BPM – szybsze reagowanie na zmiany

 

  

Jarosław Stępień

Enterprise Solution Architect

Oracle Polska

Jak ocenia pan zainteresowanie polskich przedsiębiorców systemami BPM (Business Process Management)?

– Systemy informatyczne użytkowane przez polskie firmy są stosunkowo młode w porównaniu z analogicznym rynkiem np. w USA. Dotyczy to także rozwiązań BPM. Ale wraz z rozwojem całej branży informatycznej, także w zakresie BPM coraz większa liczba przedsiębiorstw zauważa konieczność inwestowania w nowoczesne techniki informatyczne.

Klienci Oracle coraz częściej pytają o rozwiązania BPM, widząc korzyści z procesowego podejścia do integracji istniejących systemów, wdrażania rozwiązań wspierających obieg dokumentów bazujących na koncepcji procesów biznesowych czy rozbudowania mechanizmów kontroli biznesowej, na przykład przez zastosowanie monitorowania procesów w czasie rzeczywistym.

Jakiego typu firmy najczęściej decydują się obecnie na zakup tego typu rozwiązań?

– Na całym świecie, w tym również w Polsce, głównym czynnikiem powodującym zainteresowanie rozwiązaniami BPM jest przechodzenie firm do modelu architektury zorientowanej na usługi (SOA). Jak pokazują doświadczenia z rynków zachodnich, aby z sukcesem dostosować lub rozbudować istniejącą infrastrukturę informatyczną według koncepcji SOA, trzeba zastosować metodykę BPM.

Inne czynniki – to przede wszystkim projekty biznesowe prowadzone w celu uzyskania certyfikatów jakości czy dostosowania działalności przedsiębiorstwa do nowych regulacji (np. rozporządzeń unijnych). W obu przypadkach rozwiązania IT pomagają usystematyzować wiedzę o procesach biznesowych oraz efektywnie dostosować proces do wymagań regulatora.

Czy może to być rozwiązanie również dla firm z sektora MSP?

– Oczywiście, wśród naszych klientów korzystających z rozwiązań BPM znajdują się również przedsiębiorstwa z sektora MSP. Przesłanki powodujące zainteresowanie tego typu rozwiązaniami w mniejszych przedsiębiorstwach są takie same jak u dużych graczy, czyli chęć pełnego wykorzystania możliwości z modelu SOA, sprawne dostosowanie firmy do określonych norm jakości lub regulacji prawnych.

Jakie korzyści osiągają przedsiębiorstwa, stosując tego typu rozwiązania?

– Kluczem do określenia korzyści płynących ze stosowania rozwiązań wspierających BPM są zmiany zachodzące w nowoczesnych firmach. Z perspektywy kilku ostatnich lat można zaobserwować ewolucję od modelu przedsiębiorstwa, które funkcjonowało jako zbiór luźno powiązanych działów, wykonujących swoje funkcje jedynie w obrębie własnej działalności, na rzecz modelu zorientowanego procesowo, gdzie jednostki ściśle kooperują ze sobą przy wykonywaniu zadań określanych jako procesy biznesowe. Procesy te stale się zmieniają i powinny być nieustannie dostosowywane do bieżących wymagań, aby w maksymalnym stopniu spełniały wymagania klientów firmy lub usprawniały realizację jej wewnętrznych procedur.

Nowy model znalazł oczywiście wsparcie w rozwiązaniach informatycznych. Poszczególne elementy takich rozwiązań wspierają kolejne fazy cyklu procesu biznesowego, począwszy od modelowania procesów przez ich wdrażanie w środowisku produkcyjnym, kończąc na monitorowaniu i optymalizacji.

Główną korzyścią wynikającą z modelowania procesów jest możliwość usystematyzowania wiedzy o sposobie działania przedsiębiorstwa. Modele biznesowe, tworzone przez analityków biznesowych, są dobrym punktem wyjścia do weryfikacji efektywności prowadzonego biznesu i stworzenia strategicznego planu rozwoju przedsiębiorstwa. Aktualnie dostępne rozwiązania (np. Oracle Business Analysis Suite, bazujące na oprogramowaniu ARIS firmy IDS Scheer) pozwalają nie tylko na modelowanie i przeprowadzanie symulacji zdefiniowanych procesów, ale także na automatyczną transformację abstrakcyjnego modelu procesu biznesowego, tworzonego przez analityków biznesowych, do modelu wykonywalnego, który może zostać uruchomiony w środowisku produkcyjnym. Takie podejście udostępnia doskonałą platformę komunikacji między światem biznesu a IT i zmniejsza lukę pomiędzy wymaganiami biznesowymi a rzeczywistą implementacją procesów w infrastrukturze informatycznej.

Wśród korzyści płynących z zastosowania nowoczesnych systemów BPM należy wymienić również rozbudowane możliwości monitorowania, w szczególności dzięki koncepcji Business Activity Monitoring (BAM), umożliwiającej agregowanie rozproszonych danych dotyczących procesu oraz ich prezentację w czasie rzeczywistym w formie czytelnego i dowolnie konfigurowalnego interfejsu graficznego. Dzięki temu analityk biznesowy jest w stanie bardzo szybko reagować na zdarzenia biznesowe i, stosując np. reguły biznesowe, elastycznie sterować procesem, aby w jak najkrótszym czasie spełniał wymagania klientów.

Ile trzeba zainwestować w taki system i po jakim czasie inwestycja może się zwrócić?

– Określenie ROI dla systemów BPM jest trudne i zależy od sytuacji, w jakiej znajduje się firma. Generalnie koszt wprowadzenia metodyki BPM zależy głównie od istniejącej kultury korporacyjnej oraz świadomości procesów funkcjonujących w firmie. Przejawia się bardziej w postaci pracy, jaką należy włożyć w zdefiniowanie procesów biznesowych, niż w cenie narzędzi wspierających modelowanie.

Podobnie wygląda sprawa zysków płynących z wdrożenia metodyki BPM – zależą one od jakości definicji procesów i od stopnia wykorzystania możliwości dawanych przez narzędzia informatyczne, np. w kwestii monitorowania i optymalizacji procesów.

Rozmawiał

Marek Jaślan