Badanie: Big Data w polu zainteresowań menedżerów ICT

Polski rynek reaguje z 2-3 letnim opóźnieniem, ale od masowego wykorzystywania technologii Big Data nie będzie odwrotu – to wynik badania „Quo vadis Big Data” TNS Infratest i spółki T-Systems dotyczącego rozwiązań Big Data w międzynarodowych firmach. 90% respondentów pozytywnie oceniło swoje doświadczenia w zakresie przechowywania danych w technologii in-memory zamiast na dyskach twardych.

Rosnące liczba danych, wyższa prędkość przetwarzania oraz różnorodność źródeł i typów danych stawiają nowe wyzwania przed przedsiębiorcami. Niemiecka firma badawcza TNS Infratest na zlecenie spółki T-Systems zrealizowała badanie wśród menedżerów specjalizujących się w obszarze teleinformatyki (Information and Communication Technology) na temat ich strategii zarządzania danymi.

W badaniu udział wzięło ponad 1000 menedżerów wysokiego szczebla z dziewięciu krajów, w tym Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Francji, Hiszpanii, Rosji, RPA, Brazylii i USA.

Wyniki badania wskazują na wysoką świadomość dotyczącą kwestii Big Data. W międzynarodowych korporacjach występuje bardzo silna presja, aby możliwie najszybciej wdrożyć zaawansowane technologie umożliwiające kompleksowe zarządzanie dużymi zbiorami danych. Nacisk ten jest szczególnie widoczny w USA, Brazylii czy Hiszpanii.

Światowe statystyki

W 2010 r. wytworzono ponad 1 zettabajt (tryliard bajtów) cyfrowych informacji. Do 2015 r. liczba ta ma przekroczyć 9 zettabajtów. Transakcje, połączenia, tysiące dokumentów wytwarzanych w firmach – wszystkie te elementy wpływają na niezwykle dynamiczny wzrost liczby przetwarzanych danych. Zgodnie z prognozami do 2015 r. wdrożenie technologii Big Data pochłonie 70% wydatków na rozwój i modernizację infrastruktury IT na świecie.

Termin Big Data to nowa generacja technologii i architektur, które zapewniają wydobywanie wartościowych informacji z różnych danych. Mają one za zadanie efektywne kosztowo przechowywanie danych, ich analizowanie oraz wydobywanie najbardziej wartościowych informacji. Wykorzystując Big Data, będziemy korelować dane z systemów zajmujących się ich gromadzeniem (ERP, CRM) i przetwarzaniem (BI) z sygnałami płynącymi w czasie rzeczywistym z otoczenia biznesowego, wskaźników makroekonomicznych, trendów konsumenckich, m.in. w social media.

Jedną z kluczowych technologii zapewniających zarządzanie i analizę dużych ilości danych w bardzo krótkim czasie jest technologia in-memory, która jest jednocześnie jednym z najważniejszych elementów generacji Big Data. Dzięki in-memory dane nie są przechowywane na dyskach twardych, ale bezpośrednio w pamięci urządzenia, co sprawia, że znacznie skraca się czas dostępu do niezbędnych informacji. Możliwości wykorzystania tej technologii znacząco wykraczają poza przyspieszenie procesów biznesowych.

Przedsiębiorstwa postrzegają technologię in-memory jako pionierską możliwość tworzenia złożonych analiz, które mogą stanowić podstawę dla opracowywania nowych produktów i usług. Ponad połowa respondentów (56%) wskazuje, że wdrożenie technologii in-memory odgrywa kluczową rolę w aktualnej strategii zarządzania dużymi zasobami danych. 48% badanych postrzega technologię in-memory jako możliwość optymalizacji procesów biznesowych, zaś 47% widzi w niej potencjał do zwiększenia efektywności pracy.

– Badanie pokazało, że kwestia Big Data zyskuje na znaczeniu. Oprócz wykorzystywania w celu analizy dużych ilości danych generacja technologii tej klasy usprawnia również pracę i procesy biznesowe w firmie – mówi Maciej Plebański, dyrektor Działu Sprzedaży w T-Systems. – Widzimy ogromny potencjał w zakresie innowacji w tej dziedzinie, co jest niezbędne do tworzenia nowych segmentów biznesowych i aplikacji.

90% respondentów korzystających z in-memory ocenia tę technologię dobrze lub bardzo dobrze. 36% stwierdziło, że aplikacje in-memory są najchętniej wykorzystywane w obszarach o krytycznym znaczeniu z perspektywy firmy. Około połowa badanych w Niemczech przy wdrożeniu rozwiązań Big Data skorzystałaby ze wsparcia zewnętrznych dostawców, takich jak T-Systems.

Obecnie największe wyzwania w opracowaniu skutecznych strategii zarządzania danymi są związane z: liczbą i stopniem skomplikowania oprogramowania, dynamicznie rosnącymi kosztami (Total Cost of Ownership) oraz stale zwiększającą się liczbą danych.

Niemal 1/3 badanych menedżerów ICT już wygospodarowała odpowiednie budżety na wdrożenie technologii in-memory w zarządzanych przez nich firmach. 29% oszacowało budżety na ten cel na poziomie ponad 1 mln euro. Ponad 23% firm aktualnie opracowuje możliwość włączenia technologii in-memory w ich strategię IT, przy czym 21% już pracuje nad konkretnymi wdrożeniami.

Wśród polskich przedsiębiorców jest jeszcze niewielka świadomość znaczenia rozwiązań Big Data w porównaniu z zachodnimi konkurentami.

– Polski rynek reaguje z 2-3 letnim opóźnieniem, ale od wykorzystywania technologii Big Data nie będzie odwrotu. Obecnie, znaczna część polskich przedsiębiorstw nadal nie zdecydowała się na przeniesienie swoich danych do data center. Około 90% top managementu jest przekonana, że informacja stanowi element przewagi rynkowej, ale tylko 10% potrafi oszacować wartość informacji – tłumaczy Krzysztof Łapiński z T-Systems.

Badanie zrealizowane przez TNS Infratest i T-Systems wyłoniło również najbardziej popularne aplikacje z zakresu Big Data. Jak wynika z badania, do najbardziej znanych na skalę międzynarodową aplikacji in-memory należą: Microsoft SQL Server 2012 (67%), SAP HANA (63%) i IBM Solid DB (33%).