Badanie: Czym wyróżnia się dobry projekt wdrożenia oprogramowania biznesowego?

Międzynarodowe badanie przeprowadzone przez ośrodek TNS Sifo na zlecenie firmy IFS wykazało, że firmy, które zamierzają wdrożyć system klasy ERP, powinny szukać innowacyjnych, proaktywnych i szybko reagujących dostawców. Umiejętność wsłuchiwania się w potrzeby klienta i bliskiej współpracy, angażowania klienta w proces tworzenia i testowania produktu, zapewniania kompleksowego wsparcia oraz obecność dostawcy w pobliżu lokalizacji klienta – to cechy o kluczowym znaczeniu dla efektywności długoterminowej inwestycji.

W badaniu przeanalizowano stosunek 216 osób zajmujących stanowiska decyzyjne z USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Szwecji i krajów Beneluksu do zwrotu z inwestycji, strategii zaopatrzenia oraz relacji z dostawcą w czasie zakupu rozwiązań biznesowych.

Zgodnie z wynikami badania 68% respondentów uważa swoje ostatnie projekty wdrożenia oprogramowania biznesowego za udane, a 18% z tej grupy – za bardzo udane. Projekty wdrożeniowe przebiegają pomyślnie, kiedy klienci wybierają dostawców, którzy są innowacyjni i proaktywnie podchodzą do potrzeb klienta.

Inne kluczowe czynniki mające wpływ na sukces projektu to angażowanie klienta w proces rozwoju i testowania produktu, udostępnienie wsparcia technicznego producenta oraz lokalna obecność dostawcy.

Badanie wykazało także, że odsetek bardzo udanych projektów podwaja się do 36%, kiedy udaje się połączyć wszystkie cztery opisane najważniejsze czynniki.

– To badanie potwierdza nasze wieloletnie przekonanie, że sukces projektu wdrożenia oprogramowania biznesowego zależy od gotowości dostawcy, żeby dać z siebie wszystko – powiedział Alastair Sorbie, prezes zarządu korporacji IFS.

Drugim najważniejszym czynnikiem decydującym o sukcesie projektu wdrożenia systemu klasy ERP jest angażowanie klienta w proces rozwoju i testowania produktu. Na przykład uczestnictwo w programie dla pierwszych użytkowników nowych rozwiązań zbliża dostawców i klientów oraz przyczynia się do rozwoju produktu, aby spełniał on ich potrzeby biznesowe.

– Wyniki badania wyraźnie dowodzą, że udane projekty wdrożenia oprogramowania biznesowego nie są dziełem przypadku, ale wypadkową wielu kryteriów, względem których firmy mogą oceniać potencjalnych dostawców oprogramowania. Wśród tych kryteriów ważne miejsce zajmuje budowanie relacji z klientami i wsłuchiwanie się w ich potrzeby – tak wyniki badania skomentował Alexander Sovré, dyrektor ośrodka TNS Sifo.