

menedżer ds. współpracy z klientami, BCC

 

Systemy ERP w branży spożywczej stały się już standardem, rejestrując dane i zdarzenia dotyczące większości podstawowych obszarów działania firmy, od zakupów i produkcji przez zarządzanie jakością do sprzedaży i analiz finansowych. Umożliwiają także nadzór nad ważnymi dla sektora spożywczego działaniami, jak kontrola partii czy zarządzanie recepturami. Większość firm spożywczych zatrudnia dziesiątki, setki handlowców, zwykle wyposażanych w działające na palmtopach systemy typu Sales Force Automation. Równie powszechne stały się systemy elektronicznej wymiany informacji (EDI), głównie do współpracy z dużymi sieciami handlowymi. Część firm spożywczych przejęła także od odbiorców zarządzanie swoimi magazynami u klienta. Wszystkie te systemy skupiają się na rejestrowaniu informacji, obecny trend skierowany jest zaś na ich analizę. Dlatego coraz częściej firmy rozwijają systemy BI i planują wdrożenia aplikacji do zarządzania wiedzą. Obserwacji poddawany jest wówczas obieg informacji w firmie mający prowadzić do tego, by pracownicy efektywnie wykorzystywali unikatową wiedzę przechowywaną w systemach IT czy w sieci firmowej. Efektem projektów w zakresie zarządzania wiedzą są często wdrożenia portali korporacyjnych, które ułatwiają dzielenie się wiedzą i współpracę w zespołach.

 

Roman Filipiak,

dyrektor zarządzający ReflexSystems

Poland

 

Branża spożywcza rządzi się diametralnie innymi prawami. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że jest ściśle związana z bezpieczeństwem zdrowia ludności, a tutaj standardy i normy nadzorują organizacje rządowe. Aspekty istotne dla tej branży to zapewnienie pełnej identyfikowalności produkcji oraz jej powtarzalności przy spełnieniu odpowiednich norm jakościowych (ISO, HACCP). Aby sprostać tym zadaniom, systemy IT muszą otrzymywać bieżące raportowanie danych o przesunięciach surowcowo-produktowych, realizacja tych założeń jest kluczowa. Ze względu na potężną ilość informacji, jakie należy raportować, a tym samym na pracochłonność tych zadań w branży spożywczej stosuje się automatyzację raportowania polegającą na wykorzystaniu odpowiednich zintegrowanych software’owo terminali, np. Flex3000CT. Odpowiedni terminal jest w stanie wprowadzić do systemu większość istotnych informacji, a tym samym ułatwić sprostanie tak wysokiej specjalizacji, jakiej wymaga branża spożywcza.

 

Jaromir Paszek,

menedżer ds. kontraktów, BPSC

Hogart Business Systems

 

Przedsiębiorstwa sektora spożywczego oczekują od systemów ERP zaspokojenia potrzeb w zakresie rozliczania i optymalizacji produkcji, a także wspomagania HACCP wraz ze sztandarową funkcją tracebility. Rynek konsumenta wymusza na tej branży silną dynamikę zmian wewnętrznych w obrębie produkcji. Dlatego implementacja i customizacja systemów informatycznych musi być szybka i oparta na łatwych do wdrożenia predefiniowanych aplikacjach o szerokim spektrum funkcjonalnym.

Podmioty te często współpracują z dużymi sieciami handlowymi. Taka współpraca to wielkie wyzwanie, dlatego jednym z najważniejszych oczekiwań, jakim trzeba sprostać, jest usprawnienie przyjmowania zamówień, wystawiania dokumentów magazynowych i dokumentów sprzedaży. Szczególnie ważne dla zarządzających przedsiębiorstwami branży spożywczej są kwestie czytelności przepływów materiałowych, analizy ścieżki produktu oraz kontroli jakości produkcji.

 

Jarosław Witwicki,

dyrektor handlowy Macrologic

 

W branży spożywczej kluczowe są jakość i bezpieczeństwo produkcji. Dbanie o te parametry rozpoczyna się przy obsłudze linii produkcyjnych. Bardzo istotna jest tu możliwość śledzenia każdej partii towaru w produkcji, co pozwala szybko rozwiązywać problemy wynikające z niskiej jakości towaru. W ten sposób najszybciej można określić źródła surowca i wyeliminować dostawcę. Coraz częściej jest to wymóg stawiany producentom żywności przez odbiorców towarów. Kolejne elementy systemu ERP niezbędne dla branży spożywczej to kontrola terminów ważności i powiązane z tym planowanie dostaw, obsługa receptur i atestów laboratoryjnych.

Branża spożywcza przykłada również dużą wagę do możliwości wielowymiarowej obserwacji takiego parametru, jak masa towarowa. W przypadku firm o produkcji prostej, które nie muszą wdrażać modułu produkcyjnego, kontrola tego parametru odbywa się w oparciu o wskaźnik kilogramowy lub paczkowy w systemie magazynowym. W przypadku przedsiębiorstw posiadających własne sieci sprzedaży mile widziana jest możliwość współpracy ze sklepami firmowymi w zakresie np. obsługi kas i wag. Dzięki temu producent może ocenić straty wagi towaru wynikające np. z parowania wędlin, co pozwala lepiej kalkulować ceny.

 

 

Piotr Szczerbiak,

dyrektor konsultingu Columbus IT

 

Przetwórcy i dystrybutorzy żywności często mają do czynienia z łatwo psującym się towarem. Jego wartość może się zmienić w ciągu jednego dnia. Jeśli zmiana ta nie jest na bieżąco wprowadzana do inwentarza, firma może sporo stracić. Dlatego tak ważne jest, aby systemy informatyczne nie tylko odzwierciedlały rynkowe zmiany wartości składników w czasie rzeczywistym, ale i wspomagały kalkulacje marketingowe i cenowe szybko i dokładnie. Równie ważna jest błyskawiczna lokalizacja miejsc, skąd pochodzą składniki produktu. Dzięki temu producent może szybko wycofać z rynku towar oraz ustalić miejsce, skąd pochodziły surowce. Z kolei firmy dystrybuujące żywność oczekują od systemów IT dodatkowego wsparcia w optymalizacji tras do klientów.

 

Krzysztof Wiącek,

dyrektor Działu Aplikacji Biznesowych

safo.prod w Asseco Business Solutions

 

Specyficzne wymagania rynku spożywczego w zakresie kontroli jakości (system HACCP, certyfikaty ISO, GOST) oraz stosowanie tzw. dobrych praktyk w zakresie produkcji (GMP), badań laboratoryjnych (GLP) oraz innych (np. GAP) powodują konieczność integracji ze specjalistycznym oprogramowaniem bądź nawet bezpośrednio z urządzeniami związanymi z procesem wytwórczym. Najczęściej są to urządzenia laboratoryjne, systemy wagowe na liniach produkcyjnych, ale też mogą to być cysterny mające odpowiedni interfejs do wymiany danych dotyczących np. skupu mleka.

Wymagania formalne rynku spożywczego, należące podobnie jak w branży farmaceutycznej do najostrzejszych na świecie, determinują realizację konkretnych funkcji. Podstawową jest możliwość śledzenia partii dostaw surowców oraz półproduktów i wyrobów gotowych w każdej fazie procesu produkcyjnego oraz dystrybucji. Wiedza: co, z czego, gdzie, kiedy i kto wykonywał, jest niezbędna w dotarciu do źródła problemu oraz do szybkiego wycofania z rynku produktów jakościowo niepełnowartościowych.

Integracja systemu utrzymania ruchu, tak często funkcjonującego niezależnie od głównego systemu IT, umożliwia optymalne planowanie przeglądów i remontów obiektów niezbędnych do realizacji zadań na wydziałach produkcyjnych. Przekłada się to bezpośrednio na zdolności produkcyjne.

 

Bartłomiej Wójtowicz,

Business Solution Manager, Comarch

 

 

Obecnie większość firm z branży spożywczej korzysta z technologii EDI do wymiany dokumentów ze swoimi dostawcami. Początkowo firmy te rozpoczynały projekty od wymiany zamówień elektronicznych, a z biegiem czasu rozszerzały projekty o kolejne dokumenty, jak awiza wysyłki czy potwierdzenia dostaw. W ostatnich latach, po wejściu w życie rozporządzenia ministra finansów, większość firm z branży FMCG skupiło się na implementacji tego komunikatu dającego znaczne korzyści, takie jak szybsze przepływy finansowe czy mniejsze koszty operacyjne. Istotnym czynnikiem w projektach EDI jest możliwość wymiany dokumentów elektronicznych z jak największą liczbą partnerów biznesowych.

 

Przemysław Jarzębowicz,

Project Manager Hogart Business Systems

 

Obecnie wśród średnich i małych przedsiębiorstw branży spożywczej obserwuje się wzmożone zainteresowanie systemami ERP i BI. Przedsiębiorstwa te, chcąc zwiększyć swoją konkurencyjność, szukają rozwiązań IT, które uporządkują je wewnętrznie oraz pozwolą kontynuować rozwój. Natomiast większe podmioty, które od lat korzystają z systemów ERP oraz BI, skupiają się na implementacji zaawansowanych rozwiązań CRM, elektronicznego obiegu dokumentów i informacji, a także rozwiązań wspomagających procesy budżetowania.

 

Jacek Daukszewicz,

kierownik Działu Oprogramowania

Przemysłowego, ASTOR Gdańsk

 

Sektor przetwórstwa spożywczego różni się od innych wymogiem posiadania dokładnej dokumentacji procesu wytwarzania oraz krótkim czasem życia produktu. Stawia też wiele wymagań, którym muszą sprostać przemysłowe systemy informatyczne klasy SCADA i MES, takich jak: dotrzymywanie reżimu czasowego produkcji, posiadanie wiedzy potrzebnej do ciągłego doskonalenia i optymalizacji procesów produkcyjnych i logistycznych, bardziej optymalne planowanie produkcji, dokładniejsze rozliczanie kosztów produkcji, oszczędność czasu pracy ludzi związanego z ręcznym dokumentowaniem produkcji, lepsze wykorzystanie parku maszynowego, trafniejsze decyzje remontowe i serwisowe w dziale utrzymania ruchu, znaczne poprawienie powtarzalności produkcji i dotrzymywania procedury receptur produkcyjnych (poprawienie jakości produktu finalnego), poprawa jakości wszelkich decyzji w firmie, w przypadku których bieżąca i prawdziwa informacja o procesach produkcyjnych ma znaczenie.

Ważna jest również możliwość wykorzystania istniejących systemów, tzw. wysp automatyki. Możliwość zdobycia z nich informacji oraz ich integracja znacznie obniżają koszty wdrożenia. Wykorzystywane są przy tym standardy i dobre praktyki stosowane w firmach.

 

Wojciech Śledziński,

Business Solution Manager, IFS CEE

 

Projekty informatyczne wdrażane w sektorze spożywczym wymagają niestandardowego podejścia. System ERP dla branży spożywczej powinien uwzględniać różne technologie produkcji, w tym przede wszystkim obsługiwać produkcję procesową wsadową opartą na recepturach. Powinien też wspomagać różne strategie organizacji produkcji, zarówno produkcję opartą na zleceniach, jak i powtarzalną, w której zamiast pojedynczych zleceń produkcyjnych stosuje się harmonogramy wytwarzania poszczególnych wyrobów określające tempo produkcji w danym okresie zamiast wielkości partii. IFS Applications pozwala obie te strategie i różne technologie stosować równocześnie w tej samej firmie. Kluczowa w produkcji żywności jest również precyzja w prognozowaniu popytu. Wdrażanie systemów planowania, oceny popytu i ewentualnego korygowania prognoz staje się koniecznym standardem.

Cechą wspólną produkcji spożywczej, wynikającą zarówno z wewnętrznych potrzeb branży dyktowanych przez konsumentów, jak i z wymagań legislacyjnych, jest postawienie w centrum uwagi spraw bezpieczeństwa i jakości. W przypadku systemu ERP dla branży spożywczej bardzo ważna jest możliwość obsługi systemów zarządzania jakością, takich jak ISO, HACCP czy branżowe praktyki poprawnego wytwarzania (GMP).

 

Piotr Michalak,

prezes zarządu Lawson Software Polska

 

 

Systemy IT przeznaczone dla branży spożywczej powinny koncentrować się na maksymalnym usprawnieniu i automatyzacji łańcucha dostaw, zapewnieniu jak największej efektywności produkcji oraz na kwestiach związanych z bezpieczeństwem żywności.

 

Adam Bałazy,

konsultant w firmie SKK

– Systemy Kodów Kreskowych

 

 

Zwiększanie korzyści biznesowych i przewagi konkurencyjnej w logistyce magazynowej branży spożywczej jest możliwe m.in. dzięki zwiększaniu dokładności i szybkości wykonywanych operacji magazynowych. Aktualnie obok kodów kreskowych 2D (z możliwością odczytu w dowolnej orientacji i z praktycznie dowolnej odległości), a także technologii RFID, w której możliwe jest odczytanie wszystkich towarów przewożonych wózkiem na palecie, popularność zyskują terminale głosowe.

W przeciwieństwie do pracownika używającego papierowej listy albo zwykłego terminalu z ekranem i klawiaturą użytkownik terminalu głosowego ma cały czas obie ręce wolne, a wzrok i całą uwagę może skupić na wykonywanej pracy. Korzyści z zastosowania terminali głosowych są największe tam, gdzie wartość wnosi praca wykonywana przez człowieka (np. przy kompletacji przesyłek) oraz tam, gdzie używanie tradycyjnych narzędzi jest trudne i niewygodne (np. w chłodni).

 

Bogusław Tober,

Project Manager w Asseco Business

Solutions, Pion Biznesowy Softlab

 

Rozdrobnienie rynku oraz brak wykwalifi- kowanej kadry (szczególnie przedstawicieli handlowych) powoduje, że konieczna jest optymalizacja procesów logistycznych. Lepsze zarządzanie procesami, nowoczesne narzędzia i procedury logistyczne mogą zapewnić ograniczenie wzrostu kosztów przy jednoczesnym stałym rozwoju sieci odbiorców. Poważną barierą w usprawnianiu łańcucha logistycznego jest jego mała integracja wynikająca z kolei z braku przepływu informacji.

Niedostateczna struktura informatyczna u małych odbiorców (lub jej całkowity brak), niechęć detalistów do dzielenia się bieżącymi informacjami o stanach i obrotach, brak elektronicznej wymiany danych – wszystko to powoduje opóźnienia w wymianie informacji i w konsekwencji zmniejsza sprawność łańcucha logistycznego. Tymczasem najdynamiczniej rozwijają się firmy, które znalazły narzędzia pomagające usprawniać obieg informacji.

 

Paweł Koprowski,

menedżer rozwiązań branży spożywczej QAD Polska

 

W firmach z sektora spożywczego ogromne znaczenie ma szybki dostęp do informacji, analiz i możliwość błyskawicznej zmiany harmonogramu produkcji. Taki stan rzeczy determinuje sposób zarządzania z wykorzystaniem rozwiązań IT, które stały się niezbędnym elementem metody kontroli procesu wytwórczego. Umożliwiają śledzenie partii towaru oraz odpowiadają za zarządzanie łańcuchem logistycznym.

Współczesne rozwiązania IT umożliwiają m.in. przechowywanie w bazie danych informacji dotyczących przydatności do spożycia, wskazują produkty o kończącym się terminie przydatności, do sprzedaży w pierwszej kolejności. Zapewniają również analizę historii przepływu, począwszy od procesu produkcji przez inwentaryzację aż po wysyłkę towaru.

Branża przetwórstwa spożywczego musi szybko reagować na zmiany rynku. Najwięksi odbiorcy, w tym hipermarkety, wymuszają na producentach wprowadzanie nowszych i atrakcyjniejszych produktów.

 

Krzysztof Justynowicz,

prezes zarządu 7milowy

 

 

Wejście Polski do struktur unijnych umożliwiło naszym przedsiębiorcom np. z branży mięsnej dostęp do funduszy unijnych przydzielanych głównie przez ARiMR w celu doinwestowania działań strukturalnych i innowacyjnych. By konkurować na rynkach międzynarodowych z zagranicznymi produktami przy zaostrzonych normach jakościowych, nie wystarczy już opierać swego biznesu na przestarzałych urządzeniach, zarządzanych lokalnie rozwijanymi aplikacjami informatycznymi.

Inwestycje infrastrukturalne (w zakresie maszyn, urządzeń itp.) muszą być efektywnie wykorzystane i zarządzane. Stąd trend wśród firm z branży spożywczej do kierowania nakładów w stronę uznanych międzynarodowych systemów informatycznych (jak SAP czy Microsoft Dynamix AX), sprawdzonych w branży na całym świecie.

Bardzo pozytywnym trendem, obserwowanym od dwóch lat na rynku polskim, jest obecność takich rozwiązań nie tylko wśród dużych koncernów o wypracowanych standardach organizacyjnych, ale również w małych i średnich przedsiębiorstwach, często o rodzinnym rodowodzie, wyróżniających się jednak wzorowym sposobem zarządzania.

 

Marcin Sokołowski,

Senior Marketing Manager, CEE, Epicor

Software Poland

 

Firmy z branży spożywczej, podobnie jak firmy farmaceutyczne, podlegają specyficznym regulacjom związanym z kontrolą jakości, recepturami i bezpieczeństwem produkcji. Efektywne planowanie logistyki oraz zarządzanie gospodarką materiałową przekłada się w tej branży na konkretne pieniądze liczone w mln zł. Dużą rolę w pracy przedsiębiorstw z tego sektora odgrywa czas przydatności wykorzystanych materiałów i możliwość produkcji oraz dostawy do klienta na czas.

Normy, które muszą spełniać, to między innymi HACCP – systemowe postępowanie mające na celu identyfikację i oszacowanie skali zagrożeń bezpieczeństwa żywności z punktu widzenia jej jakości zdrowotnej oraz ryzyka wystąpienia zagrożeń podczas wszystkich etapów produkcji i dystrybucji. Konieczność spełnienia tego, a także innych coraz bardziej restrykcyjnych przepisów, sprawia, że firmy z branży spożywczej szukają rozwiązań, które umożliwią im śledzenie partii produktów, obsługę magazynu wysokiego składowania z obsługą kwarantanny na wybrane pozycje, wsparcie zaawansowanych rozwiązań logistycznych oraz planowanie produkcji dostosowanej do specyfiki firmy, uwzględniającej takie elementy, jak receptury, kalkulacje, atesty jakościowe.

Autor: Beata Dutkowska